Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä bitterfly
#61141
Bernheart kirjoitti:Liitetään vaan. Swedavia lakkauttaa kaiken tappiollisen liiketoiminnan Suomesta ja jättää Helsingin jäljelle.
Sittenhän maakuntakentät päästään viimeinkin yksityistämään, joten eiköhän olla tästä samaa mieltä.

Tilanne on tällä hetkellä yhtä naurettava kuin jos Turun Satama olisi vaikka jonkin Finmarinan pyörittämä, sen pääkonttori olisi Vuosaaressa ja siellä myöskin kehitysrahat. Eiköhän sellainen Finmarina tekisi Turun Satamasta kannattamattoman aika nopealla aikataululla.
Viimeksi muokannut bitterfly, 11.10.13 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Bernheart
#61143
bitterfly kirjoitti:
Bernheart kirjoitti:Liitetään vaan. Swedavia lakkauttaa kaiken tappiollisen liiketoiminnan Suomesta ja jättää Helsingin jäljelle.
Sittenhän maakuntakentät päästään viimeinkin yksityistämään, joten eiköhän olla tästä samaa mieltä.
Aivan, varmasti useat kansainväliset konsernit ja erityisesti velkaantuneet kunnat haluavat nuo helmet taseeseensa.

Valtiota silti huudellaan apuun...

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/201 ... 0139961/12
http://yle.fi/uutiset/suomen_julkinen_v ... ta/6767451

P.S Turun satama teki viime vuonna yli 2 miljoonaa tappiota:

http://www.port.turku.fi/files/attachme ... 012_fi.pdf
Viimeksi muokannut Bernheart, 11.10.13 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä bitterfly
#61144
Bernheart kirjoitti:
bitterfly kirjoitti:
Bernheart kirjoitti:Liitetään vaan. Swedavia lakkauttaa kaiken tappiollisen liiketoiminnan Suomesta ja jättää Helsingin jäljelle.
Sittenhän maakuntakentät päästään viimeinkin yksityistämään, joten eiköhän olla tästä samaa mieltä.
Aivan, varmasti useat kansainväliset konsernit ja erityisesti velkaantuneet kunnat haluavat nuo helmet taseeseensa.

Valtiota huudellaan apuun...

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/201 ... 0139961/12
http://yle.fi/uutiset/suomen_julkinen_v ... ta/6767451
Jos talousalueella ei rahaa ja halua riitä hyödyllisen toiminnan pyörittämiseen, sitä ei tarvitse olla ollenkaan. Ja valtion tulee tietysti kohdella kaikkia lentoasematoimijoita tasavertaisesti mm. jakaessaan lainatakauksia.

Se on kumma juttu kun yrittää selittää pkseutulaiselle, että maakunnissa halutaan langat omiin käsiin että niitä vedellään oikealla intohimolla, niin jo katoaa ymmärtämys täysin. Se on simppeli asia! En anna naapurin hoitaa raha-asioitani tai ostoksiani, teen ne itse. Kim Jong-Unkin tietysti ajattelee vain parastasi, aivan kuten Finavia, VR ja muut paskat.

Bernheart kirjoitti: P.S Turun satama teki viime vuonna yli 2 miljoonaa tappiota:

http://www.port.turku.fi/files/attachme ... 012_fi.pdf
Sepä hirveää... :roll: mutta Turun satama myös investoi lähes 8 miljoonalla! Jossa on yli miljoona enemmän kuin edellisenä vuonna. Ja jos liikevaihto on yli 20 miljoonaa, ei tämä katastrofi ole.
Avatar
tekijänä Bernheart
#61145
"Maakunnissa halutaan langat omiin käsiin" - > Eli siis halutaan lisää tappiollista toimintaa kunnille?
En edelleenkään käsitä, miten esim. Turun kaupunki saisi muutettua tätä tilannetta, jos omistaisi tappiollisen kenttänsä. Osaako joku muu keskustelija selvittää tätä?
Itseasiassa Finavia ajattelee Turun parasta, kun pyörittää kenttää Helsinki-Vantaan voitoilla. Rinnastus naapurin raha-asioihin ei ole osuva, enemmänkin kysymys on vastuullisesta isännästä, joka pitää koko katraastaan huolen.
tekijänä bitterfly
#61148
Hahaha.. niin se naapuri varmasti sanoisi. Minä en ainakaan luota Finaviaan haluun kehittää maakuntakenttiä. Se tykkää vain nurista kuinka maakuntakentät ei tuota vaikka niitä ei kehitä. Ja kuten jo todistettu on Turun lentoasema menetti DHL:n, koska Finavia ei kehittänyt olosuhteita vaikka Turkua on nimen omaan rahtikentäksi koitettu markkinoida, kaupunki vetänyt alueelle infraa kymmenillä miljoonilla juurikin tätä varten.

