- 16.10.07 17:26
#14507
Viitatessasi Finnairin matkustajamäärien kasvusta kertovaan uutiseen liikut edelleen liian lyhyellä aikavälillä. Rautatietunnelivisio yltää vuosisadan puoliväliin asti. Kuinka rautatiet voisivat optimaalisessakaan tilanteessa kilpailla lentoliikenteen kanssa vielä pitkään aikaan, joten matkustajamäärien kasvaessa ainoa kasvumahdollisuus on toistaiseksi lentoliikenteessä. Lentoliikenteen liittäminen päästökauppaan tulee ajankohtaiseksi vasta joidenkin vuosien kuluttua ja halpoja polttoaineitakin riittää vielä ainakin toistaiseksi. Asia on vasta alussa ja etenee hitaasti. Tällähetkellä näyttää kuitenkin siltä ettei muuta vaihtoehtoa pitkällä aikavälillä ole kuin karsia kaikki saasteita tuottavat asiat niin vähiin kuin mahdollista. Tutkimusten mukaan päästöjä on leikattava 80% vuoteen 2050 mennessä.
kosmopoliitti kirjoitti:Lentoyhtiö Finnair toivoo matkustajamääränsä kaksinkertaistuvan kymmenessä vuodessa. Yhtiö asetti tavoitteen pitkän ajan visiossaan 20 miljoonaan matkustajaan vuodessa. Tällä hetkellä Finnairia käyttää vuodessa vajaa 10 miljoonaa ihmistä."Visiosi ovat ihan mielenkiintoisia. Pidän kuitenkin rautatietunnelia edelleen sellaisena vaihtoehtona joka mahdollistuu tulevaisuudessa vain lentoliikenteen ja maantieliikenteen kustannusten nousun takia, ei siis pelkän matkustajamäärien kasvun takia yleisesti.
Tämä edellyttää mm. Helsinki-Vantaan laajentamista ja kehittämistä, uutinen kertoo vielä. Kuka tietää, ehkä Finnairkin voisi osallistua Tallinnantunneliin, jolloin kapasiteettia vapautuisi kannattavammille reiteille ja Finnair voisi käyttää Tallinnan kenttää kysyntähuippujen tasaamiseen?
Viitatessasi Finnairin matkustajamäärien kasvusta kertovaan uutiseen liikut edelleen liian lyhyellä aikavälillä. Rautatietunnelivisio yltää vuosisadan puoliväliin asti. Kuinka rautatiet voisivat optimaalisessakaan tilanteessa kilpailla lentoliikenteen kanssa vielä pitkään aikaan, joten matkustajamäärien kasvaessa ainoa kasvumahdollisuus on toistaiseksi lentoliikenteessä. Lentoliikenteen liittäminen päästökauppaan tulee ajankohtaiseksi vasta joidenkin vuosien kuluttua ja halpoja polttoaineitakin riittää vielä ainakin toistaiseksi. Asia on vasta alussa ja etenee hitaasti. Tällähetkellä näyttää kuitenkin siltä ettei muuta vaihtoehtoa pitkällä aikavälillä ole kuin karsia kaikki saasteita tuottavat asiat niin vähiin kuin mahdollista. Tutkimusten mukaan päästöjä on leikattava 80% vuoteen 2050 mennessä.
Päihteet aiheuttavat vuosittain noin 4,2 miljardin euron kustannukset yhteiskunnalle.
Alkoholin käytön aiheuttamia sikiövaurioita voidaan ehkäistä – kulutusta mittaava verikoe pitäisi ottaa osaksi äitiysneuvoloiden seulontatutkimuksia (THL)
Alkoholin käytön aiheuttamia sikiövaurioita voidaan ehkäistä – kulutusta mittaava verikoe pitäisi ottaa osaksi äitiysneuvoloiden seulontatutkimuksia (THL)