Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä 16valve
#79546
Aika hurja visio supernopean junayhteyden rakentamisesta välille Turku-Ahvenanmaa-Norrtälje-Tukholma.
Iltalehti kirjoitti:Junalla Ruotsiin jopa 25 minuutissa

Hypernopea juna kulkisi saariston läpi tunnelissa sekä maalla että meren alla. Suomen Tukholman-suurlähetystöstä kantautui marraskuun lopulla varsinainen visiopommi eli junayhteyden rakentaminen Suomen ja Ruotsin välille.

Ajatus nousi esiin lähetystön ja Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin yhdessä järjestämässä tilaisuudessa. Helsingin ja Tukholman yhdistävälle hankkeelle löytyi samalla niin vetäjä kuin mahdollinen toteuttajakin.

Hankkeen veturiksi ilmoittautunut ahvenanmaalainen FS Links -yhtiö aloittaisi yhteyden Suomesta Ruotsiin jo Helsingistä, jolloin matkaa Tukholmaan kertyisi Turun, Ahvenanmaan ja Norrtäljen kautta yhteensä noin 420-470 kilometriä. Matka taittuisi minimissään 25 minuutissa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015121 ... 5_uu.shtml
Avatar
tekijänä Kantti
#79547
Ajatus on niin futuristinen ettei siihen osaa suhtautua realistisena mahdollisuutena. Erittäin kiinnostava ja raja-aitoja rikkovana sitä sen edistyksellisyyden vuoksi on pidettävä! Raakaa toteuttamista ajatellen idealla on massiivinen vastustus pelkästään jo siinä, miten tällainen voisi olla näkyvissä saaristomeren luonnon keskellä? Suurelta osin sen olisi mentävä pintaratkaisuna Ahvenanmaalle. Välittömästi palajaa mieleen Turun ja Porin läänin entisen maaherran, Esko Kulovaaran idea Lännentiestä, jota kaavailtiin ainakin Ahvenanmaalle asti. Se oli kuitenkin tarkoitettu atuoliikenteelle.

Lennokas ajatus, miten pitkään se pysyy ilmassa? Tosiasia on kyllä että Tukholmasta yhteydet eurooppaan ovat aivan toista luokkaa kuin vaikkapa Tallinnasta. Tallinna- Riika junaratakin on tainnut tulla puretuksi, joten rautatieyhteys taitaa nykyisin mennä Venäjän puolelta?
Avatar
tekijänä RV
#79548
Ehdottomasti kannatetaan. E18 samaan, pois Kehältä Iniön kautta Ahvenanmaalle. Hehe, juuri kun pari päivää sitten joku sanoi ettei taatusti kukaan tuollaisia visioi ;) Suomen kytkeminen Tallinnan ja Tukholman kautta muuhun Eurooppaan on paitsi mieltähivelevä ajatus, myös oikeastaan sellainen mihin moni muu valtio olisi aikoja sitten ryhtynyt. Täällä Tallinnassa kun käy olen esimerkiksi kuullut, että virolaiset olisivat valmiita rakentamaan heti tie- ja rautatietunnelin Helsinkiin ja vitsailevat sillä, että suomalaiset päättäjät ovat väärän nimen alla; ennemmin heitä tulisi kutsua päättämättömiksi. Joka tapauksessa ilmapiiri on sellainen että tuskaillaan Suomen "vuoden 2050 jälkeen"-politiikkaa.
Avatar
tekijänä Klazu
#79551
Eihän kukaan tällaista projektia vastustaisi, mutta kun hintalappu on aivan varmasti yli 15 miljardia euroa, on päivänselvää ettei tätä tulla toteuttamaan meidän elinaikana. EU-tasollakin tämä olisi sangen pienen prioriteetin projekti kahden pohjoisen pienen maan ja kaupungin välille, joten rahaa siltä suunnaltakaan ei ole tulossa helposti. Saksan ja Tanskankin kesti vuosikymmeniä saada käyntiin projekti maiden välisen lauttaliikenteen korvaamiseksi jättisillalla ja tuo linkki sentään palvelee merkittävää eurooppalaista yhteyttä.

Ja kaikki tiedämme Eurotunnelin, joka kuitenkin yhdistää kaksi kymmenen miljoonan asukkaan pääkaupunkia sekä Euroopan johtavaa valtiota ja silti hanke on ollut katastrofi jo 20 vuoden ajan. Tähän tunneliin uppoavien rahoja ei saataisi koskaan takaisin tunnelin liikenteen maksuilla.

Piirakoita taivaalla, valitettavasti. :?
Avatar
tekijänä grendy
#79552
Juu hieno visio, mutta täysin epärealistinen. Mitä jos rakennettaisiin ensiksi Suomeen vaikka supernopea junarata johonkin? :D
tekijänä hmikko
#79576
Jary kirjoitti: p.s. suomessa ja ruotsissa on eri raideleveydet
Tuo lienee tämän idean ongelmista pienin. Helsinki-Tukholma -välihän olisi lähes kokonaan joko Suomessa tai uutta rataa. Luontevaa olisi tehdä siitä leveäraiteinen ja tarvittava pätkä tuplakiskoja tms. Tukholmaan. Sit vois ajaa samalla raideleveydellä Tukholmasta Pietariin.

