Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#79773
Clepe kirjoitti: Positiivista toki se että Itärannan muutamat sadat asukkaat saavat hiljaisemman pihapiirin ja hieman lyhyemmän kävelymatkan metroasemalle.
Rupesin tuossa jo odottelemaan, että joku Espoossa esittää lisärakentamista tuonne kallioille. Siellähän on parkkikenttäkin pinnalla. Sitten saadaan nimbyjen ja Tapiolan Killan lisäksi Aalto-säätiö mukaan protestikarkeloihin.
Avatar
tekijänä RV
#79774
hmikko kirjoitti:
Clepe kirjoitti: Positiivista toki se että Itärannan muutamat sadat asukkaat saavat hiljaisemman pihapiirin ja hieman lyhyemmän kävelymatkan metroasemalle.
Rupesin tuossa jo odottelemaan, että joku Espoossa esittää lisärakentamista tuonne kallioille. Siellähän on parkkikenttäkin pinnalla. Sitten saadaan nimbyjen ja Tapiolan Killan lisäksi Aalto-säätiö mukaan protestikarkeloihin.

Mitä jos parkkikenttäjauhannalle perustettaisiin oma ketju, anyone?
tekijänä hmikko
#79775
Pointti oli, että kun kerran vihreä pinta ja puistoyhteys on tuossa kohtaa kymmenien miljoonien eurojen arvoinen, niin kannattaako niin arvokasta viheraluetta pitää parkkipaikkana? Saman tien siihen voi rakentaa asuntoja ja pistää parkkipaikat kallion sisään. Paikata vähän tämän hankkeen talouslukuja.
tekijänä Jukki
#79776
tontzae kirjoitti:
zeizei kirjoitti:Liikennevalojen poisto siirtää ongelman vain seuraaviin valoihin.. Ja näitähän riittää Kehällä vielä tämänkin jälkeen.

Tosin surullisinta on että tällä puolella kehää ehkä pahin pullonkaula on 120M€ maksanut Leppävaaran tunneli. Iltapäivisin kun kehä alkaa ruuhkautumaan, rajoitetaan tunneliin pääsyä ilmeisesti turvallisuussyistä. Ja tämä jonouttaa liikenteen lähemmäs Turun motarille asti.
Tunneli ei syypää vaan 2+2 kaistainen osuus Espoon rajan ja Konalan välillä. Kunnon pullonkaula. Kun tunnelissa itäänpäin 3 kaistaa itään päin ja neljäs lintuvaaraan. Näin insinöörilogiikalla kolme ei mahdu kahteen muuten kuin että tapahtuu ruuhka. Tätähän on muutamat poliitikot ihmetelleet ettei miksei ruuhkat kadonneet. Aikamoisen aivopierun ovat laukaisseet jos eivät ymmärrä kehän kaistakapasiteetteja ja niiden vaihtuvuutta
Itse ajan tuosta joka iltapäivä idän suuntaan, mutta mitä se leventäminen mihinkään auttaa, kun kehä on tukossa Kantsun kohdalta varmaan 4-tien liittymään saakka tunnelin jälkeen? Leventämällä tietä Konalan kohdasta saadaan jonoa muutama kilometri eteenpäin. Mielestäni Leppävaaran ja sen hehtaariliittymät soveltuu ihan hyvin jonottelemiseen.
Avatar
tekijänä grendy
#79779
tontzae kirjoitti:
hmikko kirjoitti:Ok, pahoittelut sekaannuksesta. Mutta eniveis, tässä on iso riski että kalliilla saadaan sutta pitkäksi aikaa.
Tunneli on 3+3 jos nyt sain kuvasta selvää. Mun mielestä joka liittymästä ei tartte päästä joka suuntaan ja liikenneympyräeritaso lähellä josta pääsee länärin suuntaan. Tapiolantien liittymän vois kytkee myös tohon eritasoliikenneympyrään. Suomessa joku fetissi suunnitella ja rakentaa eritasoratkaisuja lähekkäin. Ei tartte korvaa jokaista tasoliittymää eritasolla.
Hyvin todettu. Suomi on jännä maa kun autoilla on oltava mahdollisimman lyhyet matkat ja autoilun on oltava mahdollisimman nopeaa, jotta autossa vietetty aika olisi mahdollisimman lyhyt. Sitten taas toisaalta moni tuntuu rakastavan autoansa ja autoilua, vaikka autossa vietetty aika pitäisi olla minimissä ;)

