Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Clepe
#75631
Jännät noi viereisten talojen atriumpihat. Espoon ainoat umpikorttelit :D
tekijänä Etika
#75635
Korkeimmista asunnoista näköjään otetaan kaikki rahat irti. 24:ssä kerroksessa neliöhinnat ovat noin 9200 euroa, kun samanlaiset asunnot samassa kohtaa 20:ssa kerroksessa maksavat noin 6600 euroa neliöltä. Tulee hintaa viimeisille kerroksille.
Avatar
tekijänä RV
#75647
Tuosta tulee ehdottomasti tyylikkäimpiä nykyaikaisia torneja, mitä meiltä löytyy, näin minun makuuni. Selventäisikö joku asiasta perilläoleva, mitä tuo Merituulentien parantaminen tarkoittaa? Katuhan on jo nyt 2+2+bussikaistat-levyinen.
tekijänä sekovene
#75665
Jos tornikämpät menevät noilla hinnoilla kaupaksi, niin selvästikin kysyntää piisaa. Sitten voi enää ihmetellä, miksi Espoon kaupunki ei kaavoittanut kuin yhden hikisen pikkutornin koko tuolle suurelle alueelle. Oliko syynä sitten pysäköintinormit, nimbyjen valitus vai mikä, ihan sama. Naurettavaa markkinoiden halveksumista Espoon kaupungin kaavoittajilta.

Espoossa näyttäisi muuten olevan 40 % valtuustopaikoista yhdellä ainoalla puolueella, joten he saavat kaavoittaa kaupunkia käytännössä oman tahtonsa mukaan. En ole tutustunut asiaan tarkemmin, mutta kyseessä lienee joku kommaripuolue.

Edit: vastaus Tanden kommenttiin:
Tande kirjoitti:Nimbyt on kyllä useissa caseissa onnistuneet typistämään tornisuunnitelmia.
Ei nimbyt oikeasti mitään typistä. Ihan sama mitä kaavoitetaan, niin naapurit valittavat aina. Varsinkin Espoossa: http://www.hs.fi/kaupunki/a1365996170318

Yksi esimerkki, johon törmäsin muutama viikko sitten: kun Westendin Linjan bussivarikko purettiin Matinkylästä ja tilalle kaavoitettiin 4-kerroksinen kerrostalokortteli, niin valittajamummot jostain kilometrin päästä itkivät kuorossa, että liian korkeaa (!) ja ties vaikka mitä. Laativat oikein adressinkin rakentamista vastustamaan. Pitkin hampain olisivat kuulemma hyväksyneet pari omakotitaloa siihen paikalle. Lähtötilanne oli siis se, että paikalla oli aidattu bussivarikko, jolta lähti aamuisin 80 bussia tunnissa ja jolla oli muutenkin täysi härdelli päällä koko ajan. Minusta 4-kerroksinen kerrostalo on aikamoinen parannus siihen tilanteeseen, mutta "naapurit" olisivat halunneet, että siihen ei rakenneta mitään. Heidän näkökulmastaan katsottuna ihan ymmärrettävää toki. Kuka nyt haluaisi, että jossain jokin muuttuu (ei siinä näköetäisyydellä edes asu ketään, mutta silti).

Sillä kertaa kaupunki ei kuitenkaan voinut perääntyä nimbyjen edessä, koska Lujatalo oy oli hankkinut kyseiset maat isolla rahalla ja heille olisi ollut taloudellinen katastrofi, jos sinne olisi saanut rakentaa vain pari mummonmökkiä. Jos kyseessä olisi ollut Espoon kaupungin omistamat maat, niin eiköhän tuo olisi onnistuttu hölmöilemään jotenkin.

