Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Tornitaloja - lisää tornitaloja! Yläkerrassa keskustelua kaikesta korkeisiin taloihin liittyvästä ja korkeuksiin kohoavista uudisrakennuksista.
tekijänä SdeS
#1287
Ajattelin, että olisi aika tehdä tälläinen threadi. Olen tiedustellut tornien korkeutta mm. Helsingin Kaupunkisuunnitteluvirastosta, ja ne poikkeavat emporiksen lukemista jonkin verran.

Rakennusten viralliset korkeudet mitataan sisäänkäynnin kohdalta.


Nimi, sijainti - korkeus maanpinnasta

Asunto Oy Helsingin Cirrus, Helsinki - 86m

Fortumin pääkonttori, Espoo - 83,6m

Itäkeskuksen Maamerkki, Helsinki - 82m

Panorama Tower, Espoo - ~73m

Kiinteistö Oy Itämerentori, Helsinki - 65,7m


Jos teillä on lisää tietoa, niin kertokaa ihmeessä :)
Viimeksi muokannut SdeS, 19.09.05 16:09. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
tekijänä Toni
#1288
Ja siitä sitten Eroselle (emporis.comin Helsingistä vastannut editori) hieman viestiä ja korjausta. Miten ihmeessä ne lukemat on voinut noin pahasti mennä pieleen? Kummalista. :|
Avatar
tekijänä OlliMolli
#1289
Äiti. Mä olen menettänyt kaiken uskon kyllä rakennusviranomaisiin. Itämerentori ei ole 70m? Äiti.

Olis hauska tietää minkä korkuinen K-P:n korkeimmasta tulee jos se on A) alle Cirruksen korkeuden, B) sen korkeus tod. näk. valehtelee ja C) sen tontti on muistaakseni 12.8m Pasilan katutason alapuolella.

:evil:
Avatar
tekijänä grendy
#1290
Pitääpä tiedustella Tampereellakin samoja korkeuksia.. kun keksin että mistä :)
tekijänä SdeS
#1291
Moolio kirjoitti:Äiti. Mä olen menettänyt kaiken uskon kyllä rakennusviranomaisiin. Itämerentori ei ole 70m? Äiti.

Olis hauska tietää minkä korkuinen K-P:n korkeimmasta tulee jos se on A) alle Cirruksen korkeuden, B) sen korkeus tod. näk. valehtelee ja C) sen tontti on muistaakseni 12.8m Pasilan katutason alapuolella.

:evil:
Eikös siihen tule 22 kerrosta? Yleisin kerroskorkeus toimistotaloissa on muistaakseni 3,6m, eli siitä tulisi 22x3,6m=79,2m.
Tosin tuollaistahan on vaikea mennä vielä arvioimaan. :)
Avatar
tekijänä OlliMolli
#1295
Eikös siihen tule 22 kerrosta? Yleisin kerroskorkeus toimistotaloissa on muistaakseni 3,6m, eli siitä tulisi 22x3,6m=79,2m.
No periaatteessa vähän yli 80m koska siinä on tod. näk. korkeampi ensimmäinen kerros ja mahdollisesti "vintti"-kerros jota ei lasketa. Jos sanotaan että sen korkeus olisi 80m, olisi siitä yhäkin laskettava käytännössä se 13m pois. :([/quote]
tekijänä Quu
#1297
Petyn, jos Cirrus ei olekaan sitä +90 metriä korkea. Jää tuo lähes maaginen raja ylittämättä.
tekijänä SdeS
#1828
Tuli vastaus kyselyyni Panorama Towerin korkeudesta.
Eli tornin korkeus on n. 73m maanpinnasta, en olettanut sen ihan noin korkea olevan :)
Avatar
tekijänä OlliMolli
#1829
SdeS kirjoitti:Tuli vastaus kyselyyni Panorama Towerin korkeudesta.
Eli tornin korkeus on n. 73m maanpinnasta, en olettanut sen ihan noin korkea olevan :)
No perhana! Mä kattelin sitä kuvaa Panoramasta suoraan edestäpäin, ja laskeskelin, et se olis juuri hiukan yli 70m. Vähänkö mä olen hyvä arvioimaan. :)
tekijänä Devi
#1830
SdeS kirjoitti:Tuli vastaus kyselyyni Panorama Towerin korkeudesta.
Eli tornin korkeus on n. 73m maanpinnasta, en olettanut sen ihan noin korkea olevan :)
No sehän on 16 kerrosta plus 17. kerroksessa sauna & edustustila. Pitäähän ison firman isoilla herroilla olla kunnon saunatilat...vähintään 10m korkeat ;D
Avatar
tekijänä JR
#2269
Minua häiritsee edelleen se, että Fortum on vain 83,6 m. Päätin siis mennä tutkimaan asiaa uudelleen ja menin mittaamaan korkeuden tarkemmin kuin viimeksi. Tällä kertaa ei tarvinnut leikkiä minkään kulmien kanssa, vaan ainut virhe mittaukseen syntyi mittalaitteen (laseretäisyysmittari) epätarkkuudesta. Nyt seuraa sitten melko turhaakin spekulaatiota, mutta innokkaimmat lukekoon.

