Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
tekijänä Janne76
#47831
bitterfly kirjoitti:Turussahan ollaan hajauttamassa työkkärin toimintoja keskustan ulkopuolelle, oliko se Skanssiin ja Länsikeskukseen. Ja jumalauta, jos joskus opiskeluiden jälkeen joku yrittää ehdottaa, että minä lähden KESKUSTASTA kauppakeskukseen juttelemaan paperinpyörittäjien kanssa, niin joku saa siitä kyllä sellaisen sanallisen ryöpyn niskaansa, että häpeän sanojani jo etukäteen.
:smt023

Tuossa linkissä minkä laitoin on ihan videokuvaa keskustelusta :)
tekijänä Purkki^
#47832
Ihme juttuja noi et jumboon ei pääse kun autolla jne. Itse olen kulkenut lukemattomia kertoja sinne dösällä ilman minkäänlaisia ongelmia.
Avatar
tekijänä Janne_H
#47833
Purkki^ kirjoitti:Ihme juttuja noi et jumboon ei pääse kun autolla jne. Itse olen kulkenut lukemattomia kertoja sinne dösällä ilman minkäänlaisia ongelmia.
Se on se yleinen talo-mentaliteetti, että jos vieressä ei ole 100 vuotiasta umpikorttelia, niin kaikki on pelkkää automarkettia ja lähiötä...
tekijänä hmikko
#47834
Purkki^ kirjoitti:Ihme juttuja noi et jumboon ei pääse kun autolla jne. Itse olen kulkenut lukemattomia kertoja sinne dösällä ilman minkäänlaisia ongelmia.
Itäkeskuskeskustelussa (jep, muotoilin sen tarkoituksella) vertailukohta on raskasraideyhteys, jollainen on mm. Itiksessä, Sellossa, Myyrmannissa ja vuonna 2015 Isossa Omenassa, jos Länsimetron aikataulua uskotaan (ei vissiin pitäisi). Kehäradan linjaus on taktisesti sivussa Jumbosta, mikä on aika paha suunnittelumoka. Itse en ole oikein tajunnut, miksi Jumbo ei ole Tikkurilassa, kun sen olisi rakentamisen aikoihin vielä voinut tunkea jonnekin aseman lähettyville.
Avatar
tekijänä Clepe
#47838
hmikko kirjoitti:
Purkki^ kirjoitti:Ihme juttuja noi et jumboon ei pääse kun autolla jne. Itse olen kulkenut lukemattomia kertoja sinne dösällä ilman minkäänlaisia ongelmia.
Itäkeskuskeskustelussa (jep, muotoilin sen tarkoituksella) vertailukohta on raskasraideyhteys, jollainen on mm. Itiksessä, Sellossa, Myyrmannissa ja vuonna 2015 Isossa Omenassa, jos Länsimetron aikataulua uskotaan (ei vissiin pitäisi). Kehäradan linjaus on taktisesti sivussa Jumbosta, mikä on aika paha suunnittelumoka. Itse en ole oikein tajunnut, miksi Jumbo ei ole Tikkurilassa, kun sen olisi rakentamisen aikoihin vielä voinut tunkea jonnekin aseman lähettyville.
Eikä itse joukkoliikenneyhteydet ole ainoa asia, voi myös verrata sijoittumista kaupunkirakenteeseen. Jumbon ympäristö on suurelta osalta, logistiikka-aluetta yrityspuistoa jne. Pakkalan kaupunginosassa on alle 8000 asukasta. Asuinaluetta ja jumboa ei olla edes yritetty sulattaa yhteen vaan välissä on yli sadan metrin levyinen kokoajakatu-parkkipaikka-kuolemankenttä-yhdistelmä. Itäkeskus on kyllä samassa mielessä lähes yhtä surkea, mutta se on sentään asuinkeskittymän keskellä. Siinä mielessä jumboon kohdistuva kritiikki on aivan perusteltua.
Avatar
tekijänä weba
#47875
Pakkalan kaupunginosassa on alle 8000 asukasta. Asuinaluetta ja jumboa ei olla edes yritetty sulattaa yhteen vaan välissä on yli sadan metrin levyinen kokoajakatu-parkkipaikka-kuolemankenttä-yhdistelmä.
Pikkasen joudun korjaamaan, että Pakkalan sijasta kannattaa katsoa Aviapoliksen asukasmäärää joka on noin 18 000, Aviapolikseen kuuluu Ylästö, Viinikkala, Tammisto, Pakkala, Kartanonkoski, Veromies ja Lentokenttä.

Tuo 'kuolemankenttä' johtuu runkosähköverkosta (Kehä3:n suuntainen, kiertää lentoasemaa) joka sattuu kulkemaan juuri tuosta välistä läheiselle suurehkolle muuntamolle.
Tarvittaisiin aika massiivisia muutoksia sähköinfraan että nämä saisi siirrettyä jonnekkin muualle, ja niiden alle tosiaan saa vain katua tai parkkipaikkaa.

