Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä RV
#6862
Eli missä ja montako kävelykatua Suomessa on? Helsingissä on ainakin Mikonkatu, Kluuvikatu, Isoroba, Salomonkatu ja en ole varma jos Ateneuminkuja on kävelykatu. Keskuskatu myös tullaan muuttamaan kävelykaduksi, ja toivottavasti myös Aleksi. Myyrmäessä taisi myös olla joku, samoin kuin Lahdessa. Jykylässä on Kauppakatu ja Oulussa Rotuaari. Turussa on varmaan myös aika monta.
tekijänä Novak
#6864
Porissa nyt ainakin Yrjönkatu, avattu 1977, lienee yksi ensimmäisiä lajissaan Suomessa..
tekijänä Urbanius
#6884
rekisteröitynyt vieras kirjoitti:Eli missä ja montako kävelykatua Suomessa on? Helsingissä on ainakin Mikonkatu, Kluuvikatu, Isoroba, Salomonkatu ja en ole varma jos Ateneuminkuja on kävelykatu. Keskuskatu myös tullaan muuttamaan kävelykaduksi, ja toivottavasti myös Aleksi. Turussa on varmaan myös aika monta.
Turussa on ainakin minun tietojeni mukaan tasan yksi kävelykatu, Yliopistonkatu. Ja eikös toi Aleksi ole raitiokävelykatu tjsp.?
tekijänä Markus_G
#6887
Aleksi on joukkoliikennekatu. Sporat tykittää tuhatta ja sataa. Keravalla on myös melko iso kävelykatu.
tekijänä late-
#6892
Markus_G kirjoitti:Aleksi on joukkoliikennekatu. Sporat tykittää tuhatta ja sataa.
20-30 km/h. Tietty, jos ei ole vielä hevosvankkureita kummempaa nähnyt, voi pitää tuota kovanakin vauhtina ;)

Vakavasti Aleksi ei tosiaan ole aivan kävelykatu, mutta se on jalankulkuvaltainen. Sporia enemmän haittaa on muusta ajoneuvoliikenteestä, jota kielloista huolimatta on melko säännöllisesti.

Sellaisenkin käsitteen olen kuullut kuin raitiokävelykatu, joskin Aleksi ei oikein sovi siihen kuin Kolmen sepän osalta. Muualla ratikat kulkevat vähän turhan kovaa ja vahvasti eristettyinä. Sen sijaan esimerkiksi Amsterdamissa ja Freiburgissa on katuja, joilla ratikat kulkevat hyvin pitkälti kävelyn ehdoilla.
Avatar
tekijänä H.C.
#6898
rekisteröitynyt vieras kirjoitti:...Myyrmäessä taisi myös olla joku...
Myyrmäenraittia voi toki pitää kävelykatuna, mutta mikään sellainen perinteinen kävelykatu jonka varteen on selkeästi keskitetty paljon liikkeitä se ei ole. Se on Myyrmäen kevyen liikenteen valtavaylä joka halko koko Myyrmäkeä pystysuunnassa ja jonka varrelta toki löytyy hajautetusti n. 1km matkalta niin baareja ja kauppoja kuin myös kulttuuria, taidetta, urheilua ja koulujakin sekä kaikki Myyrmäen korkeimmat rakennukset ja tärkeimmät torit ja aukiot, mutta se on sellainen avara ja leveä ja sen varrella on myös paljon puistoa ja vehreyttä.

Sellainen perinteinen kävelykatu löytyy Vantaalla Tikkurilasta; Tikkuraitti. Sitä tullaan vielä kehittamään paljon ja sen parhaat päivät on vielä jossain tulevaisuussa.

Muualta suomesta löytyy lisäksi ainakin Tammisaaresta todella upea vanha kävelykatu, Kungsgatan, ja oli Hangossakin pieni kävelykatupätkä.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#6900
Joensuun Kauppakatu. Erinomaisen mukava ja pitkä katu. Sen varrella on suurinosa Joensuun mielenkiintoisimmista liikkeistä mm.kattavan tarjonnan levykauppa Levyeskot!

