Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
Tekijänä Janne_H
#54022
Objectif Lune kirjoitti:Onneksi Espoo on pikku hiljaa tajunnut, että niillä oikeasti kulkee ihan hyvin toimiva rata kaupunkinsa läpi. Harmi, että sielä on jo niitä logistiikkakeskuksia yms. asemien vieressä.
No ainoa logistiikkakeskus on oikeastaan Keran aseman vieressä oleva Inex. Inexin vuokrasopimus tosin loppuu 2016 ja tämän jälkeen Suomen suurin elintarvikkeiden logistiikkakeskus siirtyy Sipooseen. Alueella on jo nyt tyhjillään muita isoja teollisuusalueita. Näin ollen aivan Keran aseman ympäristössä vapautuu isot alueet asuntorakentamiseen lähitulevaisuudessa. Tässä on tuoreen kaupunginvaltuutetun Laura Kiijärven diplomityö, jossa alueelle tulisi asukasmäärältään Etelä-Leppävaaran veroinen kaupunginosa. http://kaupunkitilassa.blogspot.fi/2012 ... aytto.html

Olen kanssasi hiukan eri mieltä, mitä tulee tuohon radan toimivuuteen. Hyvinhän se toimii välillä Helsinki-Leppävaara, kun käytössä on neljät raiteet. Leppävaarasta länteen toimivuus tipahtaakin hurjasti, kun on vain yhdet kiskot per suunta. Ruuhka-aikana myöhästymiset ovat arkipäivää, kaukojunilla etuajo-oikeus, junat seisomapaikkoja myöten täynnä. Tuolla välillä lisäksi käytetään ainoastaan niitä ikivanhoja korkea-lattiaisia vaunuja, jotka ovat lastenrattaiden ja liikuntarajoitteisten kauhu. Kaupunkiradan jatkaminen Leppävaarasta Kauklahteen on kyllä yksi tärkeimmistä seuraavista ratahankkeista pk-seudulla.
Tekijänä frank_hki
#54023
Janne_H kirjoitti:Kaupunkiradan jatkaminen Leppävaarasta Kauklahteen on kyllä yksi tärkeimmistä seuraavista ratahankkeista pk-seudulla.
Totta. Tämä ja pisara, niin mun puolesta raskasraiteet alkaisi olla siinä ainakin toistaiseksi. Kenties metro lännemmäs, kun se nyt siellä jo on, mutta näiden jälkeen viimeistään voisi keskittyä parantamaan olemassa olevaa raitioinfraa ja laajentamaan verkostoa kantakaupungin ulkopuolelle.
Avatar
Tekijänä Clepe
#54026
Objectif Lune kirjoitti:Pääradalla, Vantaankosken radalla ja Metroradalla tiiviys ja alueiden toimivuus on kyllä Suomen parhaimmistoa, vaikka olisi ollut varaa rakentaa vieläkin tiiviimmin. Nythän itseasiassa useassa paikassa tiivistetään metroasemien ympäristöä. Hyvä niin. Rantarataa ei pidä syyttää Espoon taudeista. Onneksi Espoo on pikku hiljaa tajunnut, että niillä oikeasti kulkee ihan hyvin toimiva rata kaupunkinsa läpi. Harmi, että sielä on jo niitä logistiikkakeskuksia yms. asemien vieressä.
Vantaankosken radan lähiöt on kaavoitettu radan kanssa samaan aikaan, joten siellä toimivuus on kyllä aivan eri luokkaa. Metro kulkee lähiövyöhykkeellä koko matkan motarin vieressä, mikä on jopa Suomen mittakaavassa surkeaa suunnittelua. Mitä tulee tiiviyteen, niin en oikein näe eroa metro/ratalähiöiden ja muiden välillä. Esimerkiksi Matinkylä, Olari, Kivenlahti, Lauttasaari, Roihuvuori ja Pihlajisto/Pihlajamäki ovat tiivideltään ihan metrolähiöiden luokkaa. Metrolähiöt ovat toki keskimäärin suurempia kooltaan (ja asukasmäärältään), mutta metron kannalta tämä on lähinnä ongelma, sillä silloin vaaditaan myös liityntäbusseja. Jos halutaan luoda toimivaa helminauhakaupunkia niin yhdyskuntien pinta-alan tulisi riippua kävelymatkasta asemalle, ei asukasmäärästä.
Objectif Lune kirjoitti:Östersundomissa kyse on tiivistämisestä/hajauttamisesta ihan riippuen siitä, miten alue rakennetaan. Nyt näyttää siltä, että alue rakennetaan hyvin väljästi, koska ei haluta rakentaa "lähiöitä", mikä tarkoittaa että metrosta on vaikea saada edes kannattavaa. Sääli.

