Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Heikki K
#76418
Kerrottakoon nyt täälläkin, että Tampereella kuohuttanut koulutytön kuolema suojatiellä liittyy kauppakeskuksen rakennustöihin ja siitä seuraavaan rekkaralliin. Kaivettua maata ajetaan jonnekin kaupungin länsipuolelle. Kasettirekkoja kolistelee keskustan läpi varsin ahdasta reittiä Hämeenpuisto - Satamakatu - Mariankatu - Pirkankatu ja tyhjänä samaa reittiä takaisin, niinkuin uutiskuvastakin näkyy.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194995 ... sesta.html
Avatar
tekijänä henkka
#76419
Luultavasti osa kaivetusta maasta päätyy myös Lakalaivaan Ikeaa vastapäätä. En tiedä mitään muuta lähdettä sellaiselle määrälle maata kuin mitä sinne on ilmestynyt.

Tampereen länsipuolelle pääsisi kyllä etelänkin kautta, joten miksei vielä ole kielletty raskaan liikenteen läpiajoa keskusta-alueella?
Avatar
tekijänä grendy
#76422
Heikki K kirjoitti:Kerrottakoon nyt täälläkin, että Tampereella kuohuttanut koulutytön kuolema suojatiellä liittyy kauppakeskuksen rakennustöihin ja siitä seuraavaan rekkaralliin. Kaivettua maata ajetaan jonnekin kaupungin länsipuolelle. Kasettirekkoja kolistelee keskustan läpi varsin ahdasta reittiä Hämeenpuisto - Satamakatu - Mariankatu - Pirkankatu ja tyhjänä samaa reittiä takaisin, niinkuin uutiskuvastakin näkyy.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194995 ... sesta.html
Mietinkin että onko kauppakeskuksen autoja kun niitä tuosta kohti Hämeenpuistoa ajaa. Olis kiva tietää mihin soraa viedään, koska muistaakseni jostain luin että sora olisi pitänyt kuskata juuri Ikeaan eikä keskustan läpi johonkin muualle. Tässä voitaisiin nostaa koko Tampereen valtatie-Hämeenpuisto-Satamakatu jne reitti kyseenalaiseksi keskustan läpikulkukäytäväksi muutenkin samassa yhteydessä.

Rekkarallillehan nyt ei kyllä voi mitään tällaisissa hankkeissa, mutta kyllä reitit pitäisi katsoa (ja rallin aikataulut?) ehkä uudemman kerran läpi. Tästähän saavat esim uuden jätevedenputsarin vastustajat hyvää bensaa koneistoon "Sulkavuoren rekkaralli tappaa paikalliset lapset!" ;) (no pun inteded)
Avatar
tekijänä henkka
#76554
Lielahteen ne kai sitten menivät, uusi reittihän kulkee nyt sitten Hämeenpuistoa Paasikiventielle.

Itse työmaalla on purettu Ratinan stadionin kaiteita pysäköintihallin Suvantokadun sisäänkäynniltä.

Kuva

Kuva

Tampereen valtatien alittavan tunnelin Ratinanraitin puoleinen pääty on saanut valumuotin ja huoltoajon ramppikin jonkun verran.

Kuva
Kuva
Avatar
tekijänä henkka
#76899
Kurkistusaukkoja!

Kuva

En tiedä onko joku lähettänyt viestiä vai lukeeko Kreatellakin/Spondallakin joku foorumia mutta kiitos kuitenkin, säästyin tikapuiden ostamisen vaivalta, eikä Ratinan katsomotkaan ole aina auki.

Kurkistusaukkoja on yksi Ratinan stadionin puolella, neljä Tampereen valtatien varrella ja yksi Vuolteenkadulla. Muun muassa niistä näkyy laatta, joka voisi huoltoajon rampista ja seinän ulokkeesta päätellen olla huoltopiha. ratina.fi:ssä olevien pohjien mukaan huoltopiha olisi kuitenkin Vuolteenkadun alla ja sen alla olisi vielä kaksi kerrosta pysäköintiä. Tai sitten huoltopihan kohdalla tarvitsee alempienkin kerrosten olla hieman tukevampia.

