Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Jape
#1139
Mitäs mieltä olisitte siitä jos tuonne hiekkalaatikolle perustettaisiin sellainen threadi kuin ''VITUN VIHERPERSENIMBYT!!!'', johon sitten saisi vuodattaa näitä viherpersevuodatuksiaan? En todellakaan haluaisi leikkiä jotain moderaattoria tai foorumipoliisia, taikka kuulostaa näin kuivalta, mutta threadi toisensa jälkeen tuntuu nyt päättyvän tähän ''SAATANAN VIHERPERSEPASKIAISET PILAAVAT KAIKEN!!'' -valitteluihin sen sijaan, että keskusteltaisiin alkuperäisestä aiheesta.

En väitä ettei minuakin v***ta tuo pusikon suojelu ja kaiken uuden vastustaminen, mutta oikeasti tosi turhauttavaa kun katsoo että foorumin ehkä mielenkiintoisempaan threadiin on tullut uusia postauksia ja sitten huomaakin millaisia ne ovat. Ja vaikka kuinka v***ttaakin, niin arvatkaa, viekö tuollainen ''viherperseilu'' hieman uskottavuutta tästä hommasta? ;)

Noniin, joo, tiedän, olen kuivis. :)
tekijänä Quu
#1140
Täällähän on kiintoisa keskustelu meneillään. Valitettavasti en voi hajauttaa topikkia, mutta ilmoitan sen sijaan että keskustelu nysämursun säälittävistä ystävistä päättyy tähän ja palaamme jälleen aiheeseen. Ettehän te niitä aktivisteja todellisena uhkana pidä? Toi Japen idea oli kyllä ok, eli Hiekkalaatikolle vaan mollaamaan kaiken maailman nimbyjä. :P
Avatar
tekijänä H.C.
#1144
Joo, palataan vaan aiheeseen, olihan tuolla mökissä jo joku vitutus topikki jos oikein muistan...

Kyllähän toi Zuccin versio paljon näyttävämpi olisi ja siitä tulisi todella ainutlaatuinen jos se tuollaisena toteutuisi. Olen ihmetellyt koko tässä Keski-Pasilan suunnittelussa vähän tota minkä -late jo mainitsi. Eli tuo kansien kieltäminen. Ilmeisesti kustannuksista johtui, en tarkalleen muista? Miten alue esimerkiksi saadan kunnolla liitettyä Itä-Pasilaan kun paitsi että välissä on leveä junarata niin sen lisäksi Keski-Pasila tulee olemaan syvällä laaksossa?
late- kirjoitti:Huomasikos kukaan muu, että Finnairin rinnalla toisena merkittävänä suomalaisena instituutiona kuvaan näyttää päässeen vain Alko?-)
joo, pistin itsekkin merkille saman tien ton Alkon :D. Tulee tosta Finnairista ja paljosta lasisita vähän lentokenttämäinen ilme.
Avatar
tekijänä Darkmage7280
#1147
Sitäpaitsi alue tulee olemaan kumman näkönen: Itä-Pasila/rumaa 70-luvun laatikkoaluetta, välissä moderni Keski-Pasila, kuopassa, ja sitten vähän uudempi, mutta silti suht ikävä Länsi-Pasila.
tekijänä late-
#1148
Darkmage7280 kirjoitti:Sitäpaitsi alue tulee olemaan kumman näkönen: Itä-Pasila/rumaa 70-luvun laatikkoaluetta, välissä moderni Keski-Pasila, kuopassa, ja sitten vähän uudempi, mutta silti suht ikävä Länsi-Pasila.
Kyllä tuota suunnittelussa sovitellaan. Pasilansiltaa ainakin levennetään ja sen lähelle tulevat talot saavat tietysti sisäänkäynnit myös siihen tasoon. Sillan pohjoispuolinen asuinalue voidaan sovittaa maan tasoon. Lähinnä nuo sillasta etelään olevat rakennukset jäävät kummasti nököttämään.

Länsi-Pasilaa suojaava toimistojulkisivu on hiukan massiivinen, mutta muutenhan Länsi-Pasila on hyvinkin mukava asuinalue. Läpikulkevaa henkilöautoliikennettä ei ole, alkuperäinen kallio on näkyvissä ja keskuspuisto on vieressä. Osa taloista on päässyt vähän nuhjuisempaan kuntoon, mutta ei huonoksia kuitenkaan. Kaupungin vuokratalotkin alueella on aika ansiokkaasti remontoitu ajoissa.