Finavia tulisi pilkkoa maakunnallisiin itsenäisiin osiin ja lopettaa nykymuotoinen pk-seudun armosta eläminen. Loppuisi viimeinkin se loputon Finavian nurina, vaan kukapa vallasta luopuisi vaikka se hieman tappioita tuottaisikin. Totuushan on, että tässä on kyse vallasta ja politiikasta, ei lentoasemista ja niiden kannattavuuksista.

Ja mitä noihin tappioihin tulee, niin jos ne ovat meidän tappioita ne varmaan meidän kuuluu myös maksaa.
Avatar
tekijänä Bernheart
#61149
Itse asiassa Logicity-hanke, johon viittaat on aika pysähdyksissä. Investointeja alueelle ei juurikaan ole tullut ja Turun kaupungin tekemät tieinvestoinnit alueelle eivät liity lentorahtiin mitenkään. Perkasin hiukan tätä keskustelua vuosien varrelta ja totesin, että eteenpäin ei ole täällä menty. Finavia ja Finnair ovat syyllisiä siihen, että maakuntakentiltä ei joidenkin mielestä ole riittävästi lentoja ja maakuntakenttien terminaalit eivät ole riittävän hienoja. On mielenkiintoista, että luvuilla tässä keskustelussa pelataan aika vähän.

Turun talous on ollut ravalla jo vuosia ja en usko, että velkaa lisää kaipaillaan...

http://www.talouselama.fi/uutiset/turku ... a/a2048915
tekijänä bitterfly
#61151
Bernheart kirjoitti:Itse asiassa Logicity-hanke, johon viittaat on aika pysähdyksissä. Investointeja alueelle ei juurikaan ole tullut ja Turun kaupungin tekemät tieinvestoinnit alueelle eivät liity lentorahtiin mitenkään. Perkasin hiukan tätä keskustelua vuosien varrelta ja totesin, että eteenpäin ei ole täällä menty. Finavia ja Finnair ovat syyllisiä siihen, että maakuntakentiltä ei joidenkin mielestä ole riittävästi lentoja ja maakuntakenttien terminaalit eivät ole riittävän hienoja. On mielenkiintoista, että luvuilla tässä keskustelussa pelataan aika vähän.
Perkaa mitä lystäät, mutta Turun Lentoaseman ympärille rakennetut tiet ja sillat liittyvät täysin logicityyn, sen takia ne lentokentän vieressä ovat ja sillä tavalla asiat aikanaan alueen kaavoissakin esiteltiin. Alueelle tuli mm. liikenneympyrä jossa on vanha hävittäjä taideteoksena.

Tiet ovat varsin tuoreita ja asemakaavat myös:
http://opaskartta.turku.fi/IMS/?layers= ... city%C3%A4


Minua ei muuten tippaakaan kiinnosta sinun mielipiteesi kuntani taloudesta, on sen verran off topiccia, kun kyse on lentokentistä ja monopolivallasta, jota johdetaan PK-seudulta.
tekijänä salos
#61152
Finavia toimii pitkälti pääkaupunkiseudun poliitikkojen suosiollisella avustuksella, joten onhan selvää mihin sen mielenkiinnon pitää kohdistua. Mikäli esimerkiksi seurasitte tällä viikolla eduskunnan lisäbudjettikäsittelyä, oli Finavian 200 miljoonan euron pääomituksen perustelut poliitikoille täyttä ilmaa. Finavian 200 miljoonaa "ilmestyi tyhjästä". Huomioikaa, 200 miljoonan euron pääomitus lisäbudjetin kautta. Kaikki pointsit tietenkin Finavian lobbareille ja pääkaupunkiseudun poliitikoille, hyvin myyty ja hyvin ostettu.
Avatar
tekijänä Bernheart
#61153
Finavia toimii aivan samalla tavalla kuin muutkin yritykset. Toisekseen, EU-lainsäädännön takia tuo pääomitus piti tehdä nyt.
Oletan, että rahat olisi tietenkin pitänyt investoida kannattamattomiin maakuntalentoasemiin?