Kuva

Tampereen valtatien liittymässä alkaa olla tukirakenteet kasassa kannen valua varten. Ratinanraitin alikulun raudoituskin näyttää valmiilta. Myös eteläisimmän rampin suuaukko on muodostumassa.

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
tekijänä henkka
#77035
Suttuisia kuvia märkien kurkistusaukkojen läpi. Ensi kerralla täytyy ottaa paperia mukaan kun hihalla ei oikein saa kuivattua.

Ratinassa ollaan raudoitettu lisää anturaa huoltopihan kohdalla ja aloitettu anturaa Tampereen valtatien viereen, tulevan Vuolteenkadun alle.

Kuva

Tampereen valtatien katusuunnitelmien mukaan ylempi pysäköintitaso P1 olisi 80,80 metriä merenpinnan yläpuolella. P1-kerrokseen on sisäänajo sekä Tampereen valtatieltä että Suvantokadulta. Tämä on Suvantokadulta. Voi olla lattia viettää toiseen suuntaan.

Kuva

Tampereen valtatien liittymän kansi on valmistumassa valua varten, ainakin osittain. Tulee iso valu, jos kaikki seinät, alikulku ja varsinainen kansi valetaan samalla kertaa.

Kuva
Avatar
tekijänä henkka
#78437
Vuolteenkadun alla sijaitsevan anturan päälle on rakennettu väestösuojaa, ainakin ovista päätellen.

Kuva

Tampereen valtatien varren työmaa-aitaan on maalattu kuvia ihan luvallisesti, osa niistä on jo käännetty ympäri mutta ainakin Buy or Die oli edelleen näkyvillä.

Kuva
Kuva
Kuva

Mutta on muuallekin päätynyt kuluttamiskriittistä kaupunkikulttuuria.

Kuva

En huomannut oliko täällä jo mainittu mutta kauppakeskuksen uusituilla sivuilla on linkki hyvälaatuista kuvaa tarjoavaan työmaakameraan: http://111213353.timespace.co/270506685
Avatar
tekijänä henkka
#79196
Vuolteenkadun alla olevaan (luultavasti) väestösuojaan on tehty väliseiniä.

Kuva

Tampereen valtatien alaiseen parkkihallin eritasoliittymään on alettu rakentaa lännen suuntaista ramppia.

Kuva

Ratinanraitin reitillä on vielä autoja ja tunnelissakin kaivuri mutta kyllä ne pian väistyvät.

Kuva
Kuva
Avatar
tekijänä henkka
#79855
Tampereen valtatiellä lännen suuntainen ramppi alkaa olla valmis ja ramppi-liikenneympyräjärjestelmää on alettu peittää hiekan alle. Luultavasti eteläinen ajorata siirretään paikoilleen ennenkuin viimeinen idän suuntainen ramppi rakennetaan.

Kuva
Kuva

Vuolteenkadun alla oleva väestösuoja on valmis ja pysäköintihallin kerroksia on alettu rakentaa sen päälle.

Kuva
Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä henkka
#80351
Tampereen valtatien maanalainen liittymä on saanut nykyisiltä osiltaan katon päälleen. Liittymän sisällä näkyy liikenneympyrän keskellä oleva pilari.

Kuva

Muualla jatkuvat pysäköintihallin Vuolteenkadun alaisen osan rakentaminen.

Kuva

Uusilla kauppakeskuksen sivuilla on nyt esillä asukastilaisuuksissa pidetyt esitykset, joissa on tarkempaa tietoa rakennusaikataulusta. http://ratina.fi/ratina-rakentuu/ajankohtaista/
  • Tampereen valtatien kiertotie poistuu kesällä 2016. Samalla valmistuu eteläpuolen jkpp mutta pohjoispuolen jkpp suljetaan määrittämättömäksi ajaksi.
  • Vuolteenkadun alla oleva huoltopiha vaatii pohjakseen jälkijännitettyjä rakenteita ja ne rakennetaan kesällä 2016.
  • Uudisrakennuksen rungon pystytys alkaa maaliskuussa ja kestää 12 kk. Tavaraa tulee työmaalle noin 10 rekka-autollista päivässä.
Avatar
tekijänä henkka
#81255
Vuolteenkadun alaisen pysäköintihallin eteläpäässä ollaan rakentamassa ylempää pysäköintitasoa (tai huoltopihaa, en muista onko se Vuolteenkadun levyinen). Pohjoispäässä ollaan rakentamassa alempaa pysäköintitasoa.

