Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä RV
#66809
Perushyvää arkkitehtuuria, "miehekästä" ja selkeää, diggaan. Itse en voi ymmärtää miksi lähiöksi suunnitellulle alueelle lähiöön joka sijaitsee monia kilometreja taajaman keskustasta on pakko ilmeisesti tornien sijasta suunnitella jotain umpikortteleita. Olisitte tyytyväisiä, kun saatiin jälleen voitto korkean rakentamisen saralla Tampereella - ja tiiviimmän kuin em. 5-kerroksisen umpikorttelin.
tekijänä Xerdoz
#66813
RV kirjoitti:Perushyvää arkkitehtuuria, "miehekästä" ja selkeää, diggaan. Itse en voi ymmärtää miksi lähiöksi suunnitellulle alueelle lähiöön joka sijaitsee monia kilometreja taajaman keskustasta on pakko ilmeisesti tornien sijasta suunnitella jotain umpikortteleita. Olisitte tyytyväisiä, kun saatiin jälleen voitto korkean rakentamisen saralla Tampereella - ja tiiviimmän kuin em. 5-kerroksisen umpikorttelin.
No, en ole tyytyväinen, kun seinästä löytyy vessakaakelia ja elementit ovat värivirheellisiä. Toisekseen, kaksi noista on suoraan repäisty kommunistisen rakentamisen oppikirjasta. Parvekkeet yhteen suuntaan ja betonielementit kylkeen. Korkeus on toki hyvä asia, vaikka sekään ei paljon mieltä piristä suomalaisten rakennussäädösten vuoksi, koska 16 kerrosta on maksimi, minkä saa yhdellä varauloskäynnillä tehdä. (Ja mainitaan nyt tässä vielä järjetön suomalainen tapa ylipäätään pistää eri lähiöt erikseen, ryteikön erottamana. Miksi ei voida jatkaa entisiä alueita ulospäin, kiinni toisiinsa.)
tekijänä hmikko
#66815
Xerdoz kirjoitti: Toisekseen, kaksi noista on suoraan repäisty kommunistisen rakentamisen oppikirjasta. Parvekkeet yhteen suuntaan ja betonielementit kylkeen.
Oppikirjasta voi kai lähinnä syyttää Le Corbusieria, joka oli vissiin jonkun sortin korporatisti, mutta ei mikään kommunistiaktiivi. Tyyli on kyllä kelvannut alusta asti myös erinäisille kapitalistigryndereille.
Xerdoz kirjoitti: (Ja mainitaan nyt tässä vielä järjetön suomalainen tapa ylipäätään pistää eri lähiöt erikseen, ryteikön erottamana. Miksi ei voida jatkaa entisiä alueita ulospäin, kiinni toisiinsa.)
Onhan nuo uudet rakennukset kiinni Hervannan rakenteessa. Hervanta itse on tietysti rakennettu kuuseen, mutta ainakin sitä on pyritty kehittämään kaupungin suuntaan (onnistumisesta en sano mitään). Jos haluaa aiheesta valittaa, niin Tampereella on kyllä suunnitteilla edelleen uusiakin korpivaltauksia.
tekijänä pallo
#66826
RV kirjoitti:Perushyvää arkkitehtuuria, "miehekästä" ja selkeää, diggaan. Itse en voi ymmärtää miksi lähiöksi suunnitellulle alueelle lähiöön joka sijaitsee monia kilometreja taajaman keskustasta on pakko ilmeisesti tornien sijasta suunnitella jotain umpikortteleita. Olisitte tyytyväisiä, kun saatiin jälleen voitto korkean rakentamisen saralla Tampereella - ja tiiviimmän kuin em. 5-kerroksisen umpikorttelin.
Oletko käynyt katsomassa tuota aluetta? Ei tässä kukaan umpikorttelia kaipaa ja korkeaa saa kyllä olla. Ongelma on omasta mielestäni suurinpiirtein se, ettei tuo alue ole mitenkään kutsuva, edes Hervannan mittapuulla. Ja se kertoo paljon se.
tekijänä Heikki K
#69550
Tornitaloja on kuvattu monista eri suunnista. Tässä mielestäni yksi eeppisimmistä: Sappeenvuorelta, laskettelukeskuksen korkeimmalta kohdalta. Matkaa tornitaloihin on noin 36 kilometriä! Myös Hervannan vesitorni näkyy tänne. Mikontalokin näkyy kirkkaammalla säällä, se on nyt ehkä tuossa ihan kuvan vasemmassa reunassa.

(Valitettavasti päivä on trooppisen kostea ja utuinen, ilta-aurinko paistoi suoraan kohti, eikä kamerakaan ollut ihan parasta A-luokkaa. Suunnitelmissa onkin joskus räpsäistä parempi versio. Aikaa lienee parisen vuotta, kunnes etualalla näkyvä lepikko kasvaa ja peittää näkymän)

KuvaView from Sappee by hkerppila, on Flickr
hmikko tykkää tästä
tekijänä Elazi
#70604
Käytiin lokakuun alussa sukuloimassa, ja päästiin käymään keskimmäisen tornin kattoterassilla, tässä näkymät Tamperelle ja vastapäiseen (Valkeakoski?) suuntaan, laitan kuvat linkkinä koska en muuten osaa:
Tampere siintää
Toinen suunta

Kuvat on otettu Lumia 920:llä, joten valitukset voi laittaa Nokian suuntaan. ;)
Avatar
tekijänä henkka
#86471
Hervannan pohjoisakselin eli Solarista, Polarista ja Naurista vastapäätä olevan ryteikön ja parkkipaikan kehittäminen on alkamassa ideakilpailulla. Alue on yksi niistä, Tampereen korkean rakentamisen selvityksessä luokitellaan soveliaiksi korkealle rakentamiselle, joten sopinee tähän viestiketjuun. Lisäksi alue on väylien kattamisselvityksessä yksi niistä, joilla kattaminen olisi mahdollista. Kilpailu päättyy toukokuussa, jolloin kilpailutöitä esitellään yleisölle ja tulokset pyritään julkistamaan syyskuussa.

http://www.tampere.fi/asuminen-ja-ympar ... pailu.html
tekijänä Heikki K
#86472
henkka kirjoitti:Hervannan pohjoisakselin eli Solarista, Polarista ja Naurista vastapäätä olevan ryteikön ja parkkipaikan kehittäminen on alkamassa ideakilpailulla. Alue on yksi niistä, Tampereen korkean rakentamisen selvityksessä luokitellaan soveliaiksi korkealle rakentamiselle, joten sopinee tähän viestiketjuun. Lisäksi alue on väylien kattamisselvityksessä yksi niistä, joilla kattaminen olisi mahdollista. Kilpailu päättyy toukokuussa, jolloin kilpailutöitä esitellään yleisölle ja tulokset pyritään julkistamaan syyskuussa.

http://www.tampere.fi/asuminen-ja-ympar ... pailu.html
Oli jäänyt huomaamatta minultakin, vaikka on julkaistu jo 2.1.2017. Odotamme mielenkiinnolla, mitä sieltä tulee! Hervannassa ei muuten ollut yhtään kaavaa työn alla vuonna 2016.
tekijänä Heikki K
#86473
Näistä alkuperäise aiheen tornitaloista ei olekaan ollut keskusteltavaa pariin vuoteen. Kerrottakoon, että tällä välin Tieteenkadulle on ilmestynyt puurivi, mitä se mielestäni ehdottomasti kaipasikin, parantaa kolkkoa katutason näkymää varsinkin siinä missä nämä tornit eivät näy.
tekijänä albertobroccoli
#86499
henkka kirjoitti:Hervannan pohjoisakselin eli Solarista, Polarista ja Naurista vastapäätä olevan ryteikön ja parkkipaikan kehittäminen on alkamassa ideakilpailulla. Alue on yksi niistä, Tampereen korkean rakentamisen selvityksessä luokitellaan soveliaiksi korkealle rakentamiselle, joten sopinee tähän viestiketjuun. Lisäksi alue on väylien kattamisselvityksessä yksi niistä, joilla kattaminen olisi mahdollista. Kilpailu päättyy toukokuussa, jolloin kilpailutöitä esitellään yleisölle ja tulokset pyritään julkistamaan syyskuussa.

http://www.tampere.fi/asuminen-ja-ympar ... pailu.html
Polaris oliskin sopiva nimi jos siihen valtaväylän toiselle puolen joku megatall läväytettäisiin. Mutta muuten en usko että Skanska tai Lemminkäinen käyttivät omista projekteistaan edes sisäisissä memoissa kyseisiä nikkejä... :D

Mitä tulee siihen parkkipaikan dash ryteikön kehittämiseen niin nimenomaan nyt siihen olisi hyvä kaivaa naftasta se yksi Matrix-kilpailun finalisteista eli 1x24 (nimeä en muista) joka aikanaan sitten muiden mukana hävisi tälle sinänsä hyvän massiiviselle "hervantalaiselle" 3x16 ratkaisulle. Se kun olisi hyvä vastapari Matrix-kolmikolle tien toisella puolella. Ja toisi vähän korkeuskontrastia.

Toinen selkeästi tornia vielä kaipaava tontti Hervannassa on Valtaväylän eteläpää eli Ruskontieltä Hervantaan tulevan reitin viereinen ryteikkö, ns. eteläinen sisääntulo Hervantaan. Varsinkin kun Kehä II alkaa rakentua niin siinä olisi oiva eteläportti Hervantaan esim. jollain maltillisella 12-14krs tornilla toteutettuna. Kunnon pesubetonipinnalla tottakai. *sarc*
Avatar
tekijänä henkka
#86505
Koppelo kirjoitti:Mitä tulee siihen parkkipaikan dash ryteikön kehittämiseen niin nimenomaan nyt siihen olisi hyvä kaivaa naftasta se yksi Matrix-kilpailun finalisteista eli 1x24 (nimeä en muista) joka aikanaan sitten muiden mukana hävisi tälle sinänsä hyvän massiiviselle "hervantalaiselle" 3x16 ratkaisulle. Se kun olisi hyvä vastapari Matrix-kolmikolle tien toisella puolella. Ja toisi vähän korkeuskontrastia.
Katsotaan nyt mitä ratkaisuja tuohon ehdotetaan kun kilpailuohjelmassa kisaavat vastakkain parkkipaikat ja ratikkapysäkit:
Tavoitteena ovat kaupunkikuvallisesti ja toiminnallisesti korkeatasoiset ratkaisut, ja kilpailualuetta toivotaankin kehitettävän kaupunkimaisempaan ja jäsennellympään suuntaan nykyisen väljän liikenneväyläympäristön sijaan. Raitiotiepysäkit muodostavat luontevia solmukohtia, joiden lähiympäristön suunnittelussa tulee hyödyntää mahdollisuudet erilaisten liike- ja palvelutilojen sekä sisä- ja ulkotiloissa olevien kohtaamispaikkojen sijoittamiseen.

[...]

Lisäksi tulee huomioida, että kilpailualueelle kohdistuu ulkopuolisten korttelialueiden pysäköintipaikkarasitusta noin 455 autopaikan verran. Näiden autopaikkojen sijoittelu ja tilavaraukset tulee myös sisällyttää suunnitteluratkaisuun. Rasitepaikkojen tulee sijoittua suunnilleen voimassa olevan kaavan osoittamille paikoille, mutta niiden toteuttamisesta toivotaan esitettävän uudenlaisia ratkaisuja.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50