Tässä allekirjoittanut ko.kadulla
Kuva
Avatar
tekijänä RV
#6902
Aleksin ratikat vois panna vaikka tunneliin kulkemaan Meritullintorilta Mannerheimintielle, tai ainakin Senaatintorilta Manskulle. Madridissa on kielletty kokonainen kaupunginosa autoilta. Minusta se jo oli vähän liikaa, kaupunginosa on kuitenkin varsin iso ja omalle asunnolleen joutuu sitten kävelemään pitkiäkin matkoja.
Urbanius kirjoitti:
rekisteröitynyt vieras kirjoitti:Eli missä ja montako kävelykatua Suomessa on? Helsingissä on ainakin Mikonkatu, Kluuvikatu, Isoroba, Salomonkatu ja en ole varma jos Ateneuminkuja on kävelykatu. Keskuskatu myös tullaan muuttamaan kävelykaduksi, ja toivottavasti myös Aleksi. Turussa on varmaan myös aika monta.
Turussa on ainakin minun tietojeni mukaan tasan yksi kävelykatu, Yliopistonkatu. Ja eikös toi Aleksi ole raitiokävelykatu tjsp.?
Eikös nämä vanhankaupungin ja käsityöläiskaupungin pikkukadut ole kävelykatuja?

Tiedän kyllä että Aleksi on raitiovaunukävelykatu. Sanoin vain että toivoisin että katu muutettaisiin kävelykaduksi.

edit by sw2000: tuplapostit yhdistetty
tekijänä Jape
#6907
rekisteröitynyt vieras kirjoitti:Aleksin ratikat vois panna vaikka tunneliin kulkemaan Meritullintorilta Mannerheimintielle, tai ainakin Senaatintorilta Manskulle.
Enpä nyt tiedä. Aleksi on Helsingin ehkä onnistunein katu, enpä olekaan onnistuneemmasta joukkoliikennekadusta kuullutkaan. Vaikkei se nyt aivan kaikkia kävelykadun kriteerejä täytäkään, niin kävelykaistat ovat niin leveät, että tilaa riittää kaikille vaikka ratikat melko kovaa menevätkin (ja hyvä että menevät, sillä kyllähän joukkoliikenteenkin on mentävä joutuisasti). Jos ratikkapysäkit olisivat tunneleissa, niiden saavutettavuus laskisi saman tien melko roimasti. Nyt matka pysäkeiltä liikkeisiin on erittäin helppo.

Jos jossain ratikat pitäisi viedä Helsingissä tunneliin, niin Mannerheimintiellä, Lasipalatsilta Töölön tullille. Kiskojen asentaminen Topeliuksenkadulle tietenkin nopeuttaisi sekin linjoja 10 ja 4, mutta Topeliuksenkatu on sivussa kaikista Manskun kohteista, joihin mennäkseen ihmiset jäävät ratikasta pois. Lisäksi Topeliuksenkatu päättyy ikävästi Töölön torille, mistä on vaikea saada nopeaa linjausta Lasipalatsille.
Avatar
tekijänä RV
#6910
Jape kirjoitti:
rekisteröitynyt vieras kirjoitti:Aleksin ratikat vois panna vaikka tunneliin kulkemaan Meritullintorilta Mannerheimintielle, tai ainakin Senaatintorilta Manskulle.


Jos jossain ratikat pitäisi viedä Helsingissä tunneliin, niin Mannerheimintiellä, Lasipalatsilta Töölön tullille. Kiskojen asentaminen Topeliuksenkadulle tietenkin nopeuttaisi sekin linjoja 10 ja 4, mutta Topeliuksenkatu on sivussa kaikista Manskun kohteista, joihin mennäkseen ihmiset jäävät ratikasta pois. Lisäksi Topeliuksenkatu päättyy ikävästi Töölön torille, mistä on vaikea saada nopeaa linjausta Lasipalatsille.