Tämä siis utopiassa. Ja koko höskästähän pitikin tulla Hyperloop. Jos nyt saisivat Amerikan ihmemaassa loopin koeratapätkän pystyyn ensin.
tekijänä hmikko
#79587
Darre kirjoitti:Voiko joku kertoa, että miten 420 km taittuu alle 30 minuutissa junalla. Junat kulkevat lähes 1000 km/h?
Ks. http://hyperlooptech.com/what-is-hyperloop

Englanninkielistä selitystä tulee näkyviin, kun hiirustelee kuvan osia. Tämä tekniikka on siis olemassa paperilla ja ilmeisesti kaksi eri tahoa tällä hetkellä virittelee omaa koerataansa Yhdysvalloissa. Molemmat näistä ovat lyhyitä pätkiä, joilla ei päästä suuriin nopeuksiin, mutta voidaan tutkia idean toteutusta muuten.

Tavanomaisilla kiskoilla kulkevan suurnopeusjunan nopeusennätys on 574.8 km/h ja tehty viritetyllä TGV-yksiköllä Ranskassa 2007. Maglev-junan ennätys on tältä vuodelta Japanista, 603 km/h.

Edit: Luemma Hyperloop Technologies tähtää täyden vauhdin (700 mph = 1120 km/h) testiin ensi vuonna kahden mailin (3,2 km) radalla Nevadassa (ei hevon-).
tekijänä sekovene
#79590
Jos nyt leikitään, että hyperloop saadaan joskus 2050-luvulla toimimaan, niin eiköhän Ruotsissa fiksata sellainen ensiksi välille Göteborg-Tukholma. Myös Göteborg-Oslo lienee ajankohtainen ennen Tukholma-Helsinkiä. Göteborgin väestöhän tulee kasvamaan lähitulevaisuudessa aivan helvetisti, koska syyt. Mielenkiintoinen spekulaation aihe anyway.
Avatar
tekijänä Klazu
#79627
Taitaa joo mennä Hyperloopin kanssakin vielä muutama vuosikymmen saada sellainen edes Kalifornian megakaupunkien välille. Kyseessä on ihan varmasti yli kymmenen miljardin euron projektista sielläkin ja matkustajapotentiaali aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Euroopassa tällaisia voidaan nähdä vuosisadan lopussa muutaman suurimman pääkaupungin välillä, mutta pohjoismaissa menee varmaan 2100-luvulle ennen kuin jotain tullaan edes vakavissaan ehdottamaan.

Nykyisillä luotijunillakin on niin paljon potentiaalia ennen Hyperlooppien rakentamista. Kiintoisa nähdä miten hyvin Japanin maglev tulee toimimaan.
Avatar
tekijänä RV
#79668
Hyvää ehdotetaan, Ruotsissa varmasti kannatetaan, mutta suomalaiset lyttää kaiken uuden ajattelun - ainakin vielä. Surullista. Siis Suomi pitääkin pitää eristettynä? Eiköhän se Juutinrauman sillankin hintalappu ollut korkea, mutta INFRAAN EI VOI TUHLAA LIIKAA. Mitä luontevin ratkaisu; tie pitäisi vetää samalla kuten Juutinraumankin sillalla. Ainoa ongelmakohta on Norrtäljen (jossa luultavasti olisi raideleveyksistä johtuva vaihto ja johon E18-tie päättyy) ja Ahvenanmaan lyhyt mutta syvä merialue. Eipähän silti, mallia vaikka Kiinasta. Pessimismiä vain. Mitään ei saa tehdä.

Ylläolevia viestejä, monia niistä, lukiessa tuntuu siltä että sitkeästi Suomi halutaan pitää eristettynä lautta-ajassa! Maailman seitsemänneksi vaurain maa ei voi yhdessä vielä vauraamman valtion kanssa rakentaa kallista tunnelia/siltaa? Höpöhöpö. Olisi mielenkiintoista nähdä, käyttääkö Suomi mittavista, velallakin hankituista varoistaan infraan sen verran että yltäisi sillä asteikolle edes sataan eniten siihen "tuhlaavan" joukkoon. Ruotsi kyllä yltää kunnialla, virolaisia v-tuttaa helsinkiläisten "vuoteen 2060 mennessä"-hommat kun oltaisiin valmiita heti ruveta rakentamaan rautatie- ja tietunnelia (siinäkin on ongelma kun Helsingin viherpäättäjät ehdottomasti kieltäytyvät tiestä ja haluavat väkisin pakottaa autot lautoille ja aiheutta valtavia ruuhkia Jätkään jotka suuntautuvat Tallinnaan ja Tukholmaan);

ihan oikeasti nyt. Ikävää negativismia näyttää jälleen virtaavan talven myötä. Kaikki on "hullua", "järjetöntä" yms. Suomi ei tietenkään maksaisi tunnelia/siltaa yksin, ja 15 miljardia on helppo lohkaista erilaisista turhista 70-luvulla sosialistisen hurmoksen aikaan luotuja päällekkäisiä ja taas päällekkäisiä instituutioita verottamalla esim. Suomi vaurastuisi ja kytkeytyisi vihdoin Eurooppaan muunkin kuin lauttatsydeemien jotka pitää ehdottomasti lopettaa, mokomaa pelleilyä vuonna 2015, molempien hankkeiden, Tukholman ja Tallinnan yhteyksien myötä. Helsinki olisi varmasti reilaajien mielestä mitä mielenkiintoisin kohde kun sinne vihdoin pääsisi; aivan kuin olisi rautaesirippu vieläkin Suomen ja koko muun Euroopan välillä.

Toki lautta- ja lentoliikenteellä olisi hanakasti vastustavaa kommenttia näihin muttei niitä pidä kuunnella!
Viimeksi muokannut RV, 20.12.15 01:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Kantti
#79669
Halloo! Kyse ei ollut mistään raskasraideratkaisusta vaan Hyperloopista. Ettei nyt menisi palikat sekaisin?