Kuva
Kuva

Muualla tontilla tehdään edelleen uudisosan anturoita, joista osa näyttäisi sijaitsevan Näsijärven vedenpinnan tasossa.

Kuva

Ratinan kauppakeskukseen liittyen on meneillään myös naapureiden ja osallisten kuuleminen, koskien poikkeamista räystäskorkeudesta. Kuulemisilmoituksesta ei kuitenkaan käy ilmi mistä räystäästä on kyse ja mihin suuntaan poiketaan.
Kiinteistö Oy Ratinan Kauppakeskus hakee lupaa saada poiketa räystäskorkeudesta kauppakeskuksen rakentamiseksi XIII kaupunginosassa tontilla 200-4, Vuolteenkatu 1. (TRE 1217/10.03.01/2016)
http://www.tampere.fi/tampereen-kaupunk ... 016_1.html
Avatar
tekijänä grendy
#81268
Kyselin tuosta räystäskorkeuden korottamisesta ja kyseessä on 4,2m korotus koskien periskooppia ja koko sen "takana" olevaa stadionin viereistä osaa aina Tampereen valtatielle asti. Eli koko länsisivun toimistosiipi siis nousee yhdellä kerroksella. Yksi kerroskin on hyvä, mutta ei se kokonaisuutta pelasta ;)
tekijänä anni
#81295
Onko tästä lainkaan tietoa, että minkä ihmeen vuoksi korkeutta ei ole tulossa tuon enempää? Käytiinkö asiasta edes keskustelua? Oman logiikkani mukaan tuossa ympäristössä harvan asunnon maisemat pilaantuisivat, jos saisivat katsella korkeampaa rakentamista keskustaan sijoitetun peltomarkettipytingin katon sijaan.

Se on kyllä ihan selkeä, että kauppakeskuskäytössä useampi kerros ei enää toimi tehokkaasti (vrt. vaikka Kamppi, jossa ylimmissä kerroksissa on jo aika hiljaista ja vain erikoisliikkeitä, joiden asiakaskunta on muutenkin rajatumpi eikä tuotevalikoima myy satunnaiselle sunnuntaishoppailijalle, saati edes Koskikeskus jonka yläkertaan tuskin kukaan ilman vakaata tarkoitusta päätyy). Mutta jotain Redin tyylistä asuntorakentamista olisin nähnyt tässä ihan erityisen mieluusti mukana luomassa ulkoasuun kiinnostavuutta ja koko isolle tontille fiksumpaa käyttöä ja täyttöä. Hassua ja epäloogista, että vanhoja matalahkoja rakennuksia ollaan korottamassa urakalla kaupunkikuvan tiivistämiseksi, mutta sit tehdään uutta näinkin tynkänä. Tutkimattomia ovat kaupunginherrojen tiet.

Ja nyt kun valittaminen on hyvin vauhdissa, niin itken vielä vähän sitäkin, etteivät saaneet Citymarketin kokoista ruokakauppaa mukaan. Itse kun keskustassa autottomana asun, niin en todellakaan lähde puolen tunnin bussimatkalle Lielahteen ruokakaupan perässä, vaan pärjään mieluummin ilman, jos ei keskustasta jotain saa. Myös Kodin1, Jysk tai vastaava sisustustarjonta uupuu tällä hetkellä keskustasta kokonaan, varsinkin nyt kun Anttila tiivistää, Etola lopettaa ja Sokos ja Stocka kituuttelevat hyvin rajatuilla valikoimilla. Toivottavasti saavat sellaista puolta vuokralaisiksi, luulis olevan kysyntää.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20