Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä heihachi
#75916
Torni, FX-vastine 105mm kävi ahtaaksi Ratinan aluetta kuvatessa.

Kuva

Kuva

Sekä yksi kadulta kohti etelää, nykyisen linja-autoaseman entisen takapihan puolelta:

Kuva
Avatar
tekijänä henkka
#76125
Tontin reunoilla aletaan tosiaan olla syvällä vaikka samaan aikaan osa vanhaa Vuolteenkatua näyttäisi olevan vielä paikoillaan. Huoltoajoluiskan antura on edistynyt ja Autotuonnin talon perustuksia on vahvistettu.

Kuva
Kuva
Kuva

Parkkihallin sisäänajon työmaa taasen on hieman oudompi. Luulin että maanalle (siltojen alle) tulisi kiertoliittymä mutta anturoiden paikat ja linjaukset eivät ihan tue sitä tietoa. Se mitä aiemmin luulin kiertoliittymän ylittävän sillan anturaksi sijaitseekin Tampereen valtatien kaistojen välissä, joten luultavasti se on sisään- ja ulosajoon tarkoitettu ramppi, toinen ulosajoon tarkoitettu ramppi on Tampereen valtatien eteläpuolella. Katusuunnitelmankin mukaan ulosajoramppeja on kaksi, eteläinen itään ja etelään lähteville, kaistojen välissä oleva Vuolteenkadulle kääntyville. Tampereen valtatiellä on siis paikoittain 8 kaistaa leveä tiealue.

Kuva

Kuva
Kuva

Tampereen valtatien alittava ja Suvantokadulle päätyvä tunneli on saanut myös anturat.

Kuva
Avatar
tekijänä grendy
#76127
henkka kirjoitti: Parkkihallin sisäänajon työmaa taasen on hieman oudompi. Luulin että maanalle (siltojen alle) tulisi kiertoliittymä mutta anturoiden paikat ja linjaukset eivät ihan tue sitä tietoa. Se mitä aiemmin luulin kiertoliittymän ylittävän sillan anturaksi sijaitseekin Tampereen valtatien kaistojen välissä, joten luultavasti se on sisään- ja ulosajoon tarkoitettu ramppi, toinen ulosajoon tarkoitettu ramppi on Tampereen valtatien eteläpuolella. Katusuunnitelmankin mukaan ulosajoramppeja on kaksi, eteläinen itään ja etelään lähteville, kaistojen välissä oleva Vuolteenkadulle kääntyville. Tampereen valtatiellä on siis paikoittain 8 kaistaa leveä tiealue.
Aina sen verran haastavaa yrittää hahmottaa tekstiä kuviksi, niin eroaako siis näkymä mielestäsi tästä suunnitelmasta vai ei? :D... Mukavat 8 kaistaahan tuossa on maksimissaan juu. Oikein sopiva määrä keskustaan!

Kuva

Lisätään nyt tähän vielä oma henkilökohtainen voittoni autoimperiumia vastaan alueella, joka nyt hirveästi ei kuitenkaan auta kahdeksan kaistan kanssa, mutta pieni voitto anyway:

Kuva
Avatar
tekijänä henkka
#76130
Tuota katusuunnitelmaa kyselin jo aiemmin, mistä se löytyy?

Tietysti jos tuohon tulee vielä lattia anturoiden päälle, niin sitten kiertoliittymäkin on mahdollinen. Samoin liittymä sähkölaitoksen pihalle, joka muuten päättyisi seinään. Piirtelin hieman anturoita:

Kuva
Avatar
tekijänä grendy
#76131
henkka kirjoitti:Tuota katusuunnitelmaa kyselin jo aiemmin, mistä se löytyy?

