Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#32246
Huutoikkunaa seuranneet taitavatkin tietää, että meikäläinen oli automatkalla tuossa elokuun aikana. Matka alkoi 13. elokuuta ja päättyi 29. elokuuta. Ajokilometrejä tuli yhteensä noin 5000. Autokin hajosi kesken matkan, mutta onneksi Keski-Eurooppalainen asiakaspalvelu pelasi moitteettomasti myös autokorjaamossa.

Reitti kulki Ruotsin läpi Malmöön. Tanskan ylitimme menomatkalla siltoja pitkin. Kahdella suurimmalla sillalla oli siltamaksut. Juutinrauman sillan ylitys maksoi 39 euroa ja Ison-Beltin ylitys 34 euroa. Tanskasta suuntasimme Hampuriin, jossa emme kuitenkaan viihtyneet ruokailutaukoa pidempää. Päätimme ajaa samana iltana Amsterdamiin. Amsterdamin 3 yön jälkeen matka jatkui Pariisiin. Pariisissakin olimme 3 yötä, joka kyllä oli aivan liian vähän sen kokoisessa kaupungissa. Pariisista reitti jatkui Frankfurtin kautta Berliiniin. Kahden Berliini yön jälkeen suuntasimme Rostockiin josta otimme kalliin lautan Tanskan Gedseriin. Köpiksessä vietimme yhden yön Suomalaisessa Omenahotelli-ketjussa. Kööpenhaminasta alkoikin sitten kotimatka.
Kuva


Menomatkalla Malmössä satoi ja tuuli todella paljon. Siitä huolimatta Turning Torsoa oli pakko päästä katsomaan.
Kuva

Kameran linssi ottanut vähän osumaa sateesta.
Kuva

Juutinrauman sillalla Köpistä kohti ajamassa.
Kuva

Epätoivoiset yritykset yöpaikan löytämisestä eivät tuottaneet tulosta Kööpenhaminassa. Menomatkalla kaupungista tarttui vain tämä kuva eteemme parkkeeratusta Bentleystä.
Kuva


Hampuri oli pettymys. Kaupungista puuttui se jokin. En tiedä paljon asiaan vaikuttaa se, että olimme siellä sunnuntaina.
Kuva

Kuva

Supercar vol. 2
Kuva



Hollannissa
Kuva

Toisin kuin Hampuri, Amsterdam oli todella mielenkiintoinen kaupunki. Ilmapiiri oli uskomattoman rento.
Kuva

Kuva

Kuva

Coffee Shop
Kuva

Paikallisia tornitaloja
Kuva

Kuva

Matka jatkuu kohti Pariisia. Pohjois-Ranskan maaseutu oli hyvin monotomista; peltoa ja 10 kilometrin välein tismalleen samanlaisia kyliä.
Kuva

Yövyimme teltassa maissipellon reunalla. Öinen tähtitaivas oli pääkaupunkiseudun valosaasteeseen tottuneelle uskomattoman kirkas.
Kuva

Moottoritie Pariisin reunalla
Kuva

Supercar vol. 3
Kuva

Pohjois-Pariisia
Kuva

Kuva

Kuva

Supercar vol. 4 & 5
Kuva

Riemukaaren alla
Kuva

Pariisin ja ehkä koko Euroopan suosituin nähtävyys tuli myös koluttua. Kuten kuvasta näkee sää oli mitä parhain.
Kuva

Näkymä pohjoiseen keskitasanteelta. Tänne asti pääsi portaita pitkin.
Kuva

Huipulla
Kuva

Näköalatasanteen jokaisessa kulmassa oli kyltit, jotka kielsivät käsien tai tavaroiden työntämisen häkistä ulos. Kiusaus oli kuitenkin suuri. Enhän mä nyt kameraani tiputtais kenenkään päälle ;)
Kuva

Pariisin vikana päivänä kaverit menivät Louvreen. Minua ei jonotus sinne kiinnostanut, joten sain oivan mahdollisuuden keskittyä rauhassa La Dèfencen pilvenpiirtäjiin. :)
Kuva

Grande Arch, 110m. Ei oikein tahdo mahtua kuvaan edes superlaajakulmalla.
Kuva

Kuva

Kolossin alta avautuva näkymä
Kuva

Kuva

Supercar vol. 5. Tässä samassa parkkihallissa pidimme autoa 3 yötä. Hintaa yhteesä 74 euroa.
Kuva


