- 28.08.06 19:42
#6724
Olen jo aikaisemminkin tehnyt taloon muutaman threadin Lahdesta, mutta ne ovat keskittyneet keskustan ulkopuolelle ja olivat laadullisestikin kamalia. Naantali-Raumasta, Turusta ja varsinkin tuosta Kotkasta olen tehnyt jo kattavat kuvakokoelmat, mutta Lahden keskustaa en ole pahemmin kuvannut. Sen sijaan, että muokkaisin 60+ kuvaa ja julkaisisin ne kaikki yhdellä kertaa tässä ja nyt, olen päättänyt tehdä tästä samakaltaisen ketjun kuin tuo Iggy.P:n Oulu city. Tällä tavoin riittää energiaa kuvien kommentoimiseenkin.
Kuvat otettu tiisataina 8.9.2006 kello 8.00-10.00 välisenä aikana.
Lahden Kauppatorilla on myyntiaika kaikkina arkipäivinä. Tunnelma on mielestäni parhain aikaisin aamulla jolloin autot eivät ole vielä ehtineet vallata keskustan katuja.
Paljon suurempi toritapahtuma, Lahden markkinat, järjestetään joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona. Markkinamyyntipaikkoja on torialueen lisäksi Aleksanterinkadun varsilla jolloin ihmisvilinän ja tungoksen seuraaminen on mukavaa ajanvietettä - silloin kun ei itsellä ole kiire minnekään.
Aleksanterinkatu on Lahden pääkatu. Kaupungissa on jo pitkään käyty keskustelua siitä pitäisikö katu rauhoitaa kävelykaduksi. Tilanteen tekee ongelmalliseksi se, että katu on todella leveä jolloin muutoksella saattaisi olla päinvastainen vaikutus alueen elävyyteen. Myös Vapaudenkadun muuttamisesta kävelykaduksi on keskusteltu lehdissä.
Lahden pääkatujen ilme on vihdoin pikku-hiljaa pääsemässä lamakauden masennuksesta ohi. Täällähän ei koskaan tapahtunut mitään lamakauden jälkeistä selkeää piristymistä katukuvassa niin kuin esimerkiksi Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä vaan asiat ovat tapahtuneet täällä vähän hissun kissun. Selkein yksittäinen muutos on se, että näyteikkunoihin on taas alettu panostamaan. Myös yrittäjyys on nousemassa, kun uusia pikkupuoteja on taas pitkästä aikaa ilmestynyt sinne tänne. Mukava yllätys on myös ollut uuden katukahvilan avaaminen Aleksanterinkadun itäpäähän joka elävöittänyt muuten niin kuollutta paikkaa.
Sinänsä tilanne on ihan ennallaan, että jos joku liikeketju uskaltaa Helsingistä muihin Suomen kaupunkeihin, niin se on sitten Lahdessa viimeisenä (näin kärjistäen).
Lahden ruuhkaisin tie on ehdottomasti Vesijärvenkatu. Tänä kesänä keskutan kivetyksiä on uusittu sekä lisätty. Aleksanterin- ja Veskunkadun risteyksen liikennevalot ovat olleet sammutettuna jo yli kuukauden, mutta yllättävän hyvin ovat Lahtelaiset autoilijat osanneet ottaa huomioon jalankulkijat sekä toiset autoilijat. Yleensäkin tuntuu siltä, että liikennekulttuuri on selkeästi paranemaan päin Lahdessa. Ystävällisimmät autoilijat olen tavannut Turussa.
Valokuvassa välittyy hyvin Lahden tietty "Urban grit". Samaa tunnelmaa aistii Vapaudenkadulla ja Hämeenkadulla. Minulla on tietty viha-rakkaus suhde näitä katuja kohtaan. Eräänä Sunnuntai yönä Joensuusta palattuani ja monta tuntia junassa istuttuani, pääsin vihdoin kävelemään alas tätä katua. Talot olivat tyypilliseen tapaan rapistuneita, tie oli roskan peitossa ja virtsa haisi ilmassa, mutta mielessä pyöri heti jotenkin hassu "Hei, mä olen taas kotona"-tunne. Nämä kadut ovat eittämättä osa Lahden persoonaa.
