Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#52112
sekovene kirjoitti:
Motareista bulevardoisin.. bulevardittaisin... bulevardisoisin ihan ekana Hämeenlinnanväylän alun. Eli käytännössä tekisin siitä kortteli kerrallaan Mannerheimintien, jonka varren maankäyttöä voisi muutenkin vähän tehostaa, loppupäätä. Kaikkihan sitä motaria ajavat jatkavat Mannerheimintietä joka tapauksessa, eli no worries, autoilijat. Keskuspuiston länsireunasta menisi 100-200 metrin siivu, mutta tämä olisi vain parannusta nykytilanteeseen moottoritien melualueena. Hakamäentien tunnelihirvitykselle nyt ei varmaan voi tehdä mitään, mutta olisi kiva, jos pikaratikkamaiset sporakiskot saisi Haagaan (nimbyjä täynnä toki) myös vedettyä. Alkaisi ehkä pikkuhiljaa se RV:n inhoama bussiralli Manskulla kääntyä vähenemään päin.

RV:lle myös tiedoksi, että kaupunkibulevardin varsi ei ole sinänsä huippuviihtyisää aluetta, mutta tässä tonttipulassa ja autoilun ylivallassa on tyydyttävä tälläisiin.
Kyllä, Hmlväylän alku voisi hyvin muuttaa Mannerheimintien jatkeeksi eheyttäen Haagaa, ja "moottoriliikenne" ohjata tunnelissa n. 1-1,5 Km ennen nykyistä tien alkua Pasilanväylälle. Ai niin, eiväthän tunnelit käy.
#52115
RV kirjoitti:Kyllä, Hmlväylän alku voisi hyvin muuttaa Mannerheimintien jatkeeksi eheyttäen Haagaa, ja "moottoriliikenne" ohjata tunnelissa n. 1-1,5 Km ennen nykyistä tien alkua Pasilanväylälle. Ai niin, eiväthän tunnelit käy.
Pasilanväylä lienee näistä tunneli-ideoista se vähiten vähäpäinen. Nykytilanteessa en sen tarvetta allekirjoita, kun Kehä I+säteittäiset ajaa ihan saman asian. Jos säteittäisiä pikkuhiljaa bulevardisoitaisiin, niin Kehä I:n merkitys laskisi ja Pasilanväylä olisi varmasti tarpeen poikittaisen liikenteen hoitamiseksi näillä liikennemäärillä. Tosin niinkin voisi käydä, että yhdyskuntarakenteen tiivistyminen pikkuhiljaa vähentäisi autoilua ja ilman Pasilanväylääkin pärjättäisiin. Tiedä sitten.

Joka tapauksessa tässä touhussa saattaisivat jopa kaikki osapuolet jäädä voitolle. Oletettavasti poteroista ei kuitenkaan liikuta mihinkään ja mitään ei bulevardisoida sen paremmin kuin tunneleitakaan rakenneta. Kalliiksi tulisi uudet rakennusmaat, jos jokaisen uuden bulevardin lopusta pitäisi vielä vetää kilometrien pituiset tunneliliittymät Pasilanväylälle.
#52128
Kävelinpä tänään Rautatientorilla ja tuli mieleen, että sinnehän sopisi joku lisärakennus.
Noista keskustan toreista tuli mieleen Elielinaukio. Onko niin, että Länsimetron myötä dösät muuttaa Kampin terminaaliin ja Elielinaukio autioituu? Olisi aika luonteva ilmansuunta laajentaa kävelykeskustaa tonne. Postikujakin lähinnä parkkipaikkana nykyään (vaikka parkkihallikin olisi tarjolla :roll: ).

Vltavan-talon pohjoisjatkeena on joskus ollutkin talontynkää...
http://www.vltava.fi/talon_historia.html
#52133
cobaink kirjoitti:
Kävelinpä tänään Rautatientorilla ja tuli mieleen, että sinnehän sopisi joku lisärakennus.
Noista keskustan toreista tuli mieleen Elielinaukio. Onko niin, että Länsimetron myötä dösät muuttaa Kampin terminaaliin ja Elielinaukio autioituu? Olisi aika luonteva ilmansuunta laajentaa kävelykeskustaa tonne. Postikujakin lähinnä parkkipaikkana nykyään (vaikka parkkihallikin olisi tarjolla :roll: ).

Vltavan-talon pohjoisjatkeena on joskus ollutkin talontynkää...
http://www.vltava.fi/talon_historia.html
Tuota Vltavan taloa soisi tosiaan jatkettavan.

