Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä Jarza
#52026
Kaleva kirjoitti:Matkakeskuksen päärahoittaja vetäytyi, vaatekaupat edelleen sitoutuneita

Oulun matkakeskuksen rahoitus on avoinna. Päärahoittajaksi ehdolla olleen sijoittajan kerrotaan vetäytyneen. Asiasta uutisoi tänään Yle.

Lemminkäinen Talo Oy:n aluejohtaja Marko Palonen vahvistaa tapahtuneen, mutta ei paljasta vetäytynyttä rahoittajaa.

Marko Palonen vakuuttaa, että sijoittajien kanssa tehdään jatkuvasti töitä.

”Olemme herkässä tilanteessa. Neuvottelut jatkuvat. Käyttäjäpuolella meillä on hyvä tilanne. Pohjoismaiset vaatekaupat ovat tulossa. VR:n puolella muutoksia ei ole tapahtunut”, Palonen kertoo Kalevalle.

Kauppakeskukseen on kerrottu olevan tulossa muun muassa H&M, Cubus, Carlings, Dressmann, Bik Bok ja KappAhl.

”Yrittäjät uskovat Ouluun ja alueeseen. Osa yrityksistä on uusia Oulussa ja osa laajentaa toimintaansa. Ne täydentävät Oulun puutteellista erikoistavarakauppaa”, Palonen sanoo
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/matka ... ta/617023/

Näin täällä tänään.
Avatar
tekijänä atr
#52027
Viime vuoden uutisoinnin perusteella pidin matkakeskuksen toteutumista vielä mahdollisena. Nyt en usko siihen enää. :smt021
Avatar
tekijänä Iggy.P
#52029
Minusta tuntuu ettei täällä vain ole tarpeeksi halua keskuksen rakentamiseen. Automarkettien laajentaminen tuntuu sen sijaan sujuvan ilman mitään ongelmia. Ensin Zeppeliiniä laajennettiin ja sen jälkeen puheet Raksilan markettien siirtämisestä aseman alueelle kuopattiin. Seuraavaksi laajennetaan Limingantullin Prismaa:
Kaleva 3.1.2013 kirjoitti:Arina investoi vahvasti Limingantullissa

Osuuskauppa Arina investoi Oulussa noin 30 miljoonaa euroa Limingantullin Prismakeskuksen uudistamiseen.

Liikekeskus laajenee ja pesee täydellisesti kasvonsa ensi marraskuuhun mennessä. Rakennustyöt, jotka on jo aloitettu, työllistävät noin sata henkeä. Uusi sisäänajo helpottaa liikennöintiä alueelle Nuottasaarentieltä käsin.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/arina ... sa/617010/
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#52149
Höh, meneeköhän tässäkin 12 vuotta kuten kallioparkissa? :smt009
Iggy.P kirjoitti:Minusta tuntuu ettei täällä vain ole tarpeeksi halua keskuksen rakentamiseen. Automarkettien laajentaminen tuntuu sen sijaan sujuvan ilman mitään ongelmia.


Jep, ja hiukkavaaraan ollaan kaavoitettu 30 000:lle asukkaalle samalla kun keskustaan ei olla saatu edes yhtä 10 kerroksista taloa pystyyn.

Noh, Ouluhan on vain "Capital of Northern Scandinavia"
tekijänä DFox
#52152
Tuliniemi kirjoitti:Höh, meneeköhän tässäkin 12 vuotta kuten kallioparkissa? :smt009 "
Matkakeskusta on suunniteltu Ouluun ainakin 25 vuotta.
Itse en usko matkakeskuksen valmistumiseen ennen vuotta 2020.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#52156
Oulu on autokaupunki jossa ajellaan ympäriinsä vanhoilla amerikan raudoilla, poltetaan sikareita ja kuunnellaan bluesia. Näennäinen hyvinvointi keräytyy makkaraksi keskustan ulkopuolelle ja rappioituville keskusta-alueille muuttaa laitapuolen kulkijoita ja opiskelijaradikaaleja jotka vastustavat jotakin epämääräistä ja kuuntelevat vanhaa huuliharppumusiikkia...
tekijänä ÄmJii
#52159
Harmittaa, kun Oulu on niin vahvasti kasvava kaupunki ja sitten se kasvu kanavoituu pitkin maita ja mantuja. Keskustassakin voisi tapahtua jotakin. Uskon kyllä kallioparkin käynnistävän niitä isoja esillä olleita kauppakeskusprojekteja. Niissä kaiketi suunnitelmat ovat jo pitkällä. Olen ajatellut tähän matkakeskuksen junnaamisen johtuvan juurikin näistä todennäköisesti toteutuvista muista kauppakeskuksista. En sitten tiedä olisiko tuo matkakeskus ollut järkevämpi toteuttaa ihan vaan matkakeskuksena ja asuntoina kauppakeskuksen sijaan. Kämppien luulisi tekevän kauppansa kasvavassa kaupungissa.

