Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä eskimo
#74469
.... Kokemäenjoen etelärantaa
Lisää havainnekuvia, laaja saman kokoisten pistetalojen keskittymä luo lähiömäistä kaupunkiympäristöä. Keskustaan liittyvältä alueelta odottaisi selvää julkista katutilaa ja yksityisiä suojaisia asuntopihoja. Valittu toteutustapa on rakentajan unelma, jossa asukkaat joutuvat elämään vuosikymmeniä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Arkkitehtitoimisto Petri Rouhiainen
tekijänä hmikko
#74470
Onko pistetalon rakentaminen todellakin merkittävästi halvempaa kuin tolkullisten kortteleiden muodostaminen (en tarkoita välttämättä umpinaisia), vai onko tuo pistetalojen klooniarmeija oikeasti jonkun suunnittelijan mielestä hyvä?
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#74471
Pistetaloon saa enemmän useampaan suuntaan aukeavia (=arvokkaampia) huoneistoja yhtä porraskäytävää ja hissiä kohden. Eikä tarvitse rakentaa palomuureja talojen välille. Eli on halvempaa.
Avatar
tekijänä grendy
#74474
Ja yksittäiset taloyhtiöt on pienempiä = nopeampi myydä. Ja tosiaan ensimmäiseen taloon muuttaneet saa nauttia sitten keskeneräisestä ympäristöstä vuosikausia, kun pikkuhiljaa rakennellaan uusia taloja lisää ja lisää.
tekijänä hmikko
#74476
grendy kirjoitti:Ja yksittäiset taloyhtiöt on pienempiä = nopeampi myydä.
Umpikorttelin voi kyllä tehdä yhtä pienissä paloissa, vrt. Töölön Stage, ja ainakin vanhoissa kortteleissa on eri yhtiöitä.

Tulee mieleen myös, että energiatehokkuus on pistetaloissa mahdollisesti huonompi, kun ulkoseinää tulee suhteessa enemmän, muuta lämmitys ei tietty ole rakennusliikkeen kustannus.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#74485
Pistetalosta voidaan tehdä huomattavasti lamellia (tai umpikorttelia) paksumpi, eli vaipan ala suhteessa tilavuuteen on aika lailla sama. Mitoittavana tekijänä on lähinnä asuinhuoneeseen vaadittavat ikkunat, mikä käytännössä pakottaa hyvin samankaltaisiin ulkoseinän ja lattiapinta-alan suhteisiin. Toisaalta nykyiset seinärakenteet ja ikkunat alkaa olla sen verran hyviä, että ei sillä ole kauheasti merkitystä energiatehokkuuden kannalta.
Avatar
tekijänä prepo
#74493
Aiemmissa kaavaluonnosvaihtoehdoissa rakennukset oli sijoitettu korttelimaisemmin katujen reunoille – tosin tuossakin oli parkkikenttää Karjarannantien varressa. Karjarannantie on kyllä vilkas väylä keskustan ja Meri-Porin sekä ohitustien välillä, voi kuvitella pihan olevan aika meluisa. Tosin autotalleja ja parkkiruutuja piha suurelta osin on.
Tuossa aiempaa luonnostelua:
http://www.pori.fi/material/images/hall ... 1_2012.pdf

Karhukortteliin, Satamaidon meijerin viereen ja paikalle ollaan ennakkomarkkinoimassa asuntoja. Vaikka ei ihan umpikortteleita sinnekään, harjakatot ja kivijalkakaupat on historiallisen keskustan kylkeen tervetulleita. Pysäköintikin on kannen alla piilossa.
Kuva
Kuva
Kuva
tekijänä Karpathia
#74494
Ei pistetalot lähtökohtaisesti huonoja ole, vaikka itsekin mieluummin katselisin umpikortteleita. Vrt. Helsingin Eira. Tai Porissa Riihiketo. Molempia tosin yhdistää puistomainen maisema, mikä on edellytys pistetalojen toimimiselle. Aluetehokkuus pistetaloilla on toki onneton.

Ja tuo Karhukortteli on huimasti parempi kuin mitä sinne aluksi esitettiin!! Nyt suunnitellut rakennukset kunnioittavat vanhaa, ollen silti modernin näköisiä. Eivätkä ole valkoisia. Harjakattojen sijaan aumakatto olisi ollut sopivampi, mutta hyväksyn tämänkin ratkaisun. Kai nää on paikallaan muurattu? Kortteli on myös riittävän umpikorttelimainen ja kivijaloissa palveluja. Hyvä!! :smt023
tekijänä hmikko
#74497
Karpathia kirjoitti: Molempia tosin yhdistää puistomainen maisema, mikä on edellytys pistetalojen toimimiselle.
Puistomaisuutta tuntuu olevan nykyisillä parkkinormeilla liki mahdoton saada uusien pistetalojen ympärille, kun pihat menee autopaikoille ja -talleille.
tekijänä Karpathia
#74528
hmikko kirjoitti: Puistomaisuutta tuntuu olevan nykyisillä parkkinormeilla liki mahdoton saada uusien pistetalojen ympärille, kun pihat menee autopaikoille ja -talleille.
Totta. Toki parkkipaikat on helppo muuntaa puistoksi tulevaisuudessa kunhan parkkinormit muuttuvat tai alueelle rakennetaan parkkitalo. Vai toivonkohan liikoja :P

