Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Kantti
#56824
Kas kas!
Tampereella ei onneksi jäädä hiljaa tuleen makaamaan vaan puolustajia tavara-asemalle löytyy. Pelkään kuitenkin xoopin olevan lähempänä realismia, jos tulkitsen häntä oikein, että yhtä vaikeaa tulee olemaan kuin Turussa Sinisen talon kohdalla, ei auttanut mikään. Ei mikäääääännn...
tekijänä juzzlin
#56827
grendy kirjoitti:^Kantti: Se on vanha tavara-asema vuodelta 1907, jolla on jo vankka suojelukunta (esim https://www.facebook.com/groups/226563894090415/). Eli ihmettelen suuresti jos se tullaan purkamaan, sen verran suurta on meinaan vastustus. Ja naurettavin asiahan tässä on se, että se purettaisiin sen takia, että tuleva Ratapihankadun jatke ei joutuisi kiertämään rakennusta vaan sen voisi vetää vaan suoraan... Eli sen takia, että ihmiset eivät jaksa kääntää edes rattia autoillessaan.

http://yle.fi/uutiset/tamperelaiset_tah ... sa/6643338
Miksi tässä yleisestään "tamperelaiset" ? Tuossa Tampereen kehitystä ja kaupunkilaisten etua vastustavassa Facebook-ryhmässä näyttää olevan tällä hetkellä 963 jäsentä. Tampereella on asukkaita noin 217 000.
Avatar
tekijänä grendy
#56833
juzzlin kirjoitti: Miksi tässä yleisestään "tamperelaiset" ? Tuossa Tampereen kehitystä ja kaupunkilaisten etua vastustavassa Facebook-ryhmässä näyttää olevan tällä hetkellä 963 jäsentä. Tampereella on asukkaita noin 217 000.
Oot vaan aika yksin ton tavara-aseman tuhoomisen kanssa joten hyvin voi yleistää ;).. Harvoin noin paljoa (ikinä?) muistutuksia on tullut mistään kaavasta niin aika historiallista ainakin omasta mielestä. Kuitenkin kaikki viranomaistahot on ollut sitä mieltä selvityksissä, että tavara-asema on säilytettävä, niin yhteiskuntalautakunta ei mielestäni hommiaan kovin hyvin hoitanut kun valitsi kaikkea ohjeistusta vastoin moottoritie-linjaukset joka jyrää tavara-aseman. Oikeasti jos se perkeleen ratti ei käänny autossa niin saiskin sit jysäytellä päin talon seiniä. Talo voittaa aina kuitenkin :)
Avatar
tekijänä henkka
#74859
En nyt muista mikä vaihtoehto (A,B,Ve1,Ve2,Ve1a,Ve1b,Ve2a,Ve2b) oli mitäkin ja kuinkakin korkea mutta kaava on nyt tulossa kaupunginhallituksen käsiteltäväksi seuraavassa muodossa:
  • - PMK:n laajennus, 12 kerrosta, asumista saa rakentaa kerroksiin 4 - 12 tai niin ainakin kaavakartasta tulkitsin
  • - Väinölänkadun pohjoispuoli, huiput 9, 10 ja 9 kerrosta Ratapihankadun puolella, 6, 8 ja 8 kerrosta Peltokadun puolella, väleissä kolme kerrosta joko Ratapihankadun tai Peltokadun puolella, Peltokadun puoleisiin korkeisiin osiin saa rakentaa 65 % kerrospinta-alasta asuntoja
  • - Väinölänkadun eteläpuoli, huiput 8, 7 ja 4 kerrosta, väleissä taas kolme kerrosta, ei asuntoja, 50 % kerrosalasta pitää olla palvelu- ja liiketiloja.
Kuva
Kuva
Kuva
Rakentamistapaohje
Toimistorakennusten maantasokerrokseen sijoitetaan puolijulkisia yhteistiloja, joita avataan ikkunapinnoin sekä sisäpihalle että Ratapihankadulle päin. Peltokadun varren rakennuksen ylimpiin kerroksiin sallitaan asuinkerroksia, maantasokerrokseen sijoitetaan liiketiloja Peltokadun varteen. Paikoin laajat lasipinnat avaavat korttelin toimintoja kaupunkikuvaan erityisesti pimeän aikaan myös ylemmissä kerroksissa.
Rakentamistapaohje

Morkun talo puretaan, rautatieläisten talo säästetään ja tavara-asema siirretään, käsittääkseni kokonaisena.

Eniten tässä kaavassa ja sen kuvituksessa häiritsee Morkun aukion läpi kulkeva Vellamonkatu, en tiedä kuinka sen voisi toteuttaa hidaskatuna, kun Ratapihankadun ja Murtokadun väli on niin lyhyt.

Kuva
Ratapihankadun ympäristön yleisten alueiden suunnitelma
tekijänä hmikko
#74860
^ Pikkuasia, mutta toivotan pikaista unohdusta tuolle trendille, että tehdään riviin yks iso loota sinisellä, toinen punaisella ja kolmas keltaisella. Näitä on nyt tehty Jätkäsaareen, Ouluun ja muualle, mikä mun puolesta riittää hyvin.