Mutta kuulosti melkeen siltä kun et olisi käynyt paikanpäällä kymmeneen vuoteen. Logistista aluetta ja joutomaata löytyy enää lähinnä Kehä3:n pohjospuolelta, sinnekkin muutoksen tuulet puhaltavat ihan lähivuosina.

Yrityspuistoa toki löytyy, mutta kyllähän siellä työskentelevät ihmiset käyvät ihan samalla tapaa kaupassa kun kaikki muutkin, työpäivän aikana voi poiketa lounaalla Jumbossa, kotiin lähtiessä käydä kaupasta ostokset kyytiin yms?

Mielestäni Jumbo on suorastaan erinomainen esimerkki siitä miten kauppakeskus voi nousta menestykseen juuri siksi että siellä ei ole raskasraideyhteyttä, joten lieveilmiöt loistavat poissaolollaan. Kauppa käy erinomaisesti ja asiakkaat sekä kauppiaat ovat tyytyväisiä. Tullaan jopa kauempaa ihan vaan siksi että Jumbo on niin mainio paikka asioida verrattuna näihin toisiin vaihtoehtoihin :)
tekijänä Jape
#47880
weba kirjoitti:Mutta kuulosti melkeen siltä kun et olisi käynyt paikanpäällä kymmeneen vuoteen. [...] Yrityspuistoa toki löytyy, mutta kyllähän siellä työskentelevät ihmiset käyvät ihan samalla tapaa kaupassa kun kaikki muutkin, työpäivän aikana voi poiketa lounaalla Jumbossa, kotiin lähtiessä käydä kaupasta ostokset kyytiin yms?
Lepuskin Alepa on myös loistava paikka autoilijalle. Tiedän tämän, koska tapaan tehdä siellä ostokset kun jään junasta ja kävelen kotiin. En myöskään ymmärrä, miksi yksityisautoilijat voivat olla sitä vastaan, että yksityisautoilu kiellettäisiin kaikkialla niin kuin Aleksanterinkadulla - sieltähän pääsee hypättyä suoraan ratikkaan ja Metroon Kaisaniemessä yms?
tekijänä mikael008
#47918
Kyllä Suomessa loppuu kohta kysyntä näillä suurille keskuksille... Luulisi, että itäkeskuksen kohtalo varottaisi jostain! Kohta ollaan siinä pisteessä, ettei edes uudet kaupat enää tuo ostajia lisää. Itis on menettäny asemansa kuluttajien silmissä. Mitä jos näin tapahtuu esim 35ha kauppakeskukselle?
tekijänä Purkki^
#47924
mikael008 kirjoitti:Kyllä Suomessa loppuu kohta kysyntä näillä suurille keskuksille... Luulisi, että itäkeskuksen kohtalo varottaisi jostain! Kohta ollaan siinä pisteessä, ettei edes uudet kaupat enää tuo ostajia lisää. Itis on menettäny asemansa kuluttajien silmissä. Mitä jos näin tapahtuu esim 35ha kauppakeskukselle?
Ei kysyntä ainakaan pk-seudulla lopu. Itis on menettänyt asiakkaita muille kauppakeskuksille joka kertoo vaan siitä, että kilpailu on kovaa. Mielummin katsoisin tilastoja siitä miten kaikkien kauppakeskusten asiakasmäärät yhteensä on muuttunu viime vuosien aikana.
tekijänä Archie
#47928
Ei lopu kysyntä pääkaupunkiseudulla, ainakaan väestökehityksen valossa:
(Pääkaupunkiseutu, Lähteenä Wikipedia)

ASUKASLUVUN KEHITYS VUOSIKYMMENITTÄIN:
Vuosi Asukasluku Väkiluvun muutos
1940 307 000
1950 408 000 + 101 000
1960 543 000 + 135 000
1970 693 000 + 150 000
1980 755 000 + 60 000
1990 822 000 + 67 000
2000 949 000 + 127 000
2010 1 036 000 + 87 000

ASUKASLUVUN KEHITYS VUOSITTAIN:
Vuosi Asukasluku Väkiluvun muutos
2005 1 252 010 + 11 477
2006 1 265 473 + 13 463
2007 1 279 711 + 14 238
2008 1 295 955 + 16 244
2009 1 310 755 + 14 800
2010 1 324 558 + 13 803
2011 1 341 216 + 16 658
Tällä hetkellä mennään noin 140 000 asukkaan kasvua per vuosikymmen.

Itäkeskuksen suosion hipuminen johtunee siitä, että se on saanut paljon kilpaillijoita. Ja tulee saamaan tulevina vuosina lisää esimerkiksi Kalasatamaan ja Pasilaan.

