Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä OlliMolli
#6176
satama kirjoitti:Asukasluku ei sinällään kerro juuri paljoa keskustan koosta (moolio antaa mielestäni aivan liikaa painoarvoa tälle asialle).
Höpöhöpö, minähän olen aina nimenomaan korostanut kantakaupungin kokoa ja tiheyttä, en asukaslukua. Asukaslukua olen varmasti käyttänyt vertailussa silloin tällöin, koska siitä löytyy statistiikkaa parhaiten. Kuntatasolla en kuitenkaan rupea väestötilastoihin koskemaan pitkällä tikullakaan, kuten olen jo varmastikin selväksi tehnyt useampaankin otteeseen.

Mutta siitä vaan halusin kirjoitta, että tuli taas pari kertaa käytyä Lahdessa tänä kesänä, ilman kameraa tosin. Hieno kaupunki kaikenkaikkiaan. Vesijärvenkatu lienee Suomen komein katu Helsingin ulkopuolella. Selvästi näkee, että kaupunki kasvaa kohisten ja tosiaan ja nykyiselläänkin todella ison oloinen paikka Suomen mittakaavassa. Ainoa hieman harmillinen vika kaupunkisuunnittelussa on se, että kadunpää rakennuksia ei oikein löydy, mikä auttamatta johtaa siihen, että metsä näyttää alkavan ikävästi vähän turhan monen kadun päässä. Jyväskylälle ominainen katujen päättäminen selkeään back-droppiin olisi kyllä loistava päästös muuten niin urpaanissa Lahdessa. Jos tilaisuus tulee, menen ottamaan yökatu-shotteja vielä kesän loppuun mennessä, tosin pelkään pahoin, että en saa tilaisuutta.
Avatar
tekijänä satama
#6337
Anteeksi jos olen pistänyt sanoja suuhusi. Muistin vain, että joskus laitoit pariin Jykki threadiin keskustan asukaslukuja jotta ne olisivat paremmin vertailtavissa toisten maitten kaupunkeihin (kun meillä nämä maakuntien rajat ovat lähes aina julmetun isoja.) Muistelin silloin ajattelievan, että eihän nuo numerot siltikään kerro juuri mitään, eivätkä ole vertailtavissa ulkomaalaisten kaupunkien eikä edes useiden suomalaisten kaupunkien kanssa.

Mut joo, joko muistelen ihan omiani tai olen ymmärtänyt väärin.
Ainoa hieman harmillinen vika kaupunkisuunnittelussa on se, että kadunpää rakennuksia ei oikein löydy, mikä auttamatta johtaa siihen, että metsä näyttää alkavan ikävästi vähän turhan monen kadun päässä.
Tuosta olen muuten aivan samaa mieltä.

Kuva
Yritin photoshopilla hahmottaa tilanteen. Sininen katu on Aleksanterinkatu, josta näköyhteys päätyy liikenneympyrän jälkeen puistoon. Varsinkin pääkadun päättyminen näin harmittaa.

Keltaisella merkitty tie on Vapaudenkatu, joka päättyy rumasti linja-autoaseman parkkipaikkaan.
Viimeksi muokannut satama, 04.08.06 00:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
tekijänä satama
#6338
As. Oy Lahden Keijumetsä on juuri valmistunut
Kuva

Katto ja katutasokivetys ovat vaaleampia kuin rendauksessa. Parvekkeiden takaosiin on myös laitettu valkoisia levyjä (huomaa kuvan vasen reuna).
Kuva

As. Oy Lahden Satumetsä
Kuva

Satumetsän arvioitu valmistuminen on kesällä 2007.



