Klazu kirjoitti:La_Resistance kirjoitti:Todennäköisesti kokonaiskannattavuus on suurempi, kun reittiin sidottu lentokone siirretään jollekin muulle, suuremman volyymin reitille, jossa siitä saadaan enemmän irti.
Tämän suuntaistahan se Rynkkykin sanoi Tampereen kohdalla. Koneet tuottavat paremmin muualla. Tosin Suomen sisäisillä lennoilla käytettävät ATR:t eivät sovellu täydellisesti pidemmille Euroopan sisäisille lennoille, joten niiksi vaihtoehtoisiksi reiteiksi jäisivät jotkin Skandinavian ja Baltian reitit.
Finnairin ja VR:n poukkoilun voisi ymmärtää jos olisivat yksityisiä toimijoita, mutta valtionyhtiönä en ihan ymmärrä heidän suunnitelmia, jotka heikentävät 4/5 suomalaisen yhteyksiä ja elinkeinoelämän edellytyksiä.
Klazulla on pointti tässä. Ei liene kenellekään epäselvää, että Finnairin strategia on ollut ainakin jo 1990-luvun alusta ohjata kaikki ulkomaan liikenne Suomesta ainoastaan Helsingin kautta. Tänään kuului Finavian suunnalta äänenpainoja valtakunnallisen logistisen strategian luomiseksi, koska lentokenttiä suljetaan (Pori, Seinäjoki, Varkaus jne.).
Kuitenkin VR:n uudet, ehdotetut liikennepaikkojen sulkemiset sen sijaan tulivat ainakin allekirjoittaneelle tuossa laajuudessa yllätyksenä ja se kyllä vie pohjaa "logistisen strategian" luomiselta. Lisäksi näin Kehä-3:n ulkopulisen asukin näkökulmasta aivan käsittämättömän hölmö päätös pakottaa kaukojunilla matkustavat vaihtamaan junaa Tikkurilassa syövät pohjaa tuolta "kätevältä" yhteydeltä Vantaan-kentälle. Edelleen, aika suuri osa suomalaisista asuu >300km päässä Vantaalta eikä joku 5h bussimatka mennen-tullen ole etenkään liikematkustajan näkökulmasta pätkääkään houkutteleva vaihtoehto. Toki jos ei ole vaihtoehtoja, niin sitten tietysti on pakko.
--
Onhan tässä Finnairin+Finavian strategiassa jotakin vikaa. Tehdäänpä pieni vertailu muiden Pohjoismaiden kanssa,
lähteenä Wikipedia:
Sija 4: Helsinki, matkustajia 15,948,760.
Edellä kaikki muut Pohjoismaiden päälentokentät, pois lukien Reykjavik.
Sija 23: Oulu, matkustajia 960,547. Edellä mm. sellaiset
pohjoismaiset megalopolikset kuin Sandefjord, Bodö, Ålesund, Uumaja.
Sija 29: Rovaniemi, matkustajia 444,561, ja
sija 31: Tampere, matkustajia 412,609. Edellä mm.
suurkaupungit/suositut retrettikohteet Haugesund, Molde ja Aarhus.
Sija 37 Vaasa, matkustajia 325,886 ja
sija 40: Turku, matkustajia 297,858. Edellä mm.
Kristiansund, Alta ja Kirkkoniemi.
Eli huolimatta vuosien täysin sumeilemattomasta Helsinki-keskeisyydestä ovat Tsadin matkustajamäärät 10 miljoonaa matkustajaa/vuosi jäljessä Kööpenhaminan ja Oslon matkustajamääriä. Pohjoismaiden 40 suurimman lentokentän joukossa on tasan
6 suomalaista lentokenttää! Olisikohan maakuntakenttien liikennettä voinut kenties yrittää jotenkin kehittää sen sijaan, että ihan kaikki lentoliikenne on kierrätetty Vantaan kautta!?
Tähän voi tietysti vetää perinteisen vasta-argumentin lentoliikenteen ja kaiken muunkin markkinaehtoisuudesta, mutta jostain kumman syystä lentoliikenne muissa Pohjoismaissa on aivan eri kantimissa - eikä sinne Kirkkoniemellekään (asukasluku 3 000 as.) Air China lennä.
Näyttää aika surulliselta ja varsin hankalalta tilanteelta; negatiivinen kierre on tosiasia ja liikennepalveluiden supistamisesta on tullut itseään toteuttava ennuste. Tilanne on itse asiassa jo niin huono, että liikenneyhteyksien supistumisella saattaa olla hyvin kauaskantoisia vaikutuksia maakuntien tehtaiden jne. kilpailukyvylle.