Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä RV
#51574
Ideaalikaupungilla pitää olla rosoinen, brutaali puoli; ehkä juuri siksi kaipaan esim. eritasoja. Eikös sellainen kaupunki olisi todella tylsä, jossa kaikki on steriilia Kartanonkoskea, kukkaistutuksia ja liikenneympyröitä sekä ratikoita? Kaupungissa tulee olla myös betonisiltoja ja massiivisia ddr-kerrostaloja, "kauniin puolen" ohella.
tekijänä Kirsi
#51575
RV kirjoitti:Ideaalikaupungilla pitää olla rosoinen, brutaali puoli; ehkä juuri siksi kaipaan esim. eritasoja. Eikös sellainen kaupunki olisi todella tylsä, jossa kaikki on steriilia Kartanonkoskea, kukkaistutuksia ja liikenneympyröitä sekä ratikoita? Kaupungissa tulee olla myös betonisiltoja ja massiivisia ddr-kerrostaloja, "kauniin puolen" ohella.
Anteeksi, jos kuulostaa nenäkkäältä, mutta sopiiko tämä kuvaus mielestäsi mitenkään Tukholmaan, jota edellä peukutit? Missä on se roso?
Avatar
tekijänä RV
#51578
Kirsi kirjoitti:
RV kirjoitti:Ideaalikaupungilla pitää olla rosoinen, brutaali puoli; ehkä juuri siksi kaipaan esim. eritasoja. Eikös sellainen kaupunki olisi todella tylsä, jossa kaikki on steriilia Kartanonkoskea, kukkaistutuksia ja liikenneympyröitä sekä ratikoita? Kaupungissa tulee olla myös betonisiltoja ja massiivisia ddr-kerrostaloja, "kauniin puolen" ohella.
Anteeksi, jos kuulostaa nenäkkäältä, mutta sopiiko tämä kuvaus mielestäsi mitenkään Tukholmaan, jota edellä peukutit? Missä on se roso?
Tukholmassa on Slussen ja Centralbron, suuret sillat, Sergelin tori, tunnelbana ja valtavien tornitalojen lähiöt. Ne tekevät siitä "aidon" suurkaupungin. Dubai esim. ei tätä ole.
tekijänä magno
#51579
Tukholmassa on joitain ihan järkyttäviä lähiöitä eli kyllä sieltä rosoisuutta löytyy.
tekijänä Kazaam
#51580
Niin, kyllähän Tukholman lääniin ja ympäri Ruotsia kohosi miljoonaohjelman myötä aikamoisia betonilähiöitä, tosin Suomen vastaaviin ne ovatkin palveluiden, sijaintien sekä etenkin liikenneyhteyksien suhteen (Tunnelbana) paljon paremmin suunniteltuja, mutta myös yksittäiset rakennukset ovat massiivisempia. Vähän kyllä siltä vaikuttaa, että pk-seudulle pitäisi saada nykyään neljännesmiljoonaprojekti tai jokin vastaava. :lol:
tekijänä frank_hki
#51587
En nyt ihan allekirjoita tuota rosoisuuden ideaalia. Sitä on joissain kaupungeissa, joihinkin se sopii, toisiin ei, mutta ei sitä saa pakottamalla esiin.

Tukholmassa ideaalisinta itsessäni on juurikin jo aiemminkin mainittu julkisen liikenteen verkon kasvaminen käsi kädessä kaupungin laajenemisen kanssa. Toisin kuin esimerkiksi täällä koto-Helsingissä, kuten kaikki tiedämme.

Toinen Tukholman hyvä puoli on keskustan kävely-ympäristö. Söderissä katselen usein kateellisena sitä, kuinka hiljaisemmat kadut on ihan yksinkertaisin keinoin rauhoitettu ja ohjattu autoliikenne suuremmille väylille. Vertailukohtana Kallio, jonka läpi autojen pitää päästä joka hemmetin katua pitkin, mutta pyörätietä ei saada sille kuuluville paikoille millään. Ja tämä ei nyt ole mikään provo sulle, RV :lol:
Avatar
tekijänä RV
#51589
Kaikkihan tuo on juuri sitä, miksi itse haluan em. Keskustatunnelin - keskustan kadut rauhallisiksi ihmisille. Tukholman keskustan läpiajoliikenne hoituu Centralbronin sekä muiden isojen siltojen ja muutaman pääkadun kautta. Toki sijainti on helpompi kuin Helsingin.
tekijänä frank_hki
#51590
Kaikkihan tuo on juuri sitä, miksi itse haluan em. Keskustatunnelin - keskustan kadut rauhallisiksi ihmisille. Tukholman keskustan läpiajoliikenne hoituu Centralbronin sekä muiden isojen siltojen ja muutaman pääkadun kautta. Toki sijainti on helpompi kuin Helsingin.
Kalliossa on Sörnäisten rantatie ja Hämeentie rintarinnan - ensimainittu rakennettiin lienee sen kokoiseksi kuin se nyt on, että se hoitaisi läpiajoliikenteen. Näinhän ei ole, koska Hämeentie vetää silti ja uskomatonta kyllä, myös Flemari - Porthaninkatu -linja. Koska Suomessa on erilaista kuin muualla, täällä ei voida rajoittaa / ohjata autoilua millään keinoin. Tukholmassa on myös tietullit, btw.

