Mutta valtion on pumpattava rahat ennen vuodenvaihdetta, jos olen ymmärtänyt oikein.
http://ec.europa.eu/competition/consult ... nes_fi.pdf
"Uuteen infrastruktuuriin tai olemassa olevan infrastruktuurin korvaamiseen ja ylläpitoon tarvittavien julkisten varojen tarve vaihtelee korkeiden kiinteiden kustannusten80 vuoksi lentoaseman koon mukaan. Julkisen rahoituksen tarve on yleensä suurempi pienemmillä lentoasemilla. Komissio katsoo, että nykyisten markkinaolosuhteiden vallitessa voidaan yksilöidä seuraavat lentoasemaryhmät81 ja niiden taloudellinen elinkelpoisuus:
1) lentoasemat, joiden vuotuinen matkustajamäärä on enintään 200000 matkustajaa, eivät ehkä pysty kattamaan suurta osaa pääoma- ja toimintakustannuksistaan;
2) lentoasemat, joiden vuotuinen matkustajamäärä on 200 000–1 000 000 matkustajaa, eivät yleensä pysty kattamaan suurta osaa pääomakustannuksistaan, mutta niiden olisi yleensä voitava kattaa osittain toimintakustannuksensa;
3) lentoasemien, joiden vuotuinen matkustajamäärä on 1–3 miljoonaa matkustajaa, olisi yleensä pystyttävä kattamaan suurin osa toimintakustannuksistaan ja osittain pääomakustannukset;
4) lentoasemien, joiden vuotuinen matkustajamäärä on 3–5 miljoonaa matkustajaa, olisi periaatteessa pystyttävä kattamaan suurelta osin kaikki kustannuksensa (mukaan lukien toimintakustannukset ja pääomakustannukset), kuitenkin tietyissä olosuhteissa julkinen tuki voi olla välttämätöntä, jotta voidaan rahoittaa osa niiden pääomakustannuksista;
5) lentoasemat, joiden vuotuinen matkustajamäärä yli 5 miljoonaa matkustajaa, ovat yleensä kannattavia, ja ne pystyvät kattamaan kaikki kustannuksensa."
Helsinki-Vantaa menisi matkustajamääriensä puolesta kategoriaan viisi: ei tukea.
Aikataulu: "In light of the submissions received, the Commission will adopt revised guidelines in the beginning of 2014."
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-644_en.htm
Nyt taitaa siis olla viime hetket kaataa Finavialle rahaa yleisen elvytyksen ja maakuntakenttien kehittämisen nimissä.