Koko alue on suoraan vastapäätä tällaisia rakennuksia.
Kuva

Paavolaan muuten rakennettiin vuosia sitten samankaltasia taloja.
Kuva
Avatar
tekijänä satama
#6345
Lahteen rakennetaan minigolfkenttä

Lyhyesti:
ESS.fi kirjoitti:Kuva
- Uskallan sanoa, että Lahteen tulee Euroopan suurin minigolf- eli ratagolfkeskus. Neljä erilaista 18-reikäistä kenttää, joista ensimmäiselle pääsee jo pelaamaan, sanoo minigolfkeskusta Launeelle rakentava espoolainen Rolf Bergstöm.
Kenttiä varten on Lahden kaupungilta saatu kolmen tuhannen euron vuosivuokralla vajaa hehtaarin alue tulevan vapaa-aikakeskuksen kupeesta.
Bergström sanoo, että myöhemmin rakennettavasta kolmesta kentästä yhdestä tulee niin sanottu perhekenttä, yhteen tulee materiaaliksi Keski-Euroopassa suosittu eterniitti ja neljäs kenttä tulee olemaan amerikkalaismallinen tasaiselle viheriölle rakennettu golfkenttä minikoossa.

Rolf Bergtrömin ei voi sanoa lähteneen Lahteen umpimähkään, sillä hän omistaa pääkaupunkiseudulla neljä kenttää ja on liisannut ne edelleen golfseuroille. Mies on itse lajissa moninkertainen SM-mitalisti ja on kuulunut maajoukkueeseen 20 vuotta.
Bergtröm sanoo, että lajin SM-kisat järjestetään Lahdessa ensi vuoden heinäkuussa ja ennen pitkää nähdään Lahdessa myös MM- ja EM-kisat.
Avatar
tekijänä satama
#7220
ESS kirjoitti:Lahden uusi oikeustalo ei mahdu budjettiesitykseen

Oikeusministeriön ensi vuoden talousarvioesitys ei sisällä Lahden uutta oikeustaloa. Oikeuslaitoksessa on vireillä useita muitakin oikeustalohankkeita. Ainakin Kotkan oikeustalo on mukana budjettiesityksen investointihankkeissa.
- Priorisointia on pakko tehdä. Lahden oikeustalo oli aika myöhään syntynyt ajatus. Mutta olemme sopineet, että Lahden nykyisen oikeustalon peruskorjauskin on toistaiseksi jäissä. Odotetaan parempaa aikaa, sanoo hallitusneuvos Esko Sorvali oikeusministeriöstä.
Lahden käräjäoikeuden edustajat luovuttivat kesäkuussa oikeusministeri Leena Luhtaselle (sd) kirjelmän oikeustalohankkeesta. Siinä toivottiin, että peruskorjausrahat voitaisiin siirtää uuden talon rakentamiseen. Paikka oikeustalolle on katsottu Paavolasta, kaupunginkirjaston takaa.

01.09.2006 08:43

Aika huonosti ovat nyt asian laidat, kun remonttikin on jäädytetty (L. oikeustalon pyynnöstä tosin). Uutta oikeustaloa ei nouse ainakaan seuraavaan 3-4 vuoteen, vaikka Oikeusministeriön suunnitelma on, että käräjäoikeuden kunnista Orimattila, Mäntsälä, Artjärvi, Myrskylä ja Pukkila liitettäisiin Lahden käräjäoikeuden piiriin lähivuosina. Nykyisellään Lahden käräjäoikeuden tuomiopiirin muodostavat:

* Asikkala
* Hollola
* Hämeenkoski
* Kärkölä
* Lahti
* Nastola
* Padasjoki

Olen itse käynyt oikeustalossa noin 5 vuotta sitten ja jo sen ikäisenä huomasin kuinka auttamattoman vanhentuneita ja käyttötarkoitukseen sopimattomia osa tiloista on.

ESS kertoo asian näin:
Nykyinen, 25 vuotta vanha oikeustalo ei enää täytä tämän päivän turvallisuus- ja laatuvaatimuksia. Seitsemästä istuntosalista yksikään ei ole riittävän suuri isoille oikeusjutuille. Salien äänieristyksissä on ongelmia ja joissakin saleissa voi lämpötila kesällä nousta 30 asteeseen.
Turvasali puuttuu oikeustalosta kokonaan. Vangit joudutaan kuljettamaan yleisötilojen kautta ja samaa reittiä tulevat myös niin sanotut pelkäävät todistajat.
Vaarallisimpien rikollisten jutut on jouduttu sopivan salin puuttuessa istumaan pommisuojassa, poliisitalon voimistelusalissa tai vankilassa.