Tietysti jos tuohon tulee vielä lattia anturoiden päälle, niin sitten kiertoliittymäkin on mahdollinen. Samoin liittymä sähkölaitoksen pihalle, joka muuten päättyisi seinään. Piirtelin hieman anturoita:
Sehän löytyy tietysti osoitteesta https://dl.dropboxusercontent.com/u/365 ... ksella.pdf ;)

Toi liittymä sähkölaitoksen pihaan on varmaan tarkoitettu niihin YIT:n tulevien toimistotalojen parkkihalliin(?), tai näin ainakin voisin kuvitella.
tekijänä Heikki K
#76133
grendy kirjoitti: Lisätään nyt tähän vielä oma henkilökohtainen voittoni autoimperiumia vastaan alueella, joka nyt hirveästi ei kuitenkaan auta kahdeksan kaistan kanssa, mutta pieni voitto anyway:

Kuva
Pysyitkö laskuissa, kuinka monta kertaa olet ehdottanut tiuota ennen kuin se meni läpi?

Täytyy kysyä, että minne teit tuon aloitteen/kehen otit yhteyttä? Minulla on nimittäin eräs toinen huolenaihe, johon pitäisi pystyä vaikuttamaan, ennen kuin katusuunnitelmaa aletaan lopulisesti toteuttaa. Sehän on jo vuodelta 2008, ja joiltain osin muu kehitys on ajanut sen ohitse.
Avatar
tekijänä grendy
#76140
Heikki K kirjoitti: Pysyitkö laskuissa, kuinka monta kertaa olet ehdottanut tiuota ennen kuin se meni läpi?

Täytyy kysyä, että minne teit tuon aloitteen/kehen otit yhteyttä? Minulla on nimittäin eräs toinen huolenaihe, johon pitäisi pystyä vaikuttamaan, ennen kuin katusuunnitelmaa aletaan lopulisesti toteuttaa. Sehän on jo vuodelta 2008, ja joiltain osin muu kehitys on ajanut sen ohitse.
En todellakaan! Ja jos suoraan sanotaan niin en edes tiedä että mistä palautteesta/aloitteesta tää nyt loppujenlopuksi sitten meni maaliin. En oo tehnyt asiasta ainakaan mitään virallista kuntalaisaloitetta, se on varma :D.. Oon pistänyt ihan "epävirallista" palautetta kaupungille ja sivunnut aihetta jossain keskustan (liikenne)osayleiskaavojen palautteissa. Mutta who knows, tässä vaiheessa se on vain sivuasia mutta outo juttu kuitenkin :D
tekijänä JeppeS
#76214
Heikki K kirjoitti: Täytyy kysyä, että minne teit tuon aloitteen/kehen otit yhteyttä? Minulla on nimittäin eräs toinen huolenaihe, johon pitäisi pystyä vaikuttamaan, ennen kuin katusuunnitelmaa aletaan lopulisesti toteuttaa. Sehän on jo vuodelta 2008, ja joiltain osin muu kehitys on ajanut sen ohitse.
Kerro ihmeessä minkälainen huolenaihe on kyseessä, tosin pian joudutaan toteamaan, että juna meni jo... Tuskin kovin paljon on tehtävissä katusuunnitelman muuttamiseksi, kun kuvien perusteella betonirakenteita kiertoliittymän, ramppien ja alikulun osalta jo valetaan.

Mielestäni hyvää tuossa katusuunnitelmassa on aidosti molemmin puolin kevyenliikenteenväylät erotetuilla kaistoilla, sekä eteläpuolella puurivistö (YIT kuitenkin rakentaa taas jotain hirvittävän kammottavaa (vrt. viereinen KOy Ratinan kaari).

Selviä virheitä katusuunnitelmassa on myös; suojatien paikka on aivan liian lähelä Voimakadun risteystä (ja ilman omaa valo-ohjausta), jossa seuraava suojatie. Varsinkin kun juuri samaiselta kohdalta on alikulkutunneli.
Lisäksi eteläpuolelta puuttuvat portaat alas Ratinanraitille.
Kaistaviivoitus on niin ikään väärin piirretty, pitäisi olla sulkuviiva estämässä Tampereen valtatietä itään ajavien kääntymisen rampilta nousevien eteen kun kääntyvät vasemmalle Vuolteenkadulle.
Samoin Tampereen valtatietä länteen ajettaessa pitäisi olla jonkin matkaa sulkuviivaa, ettei Voimakadulle vasemmalle kääntyjät samalla tavalla leikkaa eteen "Ramppi länsi" pitkin nousevien kiusaksi.