EDIT: Nyt vasta huomasin, kun katsoin noita Karjarannan havainnekuvia.. Mistä lähtien Karjarannantien toiselle puolelle on ilmestynyt valtaisa lehtipuumetsä..? :smt003
Avatar
tekijänä prepo
#76241
Itätullinkadun, Mikonkadun, Isolinnankadun ja Vähälinnankadun rajaamalle alueelle keskustaan ollaan kaavoittamassa uutta. Kortteleissa on nykyään vanha suojeltava päiväkotirakennus ja sen pihamaata, parkkikenttää, 1979 valmistunut liike/toimistorakennus ja 60-luvun pienkerrostalo. Naapuruston rakennuskanta on hyvin vaihtelevaa – mm. vanhoja puutaloja ja pian valmistuva Linnainmaankulman asuintorni. Vaihtoehtoisissa kaavaluonnoksissa on 6 tai 3 kerroksisten talojen lisäksi uusi 16- tai 12-kerroksinen tornitalokin, melkein Linnainmaankulman viereen.

Tuolla kuvasovitus:
http://www.pori.fi/material/images/hall ... s_ve_A.pdf

Kaupungin sivut:
http://www.pori.fi/kaupunkisuunnittelu/ ... /1660.html


Tuoreessa kaupunkisuunnittelun esitteessä on myös tornitalosta kadunvarsiluonnos (s. 8-9), näemmä Siggen suunnittelema kuten Linnanmaankulma:
http://www.esitteemme.fi/porin_kaupunki ... u/WebView/
tekijänä Karpathia
#76243
Hyvä massoittelu ja oikea paikka rakentaa korkeampaa jos sitä kerran rakentaa pitää. Arkkitehtuuriltaan muutos keskustan ja Viikkarin välillä saisi tosin olla loivempi; ts. Vähälinnankadun varteen harjakattoisia rakennuksia, mutta muuten samalla tyylillä kuin Isolinnankadulle rakentuvat rakennukset. Päiväkotiakin pitäisi kunnioittaaa enemmän. Muuten toivon uusilta kerrostaloilta intohimoisempaa arkkitehtuuria kuin mitä havainnekuvissa esiintyy. Kuvissa vilahtava torni on selvästi Linnainmaankulmaa heikkotasoisempi. No tämä on vasta asemakaavaluonnos ja on ihan hyvä että tuo outo takapihamainen ympäristö rakentuu täyteen!
Avatar
tekijänä prepo
#77853
Karpathia kirjoitti:
Poriginaali kirjoitti:3D-mallinnos tulevasta asuntomessualueesta: http://www.3dee.fi/pori2018/360_sovite.swf

Oma ensivaikutelma: hajanainen.
Vaikea sanoa oikein mitään vielä tämän yläilmoista kuvatun mallinnoksen avulla. Toteutus ratkaisee. Kun tuo ei ole ihan keskustan ruutukaavassa kiinni, niin ei alueelle välttämättä umpikortteleita tarvitse rakentaa. Alueen keskelle - kerrostalojen puristuksiin - on kuitenkin suunniteltu omakotitaloja. Minusta ratkaisu on vähän - paremman sanan puutteessa - outo. Alkuun niitä toki suunniteltiin joen toiselle puolelle siirtolapuutarhan viereen, mutta kaupungin säästöpaineet iski suunnitelman kumoon.
Kuva

Tuo asuntomessualueen kaava on saanut pari viikkoa sitten lainvoiman. Mikä kokemus ja mielikuva itsellä on yleensä asuntomessualueista, niin ne on olleet aikamoisia rakennus- ja talopakettifirmojen "jokaiselle jotain" sillisalaatteja. Tännekin on tulossa 6-10 krs pistetaloja, korttelimaisempi kerrostalokokonaisuus, tiiviihköä ja matalaa "viikkari-kuukkari -tyyliä sekä mahdollisesti townhouseja ilmeisesti perus-omakotitaloja. Näyttää olevan myös paikka kaupalle, parkkitalo ja pysäköintikenttää. Alueella oleva -37 rakennettu tiilinen asuin/autovajarakennus on ajateltu säilyttää.

Kaava:
http://www.pori.fi/material/images/hall ... stunut.pdf
3D-malli:
http://www.3dee.fi/pori2018/360_sovite.swf
Kuvia:
http://www.pori.fi/material/images/hall ... stelma.pdf

...