Tonteilla oli maansiirtotyöt käynnissä eilen, kun menin junalla ohi.
Avatar
tekijänä grendy
#74862
hmikko kirjoitti:Tonteilla oli maansiirtotyöt käynnissä eilen, kun menin junalla ohi.
Eikö ne maansiirtotyöt oo ollut käynnissä jo varmaan ainakin 5 vuotta? ;)
tekijänä hmikko
#74863
grendy kirjoitti: Eikö ne maansiirtotyöt oo ollut käynnissä jo varmaan ainakin 5 vuotta? ;)
No en ole kaivinkoneita ja kuorma-autoja nähnyt rakennuksista tyhjällä kentällä ennen tätä, sanotaan näin :) Olen kulkenut ohi parin kuukauden välein suht säännöllisesti, tosin useinkin pimeän aikaan.
Avatar
tekijänä grendy
#74870
Jussi kirjoitti:Miksi havainteessa rautatien ja ajoradan väliin on jätetty liikennevihreää? Ei näin.. :D
Hyvä kysymys ;).. Ehkä alue on VR:n omistuksessa? Muutenhan voisi kuvitella että esim jalkakäytävää oltaisiin levennetty ja ajorataa tuupattu kauemmaksi kohti kiskoja?... Tai sitten liikennevihreä on vaan niin kova juttu suunnittelijoilla edelleen ;)
Avatar
tekijänä henkka
#74871
grendy kirjoitti:
Jussi kirjoitti:Miksi havainteessa rautatien ja ajoradan väliin on jätetty liikennevihreää? Ei näin.. :D
Hyvä kysymys ;).. Ehkä alue on VR:n omistuksessa? Muutenhan voisi kuvitella että esim jalkakäytävää oltaisiin levennetty ja ajorataa tuupattu kauemmaksi kohti kiskoja?... Tai sitten liikennevihreä on vaan niin kova juttu suunnittelijoilla edelleen ;)
Kuvaan ei näyttäisi olevan lisätty henkilöratapihan uutta ohitusraidetta, samallahan nykyistä ohitusraidetta siirretään itään ja rakennetaan uusi laituri siirretyn ohitusraiteen ja nykyisen uloimman raiteen väliin. Ei siinä tule tuollaista olemaan. Luultavasti.

http://portal.liikennevirasto.fi/portal ... kartta.pdf
Avatar
tekijänä henkka
#76235
Kaupunginhallitus päätti maanantaina määrätä asemakaavan muutoksen voimaan osittain, Väinölänkadusta pohjoiseen. Syynä osittaiseen voimaan tuloon on Morkun purkamisesta tehty valitus.

Kaupunginhallituksen päätöksestä:
Asemakaavassa osoitetulla rakennusoikeudella ja sen myötä täydentyvällä ja eheytyvällä yhdyskuntarakenteella on merkittäviä yhdyskuntataloudellisia vaikutuksia. Ensimmäiset isot rakennushankkeet ovat valmiina käynnistymään heti kaavan tultua voimaan.

Edellä esitetyillä perusteluilla maankäytön suunnittelu katsoo, että asemakaava nro 8330 on tarkoituksenmukaista saattaa voimaan lukuun ottamatta päätösehdotuksessa mainittua valituksenalaista aluetta.
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktprox ... %2013%3a00
Avatar
tekijänä henkka
#77288
Nyt Ratapihankadun pohjoisen osan pohjoisemman osan (Väinölänkadusta pohjoiseen) katusuunnitelmat ovat nähtävillä. Erkkilänsiltaa ei näköjään rakennettaisi uusiksi, sitä vain jatketaan itäpäästä tulevan Ratapihankadun yli.

http://www.tampere.fi/liikennejakadut/k ... .2015.html
Avatar
tekijänä RV
#77598
henkka kirjoitti:Ranta-Tampellan katusuunnitelmat ovat nyt nähtävillä. Suunnitelmista selviää muun muassa kanavan syvyys, joka on noin 2,2 metriä, riippuen Näsijärven pinnankorkeudesta; Verstaankadun alikulku radan ali korvataan uudella alikululla; pohjoinen Näsinsilta jää paikoilleen ja se muutetaan jalankulun sekä pyöräilyn sillaksi. Tuleeko sillalle sitten jotain istutuksia myös selvinnee koskenrannan puistosuunnitelmien yhteydessä. Kanavan nimeä ei ole tainnut olla tiedossa aiemmin: Ahdinränni. Tuleekohan sekin jostain paikallisnimistöstä, kuten katujen nimet.

http://www.tampere.fi/liikennejakadut/k ... .2015.html
Tuo "läpikulkukatu" eli Ratapihankatu ei tule vetämään, sanokaa mun sanoneen..
Avatar
tekijänä grendy
#77604
RV kirjoitti:Tuo "läpikulkukatu" eli Ratapihankatu ei tule vetämään, sanokaa mun sanoneen..
Ai vaikka se on ihan suora baana ilman yksiäkään liikennevaloja tai mutkia läpi kaupungin? :lol:
Avatar
tekijänä RV
#77637
grendy kirjoitti:
RV kirjoitti:Tuo "läpikulkukatu" eli Ratapihankatu ei tule vetämään, sanokaa mun sanoneen..
Ai vaikka se on ihan suora baana ilman yksiäkään liikennevaloja tai mutkia läpi kaupungin? :lol:
Kapasiteetti. Jos ei kaistaleveysnormeja noudatettaisi niin orjallisesti, saisimme valtavasti enemmän tilaa kaikille kulkumuodoille, kuten esim. muualla Euroopassa.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8