Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Tehari
#63403
Tuo Keilaniemen kohdalla tuleva mutka :smt021 Siitä ois pitäny mennä metro suoraa kohti Tapiolaa jne. Tuosta Keilaniemen kohdalta olis pitäny tehdä "pohjoinen haara" joka menee lepuskiin..
tekijänä hmikko
#63417
Janne_H kirjoitti: - Hinta 714 miljoonaa euroa (vuoden 2007 indeksiin sidottuna)
Tuon arvion jälkeen on tainnut tapahtua aika paljon, mm. päätettiin rakentaa valmiiksi asti ensimmäisessä vaiheessa yksi asema lisää.
Avatar
tekijänä Janne_H
#63418
hmikko kirjoitti:
Janne_H kirjoitti: - Hinta 714 miljoonaa euroa (vuoden 2007 indeksiin sidottuna)
Tuon arvion jälkeen on tainnut tapahtua aika paljon, mm. päätettiin rakentaa valmiiksi asti ensimmäisessä vaiheessa yksi asema lisää.
Tuon faktan kuulin Länsimetron projektivastaavalta Länsimetron toimistossa Tapiolassa syksyllä. Hän sanoi että vuoden 2007 indeksissä kustannukset ovat pitäneet.
Avatar
tekijänä Clepe
#63419
Löytyykö mistään listaa siitä mitä toi hinta edes sisältää? Muistaakseni bussiterminaalit ja muut katuverkon muutokset tulee ton 700 miljoonan päälle. Metron automatisointi on myös sellainen turha kulu johon länsimetro "pakotti", piikkikin siinä on vielä auki.
Avatar
tekijänä huopa
#63432
Tehari kirjoitti:Tuo Keilaniemen kohdalla tuleva mutka :smt021 Siitä ois pitäny mennä metro suoraa kohti Tapiolaa jne. Tuosta Keilaniemen kohdalta olis pitäny tehdä "pohjoinen haara" joka menee lepuskiin..
Olen itse miettinyt samaa, että mitkä olivat ne syyt miksi tuo mutka haluttiin tehdä. Ymmärrän toki Otaniemen alueen tärkeänä metrolle, mutta tuo haaroitus olisi tuntunut vähän fiksummalta idealta kuin hidastaa ja vaikeuttaa linjan vetämistä tuolla U-mutkalla. Jos joku osaa linkata johonkin viralliseen perusteluun niin olisi kiva.
Avatar
tekijänä grendy
#63434
Jostain syystä halutaan että pk-seudulle tulee maailman pisin suora metrolinja, eikä fiksumpaa moneen eri linjaan/haaraan perustuvaa linjastoa... Ikuinen idioottimaisuus, että yhdellä linjalla yritetään palvella kaikkia huonosti.
Avatar
tekijänä Clepe
#63438
Olispa edes suora, nykyiset suunnitelmat muistuttavat aikalailla sinikäyrää. Syy ettei haaraa tehty on luultavasti että Tapiolaan asti haluttiin täysi kapasiteetti, haaralla kapsiteetti puolittuu. Lisäksi haara pohjoiseen olisi päällekkäinen jokerin kanssa ja todella ylimitoitettu, jopa länsimetroon verrattuna. Lisäksi Tapiolan ja Leppävaaran välissä on aika niukalti täydennysrakennuspotentiaalia.
Avatar
tekijänä huopa
#63440
edes kahden pysäkin haara keilaniemi - otaniemi tuntuisi nyt fiksummalta kuin nykyinen U-mutka, mutta kaipa nuo on jonkun puolesta perustellusti laskettu että se kannattaa. Eipä se U-mutka varmaan hidasta kuin sen 1.5-2min sitä matkaa matinkylästä keskustaan, mutta tuo 2 minuutin hidastus on jossain tiehankkeissa jo ihan elämän ja kuoleman kysymys.
tekijänä sekovene
#63441
huopa kirjoitti:edes kahden pysäkin haara keilaniemi - otaniemi tuntuisi nyt fiksummalta kuin nykyinen U-mutka, mutta kaipa nuo on jonkun puolesta perustellusti laskettu että se kannattaa. Eipä se U-mutka varmaan hidasta kuin sen 1.5-2min sitä matkaa matinkylästä keskustaan, mutta tuo 2 minuutin hidastus on jossain tiehankkeissa jo ihan elämän ja kuoleman kysymys.
No hidastaahan ne U-mutkan pysäkitkin jo reippaasti tuon kahden minuutin verran. Matkan fyysinen pidentyminen sitten siihen päälle.

Koko Länsimetron ongelmallisuus kiteytyy kyllä aika hyvin tuohon mutkaan. Jos mutkaa ei olisi, ei metrosta olisi läntisemmälle Etelä-Espoolle seutubussilinjastoon verrattuna edes sen vertaa hyötyä, kuin nyt tulee olemaan (eli parantuneet yhteydet Otaniemi-Keilaniemi-akselille tippuisivat yhtälöstä pois). Mutka taas tarkoittaa pidempiä matka-aikoja tärkeimpään liikennesuuntaan, eli keskustaan. Mielestäni paras ratkaisu olisi ollut lopettaa metro Otaniemeen tai Tapiolaan ja jatkaa lännen lähiöissä entiseen malliin. Säästyneillä rahoilla sitten Etelä-Espoon poikittaisliikenteeseen parannuksia, koska siellä ne joukkoliikenteen ongelmat piilevät nyt ja metron valmistuttuakin.
Avatar
tekijänä RV
#63449
Minua on askarruttanut; tuleeko Saunalahteen siis lopulta asemaa vaiko ei?
tekijänä hmikko
#63458
huopa kirjoitti: mutta kaipa nuo on jonkun puolesta perustellusti laskettu että se kannattaa.
Heh, päivän vitsi. Espoon valtuusto päätti metrosta, kun kannattavuuslaskelmat oli tehty ja (ääneen tunnustettu) hintalappu oli luokkaa 450 milliä. Epäilen, että kokonaisuuden kannattavuutta ei ole sen jälkeen laskettu.
sekovene kirjoitti: Hintakeskusteluun liittyen mielenkiintoinen uutinen tältä päivältä: http://www.kauppalehti.fi/etusivu/lansi ... 1312584415
Tämä ei oikeasti ole mikään yllätys asiaa yhtään seuranneille. Tunnelirakentamisessa maan uumenista paljastuu aina jotain yllätyksiä, joita ei ole budjetoitu. Otaniemessä heikkoa kiviainesta, lentokentän alla glykolia (mistä tais tulla 40 miljoonan lisälasku) jne. jne. Riski on käytännössä aina suurempi kuin pinnalle rakentamisessa.
Avatar
tekijänä Objectif Lune
#63473
Raide-Jokerin kanssa päällekkäistä haaraa on ihan turha tehdä. Lisäksi myös Espoon sisäinen liikenne Otaniemeen lienee melko merkittävää. Espoo lisäksi haluaa ilmeisesti kovasti panostaa Otaniemeen, joten metroyhteys sinne oli tietenkin saatava. Kyllähän Aalto-yliopston kampuksen saaminen lähes kokonaan Espoon puolelle olisi ollut täysin mahdotonta, ilman metroasemaa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 33