Uuden keskustaan suunnitellun tornitalon naapurusto ei taida 16 kerrokselle ja tonttien muulle raskaammalle rakentamiselle lämmetä:

Kuva
www.pori.fi kirjoitti:Itätullin kaavamuutoksesta käytiin monipuolista keskustelua
(30.10.2015 10:13 Sari Parkkali / päivitetty 30.10.2015 11:08 Tea Bogdanoff)

Tiistaina 27.10. järjestettiin Viikkarin Valkamassa keskustelutilaisuus Linnainmaankulman tornitalon viereisten kortteleiden suunnittelusta.
kuva

Alueella on vireillä asemakaavamuutos, josta 5. osan asukkaat jättivät luonnosvaiheessa runsaasti palautetta. Tilaisuudessa mukana olivat Hartela Oy:sta Kalle Tammi ja Timo Lundstedt, Sigge Arkkitehdeistä Pekka Mäki. Porin kaupunkisuunnittelusta mukana olivat kaupunkisuunnittelupäällikkö Olavi Mäkelä ja asemakaava-arkkitehti Risto Reipas. Kaavan ja suunnitelmien esittelyn jälkeen tilaisuudessa keskusteltiin muun muassa rakentamisen korkeuksista, tehokkuuksista, varjostuksista ja pysäköinnistä.
kuva

Asukkaat kokevat pysäköinnin monella tavalla ongelmaksi. Pysäköityjen autojen välistä ei pysty ajamaan, autoja on pysäköity porttien eteen, jalankulku ja pyöräily vaarallista (tarvitaan jalkakäytäviä). Tarvittaisiin muutoksia pysäköintijärjestelyissä, esimerkiksi asukaspysäköinti tai toispuoleinen pysäköinti.

Keskusteltuja aiheita myös:
- Varjostamisesta pitää tehdä selvitys
- Kauttaaltaan matalaa rakentamista ja vähemmän
- 12 kerrosta voisi olla kompromissi
- Julkisivujen materiaali, väri
- Rakennusvaiheessa oleva tornitalo ei ole valmis, julkisivu muistuttaa maastokuviota
- Tuleeko tornitalorakentamista lisää? Keskusteltiin linja-autoaseman tontista, vieressä Keskuskartano ja Koivistonportti
- Rakennusoikeutta tulisi nykyiseen asemakaavaan verrattuna 4065-8755 kerrosalaneliömetriä (k-m2) lisää
- Vähälinnankadulle ehdottomasti matala versio
- Aukio päiväkodin edessä antaa tilaa suojellulle rakennukselle
- Tornin tarkkaa sijaintia ja mittoja kannattaa pohtia, yläosaan auringon kokoinen reikä?

Tilaisuuteen osallistui kaikkiaan parisenkymmentä henkilöä. Asemakaavaluonnosta muokataan saatu palaute huomioiden ja kaava asetetaan ehdotusvaiheessa nähtäväksi. Kaavahankkeen etenemistä voi seurata Porin kaupunkisuunnittelun verkkosivuilla ja facebookissa. Luonnosvaiheessa laadittu pienoismalli on nähtävillä Porin kaupunkisuunnittelussa.
Kuva
Avatar
tekijänä prepo
#79084
Kuva

Matkakeskussuunnitelmat on päivittyneet. Ihan hyvältä näyttää ja parasta tässä on että juna- ja bussitoiminnot saadaan samaan paikkaan, vaikka rautatieasema onkin vanhaa linja-autoasemaa hieman syrjemmässä. Entinen linja-autoasemakin on Porilaine-lehdessä haastatellun apulaiskaupunginjohtajan mukaan hyväkuntoinen ja aiotaan säilyttää. Vuokralaisen löytyminen odotussalitiloihin voi tosin olla vaikeaa.

Suunnitelma aiotaan toteuttaa niin että avajaiset olisivat samaan aikaan uuden ammattikorkeakoulukampuksen kanssa.
Satakunnan kansa:
Porin kaupunki kaipaa kaupunkilaisilta kommentteja kaksi vuotta sitten käynnistettyyn matkakeskushankkeeseen.

Matkakeskuksen ideana on tuoda linja-autojen reitti- ja lähiliikenne rautatieaseman läheisyyteen erikseen rakennettavaan matkakeskukseen. Kaupungin kaavailuissa matkakeskuksesta lähtee kesästä 2017 alkaen noin 170 linja-autovuoroa ja seitsemän junavuoroa vuorokaudessa.

Matkakeskuksen linja-autolaiturit on katettu yhdellä suurella katoksella. Alueen vehreys pyritään säilyttämään useilla viheristutuksilla.

Kaupunki on koonnut tämänhetkisistä suunnitelmista näyttelyn, joka on laitettu esille Porin rautatieaseman aulaan. Aulaan on jätetty palautekaavakkeita, jotka täyttämällä kaupunkilaiset voivat kertoa mielipiteensä suunnitelmasta.

Lisäksi kaupunki järjestää yleisötilaisuuden 8.12.2015 klo 18:00 Rautatieasemalla (Asema-aukio 3). Tilaisuudessa on mahdollisuus kuulla matkakeskuksen tämänhetkisistä suunnitelmista sekä kommentoida suunnitelmia. Porin kaupunki kaipaa kaupunkilaisilta kommentteja kaksi vuotta sitten käynnistettyyn matkakeskushankkeeseen.
http://www.pori.fi/kaupunkisuunnittelu/ ... ttely.html

Lisää kuvia (pdf):
http://www.pori.fi/material/images/hall ... _kuvat.pdf
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16