Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä salos
#77264
grendy kirjoitti:Kuva

Kyllä tässä taas alkaa olla Tampere-Pirkkalan historia taputeltu. Sääli kyllä koska pieneltä kentältä matkustaminen on niiiiiiin paljon nopeampaa ja rennompaa, eikä Rynkyssä itsessäänkään oo ollut mitään negatiivista vaan homma on mennyt koko ajan toimivampaan suuntaan muutenkin. Onneksi sentään VR on järkevöittänyt hinnoitteluaan ja kehärata auttaa Hki-Vantaalle matkustamisessa, mutta se tuo kuitenkin tunteja lisää matkustusaikaa joka ei hirveesti napostele, eikä kyllä kovin moni lentoyhtiö muutenkaan yllä Rynkyn hintatasoon.

Kiinnostava noiden logiikka vaan, että Tampereelta 4h lennot ei kannata, mutta Helsingistä ne sitten kannattaa jo valmiiksi kilpailluilla reiteillä? On se kumma kun käytännössä monopoliasemassa oleva yhtiö Tampereella ei tykkää vaan pakko päästä muita yhtiöitä vastaan kilpaileen.
Onhan tämä kova isku Tampere-Pirkkalalle ja kaikille Ryanairin asiakkaille. Nyt kannattaa kuitenkin olla kärsivällinen, paremmat ajat palaavat vielä.

Viimeiset vajaat kymmenen vuotta on ollut hienoa aikaa, enkä olisi koskaan uskonut että omalta kotikentältä voisi koskaan lentää suoraan ja vieläpä edullisesti kohteisiin kuten Lontoo, Rooma, Malaga, Milano, Pisa jne. Ja kyllähän Ryanairia on tullut käytettyä, käytännössä Aasian lentoja lukuun ottamatta lähtökenttänä on ollut lomareissuilla aina TMP.

Ryanair tottakai lentää niitä reittejä, joista se saa parhaan tuoton. Se ei tarkoita sitä, ettei Tampereelta lentäminen olisi kannattavaa liiketoimintaa. Ihan varmasti Ryanairkin lentää monia reittejä selkeästi tappiolla strategisista syistä, kasvattaakseen markkinaosuuksia jne. kuten yhtiön historia on osoittanut useat kilpailijat ovat kaatuneet Ryanairin syliin. Kuten grendy totesi, eihän siinä mitään järkeä esitetyillä perusteluilla ole että lentäminen 30 min. lähempää Hki-Vantaalta olisi kannattavampaa. Ryanairilla on ollut Tampereelta suorien lentojen monopoli ja monilla reiteillä törkeilläkin hinnoilla on saatu koneet täyteen myös lomasesongin ulkopuolella.

Ja vaikka mediassa Tampere-Pirkkala on viimeiset vuodet ollut yhtä kuin Ryanair, niin edelleen sieltä ykkösterminaalista pääsee pompun kautta kotimaisen yhtiön lisäksi SAS:n siivillä sinne ja tänne.

Kehärata jonkin verran helpottaa Hki-Vantaalle pääsyä, mutta oikeasti toimiva junayhteys vaatii lentoradan rakentamista. Varmaankin jo pikapuolin Paunun monopolin poistuessa Onnibus luo toimivan suoran ja nopean kumipyöräyhteyden Tampereelta Hki-Vantaalle. Autonvaihtoa Keimolanportissa, kiertelyä pikkukylissä ja kovia tariffeja ei tule ikävä.
Avatar
tekijänä 16valve
#82999
Hyvä, että Finavia panostaa Pirkkalan lentoasemaan.
Aamulehti kirjoitti:Tampere-Pirkkalasta merkittävä ilmailun koulutuskeskittymä: kohta valmistuu lentäjiä ja asentajia

Kuva

Tampere-Pirkkalan lentoasemalle on tulossa merkittävä ilmailualan koulutuskeskittymä, jossa koulutetaan muun muassa ammattilentäjiä ja lentokoneasentajia. Koulutuskeskus valmistuu Finavian omistamalle tontille nykyisen matkustajaterminaalin länsipuolelle huhtikuussa 2017.
Finavia on vuokrannut tontin Tredu-Kiinteistöille, joka rakentaa sille noin 9 100 neliömetrin koulutuskeskuksen. Tiloista noin 40 prosenttia tulee Patrian käyttöön ja loput Tampereen seudun ammattiopistolle (Tredu). Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 16,3 miljoonaa euroa.

