Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä grendy
#55020
Jaahas tämä homma voidaankin siirtää sitten alakerran puolelle. Auto- ja nimbypuolue voitti. Ve2 eli 12, 9, 10, 9 voitti. Mukaan mahtuu siis lisäksi vielä 3-8 kerroksisia lähiötalojakin. JEE on hienoa olla taas tamperelainen.
tekijänä bitterfly
#55021
I feel you, versio 1 olisi ollut todella magee, mut kyllä tamperelaisten edelleen kelpaa kun tornia pukkaa. Kakkosversionkin kohdalla olisi Turussa katana heilahtanut matalimman korkeudelta, jotta saataisiin tarpeeksi tasapaksua.
tekijänä albertobroccoli
#55022
grendy kirjoitti:Jaahas tämä homma voidaankin siirtää sitten alakerran puolelle. Auto- ja nimbypuolue voitti. Ve2 eli 12, 9, 10, 9 voitti. Mukaan mahtuu siis lisäksi vielä 3-8 kerroksisia lähiötalojakin. JEE on hienoa olla taas tamperelainen.
Links or didnt hapn?
Avatar
tekijänä grendy
#55023
K-P kirjoitti:
grendy kirjoitti:Jaahas tämä homma voidaankin siirtää sitten alakerran puolelle. Auto- ja nimbypuolue voitti. Ve2 eli 12, 9, 10, 9 voitti. Mukaan mahtuu siis lisäksi vielä 3-8 kerroksisia lähiötalojakin. JEE on hienoa olla taas tamperelainen.
Links or didnt hapn?
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa. ... 3a00+130+1

Perusteluina oli tavara-aseman purkuun että autot ja talojen mataluuteen että näin se hukkuu paremmin muuhun kaupunkiin eikä erotu millään tavalla muusta massasta. Eikä tietenkään nimbyt.
tekijänä hmikko
#55026
K-P kirjoitti: Tulipa sellanen perseraiskattu olo.
Ei saa halveerata anaaliseksiä.

Havainnekuvissa näkyy talo, jossa on sininen, punainen ja keltainen viiden kerroksen korkuinen laatikko. Onks tää nyt todellakin trendi, Jätkäsaaren HOASin talon ja Oulun suunnitelmien vanavedessä? Minen jaksa ymmärtää suunnittelijoiden mielikuvituksen puutetta ja laumasieluisuutta.
tekijänä HCB
#55034
Harmittaa tamperelaisten puolesta, että sinne ei saatu korkeampia taloja. Plussaa lienee asiassa kuitenkin se, että aluetta ylipäätään kehitetään ja rakennetaan ja ilmeisesti niihin taloihin ei tule nauhaikkunoita. Havainnekuvissa talot oli jopa ihan kivan näköisiä, mutta olisivathan ne olleet vielä kivempia jos niissä olisi ollut enemmän korkeutta. Jotenkin tulee samanlainen fiilis kuin Helsingin Töölönlahdesta: Kiva, että aluetta rakennetaan ja kehitetään, mutta ei uskalleta ottaa riskejä tai tehdä rohkeasti uutta ja poikkeavaa.
Avatar
tekijänä Kantti
#55038
Olis tuo ykkösvaihtoehto ollut parempi vaikka näyttikin tulitikuista tehdyltä havainnekuvan perusteella. ;) Vähän samat maut kuin Janne_H:lla, jotakin tanskalaista mutta ei aivan imase. Kaupunkikuvan kannalta olisi kuitenkin ollut kiinnostavampi ja tuoreempi. Kakkosvaihtoehto menee vähän vanhoilla vauhdeilla vaan taas.
Avatar
tekijänä Tähtitorni
#55040
Olen syvästi pettynyt päättäjien päätöksestä. :( Suattaapi olla, että täytyy sulatella tätä tietoa viinaksilla. SOK-tornihotellin ja mahdollisen 20 kerroksisen Rastin maamerkin jälkeen en olisi halunnut tietenkään uskoa, että kyseisten saunamökkien valitseminen olisi edes mahdollista. Ei selvästikään kauaa kestänyt se tornitalobuumi täällä Tampereella.


