Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Iggy.P
#40491
Ketju Itävallassa matkustaneiden kuville.

Tämän entisen suurvallan alue on nykyisin maantieteellisesti pieni, mutta sitäkin rikkaampi sisällöltään. Itävaltaan kuuluu suurkaupunki Wienin lisäksi useita melkoisen hienoja pienempiä kaupunkeja, sekä majesteetilliset Alpit. Oma matkani sisälsi käynnit Salzburgissa, Grazissa sekä Wienissä, josta seuraavat kuvat ovat. Tulen jatkossa täydentämään ketjua lisää.

WIEN 9/2011

Tämä kaupunki on rakentunut useiden etnisten ja kielellisten väestöryhmien vaikutuksesta, ja omaa siksi melko erikoisen historian verrattuna Länsi-Euroopan pääkaupunkeihin. Sillä olisi ollut kaikki mahdollisuudet kehittyä todelliseksi maailmankaupungiksi, mutta kohtalo päätti toisin. Läpi historiansa se oli saksankielisten johtaman euroopan tärkein kaupunki, aina pienten saksalaisvaltioiden yhdistymiseen 1871 asti, jolloin Berliini ohitti sen vaikutusvallassa. Suurvaltakausi jatkui kuitenkin senkin jälkeen aina Itävalta-Unkarin kaksoismonarkian hajoamiseen asti Ensimmäisen maailmansodan lopussa. Häviö sodassa johti rauhaan, jonka seurauksena maan alueet jaettiin useiksi pieniksi valtioiksi. Koska sen liittyminen Saksaan estettiin ulkovaltojen toimesta, Itävallasta tuli vastoin tahtoaan itsenäinen pikkuvaltio ns. tynkä-itävalta, jonka pääkaupungiksi se itseoikeutetusti tuli. Kaupunkia kutsuttiin itsenäistymisen alkuvuosina haukkumanimellä wasserkopf - vesipää, koska se oli aivan luonnottoman suuri pienen maan pääkaupungiksi. Wienissä oli näihin aikoihin jo kaksi miljoona asukasta.

Vaikka saksankielinen väestöryhmä onkin johtanut kaupunkia, niin se on ollut perinteisesti hyvin monikulttuurinen - ehkä enemmän kuin yksikään toinen Euroopan kaupunki. Se veti vuosisatojen ajan itseensä lahjakkaita ihmisiä kaikkialta laajasta valtakunnasta, ja Toiseen maailmansotaan tultaessa se tulvi eri kieliä puhuvia ihmisiä jotka olivat sulautuneet omalaatuiseksi kokonaisuudeksi. Kaupunki oli kuuluisa rikkaasta kulttuuristaan. 1930-40 luvuilla synkkä natsiaika kuitenkin tuhosi tämän monikulttuurisuuden, eikä se liene vieläkään täysin toipunut menetyksestään. Varsinkin Wienin kadonnut juutalainen väestönosa oli merkittävässä asemassa sen kulttuuri- ja taloustoiminnassa.

Nykypäivän Wien on aivan upea arkkitehtuuriltaan, vaikka teollistumisen aikoihin rakennettu kertaustyylinen rakennuskanta onkin suurelta osin pyyhkinyt keskiaikaisen ja barokkisen kaupunkirakenteen tieltään. Menneet vuosisadat elävät parhaiten kirkko- ja palatsiarkkitehtuurissa, jota kertaustyylien ylivallasta huolimatta riittää. Ringstrassen ympäröimä vanha keskusta "Innere Stadt", on hieno, mutta kaipaisi mielestäni täydellistä rauhoittamista henkilöautoliikenteeltä. Kävelykadut ovat kaupungin väkimäärään, ja tunnelman vaatimuksiin, nähden aivan liian vähäiset. Sama ongelma, josta kärsii mielestäni myös München.

