Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Tornitaloja - lisää tornitaloja! Yläkerrassa keskustelua kaikesta korkeisiin taloihin liittyvästä ja korkeuksiin kohoavista uudisrakennuksista.
#2014
Aikaisemmin Joensuussa asuneena olen seurannut jonkun verran sikäläisiä tapahtumia.
Tästä isohkosta rakennusprojektista ei ole tainnut kukaan kirjoittaa:

Pohjois-Karjalan uutiset 31.5.2005

"Joensuun kaupunginvaltuusto siunasi Aittarannan kaavan

Joensuun kaupunginvaltuusto on siunannut mittavan kerrostaloalueen rakentamisen Pielisjoen itärannalle.
Aittarannan kaavana tunnettu suunnitelma hyväksyttiin illalla. Uudet rakennushankkeet tekevät joen itäpuolesta ruutukaavamaisen asuinalueen, jonne havitellaan lähes tuhatta uutta asukasta.
Kunnallistekniikan ja uusien katujen ja ensimmäisten kerrotalojen rakentaminen voisi alkaa jo syksyllä. Rakentaminen voi kuitenkin viivästyä pitkiksi ajoiksi, jos kaavasta valitetaan.
Aittaranta olisi alkusysäys Penttilän rakentamiselle, jonka on tarkoitus myöhemmin laajeta saha-alueelle. "

Suunnitelmissa on ehdotettu siis alueen maamerkiksi 14-kerroksista asuintornia. Nykyinen joen länsipuolinen keskusta on suurimmalta osaltaan tylsää n. 4-kerroksista 60-70-luvun laatikkoarkkitehtuuria.

kuvia:
linkki1
linkki2
linkki3

edit by sw2000: linkit korjattu lyhyemmiksi
Avatar
tekijänä prepo
#4447
Tämä projekti on naapuruston valituksista huolimatta saatu käyntiin, eli 14-kerroksisen tornitalon rakennus alkaa huhtikuussa.

Aittarantaan Suvantosillan vierelle rakennetaan uutta katua sekä vesihuolto- ja kaukolämpöverkkoa, jotta kerrostalojen rakentaminen alueelle voidaan aloittaa jo ensi kuun aikana. Kuva: Kimmo Kirves (Karjalainen)

Kuva

Rakennusliike A. Taskinen Oy aloittaa Joensuun ensimmäisen tornitalon rakentamisen huhtikuussa. Tämä Joensuun korkein 14-kerroksinen talo valmistuu joulukuussa 2007.

Ari Laamanen kertoo asuntojen keskineliöhinnaksi tulevan noin 3 100 euroa neliöltä.
Se nostaa Joensuun keskustan asuntojen hinnat uudelle ennätystasolle.


Lisää aiheesta sanomalehti Karjalaisesssa:
http://www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Ne ... index.html
Avatar
tekijänä Iggy.P
#6287
Kävin jenssissä 20.päivä toteamassa tornitalon olevan jo yksi kerroksinen. Tässä todiste:
Kuva
Avatar
tekijänä prepo
#6293
No jopas, minä kävin 28. pvä Joessa kuvaamassa. On tuossa yhden tolpan edestä jo toistakin kerrosta :)

Nimesivät tämän sitten tähtitorniksi...
Vaikea sanoa miltä valmis rakennus tulee näyttämään, tämän parempaa havainnekuvaa en ole nähnyt:
Kuva

Ihan perus laatikonmuotoinen ei näytä olevan, liekö tuo harmaa uritettu elementti lopullista julkisivumateriaalia, toivottavasti elementtisaumat ei jää noin näkyviksi:
Kuva

