- 24.01.16 18:01
#80456
Juuh. Ratikat ovat niitä samoja keltavihreitä kuin tähänkin saakka. Uusilla malleilla päästään ehkä vähän suurempiin nopeuksiin kuin vanhoilla. Hesan keskustassa tuskin nähdään jopa 70 metriä pitkiä ratikoita, mutta Raide-Jokerilla sellaisille voisi olla tilaa.
Pikaa pikaratikoissa olisi kulku omilla väylillä mahdollisimman monissa paikoissa, oikein hyvä vauhti ainakin Kruunusillalla, perinteistä harvempi pysäkkiväli (siellä lähiöiden puoleisessa päässä) ynnä se ettei kuljettajalta voisi ostaa matkalippua. Kuinkahan tuo viimeinen ominaisuus mahtaa toimia, jos ratikalla kuitenkin osallistutaan myös keskustaliikenteen hoitamiseen?
Olisikohan parasta kuitenkin ryhtyä puhumaan vain ratikoista eikä pikaratikoista? Tulevat vain mieleen pikajunat, kiitojunat, luotijunat yms. Tosin hyvillä sanavalinnoilla kyetään vaikuttamaan. Sihteereistä tuli assistentteja, myyntimiehistä tuotepäälliköitä, taittajista graafisia suunnittelijoita, läpiajokaduista kaupunkibulevardeja jne.
Jos uusia ratikkalinjoja tulee runsaasti lisää ns. bulevardien ansiosta, voi olla haastavaa löytää niille reittejä ja päätepysäkkejä keskustassa. Jätkäsaareen on jo tulossa kolmas linja (7) ja 6 siirtyy Hernesaaren. Jokin ratikka voisi tietty jatkaa Kaivarin rantaan Ursulan eteen, wau. Jätkäsaarta isompaan Lauttasaaren saattaisi jatkaa ainakin yksi linja, joka samalla hoitaisi syöttöliikennettä metroasemalle. Siltakin olisi jo valmiina.
Viimeksi muokannut veka, 25.01.16 00:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.