Kuvia. Minun Wien.
Viimeksi muokannut sw, 03.09.17 20:46. Yhteensä muokattu 8 kertaa. Syy: Photobucket toimimattomat kuvalinkit poistettu
Avatar
tekijänä Iggy.P
#40508
Graz

Elikkäs, tämä on Itävallan toiseksi suurin kaupunki (250 000as). Teimme matkamme aikana päivän ja yhden yön kestäneen vierailun tänne jonka aikana kuvasin lähinnä kaupungin vanhaa osaa. Graz vaikutti vanhan keskustan osalta selvästi hoidetumman ja viimeistellymmän oloiselta, kuin turistien suosima Salzburg. Tämä oli yllättävää, sillä Graz ei ole mikään matkailukaupunki, vaikka se tarjoaakin nähtävää yllin kyllin. Sen turismi kärsii lähialueilla sijaitsevien kuuluisien kaupunkien liiasta läheisyydestä, eikä se siksi onnistu vetämään matkustavia puoleensa, vaikka hieno kaupunki onkin. Hyvä matkakohde siis sellaiselle joka on saanut liiasta turismista tarpeekseen. Grazin arkkitehtuuri ja ilmapiiri tuskin tuottavat pettymystä.



Aluksi muutama junamatkakuva. Lähestyttäessä Grazia Alpit alkavat jo loiventua. Näkymät ovat silti aika hienoja eikä matkustus tunnu siksi pitkäveteiseltä.




Itävallan maaseudulla talot on usein rakennettu pieniksi kyliksi. Vuorten rinteillä näkyi laiduntamassa lehmiä ja lampaita.



Näkymä vanhaan Graziin.




Kellotorni 1500-luvulta.





Portaat Ensimmäisen maailmansodan ajalta. Työhön käytettiin kuulemma venäläisiä sotavankeja. Ei huonompi duuni sotavangille. Tuohon aikaanhan vankeja kohdeltiin vielä melko hyvin, toisin kuin seuraavassa sodassa.




Näkymä vanhoille tiilikatoille.



Matkalaiset.




Paikallinen "sossu". Kertoneeko tämä hieman toisenlaisesta suhtautumisesta sosiaaliturvaan?



Graz Hauptbahnhof 2020.



:smt006
Viimeksi muokannut sw, 03.09.17 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa. Syy: Photobucket toimimattomat kuvalinkit poistettu
Avatar
tekijänä 16valve
#40537
Kiitos kattavasta infosta Grazin ja Wienin osalta. Itselläni ei ollut mitään erityistä odotusta Grazista, vaan ajattelin sen olevan "kaupunki muiden joukossa". Arkkitehtuurihan näyttää tosi upealta ja odotukset työmatkan suhteen nousivat pykälällä ylöspäin. Oma matkani ko. kaupunkiin on viikolla 41. Tämä osio tuli siis kreivin aikaan! Voi olla että en paljoa ehdi kuvailla, mutta toivottavasti pääsen kantakaupungin sydämeen vaikkapa päivälliselle tms. :smt023
Avatar
tekijänä Iggy.P
#40541
16valve kirjoitti:...odotukset työmatkan suhteen nousivat pykälällä ylöspäin. Oma matkani ko. kaupunkiin on viikolla 41. Tämä osio tuli siis kreivin aikaan!
Mukava kuulla. Yleensä ajoitukset on enemmän kuin vähemmän metsässä..


Salzburgista ei tullut otettua kovin montaa kuvaa, vaikka näyttävä kaupunki sekin ehdottomasti on. Toisena päivänä satoi joten se rajoitti vähän liikkumista. Toivottavasti näistä on edes jotakin iloa.
Viimeksi muokannut sw, 03.09.17 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa. Syy: Photobucket toimimattomat kuvalinkit poistettu
Avatar
tekijänä Iggy.P
#40551
Hieman juttua Wienin projekteista. Kaupungissa on rakenteilla kaksi suurta rautatieasemahanketta.


Wien Hauptbahnhof

Kuva


Tällainen siitä pitäisi tulla:



Ja Mitten asema. Tämäkin hanke on käynnissä. Pidemmällä kuin edellinen.





