Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#58556
Purkki^ kirjoitti:Uuden terminaalin rakentaminen alkaakin aikaisemmin kuin olisin uskonut jos valtio pumppaa sinne rahaa.
Noiden uutisten perusteella Finavia olisi kuitenkin kaavailemassa sitä 2020-luvulle, ja uudeksi pääterminaaliksi vain, jos matkustajamäärät ovat 25 miljoonan luokkaa, eli yli kaksi kertaa Helsinki-Vantaan nykyinen määrä. Että en nyt ihan henkeä pidätellen odottelisi.
tekijänä ktpama
#58561
Mutta valtion on pumpattava rahat ennen vuodenvaihdetta, jos olen ymmärtänyt oikein.

http://ec.europa.eu/competition/consult ... nes_fi.pdf

"Uuteen infrastruktuuriin tai olemassa olevan infrastruktuurin korvaamiseen ja ylläpitoon tarvittavien julkisten varojen tarve vaihtelee korkeiden kiinteiden kustannusten80 vuoksi lentoaseman koon mukaan. Julkisen rahoituksen tarve on yleensä suurempi pienemmillä lentoasemilla. Komissio katsoo, että nykyisten markkinaolosuhteiden vallitessa voidaan yksilöidä seuraavat lentoasemaryhmät81 ja niiden taloudellinen elinkelpoisuus:

1) lentoasemat, joiden vuotuinen matkustajamäärä on enintään 200000 matkustajaa, eivät ehkä pysty kattamaan suurta osaa pääoma- ja toimintakustannuksistaan;
2) lentoasemat, joiden vuotuinen matkustajamäärä on 200 000–1 000 000 matkustajaa, eivät yleensä pysty kattamaan suurta osaa pääomakustannuksistaan, mutta niiden olisi yleensä voitava kattaa osittain toimintakustannuksensa;
3) lentoasemien, joiden vuotuinen matkustajamäärä on 1–3 miljoonaa matkustajaa, olisi yleensä pystyttävä kattamaan suurin osa toimintakustannuksistaan ja osittain pääomakustannukset;
4) lentoasemien, joiden vuotuinen matkustajamäärä on 3–5 miljoonaa matkustajaa, olisi periaatteessa pystyttävä kattamaan suurelta osin kaikki kustannuksensa (mukaan lukien toimintakustannukset ja pääomakustannukset), kuitenkin tietyissä olosuhteissa julkinen tuki voi olla välttämätöntä, jotta voidaan rahoittaa osa niiden pääomakustannuksista;
5) lentoasemat, joiden vuotuinen matkustajamäärä yli 5 miljoonaa matkustajaa, ovat yleensä kannattavia, ja ne pystyvät kattamaan kaikki kustannuksensa."

Helsinki-Vantaa menisi matkustajamääriensä puolesta kategoriaan viisi: ei tukea.

Aikataulu: "In light of the submissions received, the Commission will adopt revised guidelines in the beginning of 2014."

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-644_en.htm

Nyt taitaa siis olla viime hetket kaataa Finavialle rahaa yleisen elvytyksen ja maakuntakenttien kehittämisen nimissä. :D
Avatar
tekijänä Bernheart
#59408
Havaitsin tänään lentoasemalle mennessäni, että Lentoasemantien ja Tikkurilantien liittymässä on aloitettu parturointi ja raivaus. On kerrassaan myönteistä, että ryteikköinen alue kehittyy.
Vantaan kaupunki tiedottikin jo asiasta 6.9.2013:


http://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista-a ... n_alueella
tekijänä Purkki^
#59410
Tervetuloa taloon Bernheart!

Tätä kehä3:n remontin toista vaihetta on kyllä mielenkiintoinen seurata.
tekijänä Purkki^
#72008
Kuva

Tälläinen konsepitikuva tuli vastaan.
Aviapolis kasvaa Helsinki-Vantaan lentoaseman vieressä

Vielä tällä hetkellä Aviapoliksen juna-asema on lähes keskellä ei mitään, mutta muutaman vuoden päästä aseman ympäristö sykkii elämää.

Ensimmäiset kaivinkoneet ovat jo lyöneet kauhansa maaperään ja Skanskan rakennuttaman toimistotalon ääriviivat alkavat hiljalleen piirtyä pohjoisen aseman kupeeseen. Viereen on tulossa myös hotelli ja sen yhteyteen ravintoloita.

– Ensimmäinen kortteli valmistuisi näin kerralla ja hotelli avautuu syksyllä 2016, LAK Lentoasemakiinteistöt Oyj:n hankekehitysjohtaja Juha Jaakola maalailee.

LAK on Finavian omistama kiinteistöyhtiö.

