Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä RV
#75443
Miksikäs Martinlaakson-Tikkurilan-väliset alueet radan varressa ovat niin hiiskatin matalia, etenkin tämä Leinelä? Onko tähän jokin erityinen syy? Ainakin se vahvistaa vaikutelmaa Leinelästä Suomen tylsimmästä käynnissä olevasta projektista, vaikkakin nuo yllä näkyvät talot ovat mukavasti hieman jyhkeämpiä kuin aikaisemmat.
Avatar
tekijänä Clepe
#76574
Kuvat elokuun alusta

Kivimuuri antaa laadun tuntua:
Kuva

Koulun pyöreä seinä:
Kuva

Värikylläisyys on muodissa:
Kuva

Kaupunki ja metsä kohtaavat:
Kuva

Mikään noista väreistä ei sinänsä olisi kauhea, mutta yhdessä?
Kuva
tekijänä hmikko
#76577
Mun silmääni tuo väriyhdistelmä on vielä ihan sopiva verrattuna Kivistön äklöimpiin. Leinelän taloissa asiaa auttaa, että materiaalina on vain rappausta. Kivistön kuvat näyttävät vähän siltä, että on kannettu kaikkea mitä rautakaupasta löytyi.
Avatar
tekijänä Kantti
#76580
Clepe kirjoitti:Kuvat elokuun alusta

Kivimuuri antaa laadun tuntua:
Kuva
Tuosta talosta nousee 1950-luvun alun rakentaminen mieleen! Etenkin liuskekiven käyttö kivijalassa ja korotetun nurmialueen kivimuurissa. Kaareva rakennus on yksinkertaisen silmää miellyttävä vaikka parvekkeiden kaiteiden seeprakuviosa niin innostukaan!

Putkikaiteen tekeminen tukimuurille hankaloittaa istuskelua ja hengailua muurilla, näppärää ja samalla harkittua viimeistelyä? ;)
Avatar
tekijänä RV
#77457
Arkkitehdeillä vissiin retro-huuma? ; Ei siin, diggaanhan 70-lukua ;)
tekijänä Purkki^
#79843
28.12.2015

Kuva

Mukava yllätys kun huomasin, että Leinelän "keskus"korttelin rakennustyöt on lähteet käyntiin.
Avatar
tekijänä veka
#80857
Sattuuko teillä arvon Leinelää kuvaavat herrat olemaan kuvia valmiista parkkihalleista? Aihe kiinnostaa minua jostain syystä. Suomessa parkkitalot ovat harvinaisia, mutta olisivat (kuinka paljon?) halvempia kuin kallioon kaivetut. Maata tietysti tärvääntyy, mutta sitähän esim. Leinelässä näyttää olevan ylenpalttisesti, kun on varaa rakentaa noin matalaa aseman lähelle.

Entä onko siellä yhtään esimerkkiä asuintalon ja parkkihallin yhdistelmästä? Kuinka siellä on tarkoitus "naamioida" parkkitalot? Vai jätetäänkö ne vain karusti halvimman näköisiksi?
tekijänä Purkki^
#80859
Leinelästä löytyy perus parkkikenttää, pari pihakannen alle piilotettua parkkia ja yksi maanpäällinen parkkihalli. Tuo maanpäällinen parkkihalli on varmaan jo valmis ja voin siitä kuvan napata kun seuraavaksi käyn. Ainakin rakentamisen aikoihin katselin, että ihan asiallisen näköinen siitä tulee.

Edit: Leinelän fb sivuilta löytyi tälläinen kuva parkkihallin seinästä.

Kuva
Avatar
tekijänä Urbaani
#80861
Nyt kun Leinelän rakentaminen alkaa olla puolivälissä, voinee jotain kommentteja alueesta heittää. Leinelä on asuinalueena kyllä viihtyisä ja arkkitehtuuri on kelvollista keskitasoa (elementtisaumat esim. puuttuvat). Kuitenkin on pakko antaa jonkin verran pyyhkeitä. Ensinnäkin, sijaitakseen uuden raskasraiteen aseman välittömässä läheisyydessä, on alue rakennettu valitettavan tehottomasti. Mikään ei olisi estänyt Vantaata kaavoittamasta aluetta yhtä tehokkaasti, kuin vaikka Kivistön aseman lähiseutuja. Kerroskorkeus olisi hyvin voinut olla 8-9 + muutama tornitalo. Nyt rakennuskanta on lähinnä 4-5 kerroksista. Potentiaalia olisi ollut rakentaa todella urbaani, tiivis (aluehan ei ole pinta-alaltaan iso) ja kompakti asuinalue, mutta nyt ei Leinelän asukasluku riitä välttämätä elättämään edes R-Kioskia tai Siwaa.
tekijänä Purkki^
#80862
Omasta mielestä kaupunki kaavoitti Leinelän liian aikaisin. Jos aluetta kaavoitettaisiin nyt niin varmasti tulisi tehokkaampaa. Toisaalta kyllähän tuonne ihmiset muuttaa myös rauhallisuuden takia jos pelkää, että Kivistöstä tulee liian tiivis nimbyn makuun.

Onneksi sentään tuo keskustakorttelin kaavaa muutettiin ihan hiljattain ja rakennusoikeutta nostettiin 8500 k-m2:stä n. 10 000 k-m2:iin. Samalla kuitenkin laskettiin korkeimman talon kerrosmäärää kahdestatoista kahdeksaan. Itse kuitenkin kannatan rakennusoikeuden nostamista kuin yksittäisten "tornien" rakentamista.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7