Mutta kyllä näitä katuja voisi minun puolesta vetää jo uuteen uskoon, antavathan ne ulkopuoliselle hieman epämairittelevan kuvan Lahdesta.
Seuraavan kerran lähetän enempi kuvia oikoradan vihkimispäivän 1.9 jälkeen, jolloin järjestetään myös Raiteiden Ilta (Taiteiden Yö).
Kuvat otettu tiisataina 8.9.2006 kello 8.00-10.00 välisenä aikana.
Lahden Kauppatorilla on myyntiaika kaikkina arkipäivinä. Tunnelma on mielestäni parhain aikaisin aamulla jolloin autot eivät ole vielä ehtineet vallata keskustan katuja.
Paljon suurempi toritapahtuma, Lahden markkinat, järjestetään joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona. Markkinamyyntipaikkoja on torialueen lisäksi Aleksanterinkadun varsilla jolloin ihmisvilinän ja tungoksen seuraaminen on mukavaa ajanvietettä - silloin kun ei itsellä ole kiire minnekään.
Aleksanterinkatu on Lahden pääkatu. Kaupungissa on jo pitkään käyty keskustelua siitä pitäisikö katu rauhoitaa kävelykaduksi. Tilanteen tekee ongelmalliseksi se, että katu on todella leveä jolloin muutoksella saattaisi olla päinvastainen vaikutus alueen elävyyteen. Myös Vapaudenkadun muuttamisesta kävelykaduksi on keskusteltu lehdissä.
Lahden pääkatujen ilme on vihdoin pikku-hiljaa pääsemässä lamakauden masennuksesta ohi. Täällähän ei koskaan tapahtunut mitään lamakauden jälkeistä selkeää piristymistä katukuvassa niin kuin esimerkiksi Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä vaan asiat ovat tapahtuneet täällä vähän hissun kissun. Selkein yksittäinen muutos on se, että näyteikkunoihin on taas alettu panostamaan. Myös yrittäjyys on nousemassa, kun uusia pikkupuoteja on taas pitkästä aikaa ilmestynyt sinne tänne. Mukava yllätys on myös ollut uuden katukahvilan avaaminen Aleksanterinkadun itäpäähän joka elävöittänyt muuten niin kuollutta paikkaa.
Sinänsä tilanne on ihan ennallaan, että jos joku liikeketju uskaltaa Helsingistä muihin Suomen kaupunkeihin, niin se on sitten Lahdessa viimeisenä (näin kärjistäen).
Lahden ruuhkaisin tie on ehdottomasti Vesijärvenkatu. Tänä kesänä keskutan kivetyksiä on uusittu sekä lisätty. Aleksanterin- ja Veskunkadun risteyksen liikennevalot ovat olleet sammutettuna jo yli kuukauden, mutta yllättävän hyvin ovat Lahtelaiset autoilijat osanneet ottaa huomioon jalankulkijat sekä toiset autoilijat. Yleensäkin tuntuu siltä, että liikennekulttuuri on selkeästi paranemaan päin Lahdessa. Ystävällisimmät autoilijat olen tavannut Turussa.
Valokuvassa välittyy hyvin Lahden tietty "Urban grit". Samaa tunnelmaa aistii Vapaudenkadulla ja Hämeenkadulla. Minulla on tietty viha-rakkaus suhde näitä katuja kohtaan. Eräänä Sunnuntai yönä Joensuusta palattuani ja monta tuntia junassa istuttuani, pääsin vihdoin kävelemään alas tätä katua. Talot olivat tyypilliseen tapaan rapistuneita, tie oli roskan peitossa ja virtsa haisi ilmassa, mutta mielessä pyöri heti jotenkin hassu "Hei, mä olen taas kotona"-tunne. Nämä kadut ovat eittämättä osa Lahden persoonaa.
Mutta kyllä näitä katuja voisi minun puolesta vetää jo uuteen uskoon, antavathan ne ulkopuoliselle hieman epämairittelevan kuvan Lahdesta.
Seuraavan kerran lähetän enempi kuvia oikoradan vihkimispäivän 1.9 jälkeen, jolloin järjestetään myös Raiteiden Ilta (Taiteiden Yö).