Kun muistelen aikakautta ennen 90-luvun lamaa, niin "isoille" ostoksille mentiin joko Forumiin tai Itäkeskukseen. Nyt voi valita edellämainittujen lisäksi Ison Omenan, Jumbon, Sellon, Kampin, jne...
tekijänä avuba
#47931
Purkki^ kirjoitti:Ihme juttuja noi et jumboon ei pääse kun autolla jne. Itse olen kulkenut lukemattomia kertoja sinne dösällä ilman minkäänlaisia ongelmia.
Joo mutta kun menet bussilla sinne, niin heti pysäkillä pois jäädessäsi huomaat että koko kompleksi on suunniteltu siten, että sinne kuuluu kulkea vain ja ainoastaan omalla autolla. Esimerkiksi kaikki sisäänkäynnit ovat suoraan parkkihalleihin, jolloin bussilla tullessa joutuu kävelemään lähes kilometrin, että pääsee parkkihalliin, josta löytyy sitten se sisäänkäynti. Kuva bussipysäkeistä: https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=60 ... 5,,0,-0.64

Mielestäni kauppakeskus Entressessä on suunniteltu todella hyvin se kadun puoleinen julkisivu. Saisi olla Jumbossa samanlainen.
tekijänä Purkki^
#47935
avuba kirjoitti:
Purkki^ kirjoitti:Ihme juttuja noi et jumboon ei pääse kun autolla jne. Itse olen kulkenut lukemattomia kertoja sinne dösällä ilman minkäänlaisia ongelmia.
Joo mutta kun menet bussilla sinne, niin heti pysäkillä pois jäädessäsi huomaat että koko kompleksi on suunniteltu siten, että sinne kuuluu kulkea vain ja ainoastaan omalla autolla. Esimerkiksi kaikki sisäänkäynnit ovat suoraan parkkihalleihin, jolloin bussilla tullessa joutuu kävelemään lähes kilometrin, että pääsee parkkihalliin, josta löytyy sitten se sisäänkäynti. Kuva bussipysäkeistä: https://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=60 ... 5,,0,-0.64

Mielestäni kauppakeskus Entressessä on suunniteltu todella hyvin se kadun puoleinen julkisivu. Saisi olla Jumbossa samanlainen.
Tuossa näyttämässäsi kohdassa kun jää pois bussista, niin pääsee rappusia pitkin tasanteelle jossa pääovi on. Matkaa pääovelle ehkä max 300m ja reitti on nimenomaan suunniteltu niin, että pysäkiltä pääsee mahdollisimman suoraan ovelle.

Editti: On muuten todella vanha toi ilmakuva, luulis googlea nolottoavan.
tekijänä avuba
#47938
Purkki^ kirjoitti:
Tuossa näyttämässäsi kohdassa kun jää pois bussista, niin pääsee rappusia pitkin tasanteelle jossa pääovi on. Matkaa pääovelle ehkä max 300m ja reitti on nimenomaan suunniteltu niin, että pysäkiltä pääsee mahdollisimman suoraan ovelle.

Vielä kun olisivat viitsineet rakentaa siihen bussipysäkille menevälle kävelyreitille jonkun katoksen ettei tarvitsisi tarpoa sohjossa. Samaan aikaan vieressä kulkevat autothan ovat mukavasti sateelta suojassa parkkihallin lipan alla. Tosiaan pysäkille kulkeva kävelyreitti on mielestäni suoranaista vittuilua julkista liikennettä käyttäviä kohtaan. Tuohon tien toisella puolella olevalle pysäkille päästäkseen pitää vielä kierrellä jostain alikulkutunnellista ja sitten nousta sitä ramppia pitkin ylös. Muutenkin Jumbon lähistöllä kevyen liikenteen väylät on suunniteltu samalla tavalla kuin jotkut moottoriteiden rampit. Eli pitkiä ja loivia kaarroksia ettei kävelijöidenkään vaan tarvitse tehdä liian jyrkkiä käännöksiä :roll: .

Monesti puhutaan, että Espoo olisi autoilukaupunki. Mielestäni Vantaa vie siinä kyllä voiton ja sen huomaa varsinkin kun vierailee tuolla lentokentän lähialueilla.
tekijänä natam
#48024
Lisää kauppakeskuksia nousee joka niemeen ja notkelmaan, vaikka taloudellinen tilanne antaisi odottaa aivan toisenlaista käyttäytymistä kiinteistösijoittajilta. Mielenkiintoista nähdä riittääkö tälle Suomen 5-6 suurimmalle keskukselle kävijöitä sijanti kuitenkin suht kaukana kehältä tai vastaavasti Hämeenlinna/Tampere akselilta.

http://www.kauppakeskuswilla.fi/fi/will ... nen-vaihe/
tekijänä hmikko
#48026
natam kirjoitti:taloudellinen tilanne antaisi odottaa aivan toisenlaista käyttäytymistä kiinteistösijoittajilta.
Korot ovat ennätyksellisen alhaalla, minkä voisi kuvitella kannustavan investoimaan. Investointien pitäisi tietysti sitten vielä tuottaakin, eli joku ilmeisesti olettaa, että shoppailu vielä joskus kiihtyy.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14