Berliini oli matkan viimeinen suurkaupunki. Pariisin loputtomien vanhojen kortteleiden jälkeen Berliinin yleisilme oli vähän pettymys. Toisen maailmansodan pommituksilla on tietenkin ollut suuri vaikutus. Illan hämärryttyä fiilis kuitenkin muuttui parempaan suuntaan. Kaupungissa oli myös erittäin helppo liikkua autolla. Samaa ei voinut Pariisista sanoa.
Kuva

Kuva

Holokaustin muistomerkki
Kuva

Supercar vol. 7 ....
Kuva

Kuva

Kuva

Ja superauto ketjun päättää tietengin Bugatti Veyron. No joo, se on näyteikkunassa, mutta toi näyteikkuna oli paraatipaikalla aivan Berliinin keskustassa. Kuvitelkaapa jos Aleksanterinkadulla olisi miljoona-autoja myyvien liikkeiden valtavat näyteikkunat.
Kuva

Kahden Berliini yön jälkeen alkoi kotimatka. Saksan ja Tanskan välillä oli valtava tuulivoimalapuisto.
Kuva

Kööpenhaminassa oli hienoa arkkitehtuuria.
Kuva

Kuva

Omenahotellin huoneesta oli ihan passeli näkymä.
Kuva

Katsastimme Malmön (eli Turning Torson ympäristön) vielä paremmalla säällä.
Kuva

Kuva

Reissu päättyi Tukholmaan.
Kuva


Kiitos mielenkiinnosta.
#32248
Valkataan nyt tuplapostauksesta tämä. ;)

Kivoja kuvia, tosin vähän vähänlaisesta kuitenkin niin monesta kaupungista. Toivottavasti jaksat laitella lisää kuvia myöhemmin paikoista, sillä ainakaan noiden kuvien perusteella ette paljoa Berliinissä kierrelleet. Tietty tuollainen määrä paikkoja tuollaiseen aikaan, niin kiirehän siinä tulee.

Kyllähän noita urheiluautoja näkee täällä suunnalla hieman eri tavalla kun Suomessa. Hyvin olet saanut kuvia noista. Audi R8:ja ei kuitenkaan ole joka toisella keskieurooppalaisella, vaikka siltä näyttääkin. ;)

Turning Torso näyttää tosi kapealta tuossa juurelta otetussa kuvassa. Ensimmäisissä kuvissa se ei säväytä, mutta nuo viimeiset kuvat näyttävät jo huomattavasti paremmalla.

Kiitti kuvista.
#32250
http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... 06/tt2.jpg

Tuo vedestä heijastuva torso näyttää omaan silmääni paremmalta kuin oikea torni. Saumat häviää mukavasti vedenpinnan väreillyyn.

Berliinissä viimesyksynä käyneenä täytyy itsekkin todeta että ei säväyttänyt silloin eikä nyt kuvienkaan perusteella. Pariisin korkeampi rakennuskanta sensijaan näytti yllättävän mielenkiintoiselta. Samoin Eiffeltornin ympäristä yläilmoista. Kiitos kuvista!
#32254
Tack för dina foton!

Mielenkiintoista, että muutamat kommenttisi ovat hyvinkin tutun kuuloisia:
Janne_H kirjoitti:Hampuri oli pettymys. Kaupungista puuttui se jokin. En tiedä paljon asiaan vaikuttaa se, että olimme siellä sunnuntaina.
Itselläni oli täsmälleen sama fiilis aikoinaan. Silloin ei ollut edes viikonloppu.

Janne_H kirjoitti:Pariisin loputtomien vanhojen kortteleiden jälkeen Berliinin yleisilme oli vähän pettymys.
En ole Berliinissä käynyt, mutta vaimo ei siellä ainakaan viihtynyt. Täytynee käydä joskus itse tarkistamassa.

Janne_H kirjoitti:Kaupungissa oli myös erittäin helppo liikkua autolla. Samaa ei voinut Pariisista sanoa.
Eipä ole tullut Pariisissa ajeltua, mutta olen kuullut, että autolla kaupungissa liikkuminen on karmeaa.



Muutama muu kommentti:

Montparnasse on kyllä varsinainen Avaruusseikkailun monoliitti :D Olisivat kyllä voineet sitten rakentaa viereen muutaman korkean lisää.

