Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä sam
#33811
Palmberg/Lemminkäinen on parin vuoden ajan vakuutellut paikallisessa mediassa tasaiseen tahtiin, että kohta päästään rakentamaan ja että sopimusneuvottelut ovat hyvässä vauhdissa. 8) Toivotaan, että tällä kertaa onnistaa, vaikka arkkitehtuuri ei minun silmääni hirveästi miellytäkään. Varsinkin noiden torniosien bunkkerimainen aukotus yhdistettynä nauhaikkunoihin tuo vahvan negatiivisen mielleyhtymän 1960- ja 1970-lukujen tylyyn ja halpismaiseen virastoarkkitehtuuriin. Toisessa ketjussa esitellyn Henri Löthmanin päivitetyn keskustavision WiiGo (?) näyttää tässä mielessä paljon edustavammalta ja kaupunkimaisemmalta.

DFoxin linkkaamassa esitteessä oli julkisivun havainnekuvaan sijoitettuna muutamien ketjujen mainoksia. Ovatkohan ko. ketjut varmistuneita sopimuskumppaneita? Stadiumia lukuun ottamatta kaikki löytyvät jo lähistöltä (kunhan Claes Ohlson avaa uuden liikkeensä Citytaloon), joten Oulun seudun asiakasmäärillä liikkeet muuttanevat nykyiset tilansa Matkakeskukseen. Tällöin Rotuaarin ympäristöstä vapautuisi liiketiloja esimerkiksi astetta kultivoituneemmille ylikansallisille perusketjuille tyyliin Mango ja Zara, ja Matkakeskuksen kauppakeskus profiloituisi enemmän nuorisopaikaksi.

Matkakeskuksen kellariin on näköjään tulossa polkupyörävarastoja. Olisi upeaa, jos hankkeen yhteydessä saataisiin vielä toteutettua Rautatienkadulle ja Hallituskadulle rakenteellisesti jalkakäytävistä erotetut pyörätiet tai -kaistat. Oulussa joukkoliikennekadun yhteyteen rakennettua Torikadun pyörätietä (kuvia Kevyen liikenteen olosuhteet -ketjussa) mainostettiin alun perin keskustan ohittavana nopeana pyöräreittinä, mutta toteutettu versio on täristäville betonikiville rakennettu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden sekasotku, jossa saa jatkuvasti varoa eteen hyppiviä ihmisiä ja porttikongeista tulevia autoja. Muutama viikko sitten vakuutuin eroteltujen pyöräteiden paremmuudesta, kun uskaltauduin ensimmäistä kertaa fillarilla Helsingin kantakaupunkiin. Pyöräily oli yllättävän mukavaa ja sujuvaa kaupungin huonoiksi haukutuilla pyöräväylillä ja liikennekulttuuri ja pyöräilyinfra olivat monta askelta edellä pyöräilijäystävälliseksi kaupungiksi itseään mainostavan Oulun keskustaa. Ehkäpä juuri pyöräilyn olosuhteiden parantaminen olisi avain jalkakäytävillä pyöräilyn ja muun törttöilyn suitsimiseen.
tekijänä DFox
#33812
5 vuotta sitten taloon oli tulossa juurikin H&M, Clas Ohlson ja YLE, mutta sitten valitusrumba sotki tämän suunnitelman.
H&M meni zeppeliiniin, C O tulee myöhässä keskustaan ja YLE meni technopolikseen.

Jos saa arvailla niin LIDL voisi olla ruokapuolen valinta, Arinan ketjuruokapaikka (Memphis...), Hese/Mac....H&M voisi tulla myös.
Avatar
tekijänä sam
#33815
DFox kirjoitti:5 vuotta sitten taloon oli tulossa juurikin H&M, Clas Ohlson ja YLE, mutta sitten valitusrumba sotki tämän suunnitelman.
Okei. Tämä olikin mulle uutta tietoa. Nythän YLE on onnellisesti Technopoliksessa ja Clas Ohlsonille rempataan tiloja keskeiselle paikalle Isokadulle.
DFox kirjoitti:Jos saa arvailla niin LIDL voisi olla ruokapuolen valinta, Arinan ketjuruokapaikka (Memphis...), Hese/Mac....H&M voisi tulla myös.
Voisikohan kellarin isoon liiketilaan olla tulossa jokin suurempikin supermarket-kokoluokan kauppa? Mäkin tai Hesen luulisi melko varmasti tulevan. Subway avasi juuri Raksilaan, mutta Matkakeskus saattaisi sopia enemmän ko. puljun profiiliin. Ehkä tässä yhteydessä saataisiin myös Picnic tai Arnold's takaisin keskustaan? Myös Wayne'sin ja Robert's Coffeen nimet ovat tulleet jossain markkinointimateriaalissa esiin. H&M:kin passaisi kuvioon; jos Seppälä pystyy ylläpitämään Keskusta-Lyötty -akselilla yhteensä kolme myymälää, hyvin samankaltaisen Hennesin myymälöitäkin sopisi varmaan kaksi keskustaan.