Liian matalaa, aivan liian matalaa...
Kuva
tekijänä salos
#55050
Tampereen kaupunki 3.4.2013 kirjoitti:Yhdyskuntalautakunta päätti asettaa Ratapihankadun pohjoisosan asemakaavaehdotuksen nähtäville

Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunta päätti kokouksessaan keskiviikkona 3. huhtikuuta 2013 asettaa Ratapihakadun pohjoisosaa koskevan asemakaavaehdotuksen nähtäville. Nähtäville menevässä kaavaehdotuksessa Ratapihankatu on linjattu suoraan eli se ei kierrä vanhaa tavara-asemaa, mutta säilyttää muuten alueen vanhaa rakennuskantaa. Valitussa ehdotuksessa painottuu toimitilarakentaminen.


Lautakunta äänesti asemakaavan palauttamisesta valmisteluun siten, että lautakunnalle tuotaisiin uusi suunnitelma jossa olisi myös tavara-aseman säilyttäminen olisi tasa-arvoisena vaihtoehtona. Äänestyksessä käsittelyn jatkaminen voitti äänin 7–3, joten ehdotus kaavan asettamisesta nähtäville hyväksyttiin esityksen mukaisesti.

Lautakunta lisäsi yksimielisesti esitykseen ponnen, jossa edellytetään että tulevan päätöksenteon pohjaksi laaditaan luettelo kaupungin arvokkaista? rakennuksista perusteluineen.

Ratapihankatua ympäristöineen välillä Itsenäisyydenkatu–Ainonkatu koskien oli vuodenvaihteessa nähtävillä kaksi asemakaavaluonnosta, joille oli kaksi alavaihtoehtoa. Asuminen ja toimitilarakentaminen painottuivat eri tavalla luonnoksissa ja Ratapihankatu oli linjattu suoraan. Alavaihtoehdoissa tavara-asema oli kierretty tekemällä mutka Ratapihankatuun.

Lautakunnassa hyväksytty kaavaehdotus päätettiin luonnosvaihtoehtojen vertailun ja palautteen pohjalta laatia uudisrakentamisen osalta toimitilarakentamista painottavan luonnosvaihtoehdon ja Ratapihankadun osalta suoran linjausvaihtoehdon mukaisena. Vaikka rautatien tavara-aseman säilyttäminen sai palautteissa kannatusta, arvotettiin tavara-aseman kiertävän katulinjauksen ratkaisusta alueen toimivuudelle ja turvallisuudelle aiheutuvat haitat niin merkittäviksi, ettei sitä katsottu mahdolliseksi esittää toteutuksen pohjaksi. Myös tavara-aseman purkamista kannatettiin luonnosvaiheen palautteessa.

Vastaavasti suoran katulinjauksen mukainen vaihtoehto oli vertailussa parempi useimmilla tarkastelun osa-alueilla. Ratkaisevaa katulinjausvaihtoehtojen toteutuskelpoisuuden arvioinnissa on ollut mm. Rongankadun alikulun kaltevuudeltaan esteettömyyden vaatimusten mukainen liittyminen Vellamonkatuun ja Peltokatuun sekä eri liikennemuotojen vilkkaan risteämiskohdan liikenneturvallisuus ja viihtyisyys. Suoran katulinjauksen perusteluna on myös vanhojen rakennusten ympäröimän viihtyisän ja toiminnallisen aukion syntymisen.

Sujuvuus tärkeää

Keskustan kehänä toimivalle Ratapihankadulle on ennustettu jopa 20 000 ajoneuvon vuorokausiliikennemäärää. Mikäli katu ei toimi sujuvasti, heijastusvaikutukset näkyvät nopeasti lähialueen katuverkoilla sekä Ratapihankadun liittymissä Viinikassa ja Rantaväylällä.

Tavoitteena uudiskortteleissa on käyttötarkoituksien sekoittuminen siten, että valtaosa kerrosalasta on toimitiloja, mutta kortteleihin on mahdollista sijoittaa myös asumista. Maantaso- ja kattokerrokset tarjoavat sijainniltaan ainutlaatuisia mahdollisuuksia keskustaan hakeutuville toiminnolle. Liiketiloja tulee sijoittaa erityisesti Peltokadun varteen.