ESS Nina Räty
16.06.2006 02:31

Vanha, Lahden ensimmäinen oikeustalo, sijaitsee juna-aseman vieressä.
Kuva
Avatar
tekijänä satama
#7234
Kuva

Kuva

Kuva
Uusin pyramidi talo näyttää lähes identtiseltä juuri nyt valmistuneen kanssa.



Kuva
SATAMANLYHTY, Lahti
Kerrostalo, 8 kerrosta, 29 asuntoa


Kuva
Tilaa löytyy vielä rakentamiselle. Keksivät nyt kuitenkin jotain hitusen mielenkiintoisempaa
tähän lopulle tyhjälle hiekkakentälle punavalkoisten pistetalojen sijaan. (taitaa olla liikaa pyydetty...)[/quote]
Viimeksi muokannut satama, 23.11.06 15:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
tekijänä satama
#7454
Päivitetty 28.9

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=109229

Ranta-Kartano pääosin asunnoiksi

Lahden ydinkeskustan Vesijärveen yhdistävän Ranta-Kartanon asuintorneista tulee tuskin lasisia, kuten ideakilpailun voittajaehdotuksessa Laiturissa oli kaavailtu.
- Puista julkisivua tulee osittain. Asuintornit eivät ole enää puhtaasti lasitorneja, vaan alkavat muokkautua asuintorneiksi. Muhkeita Hakatornejakaan niistä ei tule, kertoo kaupunginarkkitehti Anne Karvinen-Jussilainen.
Ranta-Kartanosta on valmistunut maankäyttöä hahmotteleva kaavarunkoluonnos, joka ottaa kantaa myös liikenteen järjestämiseen.
Alueen tulevalle rakentumiselle asettavat omat ehtonsa linja-autoasema, urheilutalo ja huoltoasema. Ratkaisua haetaan siksi vaiheittaisesta rakentamisesta.
Edelliset Kartanon alueen suunnitelmat kilpistyivät viitisen vuotta tekniseen lautakuntaan ja sen epäilyihin Jalkarannantiestä.
Lue lisää huomisen Etelä-Suomen Sanomista.
Alueen piti olla tiivis ja matala puukortteli yhdistettyinä korkeisiin lasitorneihin, mutta nyt alueelle on rakentumassa matala ja tylsä, elementtijulkisivuinen lähiö.

Kiitos Lahden kaupunginarkkitehdit. Teillä on rohkea ja visionäärinen asenne!


Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
tekijänä Iggy.P
#7455
Ei voi sanoo muuta kun et idea OLI hyvä.
Avatar
tekijänä satama
#7481
No niin OLI. Tässä kuvassa näkyy alue mihin uusi kaupunginosa tulee rakentumaan. Voiko parempaa paikkaa kaupunkikuvallisesti toivoa?
Ajatelkaas jos tuohon rakennettaisiin tiiviinä rykelmänä 13 korkeaa ja laadukasta rakennusta jotka selkeästi poikkeaisivat tyyliltään muusta rakennuskannasta. Tuo alue muodostuisi helposti kaupunkikuvalliseksi käyntikortiksi.
Kuva
© Päivi Leinonen
tekijänä Joggeri
#7507
Voi että kun on turvallisuushakuista porukkaa Lahden "arkkitehdeissa". Suunnnitelma tosiaan näytti hienolta, ja olisi muodostanut alueelle jopa mukavan skylinen Paljon pahemmaksi pannukakuksi tuotakaan projektia tuskin olisi voinut munata! :x

Luulisi että lahdessa on porukkaa, joka on valmis maksamaan noin hienolla ja keskeisellä paikalla olevista asunnoista... Johtuuko tämä rahan puutteesta, vai ennemminkin näkemyksen puutteesta? Vai Nimbyistä???

Voisivat samantien kaivaa vähän arkistoja ja kaavoittaa koko Lahden täyteen 70-lukulaisia bunkkereita...
Avatar
tekijänä satama
#7526
Kuva
Elokuvateatterin / vapaa-ajankeskuksen rakennustyömaa.

Kuvassa näkyy (maanalaisen) kolmikerroksisen paikoitushallin rakennus. Katutason rakentaminen lähtee käyntiin vasta ensi vuonna.

