Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#76186
zeizei kirjoitti: Ettei kävisi Suurpellot.
Enpä usko, kun Aviapolisissa on jo kaupunkiradan asema. Sen ympäristössä on kaikki mahdollisuudet rakentaa vähitellen ja saada suht toimiva paikka, vaikka tuo iso suunnitelma ei kokonaisuudessaan toteutuisikaan. Kehäradan asemanseuduista Vehkala näyttää meikäläisen silmään äkkiseltään siltä, että suunnitelmat voivat hyvin jäädä tykkänään paperille.
tekijänä Purkki^
#76187
zeizei kirjoitti:Tuo 60 000 kuulostaa kyllä aika kovalta tavoitteelta. Talouden ja työllisyyden pitäisi kasvaa todella kovaa tai olettaa joukkopakoa nykyisiltä toimistoalueilta. Samaan aikaan kun rakennetaan toimistoa myös muualle pääkaupunkiseutua niin en usko jälkimmäisen tapahtuvan.

Ettei kävisi Suurpellot.
Monella vanhalla toimistoalueella käy jo pako. Vanhat toimistot ei enää kelpaa ja niitä puretaan tai muutetaan asuinkäyttöön hyvää tahtia. Aviapoliksen sijainti kyllä pitää huolen siitä, että ei käy Suurpeltoja.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#76188
Aviapoliksen suunnitelmia on turha verrata Suurpeltoon, jonka kasvun odotukset perustuivat täysin Nokian ja Suomen talouden valtaisan kasvun varaan. Olisi hankala uskoa sen sijaan, että Suomen suurimman lentokentän vieressä ja junaradan varrella sijaitseva alue kuihtuisi samaan tapaan. Kuten hesarin juttukin taisi mainita, pääkaupunkiseudulta puuttuu ulkomaalaiseen tapaan tyypillinen toimisto- ja liikealue lentokentän läheltä. Katsokaa vaikka Ruotsin vastaavia mittavia suunnitelmia.

Suurpelto perustui jonkinlaiseen toiveajatteluun, kun taas Aviapolis järkeen ja tilastoihin.
Avatar
tekijänä RV
#76205
Vertaus Suurpeltoon on erittäin, erittäin ontuva. Alueen infrastruktuuria joudutaan tuollaisen asukasmääräskenaarion (en usko ihan 60 000 työpaikkana, mutta Tikkurilan vieressä "Hubina" miksei vaikkapa ehkä hieman vähemmän, toimistopainotteisempana 20 000 asukasta on silti ihan realistinen). Infraa joudutaan kuitenkin parantamaan kovalla kädellä myös esim. Tuusulan suunnitelmien vuoksi (Tuusulantie, Kehä IV, Lentorata, Tikkurilantie, Ylästöntie). Kehä kolmonen onneksi lähtee, tai ainakin pitäisi lähteä viimeiseltä vaiheeltaan käyntiin tänä hallituskautena. Jonkinlainen kunnollinen Vantaan poikittainen tehokas joukkoliikennemuoto on kuitenkin keksittävä. Jos Helsingin metro olisi kattavampi tai edes verkko, ehdottaisin poikittaista metrolinjaa Tikkurila-Hakunila-Meltsi/+Lentorata. Tässä tilanteessa raskaampi pikaratikkakin kelpaa (saa olla vähemmän raskas Tiksissä, ilman muuta risteävä asema Pääradan aseman kanssa).

Kalasatama-tyylinen korttelimainen, korkeahko, tiilipintainen (jatkoa Kartanonkoskelle/Pakkalalle vaikkapa) rakentaminen + vihdoin se mikä lie torni jota ollaan 15 vuotta suunniteltu + muut jokaisessa havainnekuvissa vilahtavat asemanseuduilla, niin bueno.
tekijänä töntsö
#76209
RV kirjoitti:Jonkinlainen kunnollinen Vantaan poikittainen tehokas joukkoliikennemuoto on kuitenkin keksittävä
Kehärata? :)
Avatar
tekijänä RV
#76212
töntsö kirjoitti:
RV kirjoitti:Jonkinlainen kunnollinen Vantaan poikittainen tehokas joukkoliikennemuoto on kuitenkin keksittävä
Kehärata? :)
Kehärata ei auta väliä Tikkurila-Hakunila-(Östersundom).
tekijänä sekovene
#76300
Purkki^ kirjoitti:Aviapoliksen kaavarunko kaupunkisuunnittelulautakunnassa 17.8

http://213.214.149.189/ktwebbin/ktproxy ... &version=1
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi kaavarungon ja huomenna se hyväksyttäneen kaupunginhallituksessa. Kaavarunko on toki vain suuntaviivojen piirtelyä, mutta kyllä tuossa näkyy se, että Vantaa tahtoo hyödyntää raskasraideasemien ympäristöjä siten kuin niitä kannattaakin hyödyntää. Ihan eri näköistä settiä kuin länsimetron asemien ympärille kaavoitettu pistetaloskeida. Lopulliset tehokkuusluvut ratkeavat tosin vasta asemakaavoituksen yhteydessä.