Turning Torso oli omasta mielestäni paikan päältä nähtynä ihan mukavan näköinen rakennus.
#32258
Kiitos kuvista! Näyttää olleen mielenkiintoinen reissu, tekisi itsekin mieli lähteä joskus vastaavanlaiselle.

Täytyy sanoa tosta La Défensestä vielä, että se kyllä oli mielestäni erittäin mielenkiintoinen paikka, jotenkin niin täydellinen vastakohta muuhun Pariisiin: ei kovin paljon turisteja, ei kerjäläisiä eikä kaupustelijoita ja kaikki liikenne tapahtui maan alla. Itselleni jäi siitä kyllä positiivinen maku. Pitänee tulevaisuudessa käydä uudestaan katsomassa, kun saavat muutaman tornin sinne lisää rakennettua.
#32260
Mielenkiintoinen tour, kaikkine kommelluksineen :)
Pariisi näytti erittäin houkuttelevalta, sävykkäistä kuvista myös ehkä johtuen. Vaikuttavin, ja ehkä esittelevin kuva tässä sarjassa on La Dèfencestä napsittu näkymä, toi- http://farm5.static.flickr.com/4126/496 ... 4c8c_b.jpg

Berliini on monella tavalla kiinnostava kaupunki keskellä eurooppa, ei vähiten sen risaisen historiansa vuoksi jossa sitä on riepoteltu enemmän kuin ehkä mitään muuta euroopan pääkaupunkia. Sitä on pommitettu tasaiseksi, se on jaettu muurilla kahtia jossa pysynyt saarekkeena pystyssä ilmakuljetusten ansiosta. Nyt kaupunkia on rakennettu uusiksi jo pitkään.

Käväsen ensi viikolla muutaman päivän reissulla Köpiksessä, ja katseltuani hotellitarjontaa ei minkäänlaista omenahotellia näkynyt millään hotellibookkaus sivuilla, mistäs tämä omenahotelli siellä löytyy? Hotellin olen sieltä jo varannut , joten käytännön merkitystä tällä ei ole mutta uteliaisuuttani kysäsen.

Pidin tästä Turning Torso -kuvasta, siinä talon huippu on jo matalalla liikkuvien sadepilvien seassa. Se on erilainen kuva! http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... 006/tt.jpg
#32263
Kiitoksia kaikille kommenteista
Klazu kirjoitti: Kivoja kuvia, tosin vähän vähänlaisesta kuitenkin niin monesta kaupungista. Toivottavasti jaksat laitella lisää kuvia myöhemmin paikoista, sillä ainakaan noiden kuvien perusteella ette paljoa Berliinissä kierrelleet. Tietty tuollainen määrä paikkoja tuollaiseen aikaan, niin kiirehän siinä tulee.
Berliinissa kiertelyä vähän rajoitti se, että yövyimme kaverin tädillä Länsi-Berliinissä 16 kilometrin päässä keskustasta. Berliinistä olisi ollut puolet enemmän kuvia ellei muistikortti olisi seonnut toisena päivänä. Hävisi mm. paljon kuvia Alexanderplatzilta ja tv-tornin näköalatasanteelta. Siinä olet oikeassa, että aikaa oli aivan liian vähän kattavan kuvan saamiseksi näin isoista kaupungeista. Matkalta tarttui 1700 kuvaa, joista suurimmassa osassa esiintyy kaverini tai minä. Niitä kuvia en ihan periaatteellisista syistä täällä esittele. 90 % kuvista on muutenkin nopeasti käsivaralta räpsästyjä turisti otoksia. Kamerajalustaa ehdin käyttää vain kahdesti koko reissun aikana. (Köpiksen iltakuvat ja tähtitaivas)
JR kirjoitti:Eipä ole tullut Pariisissa ajeltua, mutta olen kuullut, että autolla kaupungissa liikkuminen on karmeaa.
Pariisissa aivan jokainen kanssa-autoilija käyttäytyi kuin työhönsä kyrpiintynyt taksikuski Helsingin viikonloppuyössä. Lisäksi mopot pujotteliva hengenvaarallisesti autojen välistä ainakin siihen oli tilaisuus. Pyöräilijätkin olivat Suomeen verrattuna todella ylimielisiä. Pyöräilijöitä tosin oppi varomaan Amsterdamissa. Kaiken lisäksi aina sai olla tarkkana katujen suhteen, sillä niistä suurin osa oli yksisuuntaisia.

