Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä MindW
#56606
grendy kirjoitti: YK:n talo ei kyllä mikään kaunistus ole ;)
Ah mutta tämä Trumpin World Tower kyllä on aina miellyttänyt silmää kaikessa yksinkertaisuudessaan
Vastakkainen mielipide - makuja on monia. Onkohan Trump saanut mitään hienoa aikaan...
grendy kirjoitti: Kuva
Pitäs vähän jaksaa googletella että miksi Manhattanilla on oma Hervanta?

Kuva
Taas se Hervanta ilmestyi Nykkilään wtf
Taitaa olla Stuyvesant Town.
Avatar
tekijänä grendy
#56610
^Kiitoksia täältä laiskuuden olotiloista kun ei itse saa mitään aikaiseksi! Itsessä herätti ainakin wikipedia-artikkelin lukeminen ärsytys-tunteita. Niitä 100% samoja tunteita mitä herättää suomalaisten kaupunkien umpikortteleiden tuhoaminen sotien jälkeen ja lähiöiden rakentaminen tilalle. Tuo Stuyvesant Town/Peter Cooper Village on siis New Yorkin vastaava emämunaus. Varmasti useita muitakin vastaavia on, mutta ainut noin keskeisellä paikalla Manhattanilla sijaitseva munaus ansaitsee erityishuomiota.

Itse ainakin haluaisin mieluummin asua (yllätys yllätys) ruutukaava-alueella tuollaisessa pienemmässä talossa, kuin mitä nuo lähiötornit ovat (tuosta ylemmästä kuvasta voi verrata hyvin. Ilmeisesti New Yorkissa myös suurin osa ihmisistä on samaa mieltä, koska kyseinen alue ei tietääkseni ole missään vaiheessa ollut trendialuetta enkä usko että se sellaiseksi ikinä tulee muuttumaankaan, toisin kuin kaikki muut vanhat umpikorttelialueet jossain vaiheessa tulevat muuttumaan.
tekijänä Purkki^
#56624
Eilen illalla ajelin googlen streetview:llä noit alueita ja aika järkyttävältä slummilta vaikutti. Onkohan noi kaikki sit jotain vuokra-asuntoja? Kuitenkin sijainti niin hyvä, et ei mitään ilmasta voi tuolla asuminen olla.
Avatar
tekijänä grendy
#56628
^Joo sen mitä ymmärsin niin kaikki on vuokra-asuntoja, mutta kuitenkin vaikka ulkonäöllisesti näyttää ihan "projectseilta" niin ainakin alunperin oli valkoisille tarkoitettu :D.. Joku firmahan oli tehnyt hyvät miljarditappiot ostamalla noi kalliilla ja sit myi halvalla.. niice! Mut ulkonäöllisestihän noi on tosiaan ihan projects-tasoa joka on just sitä oikeeta ghettoa.
tekijänä Jarski
#56633
Hmmm, jotain tuttua näissä taloissa...
grendy kirjoitti:Kuva
...Jyväskylässä on näköjään otettu Nykistä mallia. :) Asun siis reilun 50 metrin päässä tuosta tornista.
Kuva
Avatar
tekijänä Iggy.P
#59965
.....................................................................................................................................................................................................

Central synagogue


New York on USA:n suurin juutalaiskaupunki: noin 1 750 000 henkeä.

Central Synagogue on Manhattanilla sijaitseva uusmaurilaiseen tyyliin rakennettu synagoga, johon on otettu mallia Budapestin Dohány-kadun synagogasta.

Kuva


- "Sinä syöksit minut syvyyteen, merten sydämeen, ja virta ympäröitsi minut, kaikki sinun kuohusi ja aaltosi vyöryivät minun ylitseni.
Minä ajattelin: Olen karkoitettu pois sinun silmiesi edestä.

Vedet piirittivät minut aina sieluun asti, syvyys ympäröitsi minut, kaisla kietoutui päähäni.
Minä vajosin alas vuorten perustuksiin asti, maan salvat sulkeutuivat minun ylitseni iankaikkisesti. Mutta sinä nostit minun henkeni ylös haudasta, Herra, minun Jumalani..."