Summa summarum, todennäköisesti Matkakeskuksesta tulee siis liikeprofiililtaan täydellinen kopio jokaisessa keskisuuressa suomalaiskaupungissa sijaitsevasta keskikokoisesta keskustaostoskeskuksesta. Saadaanpa ainakin teinit jonnekin parkkiin Stockan edestä syljeksimästä. ;)
Avatar
tekijänä Iggy.P
#33818
Sam kirjoitti:arkkitehtuuri ei minun silmääni hirveästi miellytäkään. Varsinkin noiden torniosien bunkkerimainen aukotus yhdistettynä nauhaikkunoihin tuo vahvan negatiivisen mielleyhtymän 1960- ja 1970-lukujen tylyyn ja halpismaiseen virastoarkkitehtuuriin.
Mutta eikö ole niin, että jos sovellamme käytäntöön Aboensiksen lausumaa viisautta "rakennuspaikan tulee määrätä rakennuksen tyyli eikä toisinpäin", niin nauhaikkunarakennus EI VOI olla tyylivirhe Oulun ratapihan ympäristössä, joka on niin täynnä nauhaikkunaa kuin olla ja voi. ;)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
tekijänä DFox
#38677
satama kirjoitti:Paljonko Oulun kaupunki meinaa laittaa rahaa matkakeskuksen rakentamiseen?
0,00€

Kaupunki jatkaa asematunnelia n. 25 m, mutta kaikkineensa taitaa jäädä euroissa voitonpuolelle.
tekijänä DFox
#38702
Matkakeskus Oulu, kuvia eri ilmansuunnista.

Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva

Ei mitään mullistavaa, mutta kyllä se Ouluun kelpaa. (kaiken jahkailun ja valitusten jälkeen)
tekijänä bitterfly
#38707
Vähän turhan kauppakeskusmainen, eikä siitä siten synny ihan sellaista monumentaalista vaikutelmaa, joka mun mielestäni pitäisi rautatieasemasta huokua. Muuten ihan vaikuttavan kokoinen pytinki, ja kyllä sillä mennään joka tapauksessa näyttävyydessä sinne Suomen kärkipaikoille. Tuo kun valmistuu, voivat oululaiset vetää leveän itsetyytyväisen hymyn käydessään vaikka meillä Turussa, tulivatpa sitten lentokoneella tai junalla, se on kuin matka 70-luvulle.
tekijänä hmikko
#39216
bitterfly kirjoitti:Tuo kun valmistuu, voivat oululaiset vetää leveän itsetyytyväisen hymyn käydessään vaikka meillä Turussa, tulivatpa sitten lentokoneella tai junalla, se on kuin matka 70-luvulle.
No enpä tiedä. Oulun asemasuunnitelma on mielestäni totaalisen mitäänsanomaton pätkä rakennusliikkeen elementtimakkarasta. Oliko tuosta arkkitehtikilpailu ja jos ei ollut niin miksi ei ollut? Sijaintihan on kunnon rautatieaseman tyyliin keskellä kaupunkia merkittävän kadun päässä maamerkkinä. Tuossa olisi todella ollut sauma kohentaa kaupungin ilmettä, mutta nyt näkymäksi tulee pätkä ostarin lasiseinää.

Turun lentoasemasta en sano mitään, mutta rautatieaseman funkis kyllä arkktitehtuurin tason puolesta kilpailee tuon Oulun esityksen kanssa helpostikin. Turun asema on tietysti jäänyt pieneksi jo eräitä aikoja sitten eikä vastaa nykyisiä vaatimuksia, kun mm. tunneli puuttuu ja katettua laiturialuetta on perin niukasti. Lisäksi näkökentässä on aika ikävästi viereinen ratapihan ylittävä kevyen liikenteen silta, joka edustaa jonkunlaista voimalinjatolppa-epäarkkitehtuuria.

Yritin löytää vertailukohtia maailmalta, mutta haaviin osui aika erityyppisiä asemia.

