Kantti kirjoitti:Katsellessani street wiew näkymiä hetken aikaa Turun kaduilta, näkyi selvästi että ihmiset pyöräilevät kaduilla eikä jalkakäytävillä, kuten kuuluukin. Yhden jalkakäytäväpyöräilytapauksen näin.
Viestisi innoittamana tein pienehkön tutkimuksen oulualisten pyöräilystä ruutukaava-alueella käyttäen hyväkseni Googlen katunäkymäpalvelua:
Kävin seuraavat kadut alusta loppuun katsoen välillä taaksenikin: Rautatienkatu, Kajaaninkatu, Linnankatu, Heikinkatu, Asemakatu, Oikokatu, Isokatu, Hallituskatu, Rantakatu, Saaristonkatu, Mäkelininkatu, Pakkahuoneenkatu, Vaarankatu, Kauppurienkatu ja Kirkkokatu. Kadut sijoittuvat pitkälti keskeisimpiin kaupunginosiin Pokkiselle ja Vaaralle, mutta Isokatua ja Kirkkokatua seurasin aina Nuottasaaren koululle saakka kauas liikekeskustasta. Google on kuvannut Oulussa kauniina kesäpäivänä, veikkaisin keskiviikkoiltapäivää ennen iltaruuhkaa, joten liikenteessä voidaan olettaa olleen työmatkapyöräilijöiden sijaan paljon sellaisia, jotka eivät tunne keskustan liikennesääntöjä kovinkaan hyvin. Valitettavan hiljaista joka tapauksessa oli.
Pyrin laskemaan jokaisen pyöräilijän, joka ajaa ajoradalla tai jalkakäytävällä, pyöräteiden jatkeita, joita löytyy mm. Hallituskadulta ja Rantakadulta, käsittelin ajoratoina. Ajoradalla pyöräilleiden sukupuolen kirjasin mahdollisuuksien mukaan ylös. Tieliikennelain mukaan alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä, jos tämä ei aiheuta haittaa kanssakulkijoille. Tämän jätin kuitenkin arvailun vähentämiseksi "tutkimuksessani" huomioimatta.
Tulokset: 35 jalkakäytävällä ajajaa, 3 ajoradalla ajanutta miestä ja 4 naista. Tulos on Turkuun nähden aivan surkea. Jotain pitäisi tehdä, kun vain joka kuudes noudattaa liikennesääntöjä. Tällä hetkellä valvonta on luokatonta. Esimerkiksi
tässä nainen ajaa pitkin jalkakäytävää, mutta poliisi jätää huomauttamatta. (Torikatu on muuten tuossa kohdin suunniteltu typerästi, sillä katua pitkin ajava bussi joutuu aina väistämään Pokkitörmältä Oikokatua pitkin tulevaa toista autoa, koska molemmin puolin katua on ~5m leveät jalkakäytävät/pyörätiet.)
Sukupuolet olisi kannattanut kirjata ylös myös laittomasti jalkakäytävällä ajaneista, mutta kyllä naisten osuus pyöräilijöistä tiedetään suuremmaksi kuin miehillä. Otanta on kuitenkin niin pieni, että sukupuolien liikennesääntöjen noudattamisista ei kannata tämän perusteella vetää johtopäätöksiä.
Ilokseni huomasin, ettei kukaan ajanut väärään suuntaan, vaikka sitäkin tapahtuu paljon ainakin Pakkahuoneenkadulla ja Kauppurienkadulla.