Länsi-Pasilan suosiosta kertoo jotain se, ettei sieltä pahemmin näy asuntoja myynnissä. Vapautuvat asunnot menevät yleensä tiskin alta tai normaalissa myynnissä heti. Tätini myi äskettäin asuntonsa ensimmäisellä näytöllä lähes tavoitehintaan, kun normaali myyntiaika kerrostaloasunnolle pääkaupunkiseudulla on nykyisin kuukausia.
tekijänä Toni
#1553
Poimin tänään metrosta mukaani Uutislehti 100:n jossa oli Keski-Pasilaa koskeva toisen sivun uutinen. Otsikkona oli "Keski-Pasilan ratapihalle nousee tornitaloja vuosikymmenen lopulla"

Artikkelissa olleita asioita. Ei kylläkään sisältänyt mitään varsinaisesti uutta:

"Korkeimman rakennuksen on ajateltu kohoavan 22-keroksiseksi"

"Lepistö ei lähde arvuuttelemaan, miten todennäköistä on, että italialaisen arkkitehtitoimisto Cino Zucchin tornitalosuunnitelmat toteutuvat."

"Osayleiskaavassa rakennusten korkeuteen ei ole vielä otettu kantaa."

"Lepisön silmää italialaistoimiston piirustukset kuitentekin selvästi viehättävät."

"Asuntotuotannon arvioidaan alkavan vuonna 2010, ja enimmäiset asukkaat muuttaisivat alueelle vuonna 2011."


Sten tästä huutoikkunassa jo mainostikin, mutta nyt ti 17.5 on http://www.uutislehti100.fi:ssä meneillään äänestys siitä sopivatko korkeat talot Pasilaan.
tekijänä Larma
#1554
Toivottavasti ne nyt tekevät niistä taloista tarpeeksi korkeita. Nyt nimittäin ei kovin paljoa sinne neliöitä saada ja jos tuosta uutta keskustaa meinataan, niin pitäis jättää sentään jotain laajennus mahdollisuuksiakin, eikä tunkea kaikkia tontteja täyteen.

Äänestyksen tämän hetkinen tulos näyttää varsin hyvältä:
Kyllä (74.3%)
Ei (25.7%)
tekijänä Toni
#1950
KSV:n palstalle Timo Lepistöltä tullut vastaus Japen kysymykseen
Zucchin ja Siitosen viitesuunnitelmat tehtiin osayleiskaavan pohjaksi. Osayleiskaavan on kaupunkisuunnittelulautakunta osaltaan hyväksynyt joulukuussa 2004 ja se on parhaillaan lausuntokierroksella. Lausuntoja on pyydetty noin 30 taholta, lähes kaikki ovat nyt saapuneet. Osayleiskaava edennee syksyn aikana valtuuston käsiteltäväksi.

Miten sitten jatketaan? Zucchi vai Siitonen? Kysymys ei ole aivan näin mustavalkoinen. Osayleiskaava mahdollistaa osaltaan kyllä Zucchin suunnitelman toteuttamisen vaikka sellaisenaan. Siitosen suunnitelma on mm. kerrosaloiltaan erilainen osayleiskaavan kanssa.

Parhaillaan täsmennetään katuverkkoa ja syksyn 2005 kuluessa on tarkoitus tarkastella myös metron vaatimia tilavarauksia ja metroon liittyviä yhteyksiä tarkemmin. Näiden valmistuttua ja osayleiskaavan tultua lainvoimaiseksi jatketaan todennäköisesti keskeisemmän alueen kutsukilpailulla. Zucchin suunnitelmahan on viitesuunnitelma, yksityiskohtaisempaa suunnitelmaa tarvitaan. Tähän alueeseen kuuluvat mm. Zucchin suunnitelman tornit.

Mikäli kilpailun järjestämisestä päätetään niin keskeinen kysymys on: Mikä rooli Zucchin suunnitelmalla on kutsukilpailun ohjelmassa? Kuinka tarkkaan sitä tulisi seurata ehdotuksia tehtäessä? Näitä asioita on tarkoitus valmistella vuodenvaihteeseen mennessä.
Kiitokset herra Lepistölle erittäin selventävstä vastauksesta.
Avatar
tekijänä grendy
#1951
Ehdottomasti hatun noston arvoinen vastaus :)
tekijänä Jape
#1954
Kiitoksia vain todella paljon. :D
tekijänä Toni
#1959
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/ ... 1979964010
Keski-Pasilan pilvenpiirtäjiä ei vastusteta
Julkaistu 22:14

Keski-Pasilan projektipäällikkö Timo Lepistö kaupunkisuunnitteluvirastosta on saanut eteensä noin 25 lausuntoa Keski-Pasilan suunnitelmista.
Lepistö voi jatkaa suunnittelua hyvillä mielin, sillä italialaisen Cino Zucchin ehdottamia korkeita rakennuksia kannatetaan.
Keski-Pasilaan on suunniteltu tiivis, keskustamainen alue. Yhdyskuntasuunnittelun eturivi on ollut sitä mieltä, että jos pilvenpiirtäjiä Helsinkiin halutaan, se paikka on Keski-Pasila.

