Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä RV
#62984
Kantti kirjoitti:
RV kirjoitti:EIkös Perno-Pansio ole suuri lähiö? My apologize, jos erehdyin.

Varmaankin Venäjä ja Ruotsi ynnä Norja sekä Tanska, joiden liikenne Pietariin helpottuisi valtavasti.
RV, olet kyllä välillä niiiiiiin ulalla heittäessäsi kaikenlaista suoraan from stetson! :D
Väitätkö, ettei Eurooppaa kiinnostaisi "länsimainen" yhteys Venäjälle Via Baltican sijasta? Ahvenanmaalle on myös runsas turismi Ruotsista. Vastustat Suomen kytkemistä Eurooppaan kiinteästi? Puhehan nyt on jostakin, jonka suunnittelun voisi olettaa otettavan esille joskus 2030-2050.

Juuri tämä rohkean visioinnin leimaamin "heittämiseksi stesonista" on Suomen pysähtyneisyyden ongelma.

Ps. Ruissaloon en kyllä koskisi.
#62989
Rohkean visioinnin ja hulluuden välillä on vissi ero.

Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä on tuollaisen 30 kilometriä avomerta, silta siitä yli olisi yksi maailman pisimmistä ja todennäköisesti myös yksi maailman vaikeimmin perustettavista, kun otetaan huomioon jääkuormat ynnä muut ekstraherkut (maailman pisimmät sillat ovat joko kuivalla maalla tai hyvin matalassa vesistössä). Tunneli olisi luultavasti helpompi rakentaa, mutta yksityisautoilijoiden päästäminen jumalattoman pitkään tunneliin tarkoittaisi sitä, että se olisi koko ajan poikki tulipalojen ja kolareiden vuoksi: esimerkiksi turun moottoritien pisimmässä tunnelissa paloi ensimmäisen vuoden aikana kaksi autoa, pituuden mukaan ekstrapoloimalla 30 kilometrin tunnelissa tulipaloja olisi noin joka viikko. Ja yritäpä sitten ajaa paloautolla ruuhkaista tunnelia pitkin siivoamaan jälkiä, ja jo tunnelin tuulettaminen evakuoiminenkin olisi aika temppu keskellä avomerta, evakuoinnista puhumattakaan.

Rautatietunneli olisi jo realistisempi (=kapeampi, ei inhimillistä virhelähdettä, sähkökäyttöinen), mutta halvemmaksi tulee tehdä tunneli Suomenlahden ali kuin alkaa rikkomaan saaristomerta jollain valtavalla pengerryksellä.
Avatar
tekijänä Clepe
#63533
Havainnekuva vuodelta 1919: Kallion ali suunniteltiin yhdistettyä auto-, kävely- ja ratikkatunnelia.
Kuva
tekijänä cobaink
#63534
Onpa hieno visio! Vähän Metropolis henkeä :shock:
Plussaa siitä, että autot, jalankulkijat ratikat ja hevosajoneuvot ovat tasa-arvoisia tunnelinkäyttäjiä.
Ihmettelen mihin tämä tunneli johtaa? Brahenkadulle? Aleksis Kiven kadulle? Ja miksi?
Ylikulkusillat on aika futuristisia.
Avatar
tekijänä Clepe
#63536
cobaink kirjoitti:Onpa hieno visio! Vähän Metropolis henkeä :shock:
Plussaa siitä, että autot, jalankulkijat ratikat ja hevosajoneuvot ovat tasa-arvoisia tunnelinkäyttäjiä.
Ihmettelen mihin tämä tunneli johtaa? Brahenkadulle? Aleksis Kiven kadulle? Ja miksi?
Ylikulkusillat on aika futuristisia.
Luulisin että kukkulan ali Brahenkadulle. Kallion läpi kulkeva reitti on aika mutkainen ja mäkinen, joten oletan että tässä on ollut kyse halusta välttää esimerkiksi Porthaaninkadun mäki. Matkaa tunnelilla säästyisi vain noin 250 metriä, mutta aikaa varmasti ihan merkittävästi.
tekijänä Arska
#63537
Huomioikaa kuvan hevoskärryt "autotunnelissa"!
Avatar
tekijänä Clepe
#63658
RV kirjoitti:Selvästi otettu Tukholmasta mallia!
Tukholman Södertunnelnia eli nykyisen metron esiastetta alettiin suunnitella 1920-luvulla ja se valmistui 1933. Eli uskoisin idean tulleen jostain muualta.
Avatar
tekijänä RV
#63682
Clepe kirjoitti:
RV kirjoitti:Selvästi otettu Tukholmasta mallia!
Tukholman Södertunnelnia eli nykyisen metron esiastetta alettiin suunnitella 1920-luvulla ja se valmistui 1933. Eli uskoisin idean tulleen jostain muualta.
Tarkoitin siis arkkitehtuuria ja asetelmaa (em. kaaret kadun päällä), tuntenet Kungstårnenit vai mitä nyt olivatkaan 20-luvulta (18-kerroksiset kaksoistornit ja täsmälleen kuvan näköiset rakennukset ympärillään; tässä "tårnenina" toimii kirkko.
tekijänä sekovene
#64455
Aika mielenkiintoista. Oliko tuohon aikaan jotain erityistä syytä uskoa Nokian kasvavan suurkaupungiksi, vai onko tuo ihan hassuttelumielessä tehty?
tekijänä ultrix
#64456
Nokian historiikin mukaan Ahomaa oli kaavansa kanssa ihan tosissaan, mutta sitten myöhemmin tarvittiin Meurmania saamaan kaava realistisemmalle tasolle.

Harmi sinänsä, sillä tällainen metropoli Tampereen kyljessä olisi ollut todella hieno juttu, ja sen olisi mielestäni voinut toteuttaa vaikka kortteli kerrallaan. Nyky-Nokia on aivan neuvostoliittoa.
tekijänä jusa-masa
#64457
ultrix kirjoitti:Nokian historiikin mukaan Ahomaa oli kaavansa kanssa ihan tosissaan, mutta sitten myöhemmin tarvittiin Meurmania saamaan kaava realistisemmalle tasolle.

Harmi sinänsä, sillä tällainen metropoli Tampereen kyljessä olisi ollut todella hieno juttu, ja sen olisi mielestäni voinut toteuttaa vaikka kortteli kerrallaan. Nyky-Nokia on aivan neuvostoliittoa.
No, nythän Nokia näyttää siltä miltä sen asukkaatkin eli vasemmistolaiselta. :) Olisihan tuo Nokian ratkaisu ollut aika huikea jos olisi tosiaan rakennettu edes kortteli kerrallaan. Olisi tullut kompaksi ja yhtenäinen nykyisen pirstaleiden sijaan.
tekijänä Rex
#64464
Tuosta Turku - Ahvenanmaa - Tukholma rautiestä on tehty aikoinaan tarkkakin esitys saariston siltoineen ja laskelmineen. Harmikseni en löydä sitä enää netistä ja en ole varma onko sitä koneellakaan enää,
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15