Kuva
As Oy Lahden Aukusti

Paavolaan rakentuva asuintalo nousee ripeästi.

KuvaKuva
Ennen / jälkeen-kuva hieman lähempänä otettuna.
Onneksi elementtisaumat eivät tule näkymään aivan noin pahasti talon valmistuessa, vaan ne täytetään massalla ja siloitellaan tasaiseksi kuten vierustalossakin on tehty.
Avatar
tekijänä satama
#7707
Uutisia:

Jatkoa oikeustalo kysymykselle.
Oikeusministeri Luhtanen: Lahteen saatava uusi oikeustalo

Kuva
Oikeusministeri Leena Luhtanen vieraili tänään Lahden oikeustalolla ja kaupungintalolla. ESS / Katja Luoma


Oikeusministeri Leena Luhtanen vieraili tänään Lahden oikeustalolla. Hänen mukaansa oikeusistunnon seuraaminen teki täysin selväksi sen, että Lahteen täytyy rakentaa uusi oikeustalo.
- Vierailu teki täysin selväksi sen, ettei Lahden oikeustalosta saada korjaamallakaan nykyaikaista oikeustaloa. Suuri istuntosali on surkein, jonka olen koskaan nähnyt, toteaa Luhtanen.
Uuden oikeustalon rakentamiselle on hänen mielestään riittävät perusteet. Luhtanen aikookin käynnistää selvitystyöt ja viedä rakennushanketta eteenpäin. Lahden kaupunki on luvannut oikeustalolle uuden tontin. Jos Lahden ympäristöstä lakkautetaan käräjäoikeuksia, on uudelle oikeustalolle Luhtasen mukaan entistä suuremmat perusteet.

23.10.2006 13:57

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=115620&main=21
Eli aikaisimmin projekti pääsisi vuoden 2008 valtion budjettiin. Rakennus olisi sitten valmis joskus 2010, aikaisintaan 2009. Tontti oikeustalolle on varattu pääkirjaston takaa.

Kauppa tietää: Lahti vetää

Kauppakeskus Trio remontoidaan yli 50 miljoonalla eurolla. Jo summa kertoo, ettei kyse ole mistään pintapaikkauksesta, vaan keskus rakennetaan käytännössä uudelleen.
Trio on rakentunut kolmesta eri aikoina rakennetusta osasta, jotka on tavallaan keinotekoisesti yhdistetty. Vasta nyt siitä tehdään todellinen, yhtenäinen ja jäsentynyt kauppakeskus.
Niin kauppiaiden kuin asiakkaidenkin mielestä uudistus on tarpeellinen. Vaikka kahden vuoden remonttiaika haittaa kaupankäyntiä, on lopputulos varmasti upea ja kauppiaidenkin mieleen.
Poikkeuksena ovat ne kauppiaat, jotka eivät saa uudesta Triosta haluamiaan liiketiloja tai joille tilojen vuokra olisi liian suuri.
Kiinteistösijoitusyhtiö Cityconin investointipäätös on hyvä osoitus Lahden seudun nousevasta kiinnostuksesta. Juuri kauppa ja kauppaliikkeisiin sijoittavat yhtiöt osaavat parhaiten sijoittaa sinne, missä tulevaisuus näyttää valoisalta. Ei yksikään yritys sijoita 50 miljoonaa euroa "musta tuntuu"-periaatteella, vaan sijoittajilla on tulevaisuuden kehityksestä tutkittua tietoa.
Lahden keskustan kannalta Trio-päätös on kerralla elvytystoimi, jollaisesta on osattu vain uneksia. Yksityinen raha näyttää nyt mallia. Seuraavaksi on lupa odottaa, että Lahden kaupunkikin sijoittaa tosissaan keskustaan. "Eheytykset" eivät riitä. Aluksi voitaisiin tehdä vaikka päätös torinaluspysäköinnin rakentamisesta.
Ja kaupungin on kaikin tavoin varauduttava myös siihen, että asukasluku ja sitä kautta ostovoima kasvavat lähivuosina.Kauppahan varautuu siihen jo.