Tuossa on kyllä järkeä. Myös ne autot jotka eivät aio kääntyä millekään poikkikadulle välillä Espa-Topeliuksenkatu voisi laittaa kulkemaan kuusikaistaiseen tunneliin. Näin Hämeenlinnan suuntaan menevien autoilijoiden ei tarvitsisi pysähtyä liikennevaloissa.
tekijänä Urbanius
#6918
rekisteröitynyt vieras kirjoitti:
Urbanius kirjoitti:
rekisteröitynyt vieras kirjoitti:Eli missä ja montako kävelykatua Suomessa on? Helsingissä on ainakin Mikonkatu, Kluuvikatu, Isoroba, Salomonkatu ja en ole varma jos Ateneuminkuja on kävelykatu. Keskuskatu myös tullaan muuttamaan kävelykaduksi, ja toivottavasti myös Aleksi. Turussa on varmaan myös aika monta.
Turussa on ainakin minun tietojeni mukaan tasan yksi kävelykatu, Yliopistonkatu. Ja eikös toi Aleksi ole raitiokävelykatu tjsp.?
Eikös nämä vanhankaupungin ja käsityöläiskaupungin pikkukadut ole kävelykatuja?
Riippuu siitä, miten ymmärrät kävelykadun. Itse ainakin ymmärrän kävelykadun olevan katu, minkä varrella on runsaasti kauppoja ja muita tärkeitä palveluja. Autoilu kävelykadulla on tietysti kielletty. Lisäksi kävelykadun tulee mielestäni sijaita keskeisellä paikalla. Nämä kriteerit täyttäviä kävelykatuja Turussa on yksi, Yliopistonkatu. :roll:
tekijänä late-
#6923
Jape kirjoitti:Jos jossain ratikat pitäisi viedä Helsingissä tunneliin, niin Mannerheimintiellä, Lasipalatsilta Töölön tullille. Kiskojen asentaminen Topeliuksenkadulle tietenkin nopeuttaisi sekin linjoja 10 ja 4, mutta Topeliuksenkatu on sivussa kaikista Manskun kohteista, joihin mennäkseen ihmiset jäävät ratikasta pois.
Vaan tarvitsisiko Topeliuksenkadulle panna sekä 4 että 10? Sinänsä riittäisi vaikka panna sinne 3 ja 7 jaloista pois, mutta silloin tarjonta olisi aika epätasapainoista. Varmaan fiksuinta olisi panna Topeliuksenkadulle yksi tiheä (4 tai 10) ja yksi vähemmän tiheä (3 tai 7) linja.

Linjat 4 ja 10 olisi myös ihan mahdollista pilkkoa kahtia vaikkapa kahteen 10 minuutin välein kulkevaan linjaan kumpikin eli yhteensä 4 linjaa. Nelonen onkin jo toisesta päästä jaettu linjoiksi 4 ja 4T. Näin tulisi lisää pelivaraa linjauksiin, joskin keskellä pitäisin kyllä aina yhden linjan kasassa ja tekisin jakoa ennemmin päissä esim. viemällä 4T:n Munkkivuoreen.

Prahan linjastossa yhdeltä pääsuunnalta tulee 2-3 linjaa, jotka menevät eri pääsuuntiin keskustan toisella puolella. Näin saadaan mahdollisimman paljon vaihdottomia yhteyksiä.

Tunneliratikoita Manskulle muuten tutkittiin Kanjossa (1997). Nykyisin maailmalla ei kuitenkaan tehdä kovin paljon tunneliratikoita. Lähes kaikissa tilanteissa tilaa löytyy pinnaltakin, jos on tahtoa. Pinnalla riittävin etuuksin kulkeva ratikka on kestävän liikennepolitiikan tehokkaimpia työkaluja ja näyttää selvästi miten liikenne on kaupungissa priorisoitu.