"Keski-Pasila olisi luonteva paikka korkeille, 10–21-kerroksisille rakennuksille", Helsingin asuntotuotantotoimikunta sanoo lausunnossaan. Sen on allekirjoittanut apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen, joka on puolustanut korkeata siluettia aikaisemminkin. Tukea tulee Helsingin kaupunkikuvaneuvottelukunnalta ja rakennuslautakunnalta.

Helsingin kauppakamarin mukaan Keski-Pasilan rakentamistehokkuutta voisi vielä nostaakin suunnitellusta. Helsingin Yrittäjät pitää korkeita rakennuksia myönteisinä, mutta muistuttaa varoittavasta esimerkistä aivan naapurista eli Itä-Pasilasta, jossa toimivuus, ihmisläheisyys ja tyylikkyys loistavat poissaolollaan.
Veturitien uusi linjaus arveluttaa useaa lausunnon antajaa. Veturitien reitti aiotaan ohjata Keski-Pasilan läpi, jossa se imee liikennettä Tuusulanväylältä ja Mäkelänkadulta. Liikenteen on arvioitu Veturitiellä kolminkertaistuvan, kun tien uusi linjaus on valmis.

Keski-Pasilassa lähes kaikki liikkumisen muodot kohtaavat: rautatie, raitiotie, poikittaiset bussilinjat ja tulevaisuudessa myös metro.
Metroaseman rakentamiseen Pasilan aseman yhteyteen on suunnitelmissa varauduttu. Helsingin joukkoliikennelautakunnan mielestä Pasilan aseman suunnittelussa pitää varautua myös, että metroa jatketaan Pasilasta eteenpäin joko Viikkiin tai lentoasemalle.

VR on taipunut autopikajunien lastauslaiturin siirtämiseen Töölönlahdelta, tosin pitkin hampain. Paras paikka VR:n mielestä on veturitallien ja Pasilansillan välinen alue Keski-Pasilassa.
Osayleiskaavassa junien lastauspaikalle ei ole omaa merkintää, minkä vuoksi VR vaatii kaupunkisuunnitteluvirastoa korjaamaan asian, kun asemakaavoitus alkaa. Myös Senaatti-kiinteistöt huomauttaa autopikajunien lastauslaiturin puuttuvan Keski-Pasilan suunnitelmista.
Timo Lepistön mukaan nykyiset merkinnät mahdollistavat sen sijoittumisen ratapihalle, joten mitään ongelmaa ei ole olemassa.
Avatar
tekijänä H.C.
#1960
Yeah! Kuulostaa todella hyvältä :smt023
Helsingin kauppakamarin mukaan Keski-Pasilan rakentamistehokkuutta voisi vielä nostaakin suunnitellusta.
kippis sille :smt030
tekijänä Devi
#1961
Meinasin itsekin pudota tuolilta kun lukaisin tuon Hesarin jutun minkä Ober quottasi tänne... Kerrankin, siis KERRANKIN positiivinen suhtautuminen korkeisiin taloihin! Keski-Pasila näyttää toteutuvan korkeana ja laadukkaana kakkoskeskustana ja sekös meikäläistä ilostuttaa :D

Ainutlaatuinen juttu Suomessa että näin isoa ja korkeata keskittymää ei vastusteta!!!

:smt038

Vielä kun tuo kauppakamarin toive toteutettais niin se ois siinä! Tornitalokeskus mistä ollaan aina haaveiltu!
tekijänä pikkupietari
#1986
Devi kirjoitti: Vielä kun tuo kauppakamarin toive toteutettais niin se ois siinä! Tornitalokeskus mistä ollaan aina haaveiltu!
Niiin, Kauppakamari se tietysti tietää...
tekijänä Devi
#1987
pikkupietari kirjoitti:
Devi kirjoitti: Vielä kun tuo kauppakamarin toive toteutettais niin se ois siinä! Tornitalokeskus mistä ollaan aina haaveiltu!
Niiin, Kauppakamari se tietysti tietää...
Ja tuo tarkoitti...mitä?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 106