ultrix kirjoitti:drc kirjoitti:
No en kyllä tiedä mihin tuo ko. reitti sitten auttaisi, bussit taitaa jo kulkea siitä. Keskussairaalan tiellä ei ole paljoa asutusta ja keskustassa välimatkat on niin lyhyitä että hyöty olisi lähinnä päästä keskussairaalalle, jonne kyllä menee bussejakin. Keskustan jälkeen taas asutusta ei ole seppälässä juurikaan. Jotain hyötyä siitä voisi kangaslampelaisille olla, kun pääsisivät keskustaan että keskussairaalalle, sieltä ei ihan jalan kulje keskustaan kuitenkaan. Bussien ruuhkaisuudesta tosin en tiedä, bussithan siellä kulkee. Kangaslampea pidemmälle tuota ei taas kannata vetää koska siellä ei ole mitään. Kuitenkin reitti vaikuttaa minun mielestäni vähän tehottomalta ja liian vähän ihmisiä palvelevalta hintaansa nähden. Ai niin, tourulassahan asuu porukkaa jotka saattaisivat käyttää ratikkaa.
Bussit varmasti kulkee jo siitä, mutta niin myös Tampereen ja Turun suunniteltuja reittejä. Keskussairaala on varmasti merkittävä työpaikka- ja asiointikohde, ja välillä on mm. yliopisto. Itäpäässä rata kulkisi Kankaan alueen kautta ja jatkaisi vanhan Äänekosken radan pohjaa pitkin Seppälän työpaikka-alueen läpi koillisiin lähiöihin ja edelleen osa vuoroista duoraitiotienä Äänekoskelle saakka. Jos ei mitään muita hyötyjä, niin lisäisi joukkoliikenteen käyttöä, vähentäisi ympäristötasetta ja parantaisi JKL:n imagoa.
Ymmärrän sinällään kyllä pointin, mutta mielestäni tuo ei toisi juurikaan lisäarvoa (siis tuo kyseinen reitti).
Yliopistokin on matkan varrella, mutta pysäkki on toisessa päässä seminaarinmäkeä, eli keskustastakin helpompi kulkea pyörällä/kävellen. Tuo yliopiston hajautuminen ja sijainti on kyllä haastava joukkoliikenteelle.
Yksi etu mitä raitiovaunu voisi tuoda, olisi se jos reittejä saataisiin tehtyä jostain mistä bussilla ei pääse, esimerkiksi seminaarinmäen (yliopiston pääkampus) läpi (tosin Alvar Aalto-säätiö saisi varmasti hepulin ajatuksestakin
). Mutta tämähän olisi varmasti liian kallista. Voisiko ratikan saada kulkemaan esim. ylistön sillan ylitse yhdistäen mattilanniemen ja ylistönmäen?
Nopea yhteys Jyväskylän ja Äänekosken välille olisi kyllä tarpeellinen. Niin, ja kortepohjan ylioppilaskylän ja yliopiston välille olisi kenties kätevää saada suora yhteys.
Mutta ratikan tuoma lisäarvo hintaan nähden ei mielestäni riitä, ja tuskinpa sellaista tullaan toteuttamaankaan (paitsi unelmissa).
Toivotaan että täydennysrakentaminen jatkuu ja sen pohjalta tämä joskus voisi olla mahdollistakin, jos kaupunki vaan jatkaa kasvuaan.