- 27.09.14 04:55
#69955
En tiedä, oliko metroon varautuminen mukana myöhemmin siltakilpailun ohjelmassa. Sen voi varmaan nopeasti tarkistaa ken viitsii. Voisin kuvitella, että oli, kun sinänsä ratikan ja metrojunan tekniset vaatimukset eivät suuresti eroa sillan suhteen. Helsingin metrojunat ovat tietysti leveämpiä, mutta taitavat olla akselipainoltaan suunnilleen samaa luokkaa kuin ratikat.
Metrovaihtoehdoissa pistää silmään asemien hankala sijoittelu Laajasalossa. Kaavailuissa metrorata on on vedetty mutkille, mutta asemaa ei silti ole saatu Yliskylän keskustaan, vaan Reiherintien päihin Koirasaarentien ja Laajasalontien risteyksiin (radan siis on oletettu jatkuvan Santahaminaan). Noihin verrattuna raitiotie palvelee toisaalta Yliskylää ja toisaalta yhteyksiä Kalasatamaan selvästi paremmin.
Jary kirjoitti:Eikö metroa voi sitten laittaa Kruunusilloille ?Ainakin Laajasalon joukkoliikennejärjestelmien vertailussa vuodelta 2007 vinoköysisiltavaihtoehdossa oli varauduttu myöhempään muuttamiseen metroksi siten, että rata kulkisi Kruunuvuorenselän yli sillalla, jatkuisi maan alle Korkeasaaressa ja sieltä tunnelissa Katajanokalle. Tunneliosuus siis pitäisi rakentaa Kruunusiltojen lisäksi jos rata muutettaisiin myöhemmin metroksi tuon idean mukaan. Linjauksessa tulisi vähän lisää mutkaa verrattuna mahdollisimman suoraan metrotunneliin Kruunuvuorenselän ali.
Painuis rata siltojen jälkeen rannikolla maan alle samaan mallin kuin Sörkkälle tultaessa Kulosaaresta.......
En tiedä, oliko metroon varautuminen mukana myöhemmin siltakilpailun ohjelmassa. Sen voi varmaan nopeasti tarkistaa ken viitsii. Voisin kuvitella, että oli, kun sinänsä ratikan ja metrojunan tekniset vaatimukset eivät suuresti eroa sillan suhteen. Helsingin metrojunat ovat tietysti leveämpiä, mutta taitavat olla akselipainoltaan suunnilleen samaa luokkaa kuin ratikat.
Metrovaihtoehdoissa pistää silmään asemien hankala sijoittelu Laajasalossa. Kaavailuissa metrorata on on vedetty mutkille, mutta asemaa ei silti ole saatu Yliskylän keskustaan, vaan Reiherintien päihin Koirasaarentien ja Laajasalontien risteyksiin (radan siis on oletettu jatkuvan Santahaminaan). Noihin verrattuna raitiotie palvelee toisaalta Yliskylää ja toisaalta yhteyksiä Kalasatamaan selvästi paremmin.