21.10.2006 02:36

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=115365
^Korjaus tuohon artikkeliin. Trio on rakennettu neljästä eri rakennuksesta eikä kolmesta, mutta koska Trio Hansa on Nordea rahoituksen omistama niin se ei kuulu tähän projektiin. Tosin - sekin saattaa mennä tulevaisuudessa remontiin.
ESS Kalle Puttonen 22.07.2006 02:32 kirjoitti:Kanervon mukaan Aleksanterin, Forumin ja Opaalin remontit pyritään kuitenkin tekemään niin, että Hansan tulevat muutostarpeet otettaisiin huomioon.
Lisätietoa projektista saa sivulta: http://www.trio.fi/uusitrio/
Sivut eivät ole vielä toimintakunnossa, mutta yksi asia on jo selvä - se hemmetin karsea monivärinen TRIO-logo on nykyaikaistettu. :)

Osanottoni kauppiaille joilta lähtee nyt tilat. On nimittäin selvää että vuokrat tulevat nousemaan ja remontin aikana tapahtuva muutto ja siitä seurautuvat kustannukset ja ylimääräiset työtunnit menevät kauppiaiden piikkiin. Osa joutuu pysyvästi muuttamaan pois. Esim. andiamo joutuu lähtemään pois ja osalle työntekijöille on jo jouduttu antamaan potkut kun tulevaisuus ei ole enää varma. Divari ei saanut jatkaa vuokrasopimustaan Triossa ja Eurokangas päätti muuttaa torinkulmaan.

Remontin pitäisi kokonaisuudessaan olla valmis joulukuussa 2008.
Avatar
tekijänä satama
#7732
http://www.trio.fi/uusitrio/TRIO_Esitys_19-10-2006.pdf


Uusi Trio 2009



Toteutus vaiheittain > > > >

Startti 01/2007
Aleksanteri valmis 11/2007
Kaikki liiketilat valmiit 11/2008
Uusi Trio kokonaisuudessaan valmis keväällä 2009


*Vetovoimainen kohtaamispaikka
*Avara, valoisa, selkeä
*Arkkitehtonisesti korkeatasoinen
*Viehättävä eurooppalainen ilmapiiri
*Kutsuu viihtymään


*Runsaasti uusia tuotteita ja palveluita
*Ankkureina kansainväliset merkkiketjut
*Iso, laadukas päivittäistavarakauppa
*Muodin ja kauneuden ykkönen
*Ravintolamaailma jokaiseen makuun

("Uusi ravintolamaailma kokoaa saman katon alle täyden kirjon viehättävistä pikkukahviloista tasokkaaseen slow food -keittiöön.")



Kuva

Kuva
Rakennuksen sisäänkäyntejä ehostetaan. Nykyiset sisäpihat/kujat rakennetaan umpeen.


Nykyinen pohjakerros:
Kuva


Tuleva pohjakerros:
Kuva


Nykyinen katutaso:
Kuva


Tuleva katutaso:
Kuva


Nykyinen 2. kerros:
Kuva


Tuleva 2. kerros:
Kuva



Kuten kuvista voi todeta, vain rakennuksen runko jää pystyyn. Sisätilat menevät täysin uusiksi.



... niin ja tähän väliin sanon: Olis oikein mukavaa jos ne rapistuneet tummanruskeat klinkkerilaatat korvattais kertaheitolla johonkin muuhun materiaaliin.
Avatar
tekijänä satama
#7816
Valtatie 12 & eteläinen kehätie


Lähde:
http://alk.tiehallinto.fi/vt12/




Mikä on Valtatie 12?

-Valtatie 12 on itä-länsisuuntainen valtatie Kouvolasta Lahden ja Tampereen kautta Raumalle.

-Lahden kaupunkiseudulla se on samalla keskeinen seudullinen sisääntulotie Lahteen niin lännestä kuin idästäkin. Valtatie palvelee merkittävästi myös Lahden kaupunkiseudun sisäistä liikennettä.

Mikä on ongelmana?

