Lahden keskustassa ei ole kävelykatuja. Ainoastaa muutama liikenteen läpikululta rauhoitettu kadunpätkä. Ne ovat jonkin sortin mini-plazoja, pikku-aukioita jotka ulottuvat yhden - kahden talon verran. Alhaalla kuvattu Mariankatua joka olisi muuten aika nätti jos se muutettaisiin kävelykaduksi.
Lahden Aleksanterinkadun näytillä oleva suunnitelma on tämän mukainen; Kadusta tehdään kävelypainotteinen ja liikenne rajoitetaan yksisuuntaiseksi. Aleksanterinkadun pohjoista kävelykatua levennetään (Aleksanterink. kulkee itä-länsi-suunnassa).
Itse en näe tässä juuri mitään järkeä, ja vastustan koko ideaa. Minä pidän Aleksanteinkadun tarjoamasta "hektisyydestä" jossa sekoittuu keskustan vilkkain ihmis- ja liikennepaljous. Jos Lahteen halutaan kävelykatu niin tehkää sellainen Rautatienkadusta ja Hämeenkadusta tai sitten Vapaudenkadusta. Nämä ovat niitä katuja, joissa autot aidosti häiritsevät jalankulkijoita. Vapaudenkadusta on tullut hirveä paikka kun se aikoinaan muutettiin kaksisuuntaiseksi. En missään nimessä vastusta kävelykatu-ideaa, ja olen muissa kaupungeissa käydessäni pitänyt niistä paljon. Mutta Aleksilla paras tunnelma löytyy juuri ruuhka-aikaina, kun autot ovat pitkänä letkana jumittuneet Veskun ja Aleksanterinkaduille ja ihmiset ovat yhtä tiivistä massaa pitkin koko Aleksanterinakatua. Tätä ei tietenkään tapahdu joka päivä. Itseasiassa Aleksi on monina päivinä kovin hiljainen, mutta joskus sattuu päiviä jolloin Lahti tuntuu paljon suuremmalta kaupungilta mitä se oikeasti on.
OlliMolli kirjoitti:Kuten olen jo aiemminkin sanonut, valintataloa/alepaa/siwaa ei TODELLAKAAN tarvita keskustaan.
OlliMolli kirjoitti:Jos välttämättä haluaa kaupungin keskustaan Alepan, niin sitä ei todellakaan tarvitse työntää sinne kävelykadulle, missä pitäisi olla terasseja, ravaintoloita ja pieniä erikoisliikkeitä. Tähän on jo ihan sellainenkin syy, että ruokamarketit vievät suhteettoman paljon tilaa jo itsessään tilaltaan varsin rajallisilta suomalaisilta kävelykaduilta. Tämä innostus rakentaa päivittäistavaraliikkeitä keskustaan on ilmiö, mitä en ole huomannut missään muualla Euroopassa, vaikka sitä tilaa tosiaan olisi varmasti vaikkapa Maastrichtin kaduilla kolmanteen potenssiin enemmän. R-kioskit keskustassa on vielä ihan hyväkin idea, mutta marketit kuuluvat lähiöihin , ja toivottavasti siellä pysyvät.
Olen nyt kyllä hieman eri mieltä tässä asiassa. Suomalaiset aidosti suosivat
pienmarketteja pikkuputiikkien sijaan. Ja miksi ei, tarjoavatko pikkuruiset ruokaputiikit jotain aidosti parempaa? (Onhan niissä toki enemmän tunnelmaa.) En ole muuten koskaan kokenut
pienten ruokamarkettien olevan epäkaupunkimaisia tai lähiömäisiä. Joka tapauksessa, kaikkein parhaimman tunnelman kadulle tuo se, että se on täynnä vähän kaikkea laidasta laitaan. Tällöin ihmisiä virtaa kadulle laidasta laitaan, eri asioiden perässä. Lahden Aleksanterin kadulta löytyy jopa autokauppa! Autokauppa ei tietenkään tuo ihmisiä kaduille, mutta eipä täällä Lahdessa ole liiketiloista puutetta, päinvastoin. (
Huom. mitään autokaupaa ei rakennettu keskustaan, vaan se muutti vapaana oleviin tiloihin)
Näyteikkunan eteen tuodut autot vaihtuvat aina muutaman kuukauden välein. Kohta pääsee taas ihastelemaan uusia malleja jos satun olemaan läpikulkumatkalla... Heräteostoksia ei tosin tule.
Se muuten mistä pitäisi pitää huoli ovat näyteikkunat.
Ainut syy minkä takia en halua Alepaa tai Valintataloa ydinkeskustaan on se, että näiden kauppojen "näyteikkuna" on samaa tasoa kuin monien seksikauppojen. (Eli peitetään iso ikkuna kokonaan teipillä.) Tosin, olen nähnyt jo monien seksikauppojen näyteikkunoiden olevan siwan ikkunoita paljon tyylikkäämpiä.
En tiedä miten muualla, mutta Lahdessa moniin pääkadun rakennuksiin on tehty sisäpihoja, jotka alunperin oli tarkoitettu kaupallisiin tarkoituksiin. Ajankuluessa niistä tuli paikallisia pisuaareja. Tämä korttelin on kunnostettu ja sisällä sijaitseitsee putiikkieja ja kahvila. Tämä on juuri sellaista minkä haluaisin yleistyvän. Lahtelaiset eivät ole tätä kuvassa olevaa aluetta ottaneet omakseen. Taitaa olla hiukan liian syrjässä. Sieltä myös puuttuu kauppoja nuorisolle joka olisi se selkein kohderyhmä tällaiselle alueelle. Tai hei! Siirretään Valintatalot ja Alepat sisäpihoille. Asiakkaat pääsevät suoraan kotiovelta kauppaan.
Iggy.P kirjoitti:Oulussa olisi tarkoitus ottaa ensivuonna käyttöön ns.Cityliikenne, jolla olisi tarkoitus houkutella suurempi osa ihmisistä joukkoliikenteen piiriin. Projekti saattaa tuntua varsinkin etelä-suomessa asuvista aika hauskalta. Pitää kuitenkin ottaa huomioon ettei täällä ole samanlaisia mahdollisuuksia joukkoliikenteen järjestämiseksi kuin etelässä.
Ei tunnu. Johtuu siitä, etten täysin ymmärrä ideaa. Onko Oulun keskustan palvelut hajautettu laajalle alueelle, vai ovatko Suomalaiset tulleet entistä laiskemmiksi?