Kumma kun eilisaamun ruuhka Mannerheimintiellä ei tuntunu enää missään. :D
julexi kirjoitti: Täytyy sanoa tosta La Défensestä vielä, että se kyllä oli mielestäni erittäin mielenkiintoinen paikka, jotenkin niin täydellinen vastakohta muuhun Pariisiin
Minä myös tykkäsin La Dèfencestä kovasti. Minulla oli epäilykset, että paikka olisi Keilaniemimäinen hiljainen toimistokeskittymä. Paikalla oli kuitenkin mukavasti vilinää ainakin sinä aurinkoisena päivänä, kun siellä vierailin.
Kantti kirjoitti:Käväsen ensi viikolla muutaman päivän reissulla Köpiksessä, ja katseltuani hotellitarjontaa ei minkäänlaista omenahotellia näkynyt millään hotellibookkaus sivuilla, mistäs tämä omenahotelli siellä löytyy?
Löytyy ihan näinkin helposti ;) http://www.omenahotels.com/
#32265
Hienoja kuvia Janne!
Janne_H kirjoitti:Pariisin ja ehkä koko Euroopan suosituin nähtävyys tuli myös koluttua. Kuten kuvasta näkee sää oli mitä parhain.
Kuva
Jostain luin, että Eiffel olisi maailman suosituin turistikohde, mutta en ole varma. Ranskan suosituin se ainakin on! Pariisi on kylläkin suosituin turistikaupunki maailmassa.

Satuitko käymään La Défensen alla olevassa kauppakeskuksessa?

Miten kuvailisit ajamista Pariisissa? Miten muut ottavat huomioon? Entä opasteet?
#32267
Aika jännä juttu, mielestäni jopa yllättävää, että Turning Torso jakaa näinkin voimakkaasti mielipiteet.
Itse pidän sitä yhtenä Euroopan hienoinpana pilvenpiirtäjänä. Tornin julkisivuratkaisu saa minulta eniten pisteitä. Se ei ole toteutettu perinteisesti lasin ylivallalla. Tornin kierteisyys myös luo erikoisen harhan tietystä kulmasta katsottuna. Ikäänkuin Turning Torso olisi vinossa kuin Pisan torni.
Tässä yksi esimerkki tuosta efektistä. Toimii paremmin paikanpäällä katsottaessa.

Kuva
#32268
Valdéz kirjoitti:Hienoja kuvia Janne!

Satuitko käymään La Défensen alla olevassa kauppakeskuksessa?

Miten kuvailisit ajamista Pariisissa? Miten muut ottavat huomioon? Entä opasteet?
Kiitos Valdéz :)

En käyny kauppakeskuksessa. En ees tiennyt, että sieltä semmoinen löytyy.