Alla vielä linkki Wikipedian artikkeliin Wienin Stadtbahnista. Tämä on mielenkiintoinen osa Wienin raidejoukkoliikenteen historiaa. Vanhat Stadtbahn asemat ovat nykyisen U-bahnin käytössä. Niissä on sellaista vanhan suurkaupungin arvokkuutta mitä monesta kaupungista ei löydy. En valitettavasti onnistunut löytämään linkkiä jossa asemat esiteltäisiin kattavasti. Jos joku sattuu sellaisen tietämään, tai omistaa kuvia kys. asemista, niin olisi mukavaa saada ne ketjuun. Vanhoja asemia on kuitenkin käytössä enemmänkin kuin nämä alla olevissa kuvissa/linkeissä näkyvät. Löytyisikö Sky-Williltä parempaa tietoa?

Wiener Stadtbahn


Kuva
http://en.wikipedia.org/wiki/Pilgramgas ... na_U-Bahn)



Kuva
http://de.wikipedia.org/wiki/Hietzing

http://en.wikipedia.org/wiki/Karlsplatz ... hn_Station


http://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_U-Bahn


Stadtbahnista on olemassa tällainen kirja, jota minulla itselläni ei tosin ole :(


Horn, Alfred, Peter Bader (Mitarb.), Hermann Heless (Mitarb.) u. a.: Wiener Stadtbahn. 90 Jahre Stadtbahn, 10 Jahre U-Bahn. Wien (Bohmann Verlag), 1988.
Viimeksi muokannut sw, 03.09.17 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa. Syy: Photobucket toimimattomat kuvalinkit poistettu
Avatar
tekijänä Iggy.P
#40576
Kirjoitin ketjun ensimmäisessä viestissä että toivoisin Wienin vanhan keskustan rauhoittamista henkilöautoliikenteeltä. Haluan kirjoittaa tästä koska keskustelu kävelykaduista on ajankohtainen, ja kauempaa tulevat esimerkit ovat tarpeellisia nekin. Varsinkin, koska usein todetaan Suomen tulevan jälkijunassa tässä kehityksessä. Koetan havainnollistaa seuraavilla kuvilla ettei Wienissäkään asia ole vielä täysin ratkaistu. Ja muistutan vielä siitä, että Ringstrassen ympäröimä Innere Stadt ei ole neliökilometriä suurempi alue, joten ehdottamani alue on kantakaupungin laajuuteen nähden varsin pieni.

Kuvissa näkyvät paikat eivät ehkä vaikuta kovinkaan ongelmallisilta, mutta koin paikanpäällä tilanteen niin, että väki pakkautuu autoilta rauhoitetuille Grabenille ja Kärtnerstrasselle melkoiseksi sumpuksi, samalla kun muu Innere Stadtin alue on kaupunkielämän kannalta enemmän tai vähemmän kuollutta autojen valtaamaa aluetta.

Suomessa kävelykatuja on hyvin rajoitetusti, se on tosiasia. Mielestäni tilanne ei ole kuitenkaan Wienin tai Müncheninkään kaltaisissa paikoissa niin hyvä kuin joskus annetaan ymmärtää. En vastusta autoilua, mutta toivoisin sitä ohjattavan tehokkaammin kaupunkisuunnittelun keinoin. En ymmärrä mitä lisäarvoa kuvitellaan muutamien satojen parkkipaikkojen tuovan kaupunkikeskustaan, jossa liikkuu jalkaisin jatkuvasti kymmeniätuhansia ihmisiä. Näyttää siltä, että jalankulkijat hakeutuvat mieluummin varsinaisille kävelykaduille autojen valtaamien alueiden jäädessä läpikulkupaikoiksi. Tämän vaikutus keskustan viihtyisyyteen on suuri. Liiketilojen kysyntä ja hintataso vääristyvät yleensä myös, jos houkuttelevia liikepaikkoja on vain suppealla alueella.

Kuvissa on mukana vanhoja piirroksia joihin vertaamalla voi tarkastella Innere Stadtin arkkitehtonisia muutoksia 1700-luvulta nykypäivään.

Ilmakuva samasta paikasta kuin edelliset.




Stadtpalais nykyisin.

Piirros parin sadan vuoden takaa.




Neuer markt. Nyt ja 1700-luvulla.




Hohermarkt nyt ja ennen.