Katusuunnitelmassa näkyvä alikulku Voimakadun jatkeelta (KOy Ratinan kaaren länsipuolelta) jää ilmeisesti toteuttamatta, tuskin enää "Ramppi Hatanpää":n alle sitä kukaan alkaa kaivelemaan, eikä kiertotiekään ole tarpeeksi pitkä vaan koukkaa juuri samalta kohtaa takaisin Tampereen valtatielle.

Paikanpäältä ajaessa Tampereen valtatietä itään ja kääntyäkseen vasemalle Hatanpään valtatielle, siinä on jotain kummallista meneillään... Kääntyjille on oma kaista, mutta sen alkupää on typerästi tukittu reunaohjureilla... ruuhkassa autot tukkivat poikittain myös vasenta kaistaa, kun lyhyemmällä reunaohjurilla mahtuisi 3-4 autoa enemmän jonoon kääntymiskaistalle.
Avatar
tekijänä grendy
#76222
JeppeS kirjoitti: Kerro ihmeessä minkälainen huolenaihe on kyseessä, tosin pian joudutaan toteamaan, että juna meni jo... Tuskin kovin paljon on tehtävissä katusuunnitelman muuttamiseksi, kun kuvien perusteella betonirakenteita kiertoliittymän, ramppien ja alikulun osalta jo valetaan.

Mielestäni hyvää tuossa katusuunnitelmassa on aidosti molemmin puolin kevyenliikenteenväylät erotetuilla kaistoilla, sekä eteläpuolella puurivistö (YIT kuitenkin rakentaa taas jotain hirvittävän kammottavaa (vrt. viereinen KOy Ratinan kaari).
Juu, toivottavasti vaan tulee toteutuun edes noi kävely/pyörätiet suunnitelman mukaan! Nythän jo toteutunut pätkä Voimakadulta itään etelänpuoleisella kevlillä on ihan erilainen. Suunnitelmassa näkyvää pyörätien pätkää ei ole olemassakaan vaan paikalla on nurmikkoa.
JeppeS kirjoitti: Selviä virheitä katusuunnitelmassa on myös; suojatien paikka on aivan liian lähelä Voimakadun risteystä (ja ilman omaa valo-ohjausta), jossa seuraava suojatie. Varsinkin kun juuri samaiselta kohdalta on alikulkutunneli.
Lisäksi eteläpuolelta puuttuvat portaat alas Ratinanraitille.
Tulee oleen kyllä aika kiinnostava suojatie, miksihän siinä ei oo valoja? Ei se itseä haittaa kun osaan ja uskallan mennä liikenteen sekaan oikeuksillani, mutta moni ei uskalla ja liikennevirta on melko kova. Itse kyllä liputan suojatien olemassaolon puolesta sataprosenttisesti. Pitäisi lisätä Ratinan sillan kohdallekin suojatie vielä että kadun nopeudet pysyvät edes kohtuullisina ja kevyellä liikenteellä on laillisia tienylityspaikkoja.
JeppeS kirjoitti: Katusuunnitelmassa näkyvä alikulku Voimakadun jatkeelta (KOy Ratinan kaaren länsipuolelta) jää ilmeisesti toteuttamatta, tuskin enää "Ramppi Hatanpää":n alle sitä kukaan alkaa kaivelemaan, eikä kiertotiekään ole tarpeeksi pitkä vaan koukkaa juuri samalta kohtaa takaisin Tampereen valtatielle.
Tosta ei oo kyllä mainittu sanaakaan. Tässä on pari vaihtoehtoa, eli se toteutetaan vasta kun Sponda saa sen toimistotorninsa tohon kulmaan aikaiseksi TAI sitten sitä ei tosiaan toteuteta ollenkaan. Näissä (katu/puisto/whateva)suunnitelmissa on aina se vika, että tääkin on tehty vuonna 2008 ja sillon kaivettu netistä talteen, mutta jos suunnitelmat muuttuu niin ei kukaan pistä nettiin mitään päivitettyä versiota näkyville! Kysymyllä kaupungilta tietysti saisi, mutta viimeks ne lähetti ainakin paperisena jättiversiona sellasen niin ehkä säästän veronmaksajien rahoja ja en kysy suunnitelmaa :D
Avatar
tekijänä henkka
#76223
grendy kirjoitti:
JeppeS kirjoitti: Katusuunnitelmassa näkyvä alikulku Voimakadun jatkeelta (KOy Ratinan kaaren länsipuolelta) jää ilmeisesti toteuttamatta, tuskin enää "Ramppi Hatanpää":n alle sitä kukaan alkaa kaivelemaan, eikä kiertotiekään ole tarpeeksi pitkä vaan koukkaa juuri samalta kohtaa takaisin Tampereen valtatielle.
Tosta ei oo kyllä mainittu sanaakaan. Tässä on pari vaihtoehtoa, eli se toteutetaan vasta kun Sponda saa sen toimistotorninsa tohon kulmaan aikaiseksi TAI sitten sitä ei tosiaan toteuteta ollenkaan. Näissä (katu/puisto/whateva)suunnitelmissa on aina se vika, että tääkin on tehty vuonna 2008 ja sillon kaivettu netistä talteen, mutta jos suunnitelmat muuttuu niin ei kukaan pistä nettiin mitään päivitettyä versiota näkyville! Kysymyllä kaupungilta tietysti saisi, mutta viimeks ne lähetti ainakin paperisena jättiversiona sellasen niin ehkä säästän veronmaksajien rahoja ja en kysy suunnitelmaa :D
Alikulkua ei ainakaan näyttäisi olevan Spondan toimiston kaavaan merkittynä. Kaava on vuodelta 2012. http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahta ... 121210.pdf
Avatar
tekijänä TommiM
#76225
Tiedustelin asiaa maaliskuun lopulla Spondalta ja tässä projektipäällikkö Rauno Kulmalan vastaus kokonaisuudessaan:

"Kiitos viestistäsi ja kiinnostuksesta Ratinan kauppakeskusta kohtaan.

Kevyen liikenteen yhteys rakennetaan Ratinan eteläpuolen asuinalueelta suvantokadulle asti.
Tunnelista on mahdollisuus myös nousta ylös maantasolle jo Ratinan stadionin kohdalta.


Rakentavin yhteistyöterveisin

Rauno Kulmala

Projektipäällikkö
Kiinteistökehitys

Sponda Oyj"
tekijänä JeppeS
#76231
henkka kirjoitti:Alikulkua ei ainakaan näyttäisi olevan Spondan toimiston kaavaan merkittynä. Kaava on vuodelta 2012. http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahta ... 121210.pdf
Kaavassa kyllä vastaavalle paikalle tontille on merkintä "Yleiselle jalankululle varattu alueen osa." joka tuon alikulun mahdollistaisi.

Tosin hyvin haasteellinen paikka on kyseessä, Tampereen valtatien eteläpuolelta samaiselta kohdalta ilmeisesti kulkee poikittain myös KOy Ratinan kaaren kaukokylmän putket (ne väliaikaiset kontit siinä öljysäiliön länsipuolella) ja jotain muutakin siellä näyttää olevan roikotettuna. Pontteja näytivät tänään juuri reunaan lyövän Tampereen valtatien suuntaisesti.
Avatar
tekijänä henkka
#76234
JeppeS kirjoitti:
henkka kirjoitti:Alikulkua ei ainakaan näyttäisi olevan Spondan toimiston kaavaan merkittynä. Kaava on vuodelta 2012. http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahta ... 121210.pdf
Kaavassa kyllä vastaavalle paikalle tontille on merkintä "Yleiselle jalankululle varattu alueen osa." joka tuon alikulun mahdollistaisi.
On kyllä mutta luultavasti kyseessä on havainnepiirroksessakin näkyvä aukio. http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/nahta ... 121210.pdf

