hylje kirjoitti:
Ei ainakaan silloin, kun ensiksi tehdään ne investoinnit jotka rasittavat HSL:n taloutta niin että palvelua pitää huonontaa. Länsimetro ja Kehärata ovat molemmat niin kalliita, että niiden takia muuta joukkoliikennettä leikataan. Pisara kuuluu samaan kastiin, sillä se on yhtä kallis. Linjapituutta on noihin edellisiin verrattuna paljon vähemmän, joten vaikutus on rajumpi.
Kehärata taisi maksaa jotain alle 800milj.€ tällä hinnalla saatiin viisi uutta asemaa alueelle missä ei ollut raiteita aiemmin ja joista kaksi asemaa on maan alla. Keskimäärin aseman hinta raiteineen on 160milj euroa. kiitos glykolivuotojen. (pituus 18km) (tilavaraukset neljälle rakentamattomalle asemalle)
Länsimetron hinta liikkuu jossain miljardin tietämillä ja jatkeen hintalappu liikku jo 800 milj. € tietämillä. Tällä saadaan 13 uutta asemaa alueille missä ei myöskään mene raideliikennettä. Keskimäärin aseman hinta on 138milj. euroa raiteineen. (pituus 21km)
Pisaran asema hinta on yli 300 milj. euroa kappale alueella jossa on jo toimiva raideliikenne, eikä tästä syystä ole odotettavissa merkittävää junan käytön lisäystä näiltä asemilta. (pituus 8km)
Näillä mittareilla voi todeta että länsimetrohan on suorastaan halpa verrattuna pisaraan ja kehärataan. Samoin voi todeta pisaran tuplasti kalliimaksi joka ei kasvata merkittävästi HSL:n lipputuloja.
Asemathan nyt vaan tarvii ne raiteet, muutenhan niistä ei ole hyötyä ja toisipäin
Vertailun vuoksi raidejokeri 280milj. euroa pituutta 25km, 32 pysäkkiparia. (vaivaiset 8,75mij.€/pysäkki kiskoineen)
Huhhuh sanon minä. Pisaran suunnittelu on laitettava jäihin pikimmiten. Sen hinnalla saisi kolme ja puoli jokeri linjaa, melkein 90km uutta kiskoparia, ja sata pysäkkiparia alueille joissa ei ennestään ole raideliikennettä. Miljardilla myös paikattaisiin puolet koko Suomen maanteiden korjausvelasta.