Kuvailin Pariisissa ajamista jo tossa pari postausta sitten. Mutta kuvailaanpa sitten tarkemmin:
Ei se ajaminen nyt mitenkään mahdotonta ollut, mutta kyllä siihen piti keskittyä. Muut autoilijat kiilasivat välittömästi väliin, jos jätti auton mentävän turvavälin. Jos risteyksessä jäi pariksikaan sekunniksi miettimään mihin suuntaan pitäisi kääntyä, kärsimättömät takana olevat tunkivat kapeastakin raosta ohitse. Ihmisillä oli myös ärsyttävä tapa pysäköidä auto härskisti keskelle tietä hätävilkkujen turvin.
Opasteisiin emme kovinkaan paljoa kiinittänyt huomiota, sillä noudatimme kiltisti navigaattorin käskyjä. Sen voin kuitenkin todeta, että kaupungista pois vievien motareiden opasteet olivat todella heikot. Ilman navigaattoria oltais varmaan puoli päivää etsitty ulospääsyä kaupungista. Helsingissä on opasteet lähes joka kolmannessa korttelissa, mistä pääsee Hankoon, Turkuun tai Tampereelle.
#32273
Janne_H kirjoitti:Näkymä pohjoiseen keskitasanteelta. Tänne asti pääsi portaita pitkin.
http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... elaaja.jpg
Mä olen muuten joskus parikymppisenä niukan budjetin travellerina kävellyt noi pahuksen portaat ylös ja alas. Hissi on kyllä erinomaisen hieno keksintö.
Janne_H kirjoitti:Ilman navigaattoria oltais varmaan puoli päivää etsitty ulospääsyä kaupungista.
Noi samplarin navigaattorit ovat tehneet elämisen kyllä vähän turhan helpoksi… :) kyllä siinä oli aikoinaan aivan oma fiiliksensä, kun piti vanhan Saabin kanssa etsiä hotelli keskeltä Pariisia ainoana apuna kotona printattu A4-tuloste. Hyvä ettei hotellin portaita suudeltu, kun perille päästiin.
#32291
Hieno reissu. Toissakesänä tein about saman mutta menin paljon syvemmälle etelään, melkeen välimerelle asti, jälkeenpäin harmitti kun en ajanu sinne asti vaikka ois tullu vaan päivä lisää, reissun pituus oli 2½vko, googlemaps ei valitettavasti taivu näyttämään reittiä kun on liikaa checkpointteja :( Noh enskerralla sitten...
#32451
Jos kerran ajoitte Pariisiin, miksette saman tien jatkaneet Välimeren rannalle tai Alpeille kun tietkin ovat tuolla suunnalla niin hyvät? Kuvakertomus toimii, vaikkakin kuvia saisi olla vähän enemmän. Toisaalta tietty parempi jos laatu korvaa määrän.
Janne_H kirjoitti:Epätoivoiset yritykset yöpaikan löytämisestä eivät tuottaneet tulosta Kööpenhaminassa. Menomatkalla kaupungista tarttui vain tämä kuva eteemme parkkeeratusta Bentleystä.
http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... tley-1.jpg
Sana Bentley ei sano mulle mitään, mutta pidän tästä kuvasta silti. Lemppareitani setissä. Välittyy hyvin, miltä kaupunki näyttää yöllä märäksi sataneena. Heijastukset kadun pinnassa, risteyksen yllä riippuva liikennevalotsydeemi ja varsinkin punainen hostellikyltti, joka värjää myös tyypillisen Köpis-talon seinän punaiseksi ovat mahtavia tunnelmantuojia. Älä vaan sano, että ne tarttui kennolle vahingossa jonkun hiton auton viedessä huomion! :D Olin sitäpaitsi yöpaikanlöytämiskuvatekstiä lukiessani jo melkein varma, että tämä oli kuvituskuva autossa nukuttuun yöhön. :D
Janne_H kirjoitti:Hampuri oli pettymys. Kaupungista puuttui se jokin. En tiedä paljon asiaan vaikuttaa se, että olimme siellä sunnuntaina.
Jännä, miten kaupungin vaikutelmaan vaikuttaa se, millaisena ajankohtana ja missä mielentilassa sinne ensimmäistä kertaa saapuu. Hampuri tosiaan on yllättävän hiljainen - ei millään uskoisi Saksan toiseksi suurimmaksi kaupungiksi, varsinkaan Muncheniä isommaksi. Itse taas yllätyin, miten lämpimät fiilikset kaupungista jäi. Johtuu varmaankin siitä, että saavuin sinne myöhäisiltana, jossa taas oli se jokin.
Janne_H kirjoitti:http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... erdam4.jpg
Hah, tämä on aivan sen hotellin edestä, jossa viime kesän reissulla yövyttiin, punainen tuttu kylttikin näkyy tuossa edessä. Sinänsä hyvä sattuma kun ottaa huomioon, ettei Haarlemmerstraat kuulu siihen tyypilliseen turistien kävelyrataan, vaan lähtee asemalta toiseen suuntaan.
Janne_H kirjoitti:Pohjois-Ranskan maaseutu oli hyvin monotomista; peltoa ja 10 kilometrin välein tismalleen samanlaisia kyliä.
Jep. Jaksoin olla silti jokaisesta kylästä yhtä innoissani 15-vuotiaana kun auton takapenkiltä niitä pällistelin, mutten tiedä enää. Epäreilua, että jokaisessa pikku-Villessä tuolla on keskiaikainen kirkko.
Janne_H kirjoitti:Pariisin loputtomien vanhojen kortteleiden jälkeen Berliinin yleisilme oli vähän pettymys. Toisen maailmansodan pommituksilla on tietenkin ollut suuri vaikutus.
Berliinissäkin on vanhoja kortteleita kortteli korttelin perään kun lähtee sivummalle. Tuhotuiksi päätyivät luonnollisesti pääkadut ja -aukiot. Toisaalta juuri rikkonaisuus ja häröys - se, ettei jokainen kaupunginosa tai katu ole ennalta-arvattava tekee Berliinistä omalla tavallaan niin hienon. Joku tykkää, toinen ei.
Janne_H kirjoitti:Kaupungissa oli myös erittäin helppo liikkua autolla. Samaa ei voinut Pariisista sanoa.
Heh, ette varmaan pyörineet siellä arki-iltapäiväruuhkassa? Jos jaksaisin kaivaa vanhoja cd:itä saattaisin löytää hienon pokkariclipin tukoksesta kuvaamasilaisen metrosillan alta Pohjois-Pariisista läheltä Gare du Nordia. Taisi olla La Chapelle, todella saman näköinen paikka kuin tuossa sun Pohjois-Pariisi -kuvassa. Kaistoilla ei ollut mitään väliä, autot vain lojuivat jumissa hujan hajan pitkin risteystä kuin sillit purkissa ja tööttikakofonia soi. Skootterit ja jalankulkijat puikkelehtivat väleissä siellä, missä mahtuivat.