Alimmissa kerroksissa ei ole välttämättä mukava asua kun vieressa on toistakymmentä metriä korkea silta.
Kuva
Avatar
tekijänä grendy
#6295
Tähtitorni?! Olis nyt edes keksinyt uuden nimen ;)
tekijänä Sasu K
#6322
grendy kirjoitti:Tähtitorni?! Olis nyt edes keksinyt uuden nimen
Da! Aika väsähtäneitä nämä suomalaisten nimet korkeille taloilleen. Sirius-nimikin löytyy ainakin kahdesta paikasta: Oulusta ja Tampereelta.
tekijänä mindeye
#6388
Joo, ei tuota nimeä voi kovin persoonalliseksi kutsua. Tosin alunperin tuosta talosta olisi pitänyt tulla Penttiläntorni, mutta vaihtoivat sen tuollaiseen. Ja taas tuon pienen kaupunginosan nimeksi tulee vähintään yhtä leijaileva, eli "Taivaanranta" joka voitti jonkun nimikilpailun. Johtunee siitä kun tuolta on maisemaa sinne mistä aukeaa järvi.
Avatar
tekijänä huopa
#6831
tuon rakennuksen sivuilta löytyi onneksi isoresoluution sivuprojektiot, josta sai kaivettua melko helposti korkeudet suhteellisen tarkasti:
51.65m sinne ilmastointiputken (tai mikälie) huippuun (tip)
50.05m structual korkeus hissiboksin katolle
47.72m tasakatto
43.63m korkein asuttu kerros
kerroskorkeus näytti olevan 3.30m, joka tuntuu aika korkealta, mutta ei nyt ihan ihmeellinen nykyään. Täytyy tehdä tarkistuslaskenta myöhemmin kun ehtii jotta tulee nähtyä ettei tehnyt mitään pahempaa laskuvirhettä.

Joensuun uusi maamerkki näyttää edistyvän ihan hyvin.
Avatar
tekijänä prepo
#6841
Laitan tähän suoran linkin talon sivulle, jos kaikki eivät viitsi etsiä itse:
http://asuntotaskinen.fi/asunnot.php

Aika paljonhan tuossa on lasia, johtuen isoista parvekkeista, joita suuremmissa asunnoissa on kaksikin.
Avatar
tekijänä Janne_H
#6852
Plääh, mun mielestä toi muistuttaa liikaa normi kerrostaloa julkisivuiltaan. :twisted:
Avatar
tekijänä Urbaani
#6859
Janne_H kirjoitti:Plääh, mun mielestä toi muistuttaa liikaa normi kerrostaloa julkisivuiltaan. :twisted:
Ei todellakaan muistuta! :o
Avatar
tekijänä RV
#6863
Minun mielestäni se on ainakin Suomessa muu kuin normaali rakennus, siinähän on 14 kerrostakin. Espanjassa tuollaisia ja paljon korkeampiakin on pilvin pimein. Aika yllättävää muuten, että eniten hairaisseja koko Euroopassa on Kiovassa.
tekijänä Jape
#6865
Janne_H kirjoitti:Plääh, mun mielestä toi muistuttaa liikaa normi kerrostaloa julkisivuiltaan. :twisted:
Sanos muuta. Saman kokoluokan taloista esimerkiksi Tikkurilan Majakka sentään julkisivun kaarevuutensa ansiosta jää persoonallisuudessaan mieleen. Tuon Joensuun talon design on niin puuduttavan tylsä ja halpiksen näköinen, että hohhoijakkaa vaan. Olisivat mielummin samalla paikalle tehneet vaikkapa jotain tasokkaita neljän kerroksen korkuisia kaupunkimaisia taloja joiden parvekkeet ovat suoraan joen yllä.
Avatar
tekijänä Janne_H
#6866
TANDE kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:Plääh, mun mielestä toi muistuttaa liikaa normi kerrostaloa julkisivuiltaan. :twisted:
Ei todellakaan muistuta! :o
TANDE, en ny iha meinaa vaikka näitä Keravan 15 kerroksisii, vaan tällästä vähän uudempaa normi kerrostaloa :lol:
Avatar
tekijänä RV
#6867
Onhan se ehkä hiukan normitalo, mutta minä ainakin pidän siitä. Parempi kuin 4- kerroksiset talot, erottuupa massasta edes korkeudellaan.