Asuntoja ja palveluja tuhansille

Aviapoliksen asema on ollut valmiina jo jonkin aikaa ja odottaa kesällä 2015 käynnistyvää kehäradan junaliikennettä. Aseman ympäristöön on tarkoitus rakentaa asuntoja noin 2000 ihmiselle ja työpaikkoja syntyy arviolta noin 15000, mahdollisesti enemmänkin.

Alueelle tulevat myös kaikki tarpeelliset palvelut, kuten ruokakauppa. Aviapoliksen aseman ympäristössä olevat asunnot tulevat olemaan pääasiassa pienehköjä, ja ne kiinnostanevat etenkin kakkosasuntoa etsiviä, lentokentän henkilökuntaa ja yksinasuvia. Perheasuntoja kaavoitetaan hieman kauemmas ja aseman vaikutusalueelle on tulossa asuntoja useille tuhansille ihmisille.

– Tulevaisuudessa tämä on monipuolinen työpaikka- ja asuinalue, muistuttaa Jaakola

...
http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ ... n-viereen/
Viimeksi muokannut Purkki^, 02.02.15 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä hmikko
#72041
"Alueen rakenne perustuu suurkortteleihin ja on elävän kaupunkimainen."

Sanoisin ns. oksymoroniksi, vai onko tuommoisia joskus jossain havaittu? Konsepti näyttää edelleen olevan, että rakentakaa mitä tahansa, kunhan se ei ole katutilaa.
Avatar
tekijänä Urbaani
#72042
Aviapolis vaikuttaa suunnitelmien perusteella varsin tiiviiltä. Hyvä, että alueelle tulee myös asuntoja.
Avatar
tekijänä MindW
#72070
Julkisivuarkkitehtuuriltaan tuo Skanskan kohde näyttää olevan köyhän miehen Vallilan OP-Pohjola.
tekijänä hmikko
#72071
MindW kirjoitti:Julkisivuarkkitehtuuriltaan tuo Skanskan kohde näyttää olevan köyhän miehen Vallilan OP-Pohjola.
Rikkaus on ilmeisesti sitä, että on varaa laittaa seinät vinoon. Kalliimmaksihan se tietysti tulee. En kyllä kuvien perusteella fasekielellä sanottuna juurikaan tykkää kummastakaan.
Avatar
tekijänä Klazu
#72073
Ugh! Samanlaista arkkitehtuuria on rakennettu Berliiniin vaikka kuinka paljon viimeisten 10 vuoden aikana. En itse pidä tuollaisista pitkuloista ikkunoista ja shakkilautakuvioinnista. :?

Hyvä että tuonne alueelle tulee kuitenkin tiivistystä, sillä Aviapolis on heti Kehä 3:sen varren talojen takana vielä hyvin tyhjää aluetta. Tuli ajettua alueen poikki Jumbolta lentokentälle sen Flamingon kohdalla olevan alikulun kautta jouluna.
Avatar
tekijänä weba
#72111
Klazu kirjoitti:Hyvä että tuonne alueelle tulee kuitenkin tiivistystä, sillä Aviapolis on heti Kehä 3:sen varren talojen takana vielä hyvin tyhjää aluetta. Tuli ajettua alueen poikki Jumbolta lentokentälle sen Flamingon kohdalla olevan alikulun kautta jouluna.
Juurikin tuo alue on kieltämättä melkonen sekametelisoppa joutomaata, laitonta kaatopaikkaa, teollisuushalleja, rekkaterminaaleja, jokunen asuintalo ja toimisto, lentokenttähotelleja ja puisto ilman ainuttakaan kevyenliikenteen väylää :roll:

Vantaan kaupunki on asettanut koko alueen rakennuskieltoon että saavat aikaiseksi suunnitelman ja uuden kaavan, siinä onkin haastetta kerrakseen että miten saavat tehtyä tuolle täydellisen muodonmuutoksen josta tulisi edes etäisesti miellyttävä.

Tuo havainnekuvassa ollut Aviapoliksen asemaa ympäröivä alue on toistaiseksi lähes pelkkää metsää poislukien ilmailumuseo ja tästä mainitusta alueesta reilusti länteen.
tekijänä Kazaam
#72472
Vantaa.fi 23.2.2015 kirjoitti:
Aviapolis-asemalle liike- ja palvelutilojen lisäksi asuntoja 600:lle

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 23.2. osaltaan asemakaavamuutoksen, joka mahdollistaa kaupunkikeskuksen rakentamisen Kehäradan Aviapolis-aseman eteläisen sisäänkäynnin ympärille. Tikkurilantien ja Aviabulevardin kulmaan tulee liike- ja palvelutoimintojen lisäksi asunnot noin 600 asukkaalle. Alueelle sijoittuu myös bussiterminaali.

...
Kuva


Oli myös pakko ottaa talteen konsulttien buzzword kyhäelmä:

Kuva

Asemakaavamuutoksen selostus
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 26