-Vaikka valtatietä on kehitetty voimakkaasti koko kaupunkiseudun alueella, tien palvelutaso on jo nykyisellään heikko. Erityisesti liittymien toimivuus heikkenee Lahden keskustaa lähestyttäessä. Nykyistä valtatietä ei voida enää kehittää liikenteen kasvun edellyttämällä tavalla, päätieverkolle asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

-Valtatien 12 liikennemäärät Salpakankaan ja Lahden Mytäjäisten välillä nykytilanteessa (keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä, ajoneuvoa/vuorokausi, molemmat suunnat yhteensä) ovat 16100-37000 ajoneuvo/vuorokausi. Hämeenlinnantie Mytäjäisten länsipuolella on Lahden seudun liikenteellisesti vilkkain paikka (37 000 ajon./vrk). Raskaan liikenteen osuus on noin 10 - 11 %. Liikenne-ennuste vuodelle 2020 nykyverkolla samalla osuudella vaihtelee 23100-44800 ajoneuvoa/vuorokausi.
(vrt. Hämeen tiepiirin vilkkain tie on valtatie 12 Tampereen kohdalla, jolla käyttäjiä on yli 45 000 vuorokaudessa)

Kuva Kuva Mytäjäisen kohdalta ruuhka-aikana.



-Nykyinen valtatie 12 ruuhkautuu ilman uutta kehätietä. Asemanseudun liikennetunnelilla ei saavuteta liikenteellistä merkittävää hyötyä ja se on rakennuskustannuksiltaan kallis.



Lahden eteläisen kehätien suunnittelulle asetettiin tavoitteiksi:

* Valtatien 12 kehittäminen valtakunnallisesti merkittävänä päätienä Lahden alueella ja valtatien palvelutason parantaminen.
* Ydinkeskustan kehittämismahdollisuuksien tukeminen ja nykyaikaisen keskustan kehittäminen.
* Lahden kaupunkiseudun yhdyskuntarakenteen tukeminen.
* Tien sovittaminen parhaalla mahdollisella tavalla maisemaan ja kaupunkikuvaan.
* Valtatien liikenteestä aiheutuvan pohjavesien pilaantumisriskin vähentäminen.
* Melu- ja päästöongelmien ratkaiseminen ohjearvojen mukaisesti ja melu- ja päästöhaittojen vähentäminen nykyisen valtatien varressa.
* Raskaan liikenteen ja vaarallisten aineiden siirtäminen pois nykyiseltä valtatieltä.


--------------------------------------------------------------------------------------

Valtatien 12 kehittämisestä Lahden kaupunkiseudulle on vuosien mittaan laadittu useita suunnitelmia. Keskeisimmät vaihtoehdot ovat olleet Launeen vaihtoehto ja eteläisempi Renkomäen vaihtoehto.


-Tiehallinto suosii Launeen vaihtoehoa

-Lahden kaupunginhallitus on asettunut tukemaan maakuntakaavalausunnossaan Launeen kehätievaihtoehtoa. Päätös syntyi hallituksessa äänin 9-3.



Kuva
Nykyisellään valtatie kulkee siitä mistä keskusta alkaa.


Kuva
Pääpiirteet:

Launeen linjaus:

Valtatien 12 Lahden eteläisen kehätien Launeen linjauksesta laadittiin yleissuunnitelma vuonna 2002. Siinä esitettiin Launeen kohdalle korkealuokkainen kaupunkimoottoritie, jossa suunnittelun tavoitteena oli löytää ympäristövaikutuksiltaan sekä maankäytön ja liikenteen kannalta hyväksyttävä ratkaisu ohikulkutieksi.


Tekniset tiedot

* tien pituus 6,5 km
* tien poikkileikkaus 2 x 2,0 + 7,5 + 1,5 m (tien leveys 22 m)
* 4 eritasoliittymää
* liikennemääräennuste v. 2020 16 600…19 300 ajon./vrk
* Patomäen tunneli noin 500 m
* Liipolan tunneli noin 1000 m
* 21 siltaa (joista 9 risteyssiltaa)
* pengerlaatta 38 800 m2
* Launeen pohjavesikaukalo, pituus 80 m
* meluesteitä yhteensä 2 800 m
* kallioleikkausta 260 000 m3ktr
* maaleikkausta 1 225 000 m3ktr
* rakennuskustannukset 116 M€


Lyhyt kuvaus Renkomäen linjauksesta:

Renkonmäen linjausvaihtoehdon alustava yleissuunnittelu käynnistyi joulukuussa 2004. Suunnitelman keskeisenä lähtökohtana on ollut melu-, päästö- ja pohjavesiongelmien sekä estevaikutuksen ja muiden ympäristöhaittojen minimoiminen.



