[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
H.C. kirjoitti:Vaikea valita kumpaakaan noista vaihtoehdoista. Kaupungin kasvaminen pelkästään tasaisesti joka suuntaan ei välttämättä ole aina paras ratkaisu ja näen hyvänä myös ratojen varteen rakentuvan helminauhakaupungin. Itse asun erittäin mielelläni lähiössä tai vähän pienemmässä aluekeskuksessa josta on hyvät kulkuyhteydet "oikeaan" kaupunkiin. Silti en pidä siitäkään että rakennetaan väljästi vähän minne sattuu vaikka vanhoissa alueissa olisi ihan hyviä täydennyskohteita.Helminauhamalli on hyvä, mutta sen pitää olla erittäin tiivis ja tehokas. Niiden väleihin voi minun puolestani sitten rakentaa niille maalais ja lähiöhenkisille sitten omia alueitaan. Näin palvelutaso pysyy korkeana, eikä haja-asuttamisesta synny rasitetta.
Klazu kirjoitti:Helminauhamainen kaupunkirakenne sopii vain Helsingin kaltaisiin pieniin kaupunkeihin. Suurien kaupunkien on pakko kasvaa tiiviisti ulospäin, sillä muutoin matkustusetäisyyksistä tulisi kohtuuttoman pitkiä. Ei tule ainakaan tähän hätään mieleen yhtään oikeasti suurta kaupunkia, joka perustuisi vain helminauha rakenteeseen.Koolle ei voi mitään, Suomeen helminauhamalli on paras.
Klazu kirjoitti:@bitterfly: Tuossa olemme samaa mieltä. Suomeen tulisi tiukan Helsinkiin keskittämisen sijaan saada tiiviisti asuttu Helsinki - Tampere väli. Siihen ihmisiä voisi juuri ja juuri riittää.Niin no minä haluaisin tiivistää koko Turku - Tampere - Helsinki-kolmion. Turun ja Tampereen seudut ovat erittäin samaa koko luokkaa. Ja Salo Turun ja Helsingin välissä on kasvattamassa merkitystään. Turku on tärkeä satamakaupunki ja logistinen piste.
Klazu kirjoitti:Siihen ei riitä kyllä enää porukkaa. Siis jos oikeasti meinaat "tiivistä". Nykyisinhän tuon kolmion keskellä eletään täysin maaseudulla ja monilla reunoillakin haja-asutusalueella. Vain Helsinki - Riihimäki välillä on hieman tiiviimpää asutusta, tosin ei sekään junan ikkunasta katsoessa niin vakuuta. Vielä mahtuisi ja paljon.Ei kolmion keskustaa, vain kehityskäytävät!
Klazu kirjoitti:Kun otetaan huomioon, että melkein kaikki suomalaiset mahtuisivat Kehä3:sen sisään Eurooppalaiseen kaupunkiin ja myöskin se, että väkeä ei onneksi loputtomiin tule muuttamaan Etelä-Suomeen, en usko kahden radan varren kasvavan tiivisti toista sataa kilometriä suuntiinsa. Siihen ei vain riitä Suomessa ihmisiä.Ajattelitpa asian miten vain, et ikinä saa keskitettyä ihmisiä vain yhden radan varrelle. E18 kehityskäytävä-hankkeen edunvalvojat tulevat taatusti panostamaan omalle reitilleen, joka nähdään tärkeänä Euroopan reittinä. Kuten myös Turku - Tampere välin kunnat omansa.
Klazu kirjoitti:Siihen ei riitä kyllä enää porukkaa. Siis jos oikeasti meinaat "tiivistä". Nykyisinhän tuon kolmion keskellä eletään täysin maaseudulla ja monilla reunoillakin haja-asutusalueella.Tästä tuli mieleen että en lähtisi tuota Berliininkään tiiviyttä niin hirveästi mainostamaan vaikkakin nuo 3,4 miljoonaa asukasta asuvatkin suht kaupunkimaisesti, ja joukkoliikenne on kattavaa. Itse kaupunki tuntuu lähes miltä puolelta tahansa omituisen väljältä. Tämä johtuu tietenkin osittain siitä että vanhasta kortteli-Berliinistä tuhoutui noin 60% ja tilalle rakennetut korkeahkot kerrostalot on rakennettu funktionaalisen harvasti, mutta väljyyden, ja tietynlaisen pienuuden tuntu, tulee myös siitä että perinteinen Berliiniläinen kortteli on, ainakin minun silmääni, Helsinkiläistä korttelia matalampi. Siellä kaupunki on rakennettu lisäksi tasamaalle eikä juuri minkäänlaisia korkeusvaihteluita ole. Helsingissä on paljon mäkiä ja notkelmia joiden korkeimmissa kohdissa olevat kivimuurit tuntuvat massiivisilta jalankulkijan vinkkelistä. Kadut tuntuvat kuiluilta. Kulkiessani Berliinissä en aistinut tällaista tiiviyttä ollenkaan. Uskoisinkin että Helsingin kantakaupungin asukkaat kokevat asuvansa tiiviimmässä ympäristössä kuin vastaