Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Urbaani
#77989
sekovene kirjoitti:
”Jos kaupungin suunnitelmat toteutuvat, veneen talvisäilytykseen ei ole enää muita vaihtoehtoja kuin kalliin yksityisyrityksen palveluiden ostaminen”, sanoo Säilytä veneilevä Espoo -ryhmän puhemies Ari Mäkinen.

Mäkinen pelkää, että venesäilytyksen yksityistäminen nostaisi venesäilytyksen hinnan kohtuuttoman korkeaksi.
Voi jeesus. Jos markkinahinta veneen säilyttämisestä on liian korkea, niin sitten voi varmaan etsiä jotain halvempaa harrastusta? Mielellään sellaista, joka ei tarvitse veronmaksajien tukea.
Jep. Jos on varaa ostaa kymmenien-/satojentuhansien arvoinen paatti, niin ei luulisi marginaalisesti kalliimman säilytysmaksun maksaminen ylivoimainen este. (Eihän noissa venesatamissa mitään soutuveneitä ole.)
Avatar
tekijänä Urbaani
#78022
Helsinki 10.11.2015 klo 14:29

Espoo haluaa eliittiasuntoja Finnoon tekosaarelle

Espoo on kaavoittamassa 14 000 asukkaan asuntoaluetta Finnoon metroaseman ympärille. Valmisteilla olevaan osayleiskaavaan kuuluu mereen rakennettavalle tekosaarelle tuleva asuinalue, jota Espoon kaupunkisuunnittelujohtaja Torsti Hokkanen kuvaa Espoon merelliseksi helmeksi.

Finnoon uusi 14 tuhannen asukkaan lähiö leviää 300 hehtaarin alueelle tulevan Länsimetron aseman ympärille.

Varsinkin asemaseudun rakentaminen on suunniteltu tiiviiksi ja kaupunkimaiseksi, mutta vastapainoksi tiheälle rakentamiselle alueen sisään jää myös virkistysarvoja, kuten suojeltu lintukosteikko ja siitä avautuva saaristo.
Uudessa Finnoossa kohtaavat kaupunki ja meri

Nähtävillä olevasta osayleiskaavaehdotuksesta etukäteen eniten huomiota saanut osa on merelle rakennettava tekosaari. Saarelle on suunniteltu asuntoja 1 400 asukkaalle ja venesatama.

– Finnoosta tavoitellaan Espoon merellistä helmeä. Tämä on paikka, jossa kaupunki ja meri kohtaavat, ja jossa voidaan rakentaa tiiviisti ja urbaanisti meren rantaan, sanoo Espoon kaupunkisuunnittelujohtaja Torsti Hokkanen.

Finnoon tekosaaresta tulisi yhdeksän hehtaarin kokoinen ja sen rakentamiseen tarvitaan miljoona kuutiota täytemaata. Yhdessä venesataman kanssa täyttöä tarvitaan 2,6 miljoonaa kuutiota.

Jos aikataulut toimivat, voidaan mereen upotettavaa täytemaata saada Länsimetrolle louhittavista tunneleista.
Hienolle alueelle kannattaa rakentaa kalliisti

Hokkanen myöntää, että meren päälle rakentaminen on kallista, mutta taloudellisesti kannattavaa. Vastaavasti alueen asunnoista tulee arvokkaita.

– Ei me missään tapauksessa tällaista saarta rakenneta, jos se ei ole kannattavaa. Toki sinne varmasti tulee sitten kalliimman luokan asuntoja, mutta niitä tarvitaan myöskin Espoossa niinkuin näitä halvempiakin, sanoo Hokkanen.

Espoossa on laskettu saaren esirakentamiskustannuksiksi 20 miljoonaa euroa. Se tulisi maanvuokratuloina takaisin kolmessa vuodessa, minkä jälkeen vuokraamisesta jäisi kaupungille tuloja.
Tekosaarelle mahtuisi vain joka kymmenes finnoolainen

Tekosaaren alueelle sijoittuisi vain kymmenesosa Finnoon asukkaista. Alue on tarkoitus rakentaa muuta Finnoota väljemmin, koska alueella halutaan korostaa julkista kaupunkiympäristöä.