Ei ole kyllä mitään järkeä tuossa että joka liittymästä pitää päästä joka paikkaan. Muutenkin nämä Suomen tunneliratkaisut alkavat olla kyllä aika perseestä. Hyvä tahto (vai onko edes?) saada liikennettä maan alle, mutta samalla tämäkin tunneli tuntuu tuovan alkutilannetta enemmän autoinfraa maan päälle. Ja miksi? Juuri sen takia että tunnelin päälle jäävälle alueelle on päästä tietysti tunnelin molemmista päistä. Alkaa mennä kyllä vähän idea koko tunneloimisesta.
tekijänä tontzae
#79782
Jukki kirjoitti:
tontzae kirjoitti:
zeizei kirjoitti:Liikennevalojen poisto siirtää ongelman vain seuraaviin valoihin.. Ja näitähän riittää Kehällä vielä tämänkin jälkeen.

Tosin surullisinta on että tällä puolella kehää ehkä pahin pullonkaula on 120M€ maksanut Leppävaaran tunneli. Iltapäivisin kun kehä alkaa ruuhkautumaan, rajoitetaan tunneliin pääsyä ilmeisesti turvallisuussyistä. Ja tämä jonouttaa liikenteen lähemmäs Turun motarille asti.
Tunneli ei syypää vaan 2+2 kaistainen osuus Espoon rajan ja Konalan välillä. Kunnon pullonkaula. Kun tunnelissa itäänpäin 3 kaistaa itään päin ja neljäs lintuvaaraan. Näin insinöörilogiikalla kolme ei mahdu kahteen muuten kuin että tapahtuu ruuhka. Tätähän on muutamat poliitikot ihmetelleet ettei miksei ruuhkat kadonneet. Aikamoisen aivopierun ovat laukaisseet jos eivät ymmärrä kehän kaistakapasiteetteja ja niiden vaihtuvuutta
Itse ajan tuosta joka iltapäivä idän suuntaan, mutta mitä se leventäminen mihinkään auttaa, kun kehä on tukossa Kantsun kohdalta varmaan 4-tien liittymään saakka tunnelin jälkeen? Leventämällä tietä Konalan kohdasta saadaan jonoa muutama kilometri eteenpäin. Mielestäni Leppävaaran ja sen hehtaariliittymät soveltuu ihan hyvin jonottelemiseen.
Lisäkaistat tulee tietty myös Espooseen päin sekä Hämeenlinnan väylän kohdalle jossa lyhyt 2 kaistainen pätkä 3 kaistaisten osuuksien välissä, vähentää kaistanvaihtoja ja lisää sujuvuutta. Eihän tietty Espoon päässä valoristeysten ongelmat katoa mihinkään. Tyydyttävä vaan tähän palapalalta parantamiseen.
Lahdentien liittymä olis prioriteetissä hyvä olla korkealla kun sen välityskyky huono niin säteilee pitkälle länteen.
En oo vaan nähny mitään suunnitelmia sen parantamisesta
Avatar
tekijänä RV
#79793
Jukki kirjoitti:
tontzae kirjoitti:
zeizei kirjoitti:Liikennevalojen poisto siirtää ongelman vain seuraaviin valoihin.. Ja näitähän riittää Kehällä vielä tämänkin jälkeen.

Tosin surullisinta on että tällä puolella kehää ehkä pahin pullonkaula on 120M€ maksanut Leppävaaran tunneli. Iltapäivisin kun kehä alkaa ruuhkautumaan, rajoitetaan tunneliin pääsyä ilmeisesti turvallisuussyistä. Ja tämä jonouttaa liikenteen lähemmäs Turun motarille asti.
Tunneli ei syypää vaan 2+2 kaistainen osuus Espoon rajan ja Konalan välillä. Kunnon pullonkaula. Kun tunnelissa itäänpäin 3 kaistaa itään päin ja neljäs lintuvaaraan. Näin insinöörilogiikalla kolme ei mahdu kahteen muuten kuin että tapahtuu ruuhka. Tätähän on muutamat poliitikot ihmetelleet ettei miksei ruuhkat kadonneet. Aikamoisen aivopierun ovat laukaisseet jos eivät ymmärrä kehän kaistakapasiteetteja ja niiden vaihtuvuutta
Itse ajan tuosta joka iltapäivä idän suuntaan, mutta mitä se leventäminen mihinkään auttaa, kun kehä on tukossa Kantsun kohdalta varmaan 4-tien liittymään saakka tunnelin jälkeen? Leventämällä tietä Konalan kohdasta saadaan jonoa muutama kilometri eteenpäin. Mielestäni Leppävaaran ja sen hehtaariliittymät soveltuu ihan hyvin jonottelemiseen.
Hyvin totta että on ällistyttävää etteivät päättäjän edes suunnittelutasolla tarkastele ala-arvoista osuutta Kt 45.Vt 4/7/E75. Jt. kuuluisi Mootoriteitä ja siltoja-ketjuun.
tekijänä JamoL
#79822
tontzae kirjoitti:Lahdentien liittymä olis prioriteetissä hyvä olla korkealla kun sen välityskyky huono niin säteilee pitkälle länteen.
En oo vaan nähny mitään suunnitelmia sen parantamisesta
Kehä I / Lahdentie taitaa olla pinta-alaltaan Pääkaupunkiseudun suurimpia, jos ei jopa suurin liittymä. Se peittäisi keskustelun aiheena varsinaisesti olevan Keilaniemen helposti kokonaan, tai esim. koko Kulosaaren.

