RV kirjoitti:
Miksi lähijunaliikenne olisi utopia? Itse olen Oulussa ollessani ollut hyvin pettynyt joukkoliikenteen palvelutasoon, ja kuitenkin kyseessä on useamman satelliittikaupungin rykelmä joka toimii vain busseilla mutta asukkaita on pian 300 000.
Ainoa merkittävät satelliittikaupungit Oulun seudulla ovat Haukipudas ja Kempele joissa on 19k ja 16k asukasta. Niiden lisäksi on lähinnä tuppukyliä. Oulun seutukunassa on
wikipedian mukaan 241k asukasta, joten en usko että 300k saavutetaan pian. Jos nyt kuitenkin suoraan sanotaan niin en osaa arvioida näiden ideoiden kannattavuutta mutta en pidä lähijunaa näillä luvuilla realistisena. Tosin
Oulun oletetaan kasvavan varsin nopeasti, joten ehkä sitten joskus.
Ja mitä tulee joukkuliikenteen palvelutasoon, niin mitä muuta nykyiseltä kaupunkirakenteelta voi odottaa?
Ei mikään pieni mesta; mutta keskusta on hyvin paljon sen näköinen ja korkuinen kuin kaupunki olisi pienempi kuin vaikkapa Pori, Lahti, Kouvola, Kuopio tai Kotka. Poikkeus toki on Tuira ja ne pari 50-luvun tornia keskustassa, sekä nyt Resiina. Ehdottomasti korotuksia/matalien rakennusten purkamista ydinkeskustaan vähintäänkin.
Heh, kun alunperin tänne Kokkolasta tulin niin oletin saapuvani vähän suurempaan kaupunkiin jossa olisi paljon suuria rakennuksia ja huomatavasti paremmat palvelut. Kyllähän tämä pieni järkytys oli.
Useasti joka tapauksessa olen ihmetellyt rakennusten erittäin matalaa korkeutta suhteessa väestöön keskustasta. Kaupunki saisi myös kunnon julkisuutta "Pohjolan pääkaupunkina" (mikä se kokonsa suhteen ehdottomasti on Murmanskia lukuunottamatta) rakentamalla unohdetun Vänmanninsaaren hotellitornin. Sitä odottaessa, uskon että se vielä tyylikkäänä joskus toteutuu. Tulevaisuuden/jo nykyyden sukupolven ihmiset eivät läheskään ole vanhempiinsa verrattuna yhtä NIMBYja. Samoin esteettisesti Oulun pitäisi panostaa siltoihin!
Oululla on ilmeisesti aina ollut pikkukaupungin sielu. Aina silloin tällöin tulee vastaan, yleensä vähän vanhempi, "avojalkainen" jonka mielestä kunnon
kaupaunkirakentaminen on turhaa hapatusta. Harmillisesti ihmiset eivät usein tiedosta, tai välitä, että hyvällä kaupunkirakentamisella on taloudellistakin merkitystä.