Patria siirtää uusiin tiloihin nykyisin Helsinki-Malmin lentokentällä toimivan Patria Pilot Training -lentokoulun. Kiinteistön toiseksi käyttäjäksi tulee Tredu. Yhteensä ilmailuoppilaitoksen opiskelijamäärä on vuositasolla runsaat 300.

– Siirrämme kaiken toimintamme Malmilta Pirkkalaan. Viimeistään kesällä 2017 olemme siellä jo täydessä touhussa, kertoo Patrian yrityssuunnittelu- ja markkinointijohtaja Jukka Holkeri.

Kuva

Patria Pilot Training on Patria-konsernin tytäryritys. Se kouluttaa jopa sata liikennelentäjää vuodessa, yhä enemmän myös kansainvälisiä opiskelijoita. Koulutus kestää noin kaksi vuotta.

– Meillä voi suorittaa ammattilentäjän lupakirjan, jonka myöntää Trafi. Meillä opiskelleet valmistuvat perämiehiksi matkustajakoneisiin, Holkeri kertoo.

Lisäksi lentäjät tarvitsevat tyyppikoulutuksen lentämiinsä koneisiin, esimerkiksi Airbusiin. Sen antaa yleensä lentoyhtiö, esimerkiksi Finnair.

Siviilipuolella lentäjäkoulutusta antaa myös valtion omistama Suomen Ilmailuopisto (SIO) Porissa. Se on entinen Finnairin Ilmailuopisto. Lisäksi Patria ja Ilmavoimat kouluttavat sotilaslentäjiä Jyväskylän Tikkakoskella. Peruslentokoulutuksen Tikkakoskella Ilmavoimat on ulkoistanut Patrialle.

– Me pyöritämme siellä sotilaslentokoulua varusmiehille ja kadeteille. Ilmavoimat jatkaa sitten Hawk-suihkuharjoituskoneilla taistelulentäjien koulutusta siitä eteenpäin, Holkeri kertoo.

Lentokoulun tulo Tampere-Pirkkalaan lisää lentoaseman operaatiomääriä tuntuvasti. Patrialla on toistakymmentä koulutuskonetta, joilla tehdään vuositasolla tuhansia lentoja.

– Olemme uusineet koneet viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana. Ne ovat hiljaisia ja vähäpäästöisiä, joten lentojen ympäristöhaitat on minimoitu.

Saman katon alle uuteen koulutuskeskukseen sijoittuu Tampereen kaupungin ylläpitämän Tredun Pirkkalan toimipiste. Siellä annetaan ainoana Suomessa B2-lupakirjaan tähtäävää avioniikka-asentajan koulutusta yhteiseurooppalaisen koulutusohjelman mukaan.

Lisäksi järjestetään lentokonealan muuntokoulutuksia näyttötutkintoina ja oppisopimuskoulutuksena sekä jatkossa myös lentoasemahuoltajan ja turvallisuusalan koulutuksia sekä kansainvälistä ilmailualan asentajakoulutusta. Opiskelijoiden määrä tulee nousemaan nykyisestä noin sadasta opiskelijasta noin 240 opiskelijaan.

Koulutuskeskus avaa uusia mahdollisuuksia yhteistyölle. Sitä voidaan luontevasti toteuttaa esimerkiksi koneiden huollossa. Samalla asentajaopiskelijat saavat käytännön harjoitusta.

– Kansainväliset asiakkaamme ovat olleet kiinnostuneita kokonaispaketista, jossa kouluttaisimme sekä lentäjiä että mekaanikkoja. Toivottavasti pystymme jatkossa tarjoamaan sitä yhdessä Tredun kanssa.

Pirkkalan kunta toteuttaa alueelle kunnallistekniikan. Uusia työpaikkoja syntyy ja siirtyy muualta 40–50. Finavia uskoo ilmailualan toiminnan keskittymisen Tampere–Pirkkalaan vahvistavan lentoaseman kilpailukykyä.

Kuva

Ilmailuoppilaitos
Tredu-Kiinteistöt Oy rakennuttaa Tampereen seudun ammattiopisto Tredun ja Patria Oyj:n käyttöön ilmailualan oppilaitoksen.

Oppilaitos valmistuu huhtikuussa 2017.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 16,3 miljoonaa euroa, josta asematason osuus on 920 000 euroa.