* tien pituus noin 11,5 km.
* korkealuokkainen valtatie, jonka nopeusrajoitus on 100 km/h.
* rakennuskustannukset 75,3 M€

Kuva


Kuva
Vaikutus asutusalueille:

-Launeen linjaus kulkee tiiviin asutusalueen lävitse (n. 24 200 as.). Se on myös suurin kaupan ja palvelujen keskittymä keskustan ulkopuolella.

-Renkomäen linjaus kulkee asutusalueiden takana.







Tärkeimmät Launeen linjauksen yksityiskohdat :
Kuva
Vaikea sanoa meneekö moottoritie palvelualueen eteläpuolelta vai sen keskeltä sillä monet yritykset ovat parin viimeisen vuoden aikana hankkineet tonttimaata samalta alueelta. Alue kasvaa tällä hetkellä aika nopeasti. Koska alueen pohjoinen osa, keskustaan päin mentäessä on "täyteen rakennettu", purkautuu nykyinen rakennuspaine tuolla kapealla peltoalueella kohti Renkomäen eritasoliittymää. Tein nyt tällaisen hyvin yksinkertaisen karttakuvan hahmottamaan mistä valtatie kulkisi poikki.


Kuva
Tekninen kuva on ainakin ensisilmäyksellä hieman vaikeasti hahmotettavissa. No hätä, tätä varten on tehty kolmiuloitteinen malli.

Kuva
Mallista saa jo hyvän käsityksen mittasuhteista.

Kuva
Tunnelilla yritetään vähentää omakotialueille kohdistuvia meluhaittoja.


Kuva
jne. (kaikkien kohteiden esitteleminen veisi jo liikaa tilaa...)





Koska moni ei tunne Lahden keskustan ulkopuolella olevia paikkoja ja niiden etäisyyksiä, niin tässä vielä valokuva joka on otettu nykyisen Valtatie 12. kohdalta. Suunniteltu valtatie pitäisi siis rakentua juuri tuonne Prisman taakse.

Kuva






---------------------------------------------------------------------

Renkomäen linjaus, joka ei suurella todennäköisyydellä tule toteutumaan:



Kuva

Kuva
Nykyinen, suhteellisen uusi eritasoliittymä purettaisiin tässä vaihtoehdossa ja tilalle rakennettaisiin paljon massiivisempi.






Ja vielä lopuksi yleiskuva.

Kuva
Avatar
tekijänä satama
#7817
Uutisia:

Holmassa on marketti vuonna 2008

Lahden toinen Prisma on nyt Hämeenmaan ykköshanke


Lahden toinen Prisma on taas askeleen lähempänä. Osuuskauppa Hämeenmaalla on keskiviikkona ostettu tontti Holmassa, rutkasti rahaa ja vankka halu rakentaa, mutta rakennuslupa tulee aikaisintaan vuoden kuluttua. Marketin rakentaminen vie sen jälkeen noin vuoden.
-Haluamme Holmaan Prisman mahdollisimman pian. Se on äärimmäisen tärkeä meille ja ykköshanke koko osuuskaupalle, linjasi Hämeenmaan toimitusjohtaja Taavi Heikkilä torstaina Lahden kaupungintalolla pidetyssä tiedotustilaisuudessa.
Näillä sanoilla asia varmistui käytännössä, sillä tuore maakuntakaava sisältää jo kaupan suuryksikön Holmaan, mutta Prisma-luokan ruokaosasto ei mahdu nykyisen asemakaavan sallimaan 2000 neliöön.
Vaikka kaikki sujuisi kuin rasvattu, uusi kauppa on valmis aikaisintaan vuonna 2008.
-Jos kaava alkaa viipyä, niin teemme paikalle ensin S-marketin ja siihen laajentumisvaran. Päätämme vuoden kuluessa, kuinka etenemme, Heikkilä sanoi.
Hän puhui tontinomistajana, sillä Hämeenmaa osti keskiviikkona TKD Suomi Oy:ltä koko Kiinteistö Oy Lahden Retail Park Holma Oy:n osakekannan. Se antaa omistusoikeuden viiden hehtaarin alueeseen.
Rahaa löytyy
-Holmaan suunniteltiin ensin kauppakeskusta, mutta hypermarket taitaa olla paras vaihtoehto, sanoi tontin myyneen TKD Suomi Oy:n toimitusjohtaja Riku Nisula.
Nisulan mukaan yhtiöllä on taas muutama uusi kehityskohde Lahdessa.
Osuuskauppa maksoi tontista noin miljoonan. Lisäksi tarvitaan lupa, vuosi aikaa ja noin 20 miljoonaa euroa ennen kuin Prisma pyörii.
Rahasta ei tule puutetta, sillä osuuskauppa keräsi viime vuonna tulorahoitusta 30 miljoonaa euroa. Sen verran voi investoida ottamatta uutta velkaa.
-Vuosi on alkanut hyvin. Myynnin kasvu on samaa tasoa kuin viime vuonna, Heikkilä kertoi ja lupasi tarkempia lukuja kesemmällä.
Uusi Prisma työllistäisi rakennusvaiheessa noin 100 ihmistä ja valmistuttuaan kaikkiaan noin 150 ihmistä.
Keskusta rauhoittuu
Myös kestävää kehitystä voi käyttää perusteena, kun Lahden pohjoisreunalle pystytetään automarkettia. Se vähentää viikossa, pääasiassa viikonloppuna, 10000-15000 edestakaista automatkaa kaupungin keskustasta.
Hämeenmaan market-kaupan johtajan Olli Vormiston esittämä arvio perustuu siihen, että puolet pohjoisten ja itäisten kaupunginosien ostovoimasta valuu nykyään Launeen marketteihin.
http://www.ess.fi/Article.jsp?article=9 ... ion=138856&
Uusi K-rauta haaste kaupungillekin

Rautakesko on päättänyt, että Lahden K-raudalle rakennetaan Launeelle uudet tilat Saksalankadun ja Pohjoisen Liipolankadun väliin tontille, jossa toimi ennen Autostarckjohann.
Odotettavissa oli, että Kesko vastaa rautakaupan kiristyneeseen kilpailuun myös Lahdessa. K-raudan nykyiset tilat ovat jääneet tarkoitukseensa pieniksi ja vanhanaikaisiksi. Tontilla ei ollut laajenemisvaraa, joten kokonaan uusi on ainoa vaihtoehto.
Kilpailusta voi tulla ennen näkemätöntä. Eteläisessä Lahdessa on jo Starkki ja Kodin Terra ja Bauhausinkin tiedetään etsivän alueelta tonttia. Asiakkaita odotetaankin nykyistä laajemmalta alueelta.
Alun perin K-ryhmän sisustustavaratalolle Kodin Ykköselle ostettu tontti sopii hyvin myös rautakaupan tarpeeseen.
Kaupunkikuvan ja Launeen kauppakeskittymän kannalta on hyvä, että lähinnä keskustaa oleva aluekin rakennetaan tyylikkäästi. Vanhat autokaupan ja -korjaamon rakennukset eivät enää edes ulkonäöltään sovi tämän ajan liikekeskuksen henkeen.
Uusi rautakauppa lisää ilman muuta Launeen teiden liikennettä. Eteläisen ohitustien rakentamisen kiirehtiminen korostuu entisestään, mutta myös alueen sisäisen liikenteen solmukohdat pitäisi avata. Lahden kaupungilla olisi nyt sopiva paikka suunnitella liikenne sellaiseksi, ettei asiakkaita ajeta muualle Launeen kauppojen huonon saavutettavuuden takia.
Nykyjärjestelyillä on selvää, että ainakin Saksalankatu ruuhkautuu, jollei ennen uuden K-raudan avaamista tehdä mitään.

17.06.2006 02:35

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=97435

Kuva
Eli tähän Launeelle, heti Citymarketin viereen pitäisi nousta K-Rauta. Se että Anttilan Kodin Ykkönen ja Bauhaus ovat suunnitelleet Lahteen tuloa on täysi uutinen minulle.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19