– Yksi tämän saaren tavoite on, että siellä on julkisia tiloja. Sinne tulee rantabulevardi, ravintoloita ja kahviloita, että sitä ei kannata rakentaa liian tiiviiksi.

Hokkasen mukaan väljyyttä lisää myös se, että alue rakennetaan suhteellisen matalaksi. Sen ei haluta näkyvän huomioitaherättävänä torahampaana merelle.

Espoon tavoitteena on, että saaren esirakentaminen pääsisi alkuun ensi vuosikymmenen alussa. Asuinrakentaminen voisi silloin alkaa vuoden 2025 aikoihin, jolloin Finnoon muiden alueiden olisi tarkoitus olla jo valmiina.

http://yle.fi/uutiset/espoo_haluaa_elii ... le/8444665
"Eliittiasuntoja"... :)
Avatar
tekijänä Clepe
#78025
Tande kirjoitti:
Tekosaaren alueelle sijoittuisi vain kymmenesosa Finnoon asukkaista. Alue on tarkoitus rakentaa muuta Finnoota väljemmin, koska alueella halutaan korostaa julkista kaupunkiympäristöä.

– Yksi tämän saaren tavoite on, että siellä on julkisia tiloja. Sinne tulee rantabulevardi, ravintoloita ja kahviloita, että sitä ei kannata rakentaa liian tiiviiksi.

Hokkasen mukaan väljyyttä lisää myös se, että alue rakennetaan suhteellisen matalaksi. Sen ei haluta näkyvän huomioitaherättävänä torahampaana merelle.
"Eliittiasuntoja"... :)
Ei huomiota herättävä paikka ja Finnoota väljempi, tähän pitää vielä lisätä surkeat liikenneyhteydet ja varakkaiden naapureiden nimbyily (vrt Kivenlahden kahvilasuunnitelmat). Ei kuulosta sellaiselta paikalta missä ravintolat ja kahvilat (pluraalissa) pärjäävät.
tekijänä hmikko
#80765
Vähän sekavalta vaikuttaa omaan silmääni tuon perusteella. Eritasosokkelo jalankulkijoille näyttää kättelyssä siltä, että ei tule toimimaan niin kuin oli tarkoitus.
Avatar
tekijänä veka
#80766
Kiitos videon bongaamisesta tänne.

Täytyy sanoa, että tulee hieman haikea olo. Aikoinaan kun vielä asuin Espoon puolella ja harrastin vähän lintujen tarkkailua, tuli käydyksi monen monta kertaa Finnoon lammikolla. Vähän pelkään, ettei se tule selviämään uuden kaupunginosan rakentamisesta.
Avatar
tekijänä Klazu
#80767
Oho, ovat suunnitelmat kutistuneet? Alunperin mainostettiin 30-40 kerroksisia tornitaloja, mutta nyt korkeimmat näyttävät about 20-kerroksisilta?

Samaa mieltä hmikon kanssa eritasotiloista. Sellaiset on saatu vain harvoissa paikoissa toimiviksi ja eläviksi alueiksi. Näyttävät hienolta videoissa ja mallinnuksissa, mutta ihmiset välttävät sellaisia epäkätevinä.
tekijänä hmikko
#80769
Cederqvist & Jäntti on näemmä suunnitellut Sellonhuipun. Meni rispektit saman tien. Ei sillä, että tuolla videon viitesuunnitelmalla olisi Finnoon lopullisen toteutuksen kanssa tekemistä.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#80770
Voisin kehittää videolle mukavan selostuksen:

"Kuvittele mielessäsi keskus, joka nousee keskeltä kuvankaunista erämaata liki pilviin saakka. Kuvittele sinne tuhatpäin ihmisiä viettämässä aikaansa puistoissa, kaduilla ja kahviloissa. Kuvittele sinne kaikki parhaimmat kokemasi palvelut ja levitä ne mielessäsi ympäri kortteleita. Nyt se on todellisuutta. FINNOO CENTER. Siellä unelmat tehdään todeksi."