Pääsuunnittelija on Arkkitehtikonttori Petri Pussinen Oy. Rakennuttajakonsulttina toimii Tampereen Tilakeskus Liikelaitos ja ISS Proko Oy. Pääurakoitsijana on SSR Länsi-Suomi Oy.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere ... asentajia/
Avatar
tekijänä grendy
#83000
16valve kirjoitti:Hyvä, että Finavia panostaa Pirkkalan lentoasemaan.
Paitsi että Finavia ei panosta edelleenkään Pirkkalaan euroakaan ;)
tekijänä Porilainen
#86111
Hienoa, että on visioita, mutta taitaa Finavia edelleen jarruttaa toimintaa.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005003009.html?ref=rss

Finavia taitaa pääasiassa haluta suojella Hki-Vantaata muiden kenttien kustannuksella ja toki haluaisi myös eroon suurimmasta osasta kenttiä. EU:ssa kun lentoyhtiöille ei voi tarjota suoria tukiaisia, ainoa keino houkutella yhtiöitä on alennuskampanjat lentoyhtiöille eli laskeutumismaksut ja muut maksut kentän palveluista. Finavia ei vaan taida olla hirveän halukas edelleenkään tekemään kunnon tarjouksia, joita Suomessa tarvitsee tehdä, jos haluaa tänne yhtiöitä kokeilemaan kannattavuutta. Kuitenkin Suomesta lentää yleensä reilusti enemmän Eurooppaan kuin vaikkapa Keski-Euroopasta. Miksi yhtiö lentäisi turhaan pidempiä matkoja jos halvemmalla voi lentää lyhyempiä?

Ryanairhan on jo ilmoittanut useammankin kerran haluavansa Hki-Vantaalle, ei vaan Finavia ole valmis alentamaan hintoja, sillä Ryanairhan veisi Finnairilta vielä matkustajat. Saksassa puolestaan Frankfurtin lentokenttä lupasi Ryanairille huomattavasti halvemmat maksut kuin joita Lufthansa maksaa. Tämähän suututti Lufthansan, joka on uhannut pudottaa reittejä Frankfurtista.
tekijänä hamppari
#91205
Finavia suunnittelee Tampere-Pirkkalaan isoa kehitysinvestointia
Finaviassa suunnitellaan mittavaa satsausta Tampere-Pirkkalan lentoaseman lentoliikennealueille kesälle 2018. Suunnitelmissa on sekä laajennuksia että peruskorjausta.

Finaviassa kaavaillaan muun muassa lentoaseman asematason laajentamista kasvavan ja monipuolisen lentoliikenteen tarpeisiin. Samanaikaisesti kiitotie, rullaustie ja asemataso päällystettäisiin uudelleen. Kenttävalaistukseen ja ympäristökuormituksen vähentämiseen on myös suunnitteilla parannuksia.

Päätös mahdollisesta kehitysinvestoinnista tehdään talven aikana.

Mikäli kehitysinvestointi toteutuu suunnitelmien mukaan, lentoliikennealueen peruskorjaaminen tehdään vaiheittain. Näin kiitotietä voitaisiin käyttää nousuihin ja laskuihin myös lyhempänä ja matkustaminen olisi mahdollista peruskorjauksen käynnistyttyä. Liikenteellisesti hiljaisimpana ajankohtana 17.7.–12.8.2018 lentoasema olisi kokonaan kiinni lentoliikenteeltä.

Tiedotamme asiasta lisää, jos kehitysinvestointi päätetään toteuttaa.

Finavia on panostanut Tampere-Pirkkalan lentoaseman kehittämiseen viime vuosina yhteensä noin 7,5 miljoonaa euroa. Aiemmin Finavia uudisti muun muassa terminaalien asiakastiloja ja palveluita sekä toteutti mittavan ympäristöparannushankkeen.
https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen ... estointia/
tekijänä jusa-masa
#92355
Lentoasema uudistuu: Tampere-Pirkkalaan vedetään remontissa 50 jalkapallokentän verran päällystettä

Tampere-Pirkkalan lentoaseman historian suurin investointi alkaa maalis-huhtikuussa. Uusi rullaustie, neljä uutta lentokonepaikkaa ja koneiden kääntöpaikat.

Tampere-Pirkkalan lentoasemalla käynnistyy maalis–huhtikuussa suurin investointi sen jälkeen, kun kenttä siirrettiin Tampereen Härmälästä nykyiselle paikalleen.

Päällystettävää riittää, sillä lentoaseman päällikön ja Finavian aluejohtajan Mari Nurmisen mukaan uutta asvalttia vedetään kiito- ja rullausteille, asematasolle ja kääntöpaikoille kaikkiaan 50 jalkapallokenttää vastaava alue.