Parannuksen voisi rahoittaa osittain vaikkapa tekemällä liittymästä normaalikokoisen ja kaavoittamalla sen laitaan jotain hyödyllistä.
tekijänä Sam33
#79960
tontzae kirjoitti:
zeizei kirjoitti:Liikennevalojen poisto siirtää ongelman vain seuraaviin valoihin.. Ja näitähän riittää Kehällä vielä tämänkin jälkeen.

Tosin surullisinta on että tällä puolella kehää ehkä pahin pullonkaula on 120M€ maksanut Leppävaaran tunneli. Iltapäivisin kun kehä alkaa ruuhkautumaan, rajoitetaan tunneliin pääsyä ilmeisesti turvallisuussyistä. Ja tämä jonouttaa liikenteen lähemmäs Turun motarille asti.
Tunneli ei syypää vaan 2+2 kaistainen osuus Espoon rajan ja Konalan välillä. Kunnon pullonkaula. Kun tunnelissa itäänpäin 3 kaistaa itään päin ja neljäs lintuvaaraan. Näin insinöörilogiikalla kolme ei mahdu kahteen muuten kuin että tapahtuu ruuhka. Tätähän on muutamat poliitikot ihmetelleet ettei miksei ruuhkat kadonneet. Aikamoisen aivopierun ovat laukaisseet jos eivät ymmärrä kehän kaistakapasiteetteja ja niiden vaihtuvuutta
Menee kyllä ohi varsinaisen aiheen, mutta Helsingin kaupunki on mitä ilmeisemmin muuttamassa tuon Espoon rajan ja Konalan välisen osuuden 3+3 kaistaiseksi 2016-2017.

http://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-20 ... o-2015-15/
Avatar
tekijänä veka
#80246
http://www.rakennuslehti.fi/2016/01/keh ... aniemessa/

Kohta sen pitäisi alkaa. Tuoreen Rakennuslehden mukaan katu- ja tierakennustyöt urakoi SRV Infra.

"Liikennejärjestelyt muuttuvat ja louhinta alkaa


Ensivaiheen rakennustöissä on luvassa tornitalotonttien esirakentamista eli louhintaa sekä Keilaniementien rakentaminen. Louhintatöitä pyritään tekemään ripeästi talven, kevään ja kesän 2016 aikana, jotta ne saataisiin mahdollisimman valmiiksi ennen metroliikenteen käynnistymistä elokuussa 2016.

Liikennejärjestelyiden ensimmäisessä vaiheessa Kehä I:n kaistoja järjestellään ja ajorataa siirretään länteen, jotta läheisten tornitalojen louhinnalle jäisi tilaa. Turvallisuudesta huolehditaan alentamalla nopeusrajoitus 50 km tunnissa. Joitakin kevyen liikenteen väyliä joudutaan sulkemaan töiden ajaksi, mutta alikulku kehän ali mahdollistetaan koko töiden ajan. Nämä muutokset ovat voimassa kesään 2016 saakka, jolloin Kehä I:n tielinja siirretään tilapäisesti idemmäs metroaseman viereen, jotta tietunnelia päästään rakentamaan."
tekijänä Jukki
#80279
Puut kaadettiin eilen iltapäivällä Keileniementien ja Karhusaarentien välistä. Eli käytännössä metroaseman sisäänkäyntien takaa.
Avatar
tekijänä Urbaani
#80284
15.1.2016 - 11.31 Puheenaihe

Keilaniemessä käynnistyy louherekkaralli – räjäytykset hidastavat liikennettä


Kehä I:n kattamistyöt Keilaniemessä ovat käynnistyneet puiden kaadoilla. Varsinaisiin louhintatöihin päästään rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankareen mukaan parin viikon kuluttua.