Mielestäni sain jonkin verran selvyyttä tähän 87/83,6 m keskusteluun.

Mittasin Fortumin korkeuden kolmesta eri kohdasta (suunnasta). Ensimmäinen mittaussuunta oli pohjoisesta:

[img]poistettu[/img]

Mittaus suoritettiin tuon parkkipaikan korkeudelta. Pääsisäänkäyntihän on parkkihallin katoksen päällä, muutamaa metriä korkeammalla:


[img]poistettu[/img]


Rakennukseen on sisäänkäynti myös tämän mittauskohdan korkeudelta, kannen alla.

Tulokseksi sain 83,5 m (+/- 0,8 m).

Vaikuttaa siis siltä, että tämä on ns. virallisen mittaustavan mukainen korkeus, eli katutasosta, pääsisäänkäynnin kohdalta.

Maa Fortumin ympärillä selvästi laskee etelään siirryttäessä. Tämän huomaa parhaiten itäpuolella olevista rapuista:

[img]poistettu[/img]

Rappujen alapää on itä- ja eteläpuolen katutason korkeudella. Yläpää on edellä mainitun parkkipaikan korkeudella. Arvioin korkeuseroksi noin kolme metriä.

Fortumin eteläpuolella korkeuden mittaus suoritettiin suunnilleen tästä kohtaa:

[img]poistettu[/img]

Itse rakennus jatkuu tähän katutasoon asti.

Korkeudeksi tuli 87,6 m (+/- 0,7 m).

Vaikuttaa siltä, että se mystinen 87 m on saatu tästä. Tein vielä yhden mittauksen itäpuolelta:

[img]poistettu[/img]


Myös tässä tulee huomata, että rakennus jatkuu aina näkyvälle katutasolle asti.

Tulos oli 88 m (+/- 1,5 m).


Johtopäätökset:

Rakennus itsessään on mitä suurimmalla todennäköisyydellä noin 87 metriä itä- ja eteläpuolella olevaan katutasoon. Mutta mitattaessa pääsisäänkäynnin kohdalta, on korkeus vain se 83,6 m. Vaikea on nyt sitten sanoa, kuinka se korkeus tulisi mitata...



Vertailun vuoksi mittasin myös Kone Buildingin korkeuden.

[img]poistettu[/img]

Luoteisnurkassa sain rakennuksen korkeudeksi 73 m (+/- 0,9 m). Eteläreunassa rakennuksen lisäksi on vielä muutamat rappuset:

[img]poistettu[/img]

Sieltä mitattaessa korkeudeksi tuli 74 m (+/- 0,9 m). Lopuksi mittasin korkeuden myös pääsisäänkäynnin kohdalta, parkkikannen päältä:

[img]poistettu[/img]

Sieltä mitattaessa korkeus oli 68,9 m (+/- 0,7 m).

Mikä tulisi Koneen virallisen korkeuden olla?
Viimeksi muokannut JR, 03.02.15 02:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä SdeS
#2270
Kiitos selventävästä vastauksesta.
Nyt pitäisi vaan tietää mistä se virallinen korkeus otetaan.
Täsmälleen sama juttu Cirruksen kanssa, pääsisäänkäynnin kohdalta torni nousee 86m, kun taas hiukan alempaa parkkihallin kohdalta (joka on osittain maanpäällä) noin 90m.

YIT:n mukaan Cirruksen korkeus on 86m ja Rakennusvalvontakeskuksen tietojen perusteella Fortumin korkeus 83.6m.

Voidaanhan me lisätä ne pari puuttuvaa metriä noihin, kun rakennukset kumminkin alkavat alempaa kuin pääsisäänkäynnin kohdalta :)
Avatar
tekijänä JR
#2274
Nippelitietoutta löytyy esim. Emporiksen sivuilta (tiedä sitten onko ns.virallinen mittaustapa):

http://www.emporis.com/en/ab/ds/sg/ra/bu/td/fl/
A floor level or story ("storey" in British English) is an occupiable level of space inside a building, divided from other floors by floorplates. Each floor level must be at least 2 meters height to count as a standard floor. Floor levels may be classified as above-ground or below-ground. An above-ground floor is a level whose ceiling is at least 2 meters (i.e. a reasonably occupiable space) above the ground. If a building is set on sloping ground, then the first level flush with or higher than the lowest immediately surrounding ground level shall be considered the first above-ground floor. Floors which are above the soil line but below an elevated street which passes or approaches the main entrance (except as a detached bridge) shall be considered underground; likewise floors which open to the outside only through a sunken plaza or moat shall be considered below-ground.
Tässä selventävä kuva samalta sivulta:

http://www.emporis.com/en/ab/ds/sg/ra/bu/td/fl/sg/

Eli ilmeisesti se Fortumin korkeus (83,6 m) on mitattu oikein, sillä eteläpuolella alimmat maan päällä olevat kerrokset luetaankin maanalaisiksi. Harmi. Olisivat rakentaneet pääsisäänkäynnin sinne etelään. ;)

Ei tämäkään kyllä ole reilua, että sisäänkäynnin sijainti vaikuttaa rakennuksen korkeuteen...

Itse korkeuden mittauksesta:

http://www.emporis.com/en/ab/ds/sg/ra/bu/td/he/ou/
Structural height is defined as the vertical elevation from the base to the highest architectural or integral structural element of the building. This includes fixed sculptures, decorative and architectural spires, ornamental fences, parapets, balustrades, decorative beacons, masonry chimneys, and all other architecturally integral elements along with their pedestals.
Ilmeisesti "base" tarkoittaa alinta maanpäällistä kerrosta.
Avatar
tekijänä JR
#2312
Vielä muutama aiheeseen liittyvä asia...

Eli kävin mielenkiinnosta mittamassa myös näiden muutaman kiistanalaisen rakennuksen korkeuden (Itämerentori & Maamerkki).

Itämerentori oli itäpuolen toritasosta katonreunaan mitattuna 66,0 m (+/- 0,7 m). Katolla olevaan kaiteeseen mitattuna korkeus oli 66,7 m (+/- 0,5 m).

Eteläpuolelta mitattuna korkeus katonrajaan oli 66,2 m (+/- 0,7 m). Ja länsipuolella korkeutta oli 66,1 m (+/- 0,6 m).

Katolla olevan kaiteen lisäksi siellä näyttäisi olevan joitakin tuuletusputkia tms, sekä yksi masto. Näitä ei kuitenkaan ilmeisesti lasketa mukaan rakennuksen korkeuteen. Ilmastointihormit nousevat arviolta 68 metriin ja masto noin 72 metriin.

[img]poistettu[/img]

Ilmeisesti se Emporiksen 72 m on saatu nimenomaan tästä...


Maamerkin korkeudeksi tuli luoteispuolen toritasolta mitattuna 80, 7 m (+/- 0,6 m). Täsmälleen sama tulos tuli kahdesta eri kohdasta mitattuna. Mittauspiste oli porrastornin katon kaiteen yläosa (jota ei tietääkseni kyllä pitäisi sisällyttää korkeuteen). Tämä 80,7 m on hieman liian vähän "viralliseen" 82 metrin korkeuteen.

[img]poistettu[/img]

Rakennuksen koillispuolella parkkialue kylläkin laskee toritasoon verrattuna jonkin verran (kenties alle metri). Tämä on mahdollisesti ympäröivien katujen taso. Olisiko korkeus siis mitattu siihen nähden? Yksi vaihtoehto on vielä se, että laser meni ohi porrastornin päällä olleen kaiteen raoista, jolloin korkeus tuli itse rakennuksen yläreunaan (en tosin usko tähän).

Olisiko tuo katolla oleva masto se 87 metriä, jolloin myös tämä virheellinen tieto selittyisi?
Viimeksi muokannut JR, 03.02.15 02:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Quu
#2313
Mitenkään ottamatta kantaa itse aiheeseen, tuo base tarkoittaa rakennuksen pohjimmaisia osia, ts. perustuksia.