–Jotta aiempaa suuremmat lentokoneet pystyvät operoimaan jatkossa Tampere-Pirkkalaan, jyrsitään 2,7 kilometriä pitkän pääkiitotien vanhat päällysteet pois ja päällystetään kiitotie kokonaan uudelleen.

Ykkös- ja kakkosterminaalien asiakastiloihin ja palveluihin on viimeisten viiden vuoden aikana investoitu 7,5 miljoonaa euroa, mutta nyt toteutettava 15 miljoonan euron investointi nostaa kentän käyttömahdollisuudet aivan toiselle tasolle tähänastiseen verrattuna.

Tähän saakka suurimmat Tampere-Pirkkalan kenttää käyttäneet koneet ovat Boeing 737 -kokoluokkaa, mutta ensi kesän lopulla päättyvän investoinnin jälkeen Pirkkalaan pystytään laskeutumaan Finnairin suurimmallakin lentokoneella eli laajarunkoisella Airbusin A350 koneella.

Suurenevan konekoon takia lentoaseman kiitotien puolella olevaa asematasoa laajennetaan ja sinne toteutetaan neljä uutta, betonoitua lentokonepaikkaa.

–Alustaan kohdistuva rasite on suurimmillaan, kun koneet seisovat paikallaan lentoaseman vieressä, selvittää Nurminen.

Jotta 66,8 metriä pitkät ja tyhjänä 116 tonnia painavat A350 -koneet pystyvät kääntymään, rakennetaan kiitotien molempiin päihin nykyistä avarammat lentokoneen kääntöpaikat.

Kummastakin kääntöpaikasta tulee noin 4 000 neliön suuruinen.

Kentän peruskorjauksessa sinne saadaan myös aivan uusi rullaustie K.

–Se mahdollistaa aiempaa viiveettömämmän liikennöinnin, kun kiitotie vapautuu käyttöön kaksi minuuttia nykyistä nopeammin. Kapasiteetti kentällä kasvaa.

Kiitotien päähän tasoitetaan aluetta tarkkuuslähestymisjärjestelmän eli ILS (Instrument Landing System) -laitteiston etumaastoksi. Järjestelmän avulla lentokoneet voivat lähestyä kiitotietä ilman näköhavaintoja lentokentästä.

Sulku neljä viikkoa
Lentokentän peruskorjaustyöt aloitetaan parin kuukauden kuluttua maaliskuussa.

Huhtikuun puolivälissä kiitotietä lyhennetään rakennustöiden takia 600 metrillä.

Asematason rakennustyöt käynnistyvät niin ikään huhtikuussa. Mari Nurmisen mukaan rakennushanke työllistää parhaimmillaan noin sata työntekijää.

Liikenteellisesti hiljaisimpana ajankohtana eli 17.7.–12.8. Tampere-Pirkkalan lentoasema on kokonaan kiinni lentoliikenteeltä, kun keskitytään pääkiitotien remontointiin.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/lentoa ... 200661302/
tekijänä jusa-masa
#97425
Ryanair lopettaa lennot Pirkkalasta Budapestiin kesäkauden jälkeen – keskittää kaikki Suomen-lentonsa Lappeenrantaan

Mahdollista on, että Ryanair palaa Pirkkalan kentälle jälleen kesäkaudella 2020, mutta yhtiö ei ole vielä tiedottanut suunnitelmistaan näin pitkälle.
27.3.2019 18.03

Tampere-Pirkkala oli aiemmin Ryanairin pääkenttä Suomessa. Ryanair on takavuosina lentänyt Tampere-Pirkkalasta ainakin Skavstaan, Liverpooliin, Trapaniin, Lontooseen, Bremeniin, Frankfurtiin, Riikaan, Malagaan, Milanoon, Roomaan, Dubliniin ja E
Tampere-Pirkkalasta takavuosina ahkerasti maailmalle lentänyt halpalentoyhtiö Ryanair lopettaa näillä näkymin viimeisenkin reittinsä Pirkkalasta kesäkauden jälkeen.

Lokakuun loppuun asti Ryanair lentää Tampere-Pirkkalasta kahdesti viikossa Unkarin pääkaupunkiin Budapestiin, mutta talvikaudella yhtiö keskittää Budapestin-yhteyden ja kaikki muutkin Suomen lentonsa Lappeenrantaan.

