- 01.06.14 20:12
#67708
Light rail -järjestelmistä monet on perustettu autokaupungin rakenteeseen ja eristetty rata kulkee pitkiä pätkiä moottoritien tyyppisen väylän kyljessä Helsingin metron tapaan. Dallasin ja Denverin järjestelmät ovat 80-luvulta alkaneen light railin (epämääräisesti suomennettuna "pikaratikan") uuden tulemisen tuotteita, ensimmäiset linjat avattu 1996 ja 1994. Helsingissä samoinhin aikoihin suunniteltiin samassa hengessä Raide-Jokeria, mutta sitten vaihtui HKL:n johtaja, ja rahat laitettiinkin Vuosaaren metrohaaraan. Raide-Jokerista tuli bussilinja, joka avattiin kymmenen vuotta ensimmäisten päätösten jälkeen, eikä modernia raitiotietä ole saatu valtakuntaan vieläkään.
Klazu kirjoitti: Olin kyllä yllättynyt nähtyäni raitiovaunun Texasin autokaupungeissa, mutta Dallasissa oli kohtuullisen suurikin verkosto ja pitkät ratikat.Hesarin juttu ei mitenkään erottele amerikkalaisten yleisesti käyttämiä termejä streetcar ja light rail, joilla Yhdysvalloissa usein tarkoitetaan suht selvästi eri asioita, vaikka järjestelmät sinänsä olisivat yhteensopivia. Streetcar siis on perinteinen katuraitiotie, joka kulkee osin tai kokonaan sekaliikenteessä ja jonka pysäkkiväli on lyhyt. Uusia amerikkalaisia streetcar-hankkeita pystytetään nimenomaan keskustojen elävöittämisen nimissä. Eurooppalaisesta näkövinkkelistä hankkeissa ei aina oikein näytä olevan tolkkua joukkoliikenteen kannalta, ainakaan alkuvaiheessa, kun vaunu on bussin kokoinen (tai jopa museovaunu) ja rataa lyhyt pätkä. Light rail -järjestelmillä taasen usein tarkoitetaan enempi metron kaltaista systeemiä, joissa on eristettyä rataa, pitkät linjat, pitkät pysäkinvälit ja isot vaunut tai junat (esim. Dallas, San Jose, Denver, Phoenix). Portladissa on molemmat systeemit olemassa (Portland Streetcar ja MAX), ja niitä käsittääkseni liikennöidään täysin erillään toisistaan.
Light rail -järjestelmistä monet on perustettu autokaupungin rakenteeseen ja eristetty rata kulkee pitkiä pätkiä moottoritien tyyppisen väylän kyljessä Helsingin metron tapaan. Dallasin ja Denverin järjestelmät ovat 80-luvulta alkaneen light railin (epämääräisesti suomennettuna "pikaratikan") uuden tulemisen tuotteita, ensimmäiset linjat avattu 1996 ja 1994. Helsingissä samoinhin aikoihin suunniteltiin samassa hengessä Raide-Jokeria, mutta sitten vaihtui HKL:n johtaja, ja rahat laitettiinkin Vuosaaren metrohaaraan. Raide-Jokerista tuli bussilinja, joka avattiin kymmenen vuotta ensimmäisten päätösten jälkeen, eikä modernia raitiotietä ole saatu valtakuntaan vieläkään.