Ennen metroliikenteen alkamista elokuussa alueelta on tarkoitus louhia kaikkiaan runsaat 300 000 kuutiota eli 30 000 autokuormaa louhetta, joka kuljetetaan pääosin Kulmakorven maankaatopaikalle.

– Parhaimmillaan alueella liikkuu noin 50 louhetta kuljettavaa kuorma-autoa tunnissa, Lehtikankare laskee.

Mittavat louhintatyöt aiheuttavat runsaasti liikennejärjestelyjä. Osa ajokaistoista suljetaan ja käyttöön jääviä kaistoja kavennetaan. Kaistat vähenevät myös risteyksissä.

Eteläinen kevyen liikenteen alikulkutunneli Kehä I:n ali Keilaniemessä poistuu myös käytöstä.

Nopeusrajoitus työmaa-alueen ympäristössä putoaa 50, joissain kohdin 40 kilometriin tunnissa.

– Räjäytysten takia liikenne joudutaan myös pysäyttämään määräajoin. Räjäytykset tehdään kuitenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella, Lehtikankare lupaa.

Pysäytysten pituus räjäytystöiden aikaan on enintään 8 minuuttia.

Työmaasta aiheutuvia ruuhkia välttääkseen autoilijoiden kannattaakin mahdollisuuksien mukaan etsiä korvaavia väyliä.

Alueella työskennellään sunnuntaita lukuunottamatta kaikkina viikonpäivinä kello 7– 21.

– Melua aiheuttavat työt tehdään päiväsaikaan.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/3552 ... iikennetta
tekijänä Sam33
#80287
Ennen metroliikenteen alkamista elokuussa alueelta on tarkoitus louhia kaikkiaan runsaat 300 000 kuutiota eli 30 000 autokuormaa louhetta, joka kuljetetaan pääosin Kulmakorven maankaatopaikalle.
Harmi, että alueen lähellä ei ole sopivaa paikkaa louheelle, kuten esimerkiksi Koivusaari. :o Länsimetron jatkeesta syntyvää louhetta ei voida kuulemma kuljettaa Koivusaaren täyttöihin marraskuussa julkaistun lehtiartikkelin mukaan, ennen kuin osayleiskaava saa lainvoiman. Sama pätee varmaan näihinkin, jotka olisi vielä jatketta järkevämpi sijoittaa Koivusaareen. Eikö kaupunki voisi jo tälläisellä perusteella pyytää nopeutettua käsittelyä tai edes jonkinlaista poikkeuslupaa maan varastointiin. Ja jos kaava kaatuu, niin se ei kyllä kaadu maantäyttöihin. Osayleiskaavahan hyväksyttiin vuosi, sitten että ensimmäisen asteen päätös pitäisi olla pian tulossa, mutta jotenkin veikkaisin, että näin suurta projektia ei päästetä käyntiin ilman KHO:n päätöstä.

Ja kaiken kukkuraksi: Länsimetron jatkeen rakentaminen olisi ollut n. 5-7% halvempaa, jos louhe otettaisiin vastaan urakoitsijalta. Sama pätisi varmasti myös tähän, jos loppusijoituksesta vastaisi kaupungit SRV:n sijaan.

Mihin panna 1,7 miljoonaa kuutiota kiveä? – Länsimetron jatke aiheuttaa haasteita
tekijänä hmikko
#80289
^ Siihen on kyllä ihan syynsä, että ilman kaavaa ei saa täyttää. Hernesaaressa muistaakseni oltiin aika lähellä, kun Länsimetron louhetta piti saada laittaa halvalla ja kaavaa ei vielä ollut. Sitten helikopterikentästä nousi haloo ja suunnitelmat laitettiin uusiksi.
Avatar
tekijänä hylje
#80294
Jos kaupunki olisi ollut vakavissaan Koivusaaren kanssa, sinne olisi ehdotettu kaava joka tuottaisi kaupungille rahaa. Nyt esitetty ja kaadettu kaavaehdotus olisi kaikkine liikennejärjestelyineen ja mataline tehokkuuksineen ollut kaupungille persnettoa.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 45