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kaupungilla on käytännössä täysi oikeus kaavoittaa ihan miten huvittaa. Jos nimbyt valittavat hallinto-oikeuteen, niin kaupunki kyllä voittaa, ellei kaava ole jollain tapaa mielipuolinen. Nimbyille voi sitten ehdottaa vaikka poismuuttoa tai köyttä. Ongelma on siinä, että kaupunki, eli poliitikot ovat munattomia paskahousuja. Varsinkin Espoossa. Ja kun tämä oli tiedossa jo etukäteen, niin ei voi muuta kuin ihmetellä, miksi noita metroasemia piti rakentaa NIittykumpuun. Voi tosin olla, että olen vain itse pudonnut kärryiltä, enkä hahmota tämän touhun nerokkuutta. Ehkä seuraavaksi Espoon kaupunki suunnittelee metroaseman Westendiin ja uhoaa mahtipontisesti täydennysrakentamisella? Fantastinen show siitäkin varmasti tulisi, mutta ihan turha siinä vaiheessa olisi nimbyjä syyttää.
tekijänä Timo
#75669
Jos oikein oon ymmärtänyt, niin Merituulen tien parantaminen tarkoittaa tien kaistojen tuplaamista Suvikummun kohdalta. Niittarin kohdalla en oikein tiedä, että olisi tulossa mitään merkittäviä muutoksia. Toki tuo kaistojen tuplaaminen, eli siis toisen kaistan rakentaminen Jousenpuisto-Hakalehto -välille aiheutti sellaisen valitusvyöryn Tapiolan Killan ja Tapiolan kulttuurihistoriallisesti merkittävän puutarhakaupungin arvojen kannattajien toimesta, että kaava palasi takaisin pöydälle. Itse asun Oravannahkatorin alueell ja Merituulentietä käyttävänä kyllä kannatin kaistojen lisäämistä. Ei se mitenkään ruuhkainen tie vielä ole, mutta tullee olemaan, kun Jousenpuiston alue, Niittari ja Tapiolan länsipuoli saadaan rakennettua valmiiksi.
tekijänä sekovene
#75713
Timo kirjoitti:Niittarin kohdalla en oikein tiedä, että olisi tulossa mitään merkittäviä muutoksia.
Haukilahdentien länsipuolelle, Teboilin kohdalle, on tulossa iso alikulkutunneli nykyisen suojatien paikalle. Siinä varmaan suurin muutos.
Timo kirjoitti:Toki tuo kaistojen tuplaaminen, eli siis toisen kaistan rakentaminen Jousenpuisto-Hakalehto -välille aiheutti sellaisen valitusvyöryn Tapiolan Killan ja Tapiolan kulttuurihistoriallisesti merkittävän puutarhakaupungin arvojen kannattajien toimesta, että kaava palasi takaisin pöydälle. Itse asun Oravannahkatorin alueell ja Merituulentietä käyttävänä kyllä kannatin kaistojen lisäämistä. Ei se mitenkään ruuhkainen tie vielä ole, mutta tullee olemaan, kun Jousenpuiston alue, Niittari ja Tapiolan länsipuoli saadaan rakennettua valmiiksi.
Mitäs nuo uudet alueet nyt ovat, 4000 uutta asukasta? Tuskin noin pieni määrä Merituulentietä ruuhkauttaa. Lisäksi voinee olettaa, että metro ja sen tarvitsemat liityntälinjat parantavat joukkoliikenteen palvelutasoa Merituulentien käytävässä, millä pitäisi olla autoilun kulkutapaosuutta laskeva vaikutus. Minulle on tosin aivan sama, vaikka Merituulentietä levennettäisiin itäpäässä, mutta pöydällä olleeseen ehdotukseen sisältyi meluaitoja, jotka eivät todellakaan kuulu kaupunkiin. Jos tuo on menossa uudestaan valmisteluun, niin hyvä homma. Tapiolan kilta on siitä hyvä, että ne vastustavat kaikkea muutosta ympäristössään, jolloin ne välillä osuvat oikeaankin.
tekijänä Timo
#76743
Mitäs nuo uudet alueet nyt ovat, 4000 uutta asukasta? Tuskin noin pieni määrä Merituulentietä ruuhkauttaa.

Suunnitellaanhan samalla Niittaria, Orionin tehtaan kulmaa, Jousenpuistoa, urheilupuiston laajennuksia jne. alueelle ja kaikki tämä tuo varmasti tullessaan autoilijoita. Matka, jolla kaistat on tarkoitus tuplata ei ole mikään pitkä ja niitä haittoja, jotka syntyvät kun sumputetaan useampi kaista yhdelle, voi käydä aamuisin ja 16-18 aikaan haistelemassa vaikka Kalevalantiellä.

