Laitanpa tähän ketjuun omat kuvanikin tämän kesän lomareissulta, koska uusien ketjujen tekeminen samasta aiheesta... no, olen kokeillut.
Heinäkuussa olimme kaveriporukalla kiertämässä keskistä ja eteläistä Eurooppaa ja reitti kulki seuraavien maiden kautta: Saksa - Ranska - Sveitsi - Liechtenstein - Sveitsi - Itävalta - Italia - Slovenia - Kroatia - Bosnia ja Hertsegovina - Kroatia - Bosnia ja Hertsegovina - Kroatia - Slovenia - Itävalta - Saksa. Kilometrejä mittariin kertyi 4551.
Jos ei jaksa odotella sitä, että kuvat latautuvat, voi kaikki kuvat katsella
Flickristä.
Hahnin lentokentältä otettiin vuokra-auto alle ja ensiksi ajettiin parkkitaloon Strasbourgiin. Strasbourgissa oli myös ratikka, modernia arkkitehtuuria ja katedraali.
Baselissa (hotelli oli kaksi korttelia Ranskan puolella) satoi, sielläkin oli ratikka, Gehryä, ja oudohko leikkipuisto.
Zürichissä tehtiin pikapysähdys, mukavan oloinen kaupunki, vaikka sielläkin satoi.
Matkalla Zürichistä Savogniin oli tunneleita, alpeilla kun ollaan. Pysähdyttiin myös katselemaan maisemia.
Pysähdyimme myös Vaduzissa, Liechtensteinin pääkaupungissa, sielläkin satoi ja eksyimme vuorille etsiessämme ruhtinaan palatsia.
Savognin on laskettelukeskus ja siitä syystä kesällä hieman hiljaisempi. Hiihtohissit kuitenkin toimivat kesäisinkin ja niillä pääsee katselemaan vaikka lehmiä 2000+ metriin.
Savognista lähtiessämme ylitimme yhden vuoristosolan, Flüelan ja tekoaltaan takia veden saartaman kirkontornin
Reschenseellä. Kirkontorni oli hieman pettymys, koska kuvittelin sen olevan oikeasti keskellä järveä mutta se olikin suojattuna järvestä erotetussa altaassa. Ehkä se muuten huuhtoutuisi tiehensä jonain päivänä.
Sitten vuorossa olikin eniten odottamani kohde,
Stelvion sola, joka on tällä hetkellä Top Gearin mielestä toiseksi paras autoilutie Euroopassa. Itse ajoin ylös ensiksi kuvissa näkyvän itäisen nousun, joka oli pelkkää ratin kääntämistä eikä siinä siksi päässyt oikein kunnolla ajamaan, pieni pettymys siis. Läntinen nousu on varmaan se miksi solaa pidetään niin sopivana autoiluun.
Sitten oltiinkin Italiassa, Comojärvellä, ensiksi Bellagiossa sitten Comossa. Osa näistäkin kuvista on liikkuvasta autosta. Siinäkin on omat haasteensa.
Matkalla Veronaan oli mielenkiintoisen näköinen jätteidenpolttolaitoksen savupiippu ja itse Veronassa vanhakaupunki ja katutaiteilijoita sekä lemmenlukkoja taiteilijoiden ulottumattomissa.
Ennen Venetsiaa käytiin vielä Gardajärvellä uimassa ja sotkemassa rantaravintolan pöytäliinat.
Venetsiassa on kanavia ja vanhoja taloja kuten kaikki varmaan tietää mutta myös Calatravaa ja katutaidetta.
Lämpimästä Venetsiasta ajettiin Slovenian kautta vieläkin lämpimämpään Kroatiaan, jossa ensiksi pysähdyttiin Rijekassa. Ensimmäistä kertaa mentiin rannallekin lojumaan.
Yksi matkaseurueen jäsen halusi kuvata vesiputouksia, joten niitä käytiin katsomassa
Plitvička jezeran kansallispuistossa. Vesiputouksien lisäksi puistossa oli kirkasta vettä ja turisteja.
Sitten oltiikin Tisnossa, jossa oli vieläkin kuumempi, kansallispuistossa sentään satoi vettä välillä. Tisnossa juotiin kaamean makuista Moro-punkkua ja tehtiin päivämatka Zadariin, jossa sielläkin oli vanhakaupunki mutta myös roomalaisia raunioita. Zadarista tultaessa pysähdyttiin kuvailemaan auringonlaskua.
Tisnosta matkattiin BosniaHertsegovinan kautta Dubrovnikiin. Sielläkin on vanhakaupunki, jota kuitenkin ympäröi kunnon kokoiset muurit, joille pääsee vielä kävelemäänkin. Dubrovnikissa on kuulemma kuvattu jotain TV-sarjaakin. Lisäksi siellä oli matkan toinen vessa, josta oli ihan hyvät näköalat.
Lähes jokaisessa vierailemassamme kaupungissa oli vanhakaupunki, niin myös Splitissä. Splitissä siellä oli myös roomalaisaikainen
Diocletianuksen palatsi ja sen kellarit.
Sitten ollaankin jo Grazissa, Itävallassa. Sielläkin on ratikka ja lisäksi osattu sekoittaa uutta ja vanhaa arkkitehtuuria. Sekä kebab! Viimeisessä kuvassa oleva Murinsel on siis keinotekoinen saari, jossa on ravintola ja leikkipaikka.
Salzburgissa pysähdyttiin syömään.
München, olympiastadion ja BMW Welt.
Matkalla Frankfurtiin kävin Audi-museossa Ingolstadtissa samalla kun muut olivat ostoksilla tai nukkumassa autossa.
Ja lopuksi Frankfurt, Commerzbank, Euroopan Keskuspankin uusi päämaja jne.
Tältä auto näyttää kun sillä ajaa reilut kaksi viikkoa ympäri Eurooppaa.