Keskiviikkona Ryanair ilmoitti avaavansa uuden reitin Lappeenrannasta Budapestiin kahdesti viikossa lokakuusta alkaen. Yhtiö lentää Lappeenrannasta myös Saksan Berliiniin Schönefeldin kentälle, Italian Milanoon Bergamon kentälle sekä kesäkaudella myös Kreikan Ateenaan ja Thessalonikiin.

Mahdollista on, että Ryanair palaa Pirkkalan kentälle jälleen kesäkaudella 2020, mutta yhtiö ei ole vielä tiedottanut suunnitelmistaan näin pitkälle.

Tampere-Pirkkala oli aiemmin Ryanairin pääkenttä Suomessa. Ryanair on takavuosina lentänyt Tampere-Pirkkalasta ainakin Skavstaan, Liverpooliin, Trapaniin, Lontooseen, Bremeniin, Frankfurtiin, Riikaan, Malagaan, Milanoon, Roomaan, Dubliniin ja Edinburghiin.
https://www.aamulehti.fi/a/6c56b2bf-70c ... 2737894164

Nyt voi sanoa, että onnea Lappeenranta, Turku ja Pohjois-Suomen lentoasemat.
Olihan se kivaa, että remontoitiin uusiksi terminaali 2, kiitorata ja sen tekniikka. Mutta tosiasia on, että usko hävisi Finaviaan kehittää kenttää oikeasti matkustajaliikenteelle muuten kuin Helsingin varakenttänä. Ei noi Balticin ja Sas:n hyppylennot hirveästi lämmitä näin Tamperelaisena kun omalta haluaisi lentää, muttei ole mahdollista koska suoria lentoja ei vain ole.
tekijänä hmikko
#97426
^ Tämmöistä tämä näkyy olevan kaikkien pikkukenttiä hyödyntävien halpalentoyhtiöiden kanssa. Ryanair on tietty suuri, ja muutokset Tampereen mittakaavassa siksi suuria, mutta vastaavaahan on tapahtunut koko ajan myös Turussa ja muualla muiden yhtiöiden kanssa. Wizz Airin on tarkoitus avata reitti Turusta Lontoon Lutonin kentälle, mutta se laskelma taitaa riippua täysin Brexitistä, joka voi tehdä niukalle kannattavuudelle tällä tietoa mitä vaan.

Itse ihmettelen, että millaista mahtaa Ryanairin ja kumppanien näkövinkkelistä olla Venäjällä toimiminen. Ryanair ei sivujensa mukaan näemmä lennä tällä hetkellä Venäjälle lainkaan. Pietari ja Moskova ovat heidän kartassaan, mutta lähtöjä sieltä ei ole. Syystä tai toisesta ovat valinneet Lappeenrannan.
Avatar
tekijänä Bernheart
#97427
jusa-masa kirjoitti: 27.03.19 21:57
Ryanair lopettaa lennot Pirkkalasta Budapestiin kesäkauden jälkeen – keskittää kaikki Suomen-lentonsa Lappeenrantaan

Mahdollista on, että Ryanair palaa Pirkkalan kentälle jälleen kesäkaudella 2020, mutta yhtiö ei ole vielä tiedottanut suunnitelmistaan näin pitkälle.
27.3.2019 18.03

Tampere-Pirkkala oli aiemmin Ryanairin pääkenttä Suomessa. Ryanair on takavuosina lentänyt Tampere-Pirkkalasta ainakin Skavstaan, Liverpooliin, Trapaniin, Lontooseen, Bremeniin, Frankfurtiin, Riikaan, Malagaan, Milanoon, Roomaan, Dubliniin ja E
Tampere-Pirkkalasta takavuosina ahkerasti maailmalle lentänyt halpalentoyhtiö Ryanair lopettaa näillä näkymin viimeisenkin reittinsä Pirkkalasta kesäkauden jälkeen.

Lokakuun loppuun asti Ryanair lentää Tampere-Pirkkalasta kahdesti viikossa Unkarin pääkaupunkiin Budapestiin, mutta talvikaudella yhtiö keskittää Budapestin-yhteyden ja kaikki muutkin Suomen lentonsa Lappeenrantaan.

Keskiviikkona Ryanair ilmoitti avaavansa uuden reitin Lappeenrannasta Budapestiin kahdesti viikossa lokakuusta alkaen. Yhtiö lentää Lappeenrannasta myös Saksan Berliiniin Schönefeldin kentälle, Italian Milanoon Bergamon kentälle sekä kesäkaudella myös Kreikan Ateenaan ja Thessalonikiin.