Tuli sellainen fiilis, että pitäisi seuloa omia kuvia kuukauden kestäneeltä kesäinterraililta Rostockista Budapestin kautta Roomaan ja Pariisin kautta takaisin. Muutamia tuttuja näkyjäkin tuli vastaan.
#32463
Kiitos Jape kattavasta ja rakentavasta vastauksesta.
Jape kirjoitti:Jos kerran ajoitte Pariisiin, miksette saman tien jatkaneet Välimeren rannalle tai Alpeille kun tietkin ovat tuolla suunnalla niin hyvät? Kuvakertomus toimii, vaikkakin kuvia saisi olla vähän enemmän. Toisaalta tietty parempi jos laatu korvaa määrän.
Itse olisin kovasti halunnut ajaa ainakin Alpeille asti. Aika oli yksinkertaisesti se rajoittava tekijä. Kavereilla oli koulut alkamassa, joten oli pakko lähteä Pariisista pohjoisen suuntaan. Tuli kyllä huomattua että tuommoiselle reissulle 2 viikkoa on aivan liian vähän.
Jape kirjoitti: Älä vaan sano, että ne tarttui kennolle vahingossa jonkun hiton auton viedessä huomion!
Ikävä kyllä juuri noin taisi tapahtua. :oops: Koneella jälkeenpäin katseltuani kyllä huomasin tuon kosteuden luoman jännän valaistuksen ja ehkä siksi tuo kuva päätyi mukaan ketjuun. =)
Jape kirjoitti: Berliinissäkin on vanhoja kortteleita kortteli korttelin perään kun lähtee sivummalle. Tuhotuiksi päätyivät luonnollisesti pääkadut ja -aukiot. Toisaalta juuri rikkonaisuus ja häröys - se, ettei jokainen kaupunginosa tai katu ole ennalta-arvattava tekee Berliinistä omalla tavallaan niin hienon. Joku tykkää, toinen ei.
Tosiaan, muutama päivä tuon kokoluokan kaupungissa on aivan liian lyhyt aika. Berliinissä kyllä pitää käydä vierailemassa pidemmällä aikavarauksella.

Jape kirjoitti: Heh, ette varmaan pyörineet siellä arki-iltapäiväruuhkassa?
Ei me pyöritty koskaan pahimpaan ruuhka-aikaan. Mutta kaikenkaikkaan huomasi, että Saksa oli autojen maa. Yllättävän toimivaa. Olen kokenut pahempia ruuhkia Länsiväylällä, Kehä l:llä ja Turun moottoritiellä.
Jape kirjoitti: Tuli sellainen fiilis, että pitäisi seuloa omia kuvia kuukauden kestäneeltä kesäinterraililta Rostockista Budapestin kautta Roomaan ja Pariisin kautta takaisin. Muutamia tuttuja näkyjäkin tuli vastaan.
Laita ihmeessä. Kiinnostavaa nähdä kuvia samanlaiselta reissulta. :)