Tornilla on myös oma aiheensa, jossa voidaan jatkaa: http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=25&t=1063
tekijänä Heikki K
#76246
JeppeS kirjoitti:
Heikki K kirjoitti: Täytyy kysyä, että minne teit tuon aloitteen/kehen otit yhteyttä? Minulla on nimittäin eräs toinen huolenaihe, johon pitäisi pystyä vaikuttamaan, ennen kuin katusuunnitelmaa aletaan lopulisesti toteuttaa. Sehän on jo vuodelta 2008, ja joiltain osin muu kehitys on ajanut sen ohitse.
Kerro ihmeessä minkälainen huolenaihe on kyseessä, tosin pian joudutaan toteamaan, että juna meni jo... Tuskin kovin paljon on tehtävissä katusuunnitelman muuttamiseksi, kun kuvien perusteella betonirakenteita kiertoliittymän, ramppien ja alikulun osalta jo valetaan.
Tampereen valtatien ylitykset ja alitukset tulikin jo keskusteltua, ei minulla siihen osuuteen lisättävää.

Kun katsotaan katujen roolia tulavaisuudessa, niin Hatanpään valtatien merkitys autoliikenteelle pienenee Tampereen valtatien risteyksen pohjoispuolella aika selvästi. Kun Hämeenkadusta tehdään joukkoliikennekatu ja henkilöautot ohjataan keskustan katukehälle, niin Hämeenkadun suunnasta ei enää tule autovirtaa etelään päin. Keskustan liikenneverkkosuunnitelmassa http://www.tampere.fi/material/attachme ... 290413.pdf on katukehä linjattu rautatieaseman suunnasta Vuolteenkatua pitkin Tampereen valtatielle.

Tätä vasten täytyy kysyä, että mille liikenteelle on ajateltu vapaa oikea Hatanpään valtatieltä Tampereen valtatielle, omalle kaistalleen vieläpä? Linja-autoaseman korttelia kiertävää p****rallia varten?

Vapaa oikea olisi sinänsä OK, jos siitä ei olisi haittaa muulle liikenteelle. Mutta kun vapaa oikea ja sen kanssa risteävä pyörätie eivät sovi yhteen, siitä tulee aina ongelmia (väistämisvelvollisuus ja risteyksen geometria eivät tue toisiaan, pyöräilijä ja autoilija tulevat risteykseen niin että toinen tulee selän takaa jne.)

Vuoden 2008 jälkeen Tampereelle on suunniteltu pyöräilyn laatukäytäväverkosto, joka tosin odottaa toteuttamista vielä. Reitti Tampereen keskustasta Pirkkalan keskustaan menee tästä. Tamperelainen laatukäytävä on vaatimattomampi käsite kuin Helsingin baana, mutta käytetyllä suunnitteluohjeella ja liikennemäärillä 2-suuntaisen pyörätien pitäisi olla 3,0m tai vähintään 2,5m leveä. Ja risteyksien pitäisi olla suorat pääsuuntaan, eikä tuollaista shikaania niinkuin katupiirustuksesta näkyy. 2,0m leveä vielä ja hyvin eksoottinen risteäminen jalankulkijoiden kanssa.
Avatar
tekijänä henkka
#76288
Kauppakeskuksen työmaa alkaa olla melko hyvin aidattu, eikä aidoissa ole tirkistelyaukkojakaan. Silti eilen oli ihmisiä Vuoltsun kulmalla istuskelemassa ja heittelemässä kiviä kuoppaan.

Kuva

Kuopassa aletaan varmaan olla pohjalla, kaksi kerrosta maan alla.

Kuva
Kuva

Huoltoajon rampista on valettu osa, samoin parkkihallin rampista. Myös Tampereen valtatien alittavan tunnelin valumuotti on paikoillaan.

Kuva
Kuva
Kuva
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 20