Mahdollista on, että Ryanair palaa Pirkkalan kentälle jälleen kesäkaudella 2020, mutta yhtiö ei ole vielä tiedottanut suunnitelmistaan näin pitkälle.

Tampere-Pirkkala oli aiemmin Ryanairin pääkenttä Suomessa. Ryanair on takavuosina lentänyt Tampere-Pirkkalasta ainakin Skavstaan, Liverpooliin, Trapaniin, Lontooseen, Bremeniin, Frankfurtiin, Riikaan, Malagaan, Milanoon, Roomaan, Dubliniin ja Edinburghiin.
https://www.aamulehti.fi/a/6c56b2bf-70c ... 2737894164

Nyt voi sanoa, että onnea Lappeenranta, Turku ja Pohjois-Suomen lentoasemat.
Olihan se kivaa, että remontoitiin uusiksi terminaali 2, kiitorata ja sen tekniikka. Mutta tosiasia on, että usko hävisi Finaviaan kehittää kenttää oikeasti matkustajaliikenteelle muuten kuin Helsingin varakenttänä. Ei noi Balticin ja Sas:n hyppylennot hirveästi lämmitä näin Tamperelaisena kun omalta haluaisi lentää, muttei ole mahdollista koska suoria lentoja ei vain ole.
Minä en oikein ymmärrä nyt pointtia. Finavia on laittanut Tampereelle miljoonia ja kun joku operaattori nostaa kytkintä, se onkin Finavian syy? Olen itse tällä palstalla aina sanonut, että lentoliikenne toimii näin. Kun laskelma osoittaa jotain, lentoja tulee lisää tai vähemmän, ei siinä auta mikään lentoasemainvestointi. Halpalentofirmat siirtyvät kuin heinäsirkkalauma hyödyntämään uutta kohdetta tilaisuuden tullen. Lappeenranta voi kokea saman kohtalon vaikka jo ensi vuonna.
Avatar
tekijänä grendy
#97429
Bernheart kirjoitti: 28.03.19 04:59
jusa-masa kirjoitti: 27.03.19 21:57
Ryanair lopettaa lennot Pirkkalasta Budapestiin kesäkauden jälkeen – keskittää kaikki Suomen-lentonsa Lappeenrantaan

Mahdollista on, että Ryanair palaa Pirkkalan kentälle jälleen kesäkaudella 2020, mutta yhtiö ei ole vielä tiedottanut suunnitelmistaan näin pitkälle.
27.3.2019 18.03

Tampere-Pirkkala oli aiemmin Ryanairin pääkenttä Suomessa. Ryanair on takavuosina lentänyt Tampere-Pirkkalasta ainakin Skavstaan, Liverpooliin, Trapaniin, Lontooseen, Bremeniin, Frankfurtiin, Riikaan, Malagaan, Milanoon, Roomaan, Dubliniin ja E
Tampere-Pirkkalasta takavuosina ahkerasti maailmalle lentänyt halpalentoyhtiö Ryanair lopettaa näillä näkymin viimeisenkin reittinsä Pirkkalasta kesäkauden jälkeen.

Lokakuun loppuun asti Ryanair lentää Tampere-Pirkkalasta kahdesti viikossa Unkarin pääkaupunkiin Budapestiin, mutta talvikaudella yhtiö keskittää Budapestin-yhteyden ja kaikki muutkin Suomen lentonsa Lappeenrantaan.

Keskiviikkona Ryanair ilmoitti avaavansa uuden reitin Lappeenrannasta Budapestiin kahdesti viikossa lokakuusta alkaen. Yhtiö lentää Lappeenrannasta myös Saksan Berliiniin Schönefeldin kentälle, Italian Milanoon Bergamon kentälle sekä kesäkaudella myös Kreikan Ateenaan ja Thessalonikiin.

Mahdollista on, että Ryanair palaa Pirkkalan kentälle jälleen kesäkaudella 2020, mutta yhtiö ei ole vielä tiedottanut suunnitelmistaan näin pitkälle.