Suomessa vastaavan kokoinen suht uusi asema on tietysti Jyväskylässä

http://www.finnica.fi/keski-suomi/arkkitehtuuri/16.htm#

Nicholas Grimshawn Newportin asema Walesissa:

http://www.archdaily.com/111704/newport ... -grimshaw/

Santiago Calatravan huikea ja aika huikean hintainen Liege-Guillemins Belgiassa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Li%C3%A8ge ... ay_station

Asema ja messukeskus Luxembourg-Kirchbergissä:

http://www.archdaily.com/87354/new-trad ... rchitects/
Avatar
tekijänä Iggy.P
#39238
hmikko kirjoitti: Sijaintihan on kunnon rautatieaseman tyyliin keskellä kaupunkia merkittävän kadun päässä maamerkkinä. Tuossa olisi todella ollut sauma kohentaa kaupungin ilmettä, mutta nyt näkymäksi tulee pätkä ostarin lasiseinää.
Seinämä on tornimaisen osan kanssa huomattavan korkea asemarakennukseksi, ja sulkee Hallituskadun tiiviiksi keskustakaduksi. Perinteisemmän aseman kokoluokkaa oleva pienempikokoinen ja arkkitehtuuriltaan muodokkaampi rakennus voisi jättää kadun ja postiaukion liian avaraksi tilaksi.

Rakennelma on kieltämättä laatikkomainen, ja sellaisena tylsä, mutta se toisi asema-alueelle kaupunkimaista tiiviyttä myös liiasta avaruudesta kärsivän ratapihan puolelle. Raksilan puolen rakennuttua alueesta muodostuisi urbaani kokonaisuus jossa rakennusten todellista muotoa ei edes havaitsisi katutasosta rakennusten massiivisuuden takia. Junalla saapuville alue näyttäytyisi korkeiden rakennusten ympäröimänä suojaisana kanjonina jossa rakennusten kerrokset yhdistyvät toisiinsa lasiputkilla.

Nämä seikat puoltavat mielestäni nykyisiä suunnitelmia, eikä Jyväskylän matkakeskuksen kaltainen sinänsä arkkitehtonisesti kunnianhimoisempi rakennus, tekisi alueesta kuitenkaan kokonaisuudessaan niin vaikuttavaa kuin tehokkaan rakentamisen mahdollistava oululainen vastineensa.
tekijänä bitterfly
#39239
^ Hyviä pointteja tosiaan. Aina hyväksi kun suljetaan kaupunkitilaa intiimimmäksi, vaikka sitten hieman laatikkomaisella rakennuksella. Kyllä kaupungin päärautatieasemalla pitäisi tulla sellainen olo, että on saapunut johonkin uuteen todellisuuteen. Sellainen kaupunkimainen fiilis, eikä niin että näkee kuinka pellot ja lähiöt siintää horisontissa.
Avatar
tekijänä eskimo
#39243
Tehari kirjoitti:Kysymys kuuluu. Miksei sitä tehty osittain raiteiden päälle ?!?!?
Hyvä kysymys, sillä siihen on helppo vastata.
Syystä, että raiteet ovat Oulun keskustan korkeimmalla kohdalla ns. Vaaran kaupunginosassa. Ylitys vaatisi nousemista kolmen normaalikerroksen korkeuteen molemmin puolin asemaa ja alitus vastaavasti puoli kerrosta alaspäin lähikaduilta. Rautatien laskeminenkaan ei tule kysymykseen, kun säännöstelyllä nostettu Oulujoen pinta tulee vastaan. Muukin infra ja kaupunkirakenne on toteutettu näiden korkeuksiin sovitellen.
tekijänä hmikko
#39254
Iggy.P kirjoitti: Nämä seikat puoltavat mielestäni nykyisiä suunnitelmia, eikä Jyväskylän matkakeskuksen kaltainen sinänsä arkkitehtonisesti kunnianhimoisempi rakennus, tekisi alueesta kuitenkaan kokonaisuudessaan niin vaikuttavaa kuin tehokkaan rakentamisen mahdollistava oululainen vastineensa.
En tarkoittanut, että Ouluun pitäisi koon tai tyylin puolesta kopioida Jyväskylän asemaa tai mitään muutakaan noista linkkaamistani. Tarkoitus oli vaan virittää ajatuksia siitä, mitä muuta asema voisi olla kuin geneerinen ostoskeskus. Olen samaa mieltä siitä, että Oulun aseman paikalle hyvin sopii kookas ja korkea rakennus, mutta se, että semmoinen on saatu suunniteltua, ei minusta ole mikään syy hyväksyä ankeaa arkkitehtuuria. Asema tulee kuitenkin olemaan paikallaan keskeisenä maamerkkinä kymmeniä vuosia. No, mitäpä tässä jauhamaan, ei ole ensimmäinen eikä viimeinen rakennusliikkeen laatikko. Silti olisin Oulun kaupungilta toivonut tässä kohtaa arkkitehtikilpailua.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9