Metro ei tietenkään ole edellytys tiivistämiselle, mutta tehokkaat liikennejärjestelmät eli metro, spora, pyöräily ja kävely ovat.
Suomalaiset lähiöt ovat aina väljiä. Tiivismatalalla saataisiin paljon aikaan, mutta silloin jokaisen takapihalla ei olisi kuusimetsää. Itse asiassa voi olla että vähiten haittaa koituisi jos Östersundomiin rakennettaisiin vaikka 10000 asukkaan OKT lähiö ja liitettäisi takaisin Sipooseen. Sitten Helsinkikin voisi keskittyä siihen kaupungin tekemiseen. Kaupungin laajeneminen on aina hajauttamista riippumatta siitä miten alue rakennetaan, tiivistäminen tehdään nykyiseen kaupunkirakenteeseen.
Tekijänä hmikko
#54027
Soininvaara on blogissaan maninnut useamman kerran Espoon kaupunkiradasta, että valtion osallisuus päätöksenteossa on hidastanut toteutusta. Ts. rata ei ole vissiin ollut Liikenneviraston (ja edeltävien ratavirastojen) tärkeysjärjestyksessä tarpeeksi korkealla, ja rahat on laitettu muualle. Jos nykyiset valtion liikennerahat annettaisiin kunnille vapaasti liikenteeseen käytettävänä könttänä, Espoon olisi ainakin kannattanut tehdä kaupunkirata Espoon keskukseen ja Kauklahteen jo aikaa sitten. Tietty Espoon omatkaan päättäjät eivät ihan kaikki ole mitään raideliikenteen ylimpiä kannattajia.
Tekijänä frank_hki
#54320
Metro on nyt karannut vähän käsistä... :lol: OK, tajuan, että tilavaraus, mutta silti. Miksi edes ajatella metroa tuonne. Tosin 2065 metro varmasti kulkee 300km tunnissa ja pysähtymättä. Näin uutisoi asiasta metrotoimiston tiedotu... anteeksi, Helsingin Sanomat:
Metrolle tarjotaan kahta vaihtoehtoa Majvikista itään
Kuva
Si­poo ti­la­si suun­nit­te­lu­yh­tiöl­tä lin­jauk­set itä­met­ron jat­kees­ta. Rai­teet kaar­ta­vat eri reit­te­jä pit­kin vi­sioi­tuun Sib­bes­bor­giin.


Si­poon ti­laa­ma sel­vi­tys­työ itä­met­ron jat­kos­ta Maj­vi­kis­ta eteen­päin on val­mis­tu­nut. Suun­nit­te­lu­yh­tiö WSP Fin­land eh­dot­taa jat­ko­suun­nit­te­lun poh­jak­si kah­ta lin­jaus­vaih­toeh­toa.

Maj­vi­kin jäl­keen Väs­ters­ko­gin ase­ma oli­si mo­lem­mis­sa sa­mas­sa pai­kas­sa, mut­ta sen jäl­keen vaih­to­eh­dot eroa­vat toi­sis­taan.

Mo­lem­mat lin­jauk­set päät­ty­vät kaa­vail­tuun Sib­bes­bor­gin kau­pun­kiin, jos­sa voi­si vuon­na 2065 asua 100 000 asu­kas­ta.

ETE­LÄI­NEN vaih­to­eh­to kul­ki­si moot­to­ri­tien tun­tu­mas­sa Sib­bes­bor­giin Skräd­dar­byn kaut­ta.

Poh­joi­sem­mas­sa vaih­to­eh­dos­sa Väs­ters­ko­gin ase­man jäl­keen jat­ket­tai­siin Uu­den Por­voon­tien lin­jaus­ta, ja siel­tä rai­teet jat­kui­si­vat edel­leen Sib­bes­bor­gin ase­mal­le.

VAIH­TO­EH­TO­JA tut­ki­taan osay­leis­kaa­vap­ro­ses­sis­sa, jo­ka al­koi vii­me jou­lu­kuus­sa.

"Kun suun­ni­tel­laan 50 vuo­den pää­hän, ei tär­kein­tä ole hirt­täy­tyä vä­li­nee­seen. Tär­kein­tä on va­ra­ta ti­la maan­käy­tös­sä jouk­ko­lii­ken­teel­le, on se sit­ten met­ro tai jo­ta­kin muu­ta", sa­noo lii­ken­ne­suun­nit­te­lu­yk­si­kön pääl­lik­kö Reetta Putkonen WSP Fin­lan­dis­ta.