Ehkä sen sijaan onko kaksi kaistaa paljon vai vähän ja muuttuuko Tapiola merkittävästi, jos tuolle 300 metrin matkalle lisätään toinen kaista, voisi keskustella siitä meluaidan tarpeellisuudesta. Alueella on 40km/h rajoitus, mitä mm. Kalevalantiellä ei muistaakseni ole. Eikä sielläkään ole mitään meluaitoja tarvittu.
tekijänä sekovene
#76749
Timo kirjoitti:Mitäs nuo uudet alueet nyt ovat, 4000 uutta asukasta? Tuskin noin pieni määrä Merituulentietä ruuhkauttaa.

Suunnitellaanhan samalla Niittaria, Orionin tehtaan kulmaa, Jousenpuistoa, urheilupuiston laajennuksia jne. alueelle ja kaikki tämä tuo varmasti tullessaan autoilijoita. Matka, jolla kaistat on tarkoitus tuplata ei ole mikään pitkä ja niitä haittoja, jotka syntyvät kun sumputetaan useampi kaista yhdelle, voi käydä aamuisin ja 16-18 aikaan haistelemassa vaikka Kalevalantiellä.

Ehkä sen sijaan onko kaksi kaistaa paljon vai vähän ja muuttuuko Tapiola merkittävästi, jos tuolle 300 metrin matkalle lisätään toinen kaista, voisi keskustella siitä meluaidan tarpeellisuudesta. Alueella on 40km/h rajoitus, mitä mm. Kalevalantiellä ei muistaakseni ole. Eikä sielläkään ole mitään meluaitoja tarvittu.
Niin. Jousenpuisto on noin 1000 uutta asukasta ja Niittykummun metrokeskus sekä Merituulentien pohjoispuolelle tulevat talot ehkä joku 2000. Mitäs sinne Orionin tehtaan lähelle on tulossa, tuskin kovin montaa sataa asukasta? Asukasluvun kasvaessa matkamäärä tietenkin kasvaa, mutta automatkojen määrä voi jopa vähentyä, koska metro ja liityntäbussit palvelevat Merituulentien käytävää niin hyvin. En siis usko, että Merituulentielle tulisi suuria ruuhkia, vaikka se jätettäisiin ennalleen. Toisaalta ei se itäpään leventäminenkään mitään haittaa, jos meluaidat ja muut järjettömyydet jätetään pois.
Avatar
tekijänä RV
#76827
Timo kirjoitti:Mitäs nuo uudet alueet nyt ovat, 4000 uutta asukasta? Tuskin noin pieni määrä Merituulentietä ruuhkauttaa.

Suunnitellaanhan samalla Niittaria, Orionin tehtaan kulmaa, Jousenpuistoa, urheilupuiston laajennuksia jne. alueelle ja kaikki tämä tuo varmasti tullessaan autoilijoita. Matka, jolla kaistat on tarkoitus tuplata ei ole mikään pitkä ja niitä haittoja, jotka syntyvät kun sumputetaan useampi kaista yhdelle, voi käydä aamuisin ja 16-18 aikaan haistelemassa vaikka Kalevalantiellä.

Ehkä sen sijaan onko kaksi kaistaa paljon vai vähän ja muuttuuko Tapiola merkittävästi, jos tuolle 300 metrin matkalle lisätään toinen kaista, voisi keskustella siitä meluaidan tarpeellisuudesta. Alueella on 40km/h rajoitus, mitä mm. Kalevalantiellä ei muistaakseni ole. Eikä sielläkään ole mitään meluaitoja tarvittu.
Kyllä ihan kokemuksesta voin sanoa, että Merituulentie on itäosissaan hyvin tukkeutunut vuorokauden aktiivisina tunteina, eikä sen leventämisen tiellä ole muuta kuuusikkoa. Päinvastoin, väylän parantaminen kaupunkimaiseksi kaduksi vanhanaikaisesta maaseututiestä parantaa ympäristöä.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13