Tampere-Pirkkala oli aiemmin Ryanairin pääkenttä Suomessa. Ryanair on takavuosina lentänyt Tampere-Pirkkalasta ainakin Skavstaan, Liverpooliin, Trapaniin, Lontooseen, Bremeniin, Frankfurtiin, Riikaan, Malagaan, Milanoon, Roomaan, Dubliniin ja Edinburghiin.
https://www.aamulehti.fi/a/6c56b2bf-70c ... 2737894164

Nyt voi sanoa, että onnea Lappeenranta, Turku ja Pohjois-Suomen lentoasemat.
Olihan se kivaa, että remontoitiin uusiksi terminaali 2, kiitorata ja sen tekniikka. Mutta tosiasia on, että usko hävisi Finaviaan kehittää kenttää oikeasti matkustajaliikenteelle muuten kuin Helsingin varakenttänä. Ei noi Balticin ja Sas:n hyppylennot hirveästi lämmitä näin Tamperelaisena kun omalta haluaisi lentää, muttei ole mahdollista koska suoria lentoja ei vain ole.
Minä en oikein ymmärrä nyt pointtia. Finavia on laittanut Tampereelle miljoonia ja kun joku operaattori nostaa kytkintä, se onkin Finavian syy? Olen itse tällä palstalla aina sanonut, että lentoliikenne toimii näin. Kun laskelma osoittaa jotain, lentoja tulee lisää tai vähemmän, ei siinä auta mikään lentoasemainvestointi. Halpalentofirmat siirtyvät kuin heinäsirkkalauma hyödyntämään uutta kohdetta tilaisuuden tullen. Lappeenranta voi kokea saman kohtalon vaikka jo ensi vuonna.
Miljoonia joo mutta ei mihinkään asiaan mikä millään tavalla oikeasti parantaisi lentokenttää. Kukaan nyt varmaan tosissaan kuvitellut että kiitoradan asfaltointi vaikuttaisi millään tavalla mihinkään? Finavia on jättänyt Tre-Pirkkalan oman onnensa nojaan jo kauan sitten eikä sillä ole mitään mielenkiintoa kehittää oikeasti kenttää. Paras olisi kun Finavia operoisi Helsinki-Vantaata ja muut olisi sitten muuta ja pystyisivät kilpailemaan oikeasti.
tekijänä Etika
#97432
Ei sillä kentän kehittämisellä paljonkaan tee, jos matkustajapotentiaali ei riitä. Ensisijaisesti lentoyhtiöt noissa päätöksissään kyllä katsovat sitä, millaisia matkustajamääriä kentät kykenevät kannattamaan.

On hankala nähdä miten muiden kenttien kilpailu juurikaan auttaisi. Helsinki-Vantaalla on Aasian hubin ansiosta paljon paremmat yhteydet Eurooppaan kuin edes koko Suomen yhteenlasketulla matkustajapotentiaalilla kykenisi. Sen takia se tulee imemään koko hyvin tehokkaasti Etelä-Suomesta matkustajapotentiaalia. Sen lisäksi voisin kuvitella, että Etelä-Suomessa pärjäisi omilla tuloilla yksi halpalentoliikenteeseen keskittyvä kenttä, joka kerää laajemmalta alueelta sitä liikennettä, joka haluaa välttää Helsinki-Vantaan maksut. Mutta muille kentille ei kyllä olisi odotettavissa erityisen hyvää tulevaisuutta näiden kahden paineessa. Matkustajapotentiaali ei vain riitä lentoyhtiöiden näkökulmasta. Se hädin tuskin riittää edes yhteyksille Helsinkiin ja Tukholmaan, saati sitten että se riittäisi suorille lennoille Eurooppaan.

Tällä hetkellä edes nykyinen ylläpidon tason Finavian kentillä Oulun eteläpuolella perustuu täysin Helsinki-Vantaan tuloihin. Siellä on aika merkittävää ristiintukea muille Etelä- ja Keski-Suomen kentille. Jos kentät laitettaisiin kilpailemaan keskenään, aika moni niistä menisi kiinni.
Bernheart tykkää tästä
Avatar
tekijänä grendy
#97433
Etika kirjoitti: 28.03.19 12:46 Ei sillä kentän kehittämisellä paljonkaan tee, jos matkustajapotentiaali ei riitä. Ensisijaisesti lentoyhtiöt noissa päätöksissään kyllä katsovat sitä, millaisia matkustajamääriä kentät kykenevät kannattamaan.