Tunneli ei ratkaise perimmäistä ongelmaa - auto saastuttaa. Itseasiassa helpottamalla läpiajoa saataisiin aikaan enemmän autoilua = lisää saastetta. Jos lupaat lobata autovalmistajia sähköautojen kannalle, niin lupaan harkita vaikka HKI - TRE motarin tunneloinnin kannattamista.
tekijänä Kirsi
#51599
Mulle ei kyllä betonilähiöt, siltahässäkät sun muut edusta sitä "rosoisuutta", joka tekee kaupungista mielenkiintoisemman ja lähestyttävämmän. Uskon, että naapurimaassa nuo ovat massiivisempia. Sitähän ne ovat entisissä Neuvostoliiton maissakin. Mikä tuollaisessa brutalismissa viehättää? Nuo commieblock-kaupunginosat edustavat sitäpaitsi epäkaupunkia, perinteisen tiiviin kaupunkirakenteen hajoamista. Näyttää hyviltä valokuvissa joo. Mulle riittää hyvin jo se, että kaupungin asukkaat eivät näytä samasta muotista valetuilta ja siellä on sellaisia paikkoja/tapoja viettää aikaa, joita ei voi konseptoida ja monistaa pelkän rahan tekemisen takia kaupungista ja maasta toiseen.
tekijänä hmikko
#51600
Kirsi kirjoitti:Mikä tuollaisessa brutalismissa viehättää?
Itseäni ei viehätä, enkä pidä Tukholman kolossilähiöitä ideaalina tai mitenkään tarpeellisina Tukholman vetovoiman kannalta, mutta tässä kohtaa on todettava, että Tukholmassa kerrostalolähiöiden rakentamisen ja arkkitehtuurin laatu oli aikanaan monissa tapauksissa monta pykälää helsinkiläistä parempi, samoin myös 90-luvun laman aikaan. Meikäläisittäin ankeimpia elementtilaatikoita ei siellä koskaan tehty.
tekijänä frank_hki
#51601
Pakko vetää kotiin päin sen verran, että mulle Helsinki on kyllä aika ideaali - tai voisi olla. Täällä on potentiaalia, ja viimeisen 15 vuoden aikana moni asia on muuttunutkin koko ajan parempaan. Jos saisi Helsingin toimivammalla liikenteellä (lue: vähemmän yksityisautoilua kantakaupungissa, nopeammat raitiotiet ja nykyisen lähijunametron sijaan astetta kevyemmän ja joustavamman version), niin oltaisiin jo aika lähellä täydellistä :)

Helsinki ja koko suomalainen kaupunkielämä on sen verran nuorta verraten vaikkapa juuri Tukholmaan, että ehkä meiltä metsäläisiltä "oma tupa ja perunamaa" -orientoituneilta toisen tai kolmannen polven kaupunkilaisilta ei voi vielä liikoja toivoa... :roll: Näin tiukasti kärjistäen.

Mutta Tukholman "kurjimmatkin" lähiöt on aika idyllisiä maailman mittakaavassa. Ja se tunnelbana, se tunnelbana...
tekijänä Kirsi
#51604
frank_hki kirjoitti:

Helsinki ja koko suomalainen kaupunkielämä on sen verran nuorta --- että ehkä meiltä metsäläisiltä "oma tupa ja perunamaa" -orientoituneilta toisen tai kolmannen polven kaupunkilaisilta ei voi vielä liikoja toivoa... :roll: Näin tiukasti kärjistäen.
Hohhoijaa.
tekijänä frank_hki
#51605
Hohhoijaa.
Mikä, Kirsi, haukotuttaa? Ei tämä ole pottuilua, vaan spekulointia. Hohhoijaa sille, ettei sitä saa sanoa. Kyllä Helsinkiinkin tuli aika rysäyksellä ja aika paljon myöhemmin jengiä kuin moniin muihin Euroopan kaupunkeihin. On siinä varmaan jotain selitystä sille, miksi ainakin oletettiin metsälähiöiden olevan viihtyisämpiä. Ja toki kantakaupunki oli aikanaan hiilipölyinen ja ihmiset asuivat ahtaissa huoneissa, joten metsälähiöt oli siinäkin mielessä aikanaan ideaaliratkaisu.

Helsinki ja Suomi kaupungistui tiettyjen kaupunkirakennuksen ideaalien aikaan, ja tottahan se näkyy yhä.

Ja juuri näihin metsälähiöihin muutti aikanaan valtava määrä ihmisiä ensi kertaa kaupunkiin. Joten jos parin sukupolven kaupunkikokemus on se, että on motari ja lähiöryppäät ja kaivataan koko ajan johonkin mystiseen "vanhaan hyvään aikaan", eli omakotitaloon ja puutarhaan, niin kyllähän se nyt varmasti vaikuttaa vahvemmin kuin varhemmin kaupungistuneissa maissa.

Että saisinko pyytää avaamaan tätä hohhoijaa?

Tiukasti kärjistäen.
tekijänä sekovene
#51606
Kazaam kirjoitti:Niin, kyllähän Tukholman lääniin ja ympäri Ruotsia kohosi miljoonaohjelman myötä aikamoisia betonilähiöitä, tosin Suomen vastaaviin ne ovatkin palveluiden, sijaintien sekä etenkin liikenneyhteyksien suhteen (Tunnelbana) paljon paremmin suunniteltuja, mutta myös yksittäiset rakennukset ovat massiivisempia. Vähän kyllä siltä vaikuttaa, että pk-seudulle pitäisi saada nykyään neljännesmiljoonaprojekti tai jokin vastaava. :lol:
Tuntemani miljonprogrammet-lähiöt Tukholmassa sijaitsevat kaukana kaupungista ja niistä on hyvät joukkoliikenneyhteydet ainoastaan kaupunkiin. En pidä tätä kovin hyvänä suunnitteluna, vaikka kieltämättä Suomessa on tämä perseily viety aivan omalle tasolleen. Tukholman kaupunki on kyllä hieno, kuten kaupungit yleensäkin.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11