Tällä hetkellä tunneleita taitavat tehdä lähinnä Krakova, jossa tehdään lyhyt tunneli ydinkeskustaan rautatieaseman ali ja Köln, jossa laajennetaan tunneliverkostoa pintaosuuksien rinnalle, jotta saadaan lisää nopeita läpikulkevia yhteyksiä.
tekijänä Jape
#6929
late- kirjoitti:
Jape kirjoitti:Jos jossain ratikat pitäisi viedä Helsingissä tunneliin, niin Mannerheimintiellä, Lasipalatsilta Töölön tullille. Kiskojen asentaminen Topeliuksenkadulle tietenkin nopeuttaisi sekin linjoja 10 ja 4, mutta Topeliuksenkatu on sivussa kaikista Manskun kohteista, joihin mennäkseen ihmiset jäävät ratikasta pois.
Vaan tarvitsisiko Topeliuksenkadulle panna sekä 4 että 10? Sinänsä riittäisi vaikka panna sinne 3 ja 7 jaloista pois, mutta silloin tarjonta olisi aika epätasapainoista. Varmaan fiksuinta olisi panna Topeliuksenkadulle yksi tiheä (4 tai 10) ja yksi vähemmän tiheä (3 tai 7) linja.

Linjat 4 ja 10 olisi myös ihan mahdollista pilkkoa kahtia vaikkapa kahteen 10 minuutin välein kulkevaan linjaan kumpikin eli yhteensä 4 linjaa. Nelonen onkin jo toisesta päästä jaettu linjoiksi 4 ja 4T. Näin tulisi lisää pelivaraa linjauksiin, joskin keskellä pitäisin kyllä aina yhden linjan kasassa ja tekisin jakoa ennemmin päissä esim. viemällä 4T:n Munkkivuoreen.
Eli ymmärsinkö aivan väärin kun sain mielikuvan, että 10 haarautuisi keskustasta tullessa Oopperan kohdalla, jolloin olisi "normaali 10", joka menisi nykyistä linjaustaan Mannerheimintietä, ja nopeampi 10T joka ohittaisi Manskun ruuhkat Topeliuksenkadulla? Tällöin myös 4T oikaisisi Topeliuksenkatua 4:n mennessä Mannerheimintietä?

Kuulostaa mielestäni varsin käypältä idealta, jos siis oikein ymmärsin. Tunneli on tietenkin aina pomminvarma vaihtoehto, jota yksi tien tukkiva liikenneonnettomuus ei kaada, mutta noilla etuuksillakin saadaan varmasti tilannetta parannettua. Itse tosin jatkaisin vielä kymppiä nykyiseltä päättäriltään Huopalahden asemalle. Etelä-Haagan asuinalue vaan taitaa olla niin tiheästi rakennettu, että sinne lienee vaikeaa saada - maanpäällistä - ratikkaa mahtumaan.

Edit: Vielä piti sanoa melko paljon kymppiä välillä Lasipalatsi - Pikku-Huopalahti käyttävänä tuohon "Sinänsä riittäisi vaikka panna sinne 3 ja 7 jaloista pois", että kyllä ne autot sitä ratikkaa hidastavat eniten, eivät suinkaan toiset ratikat. Tämä siis ihan henkilökohtainen havaintoni.
Avatar
tekijänä prepo
#6934
Porin kävelykadusta vielä sen verran, että ainakin sitä väitetään Suomen vanhimmaksi. Luin jostain, että se oli kävelykatuna jo ennen tuota vuotta (60-luvulta?), mutta ei ympärivuotisesti.

Kuva kadun alkuvuosilta Pori-tieto sivuilla

Noilla sivuilla Porin kävelykatua väitetään Suomen pisimmäksi (3 km), mutta en tiedä millä laskutavalla tuo luku on saatu aikaan. Lukuun lienee lisätty kadun jatkeena oleva tavallinen katu, jossa on leveähkö kevyen liikenteen väylä ja se jatkuu muutaman korttelia rautatieasemalle ja sitten pelkkänä kävely-pyörätienä. Joka tapauksessa on hienoa, että kaupungin läpi kulkee selkeä kevyenliikenteen akseli.
tekijänä Quu
#6935
Vaasan ydinkeskustassa on hieno kävelykatu torin yhteydessä. Kokkolassa on muistaakseni myös toimiva kävelykatu. Seinäjoella on kävelykaduntapainen jonka maantie kuitenkin katkaisee parissa kohdassa ja lisäksi laatoitus on aika järkyttävässä kunnossa. Todellista kävelykatua on yritetty suunnitella jo kohta 10 vuotta mutta eipä olla autovaltaisessa kaupungissa saatu sitä aikaan.