Kaava-alueen työpaikkojen määräksi on arvioitu noin 1000 ja asukkaiden määräksi enimmillään 100–200. Kaavalla mahdollistetaan uudisrakennuksille rakennusoikeutta yhteensä noin 39 300 kerrosneliömetriä.

Nykyisistä rakennuksista PMK:n nykyisen kiinteistön ala on 19 900 kerrosneliömetriä.

Tämän lisäksi kaava- alueella sijaitsee yhteensä neljä pienempää suojeltavaa rakennusta yhteenlasketulta kerrosalaltaan 3000 km2.

http://www.tampere.fi/tampereinfo/viest ... 9yEFg.html
Löytyisiköhän foorumilta innokkaita muistutuksen tekijöitä? Tässä vaiheessa tämä mitäänsanomaton suunnitelma voidaan vielä torpetoida. Toisena mahdollisuutena on lähettää sähköpostia suoraan YLA:n jäsenille.

Omasta puolestani voin osallistua kustannuksiin mikäli myöhemmin löytyy halukkuutta valittaa hallinto-oikeuteen. Sinne tämä kaava menee joka tapauksessa, sillä tavara-aseman purkua vastustetaan yleisesti. Mielestäni tavara-asema pitääkin purkaa, mutta lättänää kaupungin kehittämistä haittaavaa suunnitelmaa ei voi muuta kuin vastustaa.
Avatar
tekijänä henkka
#55051
Tampereen kaupunki 3.4.2013 kirjoitti:Vastaavasti suoran katulinjauksen mukainen vaihtoehto oli vertailussa parempi useimmilla tarkastelun osa-alueilla. Ratkaisevaa katulinjausvaihtoehtojen toteutuskelpoisuuden arvioinnissa on ollut mm. Rongankadun alikulun kaltevuudeltaan esteettömyyden vaatimusten mukainen liittyminen Vellamonkatuun ja Peltokatuun sekä eri liikennemuotojen vilkkaan risteämiskohdan liikenneturvallisuus ja viihtyisyys. Suoran katulinjauksen perusteluna on myös vanhojen rakennusten ympäröimän viihtyisän ja toiminnallisen aukion syntymisen.
Missä tahansa noista ehdotuksista, varsinkin tässä nähtäville tulevassa "viihtyisän ja toiminnallisen" aukion halkaisee Vellamonkatu, jonka voi ylittää vain yhdestä kohdasta. Joten jos jostain haluaisin muistuttaa / huomauttaa, niin siitä että aukion kohdalla (Murtokadun ja Ratapihankadun välillä) Vellamonkatu olisi yhteiskäyttöistä(?) katutilaa.
Avatar
tekijänä grendy
#55057
Kyllä tälle asialle jotain pitää tehdä. Matalaa paskaa rakennetaan ja sitten ihmisten takia, jotka ei jaksa rattia kääntää, tuhotaan yli 100v vanha rakennuskin että tilalle saadaan rakentaa 3 kerroksinen elementtitalo. JES! GO TAMPERE!
tekijänä Maumatti
#55060
Kyllä se korkeampi suunnitelma on ehdottomasti parempi, mutta eniten mua ärsyttää valkoinen laatikko eli jo valmistunut scandic tampere station joka järkyttävällä rumuudellaan pilaa alueen.
Avatar
tekijänä henkka
#55285
Tästäkin on yleisötilaisuus näköjään tulossa ja kaava tulee huomenna nähtäville.
tampere.fi kirjoitti:Yleisötilaisuus 18.4.

Ratapihankadun pohjoisosan (Itsenäisyydenkatu - Ainonkatu) asemakaavan nro 8330 ehdotusvaihdeen ja Tammelan alueen muiden suunnitelmien yleisötilaisuus pidetään torstaina 18.4.2013 klo 18.00.

Paikka: Monitoimitalo 13, Satakunnankatu 13, Wivi Lönn -sali 4.krs. Tervetuloa!

Ratapihankadun pohjoisosan ehdotusvaiheen suunnitelmat ovat nähtävillä 11.4. - 13.5.2013. Aineistoon voi tutustua allaolevan linkin kautta.
http://www.tampere.fi/kaavatjakiinteist ... nkatu.html
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8