Minusta tässä on erityisen hyvää nämä yksinkertaiset ja fiksut suunnitteluperiaatteet:
Rakennusten tulee pääsääntöisesti rajata katutilaa. Asuntokortteleiden tulee pääsääntöisesti olla umpikortteleita. Rakennusten alimpien kerrosten julkisivujen tulee jaksottua vaihtelevaksi rytmittäen jalankulkijan maisemaa
Hienoa, että tämä vanha viisaus on vuosikymmenien harhailun jälkeen taas tajuttu.
tekijänä hmikko
#77945
Bernheart kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/finnair_jarruttai ... ja/8428832
Huvitti hieman tuo. Finnair tietysti vastustaa oletuksena. Vrt. Planmeca vastustaa asuntoja Herttoniemeen oletuksena.
Vauramo ei suostu avaamaan tarkemmin "varoittavia esimerkkejä".
Ts. kunhan puhui suunsa lämpimiksi. Tietysti maailmalla on lentokenttiä ahtaissa paikoissa, se on selvä. Vertailu Helsiki-Vantaaseen on sitten asia erikseen.
– Olemme ennakoineet melukäyrien avulla alueet mitkä ovat mahdollisia asuntorakentamiselle ja mitkä eivät. Tässä mielessä olemme varmaan yksi Euroopan parhaiten nämä asiat huomioon ottavia alueita, Penttilä puolustautuu.
:) Lottovoitto-Suomessa asiat on kunnanisien mukaan aina parhaiten Euroopassa ellei maailmassa.
tekijänä sekovene
#81600
Jos noilla massoitteluilla on mitään tekemistä lopullisen toteutuksen kanssa, tuosta voi oikeasti kehittyä Helsingin seudun vahvin aluekeskus. Työpaikkoja on jo valmiiksi ja lentokentän läheisyys on myös hyvä valttikortti. Rakentamisessa menee tietysti vähintään 20 vuotta.

Vantaalla on hyvä meininki kaavoituksessa juuri nyt.
Avatar
tekijänä Bernheart
#81875
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/ ... in-varteen
Lujatalo aikoo rakentaa Kehä III:n varrelle Vantaalle uuden massivisen Grand Wing Business Park -yrityspuiston.

– Grand Wing Business Parkin rakentaminen alkaa näillä näkymin ensi vuoden alussa ja ensimmäinen vaihe valmistuu kesällä 2018, kertoo Lujatalon kiinteistökehityspäällikkö Jari Kalme.

Grand Wing on suunniteltu vastaamaan tavanomaisia yrityspuistoja kehittyneempään kysyntään.
– Panostamme tilojen muuntojoustavuuteen ja monikäyttöisyyteen sekä käyttäjien kokemaan työskentely-ympäristöön, kuten esimerkiksi yhteistiloihin ja ulkoterasseihin.
Loput linkistä. Kyse on siis hankkeesta, joka tulee vuosia sitten kariutuneen Econia-hankkeen tilalle. Econian tontilta ehdittiin jo parturoida puutkin, mutta sitten tuli stoppi.
Tässä uuden hankkeen sivut: http://www.grandwing.fi/grand-wing.html

Kuopattu Econia: http://www.graphisoft.com/info/news/pre ... nland.html
tekijänä Sam33
#82397
LAK etsii liiketilavuokralaisia Aviapoliksen uuteen kaupunkikeskukseen

Kuva

Tämä projekti näyttää jollakin tasolla etenevän, alueen louhinnat on jo tehty. Mielestäni tässä mennään kuitenkin vähän väärä pää edellä, kun rakennetaan ensin palvelukeskus ennen kuin alueelle on edes kaavoitettu kunnolla asutusta. En tosin tiedä, mikä on Aviapoliksen-rautatieaseman eteläisen sisäänkäynnin kättöaste työmatkaliikenteen osalta, mutta nyt kartasta katsottuna alue on aika syrjässä ainakin Aviapoliksen nykyisistä asukkaista. Kaavan mahdollistamat 600 asukasta tuskin riittävät kovin kummoisiin palveluihin. Toivottuja vuokralaisia tiloihin on varmasti melko hankala saada, enkä asukkaistakaan tiedä ennen kuin alueelle ruvetaan todella rakentamaan uutta asuinaluetta.

Kaikki Aviapoliksen kaavat ovat ilmeisesti odottamassa nyt hyväksyttyä kaavarunkoa. Keskuksen viereinenkin kortteli on olisi helposti rakennettavissa, mutta kaava vain puuttuu.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 26