Keskustoihin pitäisi muutenkin rakentaa palvelujen lisäksi paljon asuntoja. Palvelut eivät ole ainoa kehittämisen kohde. En tiedä Oulun tilannetta, mutta otaksun, että keskustaan voisi enemmän asuntojakin rakentaa. Ainakin kuvista päätellen ydinkeskusta on se Oulun heikko lenkki ja siellä olisi paljon rumia ja tehottomia purettavia asuinkerrostaloja, jotka voisi korvata vähän näyttävämmillä ja tehokkaammilla. Tosin osa niistä nyt rakenteilla olevista alueista taitaa laajentua ihan järkevästi keskustan tuntumaan.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#52162
hmikko kirjoitti:
Iggy.P kirjoitti:Näennäinen hyvinvointi keräytyy makkaraksi
... vyötärölle...
Myös sinne.., ja muijilla perseeseen ;)

Matkakeskuksen junnaamiseen vaikuttanee myös se että Oulu on enemmän lentoliikenteen kuin rautatieliikenteen varassa. Jyväskylässä ja Tampereella tilanne on toisenlainen.
tekijänä Purkki^
#52164
Oulun lentokentän matkustajamäärät on tosi hyvässä nousussa. Onko ihan mahdoton ajatus, että sinne rakennettaisiin rata lähitulevaisuudessa? Ilmakuvaa kun katsoo niin ei rataa tarvitsis montaa kilometria tehdä ja reitillä on vain peltoja. Kannattaisiko Oulun matkakeskuksen rakentaminen ajoittaa radan kanssa samaan? Vähän niinkuin nyt tapahtuu kehäradan ja Tikkurilan matkakeskuksen kanssa.

Edittiä: Voi olla että tästä on puhuttu aikaisemminkin....?
Avatar
tekijänä Clepe
#52171
^Mä jo ehdin innostua tosta Purkin ideasta, mutta siinä on Oulunsalon kylä ikävästi tiellä. :(
tekijänä Purkki^
#52173
Clepe kirjoitti:^Mä jo ehdin innostua tosta Purkin ideasta, mutta siinä on Oulunsalon kylä ikävästi tiellä. :(
Siinä Oulunsalon alapuolella on tilaa vaikka muille jakaa...
Avatar
tekijänä Klazu
#52177
ÄmJii kirjoitti:Harmittaa, kun Oulu on niin vahvasti kasvava kaupunki ja sitten se kasvu kanavoituu pitkin maita ja mantuja.
Jep, tämä harmittaa itseänikin Oulun kohdalla. Tuolla väestönkasvulla siitä voisi halutessaan rakentaa vähemmän autokaupunki, mutta tähän ei tunnu olevan niin minkäänlaista halua. En tiedä onko mitään perää omassa käsityksessäni, että paikallinen S-ryhmä Arina on todella vahva ja mukana kaikessa päätöksenteossa ja heille kyllä kelpaa autokaupungin ylläpito, sillä se tuo ihmisiä heidän automarketteihinsa? Voi olla että vain kuvittelen, mutta jotenkin tullut tällainen mieleen.
Avatar
tekijänä eskimo
#52186
Klazu kirjoitti:En tiedä onko mitään perää omassa käsityksessäni, että paikallinen S-ryhmä Arina on todella vahva ja mukana kaikessa päätöksenteossa ja heille kyllä kelpaa autokaupungin ylläpito, sillä se tuo ihmisiä heidän automarketteihinsa? Voi olla että vain kuvittelen, mutta jotenkin tullut tällainen mieleen.
Totta! Arinalla oli kaupungin paras tavaratalo ydinkeskustan parhaalla paikalla. Sen kehittäminen jätettiin hoitamatta ja lopulta se purettiin ja paikalle rakennettiin hotelli.
Kuva
Arina toteutti uuden Prisman Limingantulliin kaupunkisuunnittelijoiden vastustuksesta huolimatta - luottamuselimet jyräsivät kaavoittajat ja pohjoissuomen suurin hypermarket päästettiin keskelle teollisuusaluetta.
Kuva
Tapahtumassa on sikäli onnellinen loppu, että Stockmann huomasi tilaisuuden ja perusti keskustaan erinomaisen tavaratalon.
Myohemmin Arina näyttää katuneen tekoaan, kun suunnittelee uuden tavaratalon toteuttamista ydinkeskustaan. Yksi kortteli on jo lunastettu hanketta varten.
kuvien lähde Bing Maps
Avatar
tekijänä RV
#52190
Oulun rakenne tekee siitä autokaupunkina toimivan, itse ainakin pidän kaupungista sellaisenaan ;) Tosin keskusta on liiankin vaatimaton. Ainakin kasvun meininkiä ja ideologiaa tuntuisi riittävän; Oulu vaikuttaa porskuttavan eteenpäin, toisin kuin kauppakeskuksen toisensa jälkeen torppaavat, mitään muuta kuin kauniita sanoja tilalle tarjoavat eteläsuomalaiset kaupungit. Vaikka Arinan kaltaiset hankkeet eivät ehkä miellytä Talo-foorumilaista vihreän kaupunkisuunnittelun gurua, ottavat sen asiakkaat ja siitä työpaikkoja saavat hankkeen varmasti avosylin vastaan. Jännää muuten, itse luulin että tämä Matkakeskus on jo tyyliin rakenteilla.

Mutta, onko Oulussa millainen lähijunaliikenneverkko, vai onko sellaista lainkaan? Sellainenhan olisi yhtälailla kaupungin selvästi etelä-pohjoinen-painoitteisen rakenteen ansiosta helposti hoidettavissa.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#52191
RV kirjoitti:
Mutta, onko Oulussa millainen lähijunaliikenneverkko, vai onko sellaista lainkaan? Sellainenhan olisi yhtälailla kaupungin selvästi etelä-pohjoinen-painoitteisen rakenteen ansiosta helposti hoidettavissa.
Tein vuosia sitten aiheesta tällaisen ketjun: http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=8&t=477

Eipä tuosta pahemmin ole sen jälkeen tosin juttua ollut. Aika hiljaista taitaa sen "suunnitteluun" kuulua..
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9