Muistaakseni Elielinaukion dösät jatkavat kuitenkin samaan malliin, mitä pidän aika ihmeellisenä, kun se Kampin bussiterminaali on tasoa state of the art. Jos en nyt oikeasti väärin muista, niin kauppakeskuksen liikkeitä olisi tarkoitus laajentaa sinne bussiterminaalin puolelle ja loput tilat käyttää Kirkkonummen bussien terminaalina tms.
#52396
Tuli muuten mieleen, että Linnanmäen Alppilan puoleisen parkkipaikan voisi rakentaa maan alle ja päälle mahtuisi muutama uusi talo tai esimerkiksi pienehkö hotelli. Ne voisivat olla jotenkin hauskasti alppimajojen tyylisiä, mutta kuitenkin kerrostaloja. Lisäksi Lintsi saisi parkkihallista ja hotellista tuloja pidemmällä aikavälillä.
#52401
Siihen on kai joku vanha kaava jo olemassakin? Noi lintsin parkkisekoilut on jo ihan oma saagansa. Suunniteltiin luolaa, vesitorniparkkihallia, Töölön kisahallin parkkikselta köysirataa, Messukeskuksen bussikuljetuspelleily....Kai se vaan tulee lintsille halvemmaksi olla hoitamatta pysäköintiä, kunnon villi länsi meininki Alppilassa kesäisin.
#52424
On myös tullut kaavoittajalla mieleen, (asuintalon) kaavoitus taitaa olla työn alla. Parkkapaikka alustavan suunnitelman mukaan tosin siirtyy vesilinnaan. Toivon paikkaan sopivaa rakentamista: umpikorttelia tai yhdeltä sivulta auki olevaa korttelia. Nykyisessä kaavassa kortteli on määritetty sosiaali- ja terveydenhoitoalan kiinteistöille, mutta on jäänyt parkkipaikkakäyttöön.
#54201
Tuli muuten tuosta Linnanmäestä mieleen, että siitä junaradan viereltä aivan Helsinginkadun kupeelta voisi lohkaista ison osan asuinrakentamiseen. Miten upealta näyttäisi esim. 8 kerroksisten talojen rykelmä siinä kalliolla, joka ei ole nyt minkäänlaisessa käytössä (paitsi juopottelun). Muutenkin Helsinginkadun varrella on monessa kohti varaa talonrakentamiseen.
#54202
HCB kirjoitti:Tuli muuten tuosta Linnanmäestä mieleen, että siitä junaradan viereltä aivan Helsinginkadun kupeelta voisi lohkaista ison osan asuinrakentamiseen. Miten upealta näyttäisi esim. 8 kerroksisten talojen rykelmä siinä kalliolla, joka ei ole nyt minkäänlaisessa käytössä (paitsi juopottelun). Muutenkin Helsinginkadun varrella on monessa kohti varaa talonrakentamiseen.
blogasin tosta vastikään. :)

Kuva
#54204
Aivan mielettömän upea suunnitelma! :thumbright: Ja tuossa suunnitelmassa Alppilan Pisara-asema tulisi hyvään käyttöön (harmi kun se ei toteudu, siis se asema)..
Mikä siinä on, että Helsingin kantakaupunkia ei millään saada tiiviimmäksi? Miksi pitää rakentaa jonnekin metsään kun kaupungissa on niin paljon alaa? Eikä tuossa suunnitelmassa itse asiassa edes syödä puistoa, päin vastoin. Puistoista tulee viihtyisämpiä kun niiden vierellä on taloja ja palveluita kivijalkaliikkeissä.

Minä ehdotan sinulle ihan tosissani, että näytät tuon suunnitelman kaupunkisuunnitteluvirastolle. Jos siellä on yhtään kykyä tarttua kansalaisaloitteisiin, niin tuo on juuri sitä mitä nyt kaivataan!
#54205
Nojaa, ensinnäkin Stadionin eteläpuolinen alue on ihan hienoa lehtomaista puistoa, jonka rakentaminen olisi sääli. Suuri osa tuosta on myös kalliota, joka paitsi kiva maisemallinen elementti on myös varsin mahdotonta rakentaa. Muutamat parkkipaikat saisi kyllä tuosta laittaa täyteen, Töölönlahdelle ehdottomasti jotakin "isoa" eikä perustaloja. Toki kallioiden päälle voisi sommitella muuteman korkean komean pistetalon, joista avautuisi melkoisen hulppeat näkymät. Radanvarren itäpuolella on upea puisto, johon en toivoisi koskevan.
#54206
HCB kirjoitti:Aivan mielettömän upea suunnitelma! :thumbright:
Kiitos kehuista!
HCB kirjoitti:Mikä siinä on, että Helsingin kantakaupunkia ei millään saada tiiviimmäksi?
Aihe on poliittisesti herkkä, joten virkamiehet ja poliitikot eivät uskalla ehdottaa tai viedä asioita eteenpäin. Vain paperilla olevat asukkaat kun ei äänestä kunnallisvaaleissa, joten heitä on kiva syrjiä nimbyjen painostuksesta.
HCB kirjoitti:Minä ehdotan sinulle ihan tosissani, että näytät tuon suunnitelman kaupunkisuunnitteluvirastolle. Jos siellä on yhtään kykyä tarttua kansalaisaloitteisiin, niin tuo on juuri sitä mitä nyt kaivataan!
Kyllä asiat alkavat mennä omalla painollaan sitten kun on sen aika.
RV kirjoitti:Nojaa, ensinnäkin Stadionin eteläpuolinen alue on ihan hienoa lehtomaista puistoa, jonka rakentaminen olisi sääli.
Tavallaan olen samaa mieltä, hienoja vanhoja puita. Ei koko alueella mutta Vauhtitien ja Mäntymäentien varressa. Ongelma on kuitenkin se että Töölönlahti vie kaiken huomion, joten se puisto jää vähän turhaksi. Jätin kuitenkin katukuilut noitten lehtomaisten alueiden kohdalla leveiksi jolloin osa puista voidaan säästää.
RV kirjoitti:Suuri osa tuosta on myös kalliota, joka paitsi kiva maisemallinen elementti on myös varsin mahdotonta rakentaa.
Mielestäni kallion päällä olevat rakennukset voivat myös olla kiva maisemallinen elementti, lisäksi meidän pieniä korkeuseroja saa rakennusten avulla kivasti korostettua. Kallion päälle rakentaminen on hieman normaalia kalliimpaa (kunnallistekniikka pitää räjäyttää kallioon), mutta kantakaupungin hinnat kyllä kattaa lisäkustannuksen. Ja ei sitä hyvää rakennusmaata liiemmin enää löydy, jolloin valintana on paalutus tai kallio.