Ja tuo keskustelu oli erittäin hyvä. Maakuntien edustajat (ml.Varsinais-Suomi) kannattivat tätä investointia ja tunnustivat Helsinki-Vantaan tärkeän aseman.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp ... _p_1.shtml

Kimmo Sasi, kok, Tampere:
Ehkä merkittävin asia tässä yhteydessä on se, että hallitus ehdottaa 200 miljoonaa euroa pääomasijoitukseen Finavia Oy:lle ja lähinnä Helsinki-Vantaan lentoaseman laajentamishankkeeseen. Kun tämä pääomitus tapahtuu, se myöskin mahdollistaa kehittämistoimenpiteet muilla lentokentillä kuin Helsinki-Vantaalla. Tältä osin täytyy sanoa, että valtiovarainvaliokunta on joutunut pyytämään vielä lisäselvityksiä Finavialta, ja täytyy sanoa, että ne suunnitelmat, joita Finavialla tällä hetkellä on, ovat vielä varsin avoimia. On selvää, että kilpailu lentoasemien välillä kiristyy ja meidän pitää pyrkiä pitämään huolta siitä, että Helsinki säilyy eurooppalaisena gatewayna Aasian suuntaan, ja tietysti se merkitsee sitä, että vaihto- ja kääntymisaikojen pitää olla kentällä nopeita ja matkustajapalvelujen pitää olla laadukkaita. Mutta on syytä korostaa myöskin sitä, että hintatason lentoyhtiöille pitää olla kilpailukykyinen, jotta tätä kautta ei synny ongelmia.
Sinuhe Wallinheimo, kok, Oulu:
Yksittäisistä ehdotuksista haluaisin kuitenkin ruotia tarkemmin tätä Finavian pääomittamista sekä perusväylänpitoon annettavia lisäresursseja, kuten edellä edustajat Sasi ja Vehviläinen nostivat myös esiin tämän Finavian tilanteen. Finavian pääomituksen suhteen olen täysin samaa mieltä valtiovarainvaliokunnan mietinnön kanssa. Monen maakunnallisen lehtoaseman tulevaisuus riippuu siitä, miten merkittäväksi lentoliikenteen solmukohdaksi Helsinki-Vantaa voidaan nostaa. Siksi on välttämätöntä saada kenttää koskeva kunnianhimoinen investointiohjelma nopeasti liikkeelle.
Kalle Jokinen /kok, Häme(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Vehviläinen nosti esille puheenvuorossaan Finavian pääomittamisen 200 miljoonalla eurolla, joka sisältyy tähän lisäbudjettiin. Se on erittäin merkittävä panostus Finavian lentoliikennetoiminnan kehittämiseen. Se laukaisee lähes 1 miljardin euron investoinnit, näin on arvioitu, ja sillä on laajat työllisyysvaikutukset.
Siitä olen kuitenkin samaa mieltä edustaja Vehviläisen kanssa, että siinä yhteydessä, kun tästä pääomittamisesta on keskusteltu ja sitä pohdittu, olisi pitänyt käydä laaja omistajapoliittinen ohjauskeskustelu siitä, miten Finavia turvaa tämän koko maan kattavan lentoasemaverkoston ja sen, että tässä suuressa ja harvaan asutussa maassa tämä verkostoperiaate on erittäin tärkeä alueiden saavutettavuuden kannalta. On erittäin harmi, että omistajaohjauksesta vastaava ministeri ei ole täällä tänään vastaamassa tähän kysymykseen, onko tämä omistajaohjauspoliittinen keskustelu käyty tämän pääomittamiskeskustelun yhteydessä.
Timo Kalli /kesk , Satakunta (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä Finavian pääomittaminen on monessa mielessä hyvä asia. Se parantaa työllisyyttä, luo osittain tulevaisuuden kasvunäkymiä. Helsinki-Vantaan lentoasema on läpikulkulentoasema hyvin monelta osin, ja niin kuin edellisessä puheenvuorossa todettiin, jotta se jatkossakin voisi olla siltana Aasian ja Euroopan välillä, sitä pitää kehittää. Niin kuin täällä aiemmin tuli esille, eivät yhteisön säännöt estä, päinvastoin antavat mahdollisuuden siihen, että tämän kentän tuotolla voidaan tukea maakunnan kenttien toimintaa. Se on sitten poliittinen kysymys, mitenkä poliittinen päättäjä näkee, kuinka paljon ollaan valmiita tähän käyttämään. Toivon, että tästä talosta syntyy senkaltainen henki, että nähdään tarpeellisiksi myöskin näitten maakuntakenttien kehittäminen jatkossa.
Tuottologiikka on selkeä, Helsinki-Vantaa elättää muita kenttiä:

Markku Rossi /kesk, Pohjois-Savo (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hyvää Finavian pääomittamisessa on tietysti se, että kun mahdollisuus on saada nopeasti investointeja aikaan, niin tätä kautta valtio omalta osaltaan on tukemassa tuota investointikehitystä. Se pitää tietysti varmistaa, että näin tapahtuu. Kaikki me tiedämme, että Helsinki-Vantaa on tänä päivänä tietyllä lailla silta Aasiaan, Eurooppaan, maailmalle, ja ne pullonkaulat, mitä siellä matkustajaliikenteen kohdalla on, pitää pystyä tietysti hoitamaan.
Mutta, arvoisa puhemies, kun Suomea tarkastellaan myös verkostona, lentoliikenneverkostona, niin pakko on myös kysyä, miksi sitten tätä lentoliikennestrategiaa ei tuotu jo jossakin muodossa - kun sen tarkoitus on valmistua vähintään väliraportin muodossa jo tämän vuoden lopussa - yhdessä tämän asian kanssa tarkasteluun.

On pakko myös kysyä, mikä tulee olemaan maakuntakenttien asema tulevaisuudessa. EU:n puitteissahan tämä todellakin kulkee niin, että meillä on pysyvä poikkeus niin, että Helsinki-Vantaan tuotoilla voidaan olla kehittämässä ja turvaamassa myös meidän maakuntakenttien toimintaa. Nythän siellä matkustajaliikenteessä on tapahtunut jopa kolmanneksen alaspäinmenoja (Puhemies koputtaa) lamasta johtuen, taloustilanteesta johtuen, mutta tulevaisuus on myös maakuntakentille äärimmäisen tärkeä.
Viimeksi muokannut Bernheart, 11.10.13 23:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tekijänä bitterfly
#61154
Bernheart kirjoitti:Finavia toimii aivan samalla tavalla kuin muutkin yritykset. Toisekseen, EU-lainsäädännön takia tuo pääomitus piti tehdä nyt.
Oletan, että rahat olisi tietenkin pitänyt investoida kannattamattomiin maakuntalentoasemiin?
Jos ne kannattamattomia, niin Finavia varmaan luopuisi niistä, mutta kun kyse on vallasta ja politiikasta, monopolista. Antaisi muiden yrittää. Minua ei tippaakaan kiinnosta ryhtyisikö maakunnat ajamaan kenttiään. Jos eivät, niin silloin he eivät myöskään lentokenttäänsä ansaitse, näin myös Turussa ja Tampereella. Minua ei kiinnosta onnistuuko yksityistäminen tai monopolin pilkkominen, pääasia on valta-aseman muutos, jossa pk-seutuvetoisen politisoituneen yrityksen hallinto muiden alueiden toiminnassa loppuu ja hoito siirtyy omiin käsiin, ihmisille ja yrityksille, joilla toivottavasti on halua panostaa ja investoida omaan kenttäänsä. Jos paikallista tahtoa ja rahaa ei löydy, sitten ei ole enää lentokenttää. Valtiokin säästäisi!
Avatar
tekijänä Bernheart
#61157
Finavia ei nimenomaan saa luopua kannattamattomista kentistään, koska näin valtio (Helsinki-Vantaan tuloilla) ylläpitää koko maata kattavaa verkostoa.
Eduskunnassa tämä asia onneksi ymmärretään oikein hyvin.

Valta-aseman muutos on omaa, hiukan ehkä jopa harhaiselta kuulostavaa teoriaasi. Ei yksikään kaupunki tai kunta Suomessa, puhumattakaan liikeyrityksistä, halua ryhtyä kannattamattomien lentoasemien pyörittäjiksi. Ei kenelläkään ole siihen rahaa.
tekijänä bitterfly
#61159
Bernheart kirjoitti:Finavia ei nimenomaan saa luopua kannattamattomista kentistään, koska näin valtio (Helsinki-Vantaan tuloilla) ylläpitää koko maata kattavaa verkostoa.
Eduskunnassa tämä asia onneksi ymmärretään oikein hyvin.
Minä tiivistän ja päätän keskusteluni tähän perusteluun: Henkilökohtaisella tasolla kiitollisuuden velkaan tai velkaan jääminen on pahinta mahdollista shittiä, koska menetät vallan omaan elämäästi ja valintoihisi. Siksi asiat kannattaa pitää omissa näpeissään, koituipa siitä sitten harmia tai menestystä.

