- 30.10.06 16:31
#7754
Helsingin Sanomat tietää uutisoida:
"Helsinki–Tallinna -rautatietunneli Itämeren kaupunkien yhteiselle hankelistalle
Pitkään hiljaiseloa viettänyt ajatus rautatietunnelin rakentamisesta Helsingistä Suomenlahden ali Tallinnaan on noussut esiin ja vielä arvovaltaisella foorumilla. Hanke kirjattiin yhdeksi niistä liikennehankkeista, joita Itämeren alueen 11 metropolia sitoutuvat ajamaan eteenpäin ja joille kaupungit hakevat Euroopan Unionilta rahoitusta..."
Minun on myönnettävä, että ajatus tunnelista Helsingin ja Tallinnan välille saa sydämeni hakkaamaan. En tiedä kannattavuuslaskelmista, mutta olisi mielenkiintoista selvittää, millaisia sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia kaupunkien yhdistämisellä olisi. Hankkeen tarkoituksena on mitä ilmeisimmin yhdistää Baltia Saksaan, mutta Helsingin yhdistämisellä Manner-Euroopan rataverkkoon avautuu muitakin mahdollisuuksia. Hesarin jutun mukaan Pietarissakin hanke saa kannatusta: suurnopeusrata Pietarista Helsinkiin ja sieltä Tallinnaan herättää kiinnostusta.
Toinen kysymys on Helsinki-Vantaan lentokentän laajentuminen. Jossain kohtaa lienee ryhdyttävä pohtimaan toisen lentokentän rakentamista; tällöin olisi ehkä pohdittava sitä, kannattaisiko sen sijaan panostaa rautatietunneliin, joka yhdistäisi Helsinki-Vantaan Tallinnan lentokenttään.
Olen aina surrut sitä, että Suomi on tavallaan saari, ja suomalaisilla saarelaismentaliteetti. Siksi minusta tunnelilla on kulttuurillisesti merkittäviä ulottuvuuksia, ja ennen kuin kupsahdan, toivoisinkin näkeväni päivän, jolloin Helsingistä pääsee junalla Varsovaan.
"Helsinki–Tallinna -rautatietunneli Itämeren kaupunkien yhteiselle hankelistalle
Pitkään hiljaiseloa viettänyt ajatus rautatietunnelin rakentamisesta Helsingistä Suomenlahden ali Tallinnaan on noussut esiin ja vielä arvovaltaisella foorumilla. Hanke kirjattiin yhdeksi niistä liikennehankkeista, joita Itämeren alueen 11 metropolia sitoutuvat ajamaan eteenpäin ja joille kaupungit hakevat Euroopan Unionilta rahoitusta..."
Minun on myönnettävä, että ajatus tunnelista Helsingin ja Tallinnan välille saa sydämeni hakkaamaan. En tiedä kannattavuuslaskelmista, mutta olisi mielenkiintoista selvittää, millaisia sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia kaupunkien yhdistämisellä olisi. Hankkeen tarkoituksena on mitä ilmeisimmin yhdistää Baltia Saksaan, mutta Helsingin yhdistämisellä Manner-Euroopan rataverkkoon avautuu muitakin mahdollisuuksia. Hesarin jutun mukaan Pietarissakin hanke saa kannatusta: suurnopeusrata Pietarista Helsinkiin ja sieltä Tallinnaan herättää kiinnostusta.
Toinen kysymys on Helsinki-Vantaan lentokentän laajentuminen. Jossain kohtaa lienee ryhdyttävä pohtimaan toisen lentokentän rakentamista; tällöin olisi ehkä pohdittava sitä, kannattaisiko sen sijaan panostaa rautatietunneliin, joka yhdistäisi Helsinki-Vantaan Tallinnan lentokenttään.
Olen aina surrut sitä, että Suomi on tavallaan saari, ja suomalaisilla saarelaismentaliteetti. Siksi minusta tunnelilla on kulttuurillisesti merkittäviä ulottuvuuksia, ja ennen kuin kupsahdan, toivoisinkin näkeväni päivän, jolloin Helsingistä pääsee junalla Varsovaan.