On hankala nähdä miten muiden kenttien kilpailu juurikaan auttaisi. Helsinki-Vantaalla on Aasian hubin ansiosta paljon paremmat yhteydet Eurooppaan kuin edes koko Suomen yhteenlasketulla matkustajapotentiaalilla kykenisi. Sen takia se tulee imemään koko hyvin tehokkaasti Etelä-Suomesta matkustajapotentiaalia. Sen lisäksi voisin kuvitella, että Etelä-Suomessa pärjäisi omilla tuloilla yksi halpalentoliikenteeseen keskittyvä kenttä, joka kerää laajemmalta alueelta sitä liikennettä, joka haluaa välttää Helsinki-Vantaan maksut. Mutta muille kentille ei kyllä olisi odotettavissa erityisen hyvää tulevaisuutta näiden kahden paineessa. Matkustajapotentiaali ei vain riitä lentoyhtiöiden näkökulmasta. Se hädin tuskin riittää edes yhteyksille Helsinkiin ja Tukholmaan, saati sitten että se riittäisi suorille lennoille Eurooppaan.

Tällä hetkellä edes nykyinen ylläpidon tason Finavian kentillä Oulun eteläpuolella perustuu täysin Helsinki-Vantaan tuloihin. Siellä on aika merkittävää ristiintukea muille Etelä- ja Keski-Suomen kentille. Jos kentät laitettaisiin kilpailemaan keskenään, aika moni niistä menisi kiinni.
Matkustajapotentiaali ei riitä? Vielä muutamia vuosia sitten Tampere-Pirkkalasta lensi lähes miljoona matkustajaa ja tähänkin asti Rynkyn lennot ovat olleet käytännössä täynnä jatkuvasti. Kysyntää on, mutta tarjontaa ei. Itsekin käytin aikoinaan paljon lähikenttää, joka pieksee 100-0 matkustamisen Helsinkiin, mutta koska tarjontaa ei ole niin on ollut pakko siirtyä Helsinkiin.
Janne76, erk75 tykkää tästä
tekijänä hmikko
#97434
grendy kirjoitti: 28.03.19 12:49 Matkustajapotentiaali ei riitä? Vielä muutamia vuosia sitten Tampere-Pirkkalasta lensi lähes miljoona matkustajaa ja tähänkin asti Rynkyn lennot ovat olleet käytännössä täynnä jatkuvasti. Kysyntää on, mutta tarjontaa ei. Itsekin käytin aikoinaan paljon lähikenttää, joka pieksee 100-0 matkustamisen Helsinkiin, mutta koska tarjontaa ei ole niin on ollut pakko siirtyä Helsinkiin.
Rynkky ym. hinnoittelevat niin, että kone on täynnä. Muuten firma on aika pian nurin, kun kyse on pienien marginaalien toiminnasta.

Rynkyn kannalta ei varmaan olekaan kyse siitä, etteikö Tampereella ole kysyntää, vaan kuten todettua siitä, että lentokoneista saa paremman tuoton muilla reiteillä. Ts. lyhyempiä lentoja isompien kaupunkien välillä, eikä pitkää lenkkiä peräpohjolaan.

En tunne alaa sen paremmin, enkä tiedä, mitä Finavia voisi asialle tehdä, vaikka sillä olisi paras tahto (en itsekään usko, että maakuntakentät ovat Finavian kehittämisessä päälimmäisenä mielessä). Varmaan muita halpalentoyhtiöitä voi yrittää houkutella, kun kerran on osoitettu, että Tampereen-reiteillä on kysyntää. Pienemmät yhtiöt eivät ehkä ole ihan yhtä aggressiivisia muuttelemaan reittivalikoimaansa kuin Rynkky, jolla on kokonsa puolesta vaihtoehtoja paljon (ts. paljon koneita, henkilökuntaa ja kenttiä valikoimassa).
tekijänä Etika
#97435
Tuossa vaiheessa Pirkkala oli se Etelä-Suomen halpalentokenttä ja silloinkin matkustajamäärä oli korkeimmillaan vähän reilut 700 000 (2008). Se keräsi ihan pääkaupunkiseutua myöten matkustajia ja siitä nuo matkustajamäärät tulivat. Ei Tampereen seutu yksin tuollaista matkustajamäärää tue, kun Ryanairin päätöksellä tuo rooli on siirtynyt Lappeenrantaan. Yhdelle tuollaiselle kentälle Etelä-Suomessa on varmasti kysyntää, mutta ei ne useampaa elätä.

Ja muutenkin edes tuo 700 000 matkustajaa ei ole kovin paljoa lentoyhtiöiden näkökulmasta. Sen kokoisilla kentillä Euroopassa on yleensä yhteydet maan ja naapurimaiden pääkentille ja ehkä yhteen tai kahteen isompaan hubiin Euroopassa, muttei sitäkään kovin usein.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23