Onhan se mukavaa, että Espoo alkaa täyttyä mini-centereistä, mutta itse "keskus" pysyy rakentumattomana.
Avatar
tekijänä RV
#80850
Mitä viihtyisimmän näköinen alue. Korkeus on ihan inhimillistä mittakaavaa. Sen sijaan pussinperäsijainti huolestuttaa ainoine yhteyksineen, jolla on vain 1+1 kaistaa. Puistossa tietenkin viihtyy huomattavasti paremmin ja vapaammin kuin ihanissa kahviloissa kasarmikeskustassa joissa on pakko käydä jos on pakko käydä keskustoissa.
Avatar
tekijänä Klazu
#80898
Ei se kaistojen määrä vaan miten liikenne järjestetään. Tämä nyt on äärimmäinen esimerkki, mutta on hämmentävää miten täällä Hong Kongissa vie jättimäisillekin asuinkomplekseille (=monta kertaa Finnoon kokoluokaa) vain 1+1 kaistaisen kadut, varsinkin Hong Kongin saarella. Liikenne sujuu silti hyvin, kun suurin osa ihmisistä kulkee kaksikerroksisilla busseilla matkan metroasemille.

On itseasiassa hämmästyttävää miten pienellä autoliikenneinfralla näin suuri kaupunki voikaan tulla toimeen, joten eiköhän Finnookin aivan hyvin pärjää.
tekijänä jassu1942
#80900
Finnoon suunnitelmat ovat loistava lisä ko. alueen viihtyvyyteen. Nykyiseltään alue on melko harvaan rakennettu läpiajotie, jonka ympärillä pientä asuinaluetta.
Avatar
tekijänä RV
#80909
Klazulle: kyllä Hong Kongia kiertelevät aikamoiset moottoriväyläkiemurat mitä olen kattonut. Toki hyvin väkirikas sumppu, ei mikään Finnoo. Finnoo vaan on kirjaimellinen sumppu, en tiedä miten tuolla yhdellä yhteydellä pärjätään... Vielä kun hyvin kallista tuolle maaperälle rakentaa katuja saatika taloja, mikä on hyvinkin voinut olla pääsyy, ainakin yksi niistä, suunnitelmien pienenemiselle. Veikkaan että julkiselle liikenteelle ainakin joudutaan rakentaa toinen silta.
tekijänä Sam33
#84145
Finnoosta mestojen verkko

Finnoon osayleiskaava jälleen kerran kaupunkisuunnittelulautakunnan pöydällä, onhan sitä lähes samaa kaavakarttaa jo 7 vuotta katseltu. Nyt suunnitelma tulossa uudelleen nähtäville. Edelleen suunnitelmissa keskukseen 24-kerroksisia torneja. Nyt on kuitenkin jätetty ranta-alue pois osayleiskaavasta ja se käsitellään joskus myöhemmin, jos käsitellään. Eiköhän sekin olisi mennyt samalla valituskierroksella, kun olisi vain tehty meritäytöt salliva kaava (kun sitä on kerran jo tutkittu ja tutkimukset tehty), ja meritäyttöjen kohtalo olisi mietetty sitten asemakaavoituksessa.

Tällä menolla näyttää, että Finnoon metroasema on kaikesta sekoilusta huolimatta toiminnassa, ennen kuin yhtään uutta taloa Finnooseen valmistuu tämän osayleiskaavan pohjalta.
Avatar
tekijänä Urbaani
#84153
Jotenkin tuntuu jopa Suomen mittakaavassa kestäneen kauan Finnoon suunnittelu, kun edelleen ollaan osayleiskaavavaiheessa. Saa nyt nähdä mitä tuleman pitää. Espoolla on nyt puhtaalta pöydältä mahdollisuus rakentaa kokonaan uusi merellinen, viihtyisä ja urbaani kaupunginosa loistavien joukkoliikenneyhteyksien varrelle.

Mikäänhän ei estäisi Espoota rakentamasta Finnoota vaikka samaan tyyliin, kuin Helsingin Kalasatamaa tai Jätkäsaarta. Joten mikäli alueesta tulee uusi Kivenlahti tai Vuosaari, olen kyllä vähän pettynyt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12