[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
Janne_H kirjoitti: Helsingin Länsisatamaan saapui Pietarista klo 7:00 330 metriä pitkä ja 66 metriä korkea Royal Princess.Piti katsoa kahdesti että häh, miten teksti liittyi kuvaan. Mutta liittyihän se. Mukavan erilainen näkökulma
Kantti kirjoitti:Kiva tuo siluettikuva. Osoittaa millaisia järkäleitä nämä jättiristeilijät joka tavalla ovat! Tuon korkeus vähän mietityttää, nimittäin Oasis of the Seas oli korkeudeltaan vesirajasta mitaten 64,9m.Stora Bältbron on korkeampi, jos tuli sitten sitä kautta?
Kantti kirjoitti: Tuon korkeus vähän mietityttää, nimittäin Oasis of the Seas oli korkeudeltaan vesirajasta mitaten 64,9m. Juutinrauman silta Malmön ja Köpiksen välillä oli niin matala että Oasiksen piipusta tehtiin laskettava jotta se pääsisi sillan alta, se ei kuitenkaan rittänyt vaan laiva oli ajettava täyttä vauhtia mahtuakseen, piipun laskemisesta huolimatta. Laiva kyntää syvimmillään täydellä nopeudella. Mistähän Royal Princess'in korkeus on mitattu? Juutinrauman sillan virallinen alituskorkeus 65m, joten Royal Princess olisi törmännyt piipustaan siltaan 66m korkeudellaan!Tämä oli lähinnä lehdille kerrottu dramatisointi. Myöhemmin HS:ssa kirjoitettiin juttu, jossa oltiin seurattu sillan alitusta: Tilaa jäi niin paljon, että laiva olisi tod. näk. mahtunut sillan ali piippua laskemattakin hitaasti valuen. Tämän hintaisen laitoksen kanssa ei kuitenkaan kannata ottaa minkään sortin riskejä, joten ymmärrän hyvin kaikki mahdollliset toimenpiteet, joilla riskit minimoidaan (kuten täysiä purjehtimisen ja piipun laskemisen). Juutinrauman sillan suurimpaan viralliseen sallittuun alituskorkeuteen lisätään tietenkin varmuusmarginaali, joka on tämän mittaluokan kohteissa metrejä.
Joggeri kirjoitti:Tämä oli lähinnä lehdille kerrottu dramatisointi. Myöhemmin HS:ssa kirjoitettiin juttu, jossa oltiin seurattu sillan alitusta: Tilaa jäi niin paljon, että laiva olisi tod. näk. mahtunut sillan ali piippua laskemattakin hitaasti valuen. Tämän hintaisen laitoksen kanssa ei kuitenkaan kannata ottaa minkään sortin riskejä, joten ymmärrän hyvin kaikki mahdollliset toimenpiteet, joilla riskit minimoidaan (kuten täysiä purjehtimisen ja piipun laskemisen). Juutinrauman sillan suurimpaan viralliseen sallittuun alituskorkeuteen lisätään tietenkin varmuusmarginaali, joka on tämän mittaluokan kohteissa metrejä.Tiedä sitten lehdille kerrotusta dramatisoinnista, sitä seurattiin sekä rannalta että laivasta sen mennessä sillan alta? Piiput ylhäällä laivan korkeus on 72m. Ei sieltä ilman piippujen laskemista olisi päästy vaikka hesari asialla spekuloikin. Siltä se näyttää ainakin videon perusteella. Riskejä ei luonnollisestikaan oteta, jos laiva törmäisi jo ennen neitsytmatkaansa siltaan, se olisi pahaenteinen merkki, huono karma laivalle. Eikä mikään valtti myynnin kannalta.
Laivat kasvoivat sittenkinhttp://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli ... 5250566057
Maailman suurin risteilyalus Oasis of Seas lähti Turun telakalta kohti Floridaa viikko sitten. Yöllä sunnuntaita vasten se alitti Ison-Beltin sillan. Alus kulki kovaa ja kyyryssä. Mastot oli taitettu ja savupiippu vedetty erikoisella mekanismilla sisään. Vauhti sai aluksen kulkemaan syvässä. Näin 72 metrin korkuinen risteilijä pääsi läpi 65 metrin silta-aukosta. Ilmaa jäi väliin ehkä vaaksa.
Tanskan Ison-Beltin kautta kulkee 15 metrin syvyinen väylä Itämereltä Pohjanmerelle. Juutinrauma on liki puolta matalampi. Oasis of Seas -risteilijän syväys on vain yhdeksisen metriä, mutta sillekään Juutinrauman väylä ei olisi riittänyt.