Joonan kirja 2:3-6

...............................................................................................................................................................................................................
tekijänä Teemu
#65040
Sochin kisojen kunniaksi treenikuva muutaman viikon takaa (tosin ei omista treeneistäni):
Kuva
Taustalla havaittavissa myös merkittävää 50-luvun arkkitehtuuria.
tekijänä töntsö
#71099
Rupesin tutkiskelemaan noita kun joku taannoin postasi noista 432 Park Avenuesta ja Nordstrom Towerista, saattoi olla sinä. 432 onkin nyt harjakorkeudessa, aika vaikuttavan näköinen vaikka onkin äärimmäisen pelkistetty ulkomuodoltaan. Eniten minua noista kiinnostaa 111 57th Street, joka renderien perusteella on maailman ohuimman pilvenpiirtäjän lisäksi myös melko nätti rakennus. Tällä hetkellä sen tontilla on vasta kuoppa mutta sen pitäisi nousta aika vauhdikkaasti kun rakentaminen alkaa. Koristellisuutta ei ainakaan puutu. Luulisin että noista tulevista kepeistä juuri tällä on potentiaalia tulevaisuuden klassikoksi

Kuva


Saattaa tosin vielä olla että moni noista superrikkaille suunnatuista torneista jää rakentamatta kun ei riitäkkään ostajia. Menekki onkin tainnut jo hidastua kun noita on tulossa niin monta samaan aikaan, mahdolliset asukkaat haluavat odottaa ja vertailla taloja. One57 oli tässä asiassa jonkinlainen uranuurtaja pari vuotta sitten, mutta nyt se jääkin muutaman vuoden sisään korkeampien ja prameampien tornien varjoon, joten ihan ymmärrettävää jos ei halua hankkia 50 miljoonan kämppää siitä ekasta vastaantulevasta tornista.

Yleisesti ottaen pidän tuosta tikkutrendistä, siinä on taas jotain tuoretta, ja esteettisestikin ovat hauskan näköisiä. Eräässä kirjoitelmassa joku muotoili sen jotenkin niin että tämä on ikäänkuin kolmas kehitysvaihe Manhattanin elinkaaressa; aluksi tornit olivat melko siroja ja koristeellisia, sitten tulivat läskit toimistolaatikot. Nämä ohukaiset jälleen rikkovat kattoa ja ehkä vähän ottavat takaisin sitä alkuaikojen fiilistä toimistotorneilta. Tuossa vielä pari kuvaa jotka ehkä havainnollistavata asiaa, ekassa vertailu näkymistä vuosilta 1958 ja 1979, ja toisessa maisema vuodelta 1963:

Kuva

Kuva

(täysikokoinen)
Avatar
tekijänä Klazu
#93921
New Yorkissa tuli käytyä ensimmäisen kerran kesälomalla vuonna 2011.

Hotellinamme toimi 1900-luvun alun upea ja historiallinen Hotel New Yorker.

Kuva

Hotelli edustaa ehtaa art decoa ja tyylisuunnan yksityiskohtia näkee kaikkialla.

Kuva

Kuva

Toiseksi ylimmän 39. kerroksen suuri kulmasviittimme tarjosi henkeäsalpaavat Midtownin maisemat.

Kuva

Kuva

Kuva

Times Squarelle oli vain muutaman korttelin matka, joten siellä tuli käytyä ihmettelemässä ihmisvilinää useampaankin kertaan.

Kuva

Alueen kaupallisuus on kaikessa yliampumisessaan kiehtovaa.

Kuva

Kuva

Vihje seuraavan päivän vierailukohteesta.

Kuva

Kymmenet muut kuvat löytyvät täältä.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Klazu
#94265
Ensimmäinen vierailukohteemme oli ikoninen Empire State Building.

Kuva

Rakennuksen upea graniittiaula häikäisee.

Kuva

86. ja 102. kerroksen näköalatasanteilta on upeat maisemat.

Kuva

Maisema Midtownin ylitse kohti Central Parkia. Maisemaan on kohonnut sittemmin muutama korkea torni lisää...

Kuva

Top of The Rock -näköalatasanne sijaitsee Rockefeller Centerin huipulla. Siellä vierailtiin myöhemmin.

Kuva

Näkymä Downtownin suuntaan yltää aina vapaudenpatsaalle saakka.

Kuva

Kuva

Broadway johtaa Times Squarelle.

Kuva

New Yorkin ainoasta pyörivästä ravintolasta on urbaanit näkymät.

Kuva

Madame Tussaudsin vahamuseossa on eloisaa porukkaa.

Kuva

Kuva

Kymmenet muut kuvat löytyvät täältä.
Urbaani, Pyöröovi tykkää tästä