"Jos alue suun­ni­tel­laan pe­rin­tei­ses­ti, pää­dy­tään sa­maan, ai­ka kal­lii­seen rat­kai­suun, mi­tä Es­poos­sa voi­daan nyt seu­ra­ta. Met­ro on vie­ty maan al­le, kun si­tä ei alun pe­rin suun­ni­tel­tu osak­si yh­dys­kun­taa."
Tekijänä frank_hki
#54326
JR kirjoitti:Metro meinataan siis vetää Joensuuhun asti.. :D
Joo, kato kuntaliitetään muu suomi Helsinkiin niin saadaan aivan heittämällä 5 miljoonan asukkaan metropoli. Joensuu kuin Joensuu, näinhän se menee :D
Viimeksi muokannut frank_hki, 05.03.13 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekijänä pallo
#54328
Jos nuo harmaat ja oranssit alueet kuvaavat alueella olevaa asutusta, alan pikkuhiljaa huolestua..
Avatar
Tekijänä Clepe
#54331
pallo kirjoitti:Jos nuo harmaat ja oranssit alueet kuvaavat alueella olevaa asutusta, alan pikkuhiljaa huolestua..
On siellä omakotitaloja pitkin peltoja ja metsiä, sen näkee tieverkostakin. Noi harmaat ovat pääosin teollisuusalueita, mm Arla-Ingmanin meijeri. Toi harmaa lähellä Helsingin rajaa on kuitenkin Sipoonrannan asuinalue. Mutta kyllä tonne on metro saatava, sillä Helsingissä ei vaan enää ole neitseellistä maastoa mihin kaavoittaa metsälähiöitä.
Tekijänä frank_hki
#54333
Clepe kirjoitti:Mutta kyllä tonne on metro saatava, sillä Helsingissä ei vaan enää ole neitseellistä maastoa mihin kaavoittaa metsälähiöitä.
Näin on! Ja lännessä vähintäänkin Inkooseen! Näissä Kaukoidän ja Turun saariston metrohankkeissahan ei luonnollisesti ole mitään tolkkua ilman Keskustatunnelia ja Kuningasavenyytä, joiden rakentamista täytyy kyllä myös kiirehtiä pikimmiten :toothy10:
Avatar
Tekijänä RV
#54334
Ihme tyrmäämistä taas. Mun käsittääkseni Söderkullasta tulee koko alueen keskus ja se laajentuu monella kymmenellä tuhannella asukkaalla, jolloin radan mennessä pohjoisesta tämä on täysin luonnollinen ja järkeenkäypä esitys. Ei asutuksen olla mihinkään kuvittelliselle kunnanrajalla ajateltu pysähtyvän. Juuri tuollainen asenne loppukädessä estää kaiken toteutumisen meillä.
Avatar
Tekijänä Clepe
#54337
^Matka-aika tuolta keskustaan (noin 25km) tulee olemaan yli 40 minuuttia metrolla asemalta asemalle, samalla yleisesti hyväksytty kokonaismatka-aika työmatkoilla on noin 30 minuuttia. Eli vain harva tyytyy tollaseen surkeaan palveluun. Lähijunalla samassa ajassa pääsee 60 km päähän Hyvinkäälle.
Avatar
Tekijänä RV
#54338
Clepe kirjoitti:^Matka-aika tuolta keskustaan (noin 25km) tulee olemaan yli 40 minuuttia metrolla asemalta asemalle, samalla yleisesti hyväksytty kokonaismatka-aika työmatkoilla on noin 30 minuuttia. Eli vain harva tyytyy tollaseen surkeaan palveluun. Lähijunalla samassa ajassa pääsee 60 km päähän Hyvinkäälle.
Niin no, itse linjaisinkin tuosta lähijunan kuten olen useasti maininnut, mutta tällä haavaa tuo on paras ratkaisu :? Mutta miksi ihmeessä Söderkullan keskus jää täysin vaille järkevää etäisyyttä asemasta? 2065... Kaikki tuo voitaisiin tehdä jo nyt. No eipä ole kiirettä... Käykökän alueelle niin kuin Teiskolle?
Tekijänä frank_hki
#54339
RV kirjoitti:
Clepe kirjoitti:^Matka-aika tuolta keskustaan (noin 25km) tulee olemaan yli 40 minuuttia metrolla asemalta asemalle, samalla yleisesti hyväksytty kokonaismatka-aika työmatkoilla on noin 30 minuuttia. Eli vain harva tyytyy tollaseen surkeaan palveluun. Lähijunalla samassa ajassa pääsee 60 km päähän Hyvinkäälle.
Niin no, itse linjaisinkin tuosta lähijunan kuten olen useasti maininnut, mutta tällä haavaa tuo on paras ratkaisu :? Mutta miksi ihmeessä Söderkullan keskus jää täysin vaille järkevää etäisyyttä asemasta? 2065... Kaikki tuo voitaisiin tehdä jo nyt. No eipä ole kiirettä...
Ei tuo ole milloinkaan paras ratkaisu. Matka-aika olisi järjetön ja aivan varmasti tulisi nyt tässä kohdin viimeistään kapasiteetti vastaan. Minun mielestäni Sipoon olisi kannattanut ennemmin tehdä lähijunaselvitys, ehkä se olisi saanut asenteita muuttumaan Helsingin päässäkin.

Mun ei ole todellakaan tarkoitus negailla negailun takia, mutta enhän mä nyt voi riemusta hyppiä, kun tehdään järjettömiä tutkimuksia ja suunnitellaan aivottomia hankkeita.

Sipoo-parka on nyt ajettu ton Helsingin lebensraumin hankkimisen jälkeen ahtaalle, ja niiden on pakko alkaa keksiä näitä hajarakenteita, kun eivät enää uskalla olla maaseutukunta. Helsinki voi ja Helsingin pitäisi yhäkin pystyä kasvamaan omien rajojensa sisällä. Helsingin omat rajat menevät tulkintani mukaan kehä kolmosen tienoilla :lol:
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 52