Kävelykatu Graben tavallista hiljaisempana aikana. Kadun nykyinen arkkitehtuuri on pääosin sadan viimevuoden ajalta.

Alla vanha Graben.



Tästä paikasta ei ole vanhaa kuvaa. Aukion tila on jaettu niin etteivät autot vie suurta maa-alaa. Toisaalta väylän reunassa oleva parkkitila ei tarjoa paikkaa kovinkaan monelle autolle.
Viimeksi muokannut sw, 03.09.17 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa. Syy: Photobucket toimimattomat kuvalinkit poistettu
Avatar
tekijänä 16valve
#41120
Kävin tosiaan parin päivän työkeikalla Itävallassa. Kaksi päivää Grazissa, tai sen lähettyvillä ja jäi meillä hiukan aikaa Wienissä oleiluunkin. Tässä aluksi kuvia Grazista. Töiden takia pääsin kaupungille vasta illalla, jolloin oli jo pimeää. No ainakin kuvat ovat erilaisia kuin iggyP:n.Olin positiivisesti yllättynyt kaupungin moninaisuudesta. Voin suositella kaikille!

Tässä ensimmäisen illan kuvasatoa..
Kuva

Kuva

Erikoinen rakennelma keskellä jokea http://en.wikipedia.org/wiki/Murinsel
Kuva

Kuva

Kuva

Päätettiin kivuta linnavuorelle. Sinne pääsee esimerkiksi portaita, kaapelijunalla tai vaikkapa hissillä. Me päätimme käyttää hissiä. Hinta 90 senttiä/ aikuinen.
Kuva

Tunneli hissille..
Kuva

Kuva

Kuva

Vanha kellotorni. Rakennettu joskus 1400 luvulla, nykyisen muotonsa torni sai 1560.
Kuva

portaita takaisin alas..
Kuva

Kuva

Monet vanhat rakennukset on valaistu upeasti.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut 16valve, 17.10.11 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä 16valve
#41122
..Toisen illan kuvasatoa. Enjoy

Ei mennyt ihan putkeen. Parkkipaikan etsinnän tuloksena keskustaan kadulle, jolle voi olla että saa, voi olla että ei saa ajaa ;) Tai ainakin joku nainen huitoi meille siihen tyyliin että ollaan väärässä paikassa. No ihan jännä kokemus tämäkin. Raitiovaunut ja mun vuokra-Volkswagen
Kuva

No löytyihän se p-paikka vihdoin. Päätimme nousta linnavuorelle tällä kertaa kaapelijunalla. Juna oli moderni ja siinä oli lasikatto. Kaupunki näkyi junasta tosi hienosti. Hinta 1,90e
Kuva

Kuva

Täysikuu. Kuva vanhan kaupungin yli jonnekin itään.
Kuva

Kävelimme kukkulalta takaisin vanhaan kaupunkiin takakautta tietä pitkin. Törmäsimme tähän luolan suuaukkoon. Viivasuora reitti vuoren halki toiselle puolelle. Vanhalle kaivokselle on löytynyt uutta käyttöä. Vuoren sisällä oli esimerkiksi teatteri ja pommisuoja jopa 50 000 ihmiselle! Valtava luolaverkosto.
Kuva

Varjokuvia :)
Kuva

Takaisin vanhaan kaupunkiin. Kaikkialla oli siistiä ja rakennukset olivat todella hyvässä kunnossa.
Kuva

Kuva

Kuva

Paikallinen käsityötaito näkyi esimerkiksi liikkeiden ikkunoissa
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Erilaista arkkitehtuuria
Kuva

Kunsthaus Graz. Rakennuksen monimuotoinen lasiseinä oli valaistu muuttuvalla teemalla. http://en.wikipedia.org/wiki/Kunsthaus_Graz
Kuva

Kuva

Näin siis Grazissa. Koitan saada Wienin kuvat joku päivä jakoon :)
Avatar
tekijänä 16valve
#41279
Muutama kuva moottoritieltä välillä Graz-Vienna.

Motarilla vauhti vaihteli erilaisissa paikoissa 80- ja tolkuttoman välillä. Tunneleissa yleinen rajoitus oli sata, mutta muutoin sai painaa niin lujaa kuin uskalsi/ viitsi. Mutkissa nopeusrajoitus oli laskettu välillä 130:n. Aika reikäpäistä touhua ;) Mulla oli iso tila-auto VW Sharan, jolla oli ihan mukava ajella vaikka auto olikin lastattu täyteen.
Kuva

Tunneleita oli todella paljon, eri muotoisia, lyhyitä, pitkiä, ja sit tosi pitkiä
Kuva

Välillä ajettiin pilvien alapuolella, välillä yläpuolella. Toisaalta nyt voi sanoa että olen ajanut myös "pilvessä" :smt017
Kuva

Tässä alitetaan lehmien laidunmaita..
Kuva

Kuva

Nyt ollaan jo lähellä Wieniä. Jonkun kalustetalon pihalla oli valtava tuoli
Kuva

Kyllä Wienissäkin löytyy korkeaa skylineä :smt023
Kuva

Commie blockeja. Taloja oli useita kooltaan "valtava". Mikontalokin kalpenee näiden rinnalla ;) Kuvassa näkyy ehkä puolet korkeudesta, olisko ollut jotain +-25krs?
Kuva

Isossa kaupungissa on suht fiksua jättää auto jonnekin parkkitaloon kaupungin laitamille. Siitä kätevintä liikkua vaikkapa metrolla. Näin tehtiin nytkin.
Kuva

Koitan tehdä ne Vienna kuvat sit toinen päivä :) Have fun..
Avatar
tekijänä 16valve
#41623
Wien osa1.
Aika paljon näkyy olevan samaa matskua IggyP:n kanssa, mutta haitanneeko tuo :) Työmatkalla kun olin, aika oli kortilla. Kuitenkin ehdimme käyttää noin puoli päivää vapaa-aikaan kaupungilla. Pitänee tulla toistekin, sillä todella paljon jäi näkemättä. Esimerkiksi Schönnbrunin linnalle ei ehditty lainkaan.

Stephansplatz
Kuva

Stephansdom sisältä
Kuva

Kuva

Maisemia tornista. Oli muuten aika mielenkiintoinen hissikuski ;)
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Rakennukset ja varsinkin niiden pääovet ovat todella upeita.
Kuva

Kuva

Kuva

Pahat ihmiset joutuu helvettiin. Enkeli vielä varmistaa tuomiota tulikeihäällään.
Kuva

Kuva

Nykytaidetta
Kuva

Kuva

Rakennusten koristelussa on käytetty runsaasti patsaita, varsinkin ihmisiä eri asennoissa löytyy lähes jokaisen talon eri osista. Ilmeisesti käsityöläisillä/ taiteilijoilla on riittänyt töitä ennen muinoin :)
Kuva

Upea kävelykatu Graben
Kuva

Tuchlauben täynnä ökyliikkeitä. Tältä kadulta löytyi esimerkiksi Lui Vuitton, Burberry, Bulgari yms. merkkikauppoja.
Kuva

Kuva

Wieniin kuuluu tietenkin Sacher kakku espresson kera
Kuva

Spanische hofreitschule (Espanjalainen ratsastuskoulu)
Wikipedia kirjoitti:Espanjalainen ratsastuskoulu on Wienissä sijaitseva vuonna 1572 perustettu ratsastuskoulu. Se on saanut nimensä ratsastuskoulun hevosista, jotka olivat alun perin kotoisin Espanjasta. Espanjalainen ratsastuskoulu on maailman vanhin edelleen toimiva klassista kouluratsastusta harjoittava ratsastuskoulu.

Kuva

..ja täällähän ei saanut kuvailla. No jonkinmoista salakuvausta piti silti harjoittaa :) Aivan käsittämättömän hieno tila, varsinkin kun se on tarkoitettu hevosille!
Kuva

Kuva

..jatkuu..
Avatar
tekijänä 16valve
#41625
Wien osa2

Puiston takana Raatihuone. Näkymää kuvattu Hofburgin linnalta.
Kuva

Yksityiskohta Hofburgin linnan seinältä
Kuva

Luonnontieteenmuseon torni
Kuva

Yksi sadoista Hofburgin linnan patsaista
Kuva

Parkkipaikalla oli piskuinen Fiiatti Puolan rekisterissä. Mistä tulossa, minne menossa, en tiedä..
Kuva

Kuva

Maria-Theresien Platz ja hyvin hoidettu puutarha
Kuva

Kunsthistorischer museum (Wienin taidehistoriallinen museo). Kyllä Suomipoika on ihmeissään kaikesta tästä suuren maailman meiningistä :P
Kuva

Yksityiskohtia piisaa..
Kuva

Hieno kahvila museon toisessa kerroksessa
Kuva

Muutama kolikko mittaamattoman arvokkaasta rahakokoelmasta
Kuva

Taidetta joka kotiin, Rembranttia, Rubenssia ja kaikkea siltä väliltä
Kuva

Kuva

Me, myself and I
Kuva

Egypti -kokoelma oli todella laaja.
Kuva

Kuva

Kyseinen museo on todellakin käymisen arvoinen.
Kuva

Parlamentti
Kuva

Kuva

Gustav Klimtin maalaus parlamenttitalon seinässä
Kuva

Theseustempel, Volksgarten puistossa
Kuva

Raatihuone
Kuva

Raatihuoneen edustalla oli runsaasti erilaisia kojuja, jotka myivät pikkusuolaista ja juomaa. Nyt paikalla oli myös sirkus. Joulun alla tällä aukiolla on myös joulutori.
Kuva

..ja sit lentokentälle ja Suomeen. Käymisen arvoinen kaupunki todellakin :)
Viimeksi muokannut 16valve, 06.11.11 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Kantti
#41628
Hienot avartavat kuvat, 16valve, kiitoksia!

Upea kaupunki jossa loistokkaat yksityiskohdat ova jäämässä toistensa jalkoihin suorastaan. Erityiskiinnostava yksittäinen kohde oli Wienin taidehistoriallinen museo. Jos joskus tulee Wienissä käytyä, se ainakin tulee katsottua!
Avatar
tekijänä grendy
#41643
Upeita kuvia kyllä.. Wien on ollut jo pitkään must see -listalla, mutta kun sinne ei oo näkynyt halpoja lentoja oikein ikinä eikä muutenkaan taida olla niin halpa paikka niin on aina joku muu kaupunki mennyt edelle ;)
Avatar
tekijänä 16valve
#41651
grendy kirjoitti:Upeita kuvia kyllä.. Wien on ollut jo pitkään must see -listalla, mutta kun sinne ei oo näkynyt halpoja lentoja oikein ikinä eikä muutenkaan taida olla niin halpa paikka niin on aina joku muu kaupunki mennyt edelle ;)
Näin juuri, melko tyyristä on jos omalla rahalla makselee. Vaan kai sitä edullisestikin voi elää kun ottaa hiukan selvää paikoista etukäteen. Taidehistoriamuseoon lippu maksoi 12 euroa, mutta toisaalta sillä olisi päässyt sisään myös Luonnonhistorianmuseoon, joka kuulemma on vähintään yhtä hieno kokonaisuus. Espanjalaisia hevosia pääsi katsomaan niinikään 12 euron sisäänpääsymaksulla, joten kallistahan se on. Toisaalta museoissa viihtyy useita tunteja, joten kyllä siinä saa runsaasti vastinetta rahoilleen. Ratsastuskoulun vieressä olisi ollut Sissimuseo, liittyen siis edesmenneeseen keisarinna Elisabethiin, jota kutsuttiin Sissiksi. Hofburgin linna sisälsi useita museoita, joihin ei ollut aikaa tutustua, kiinnostava olisi ollut esim. aarrekammio, jossa säilytetään kruununjalokiviä. Schönbrunnin linnassa ja linnanpuistossa olisi ollut nähtävää helposti päiväksi-pariksi. Jo pelkän arkkitehtuurin takia kaupunki on "must see" kohde. Niin ja tosiaan kaupungilla kävelyhän ei maksa mitään ;)