- 05.11.10 18:33
#33811
Palmberg/Lemminkäinen on parin vuoden ajan vakuutellut paikallisessa mediassa tasaiseen tahtiin, että kohta päästään rakentamaan ja että sopimusneuvottelut ovat hyvässä vauhdissa. Toivotaan, että tällä kertaa onnistaa, vaikka arkkitehtuuri ei minun silmääni hirveästi miellytäkään. Varsinkin noiden torniosien bunkkerimainen aukotus yhdistettynä nauhaikkunoihin tuo vahvan negatiivisen mielleyhtymän 1960- ja 1970-lukujen tylyyn ja halpismaiseen virastoarkkitehtuuriin. Toisessa ketjussa esitellyn Henri Löthmanin päivitetyn keskustavision WiiGo (?) näyttää tässä mielessä paljon edustavammalta ja kaupunkimaisemmalta.
DFoxin linkkaamassa esitteessä oli julkisivun havainnekuvaan sijoitettuna muutamien ketjujen mainoksia. Ovatkohan ko. ketjut varmistuneita sopimuskumppaneita? Stadiumia lukuun ottamatta kaikki löytyvät jo lähistöltä (kunhan Claes Ohlson avaa uuden liikkeensä Citytaloon), joten Oulun seudun asiakasmäärillä liikkeet muuttanevat nykyiset tilansa Matkakeskukseen. Tällöin Rotuaarin ympäristöstä vapautuisi liiketiloja esimerkiksi astetta kultivoituneemmille ylikansallisille perusketjuille tyyliin Mango ja Zara, ja Matkakeskuksen kauppakeskus profiloituisi enemmän nuorisopaikaksi.
Matkakeskuksen kellariin on näköjään tulossa polkupyörävarastoja. Olisi upeaa, jos hankkeen yhteydessä saataisiin vielä toteutettua Rautatienkadulle ja Hallituskadulle rakenteellisesti jalkakäytävistä erotetut pyörätiet tai -kaistat. Oulussa joukkoliikennekadun yhteyteen rakennettua Torikadun pyörätietä (kuvia Kevyen liikenteen olosuhteet -ketjussa) mainostettiin alun perin keskustan ohittavana nopeana pyöräreittinä, mutta toteutettu versio on täristäville betonikiville rakennettu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden sekasotku, jossa saa jatkuvasti varoa eteen hyppiviä ihmisiä ja porttikongeista tulevia autoja. Muutama viikko sitten vakuutuin eroteltujen pyöräteiden paremmuudesta, kun uskaltauduin ensimmäistä kertaa fillarilla Helsingin kantakaupunkiin. Pyöräily oli yllättävän mukavaa ja sujuvaa kaupungin huonoiksi haukutuilla pyöräväylillä ja liikennekulttuuri ja pyöräilyinfra olivat monta askelta edellä pyöräilijäystävälliseksi kaupungiksi itseään mainostavan Oulun keskustaa. Ehkäpä juuri pyöräilyn olosuhteiden parantaminen olisi avain jalkakäytävillä pyöräilyn ja muun törttöilyn suitsimiseen.
DFoxin linkkaamassa esitteessä oli julkisivun havainnekuvaan sijoitettuna muutamien ketjujen mainoksia. Ovatkohan ko. ketjut varmistuneita sopimuskumppaneita? Stadiumia lukuun ottamatta kaikki löytyvät jo lähistöltä (kunhan Claes Ohlson avaa uuden liikkeensä Citytaloon), joten Oulun seudun asiakasmäärillä liikkeet muuttanevat nykyiset tilansa Matkakeskukseen. Tällöin Rotuaarin ympäristöstä vapautuisi liiketiloja esimerkiksi astetta kultivoituneemmille ylikansallisille perusketjuille tyyliin Mango ja Zara, ja Matkakeskuksen kauppakeskus profiloituisi enemmän nuorisopaikaksi.
Matkakeskuksen kellariin on näköjään tulossa polkupyörävarastoja. Olisi upeaa, jos hankkeen yhteydessä saataisiin vielä toteutettua Rautatienkadulle ja Hallituskadulle rakenteellisesti jalkakäytävistä erotetut pyörätiet tai -kaistat. Oulussa joukkoliikennekadun yhteyteen rakennettua Torikadun pyörätietä (kuvia Kevyen liikenteen olosuhteet -ketjussa) mainostettiin alun perin keskustan ohittavana nopeana pyöräreittinä, mutta toteutettu versio on täristäville betonikiville rakennettu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden sekasotku, jossa saa jatkuvasti varoa eteen hyppiviä ihmisiä ja porttikongeista tulevia autoja. Muutama viikko sitten vakuutuin eroteltujen pyöräteiden paremmuudesta, kun uskaltauduin ensimmäistä kertaa fillarilla Helsingin kantakaupunkiin. Pyöräily oli yllättävän mukavaa ja sujuvaa kaupungin huonoiksi haukutuilla pyöräväylillä ja liikennekulttuuri ja pyöräilyinfra olivat monta askelta edellä pyöräilijäystävälliseksi kaupungiksi itseään mainostavan Oulun keskustaa. Ehkäpä juuri pyöräilyn olosuhteiden parantaminen olisi avain jalkakäytävillä pyöräilyn ja muun törttöilyn suitsimiseen.