Niin kauan kuin langat ovat Finavialla, on valta vieraissa käsissä. Sellaisessa koiran asemassa ei kannata olla.
tekijänä salos
#61161
Bernheart kirjoitti:Finavia toimii aivan samalla tavalla kuin muutkin yritykset.]
Tämän väitteen osoitat itsekin vääräksi.
Bernheart kirjoitti:Finavia ei nimenomaan saa luopua kannattamattomista kentistään, koska näin valtio (Helsinki-Vantaan tuloilla) ylläpitää koko maata kattavaa verkostoa.
Avatar
tekijänä Bernheart
#61162
Eli pääasia, ettei vaan ole valtiolla, luvuista, liiketaloudellisista tosiasioista ja kaikesta muusta viis. Oukki doukki. :D

Viittasin kommentilla Finavian normaaliudesta siihen, että ei se ole mitenkään "pk-seutulainen" yritys. Se on valtion firma, jonka tehtävä on pitä koko maassa lentoasemaverkostoa. Viittasin siis tähän kommenttiin:
Finavia toimii pitkälti pääkaupunkiseudun poliitikkojen suosiollisella avustuksella, joten onhan selvää mihin sen mielenkiinnon pitää kohdistua.
Eli ei Finavia ole mitenkään pk-seutulaisten poliitikkojen avustuksella toimiva. Takana on koko eduskunnan tahto, kuten jo tuo keskustelukin osoittaa. Finavian perustamisesta on aikanaan säädetty lailla:

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2009/20090145


Ote hallituksen esityksestä:
3 Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset

Ilmailulaitoksen liiketoiminta yhtiöitetään nykyisellä konsernirakenteella. Perustettava osakeyhtiö olisi elinkelpoinen ja pystyisi turvaamaan nykyiset yhteiskunnalliset tehtävänsä.

Ilmailulaitoksessa on katteellisia ja alikatteellisia liiketoimintoja. Yhteiskunnalle strategisesti tärkeitä alikatteellisia toimintoja, kuten maakuntalentoasemien ylläpito ja valtakunnalliset lennonvarmistuspalvelut, rahoitetaan yhteisön oikeuden sallimalla tavalla markkinaehtoisten ja kannattavien liiketoimintojen tuotoilla, joita ovat lentoasematoimintaan olennaisesti liittyvä kiinteistöliiketoiminta ja muut kaupalliset palvelut. Kaupallinen liiketoiminta on järjestetty kaikilta osin liiketaloudellisin perustein.

Ilmailulaitos ei tarvitse valtion talousarviorahoitusta edellä kuvatun ristisubventiomahdollisuuden ansiosta. Tilanteen jatkuminen myös yhtiöittämisen jälkeen edellyttää liiketoimintarakenteen säilyttämistä ennallaan.

Perustettavan osakeyhtiön hallinnassa olisi Suomen lentoasemaverkon perusinfrastruktuuri varmistaen verkostoperiaatteen mukaisen valtakunnallisen lentoasemaverkon hallinnan ja lennonvarmistuspalvelujen tarjonnan Suomessa.

Samalla perustettavaan osakeyhtiöön siirrettävä liiketoimintakokonaisuus varmistaisi taloudelliset edellytykset suomalaisen elinkeinoelämän kannalta strategisen kansainvälisen yhteystarjonnan ylläpitämiseen ensisijaisesti Helsinki-Vantaan lentoasemalla osana suomalaista kilpailukykyä ja lentoasemaverkoston kautta koko maan hyväksi verkostoperiaatteella. Tällä rakenteella luodaan Suomelle keskeisen tärkeät kilpailukykyedellytykset lentoasemien kilpailullisessa toimintaympäristössä, jossa erityisesti koko verkoston tulonmuodostukselle oleellisen Helsinki-Vantaan lentoaseman relevantti markkina on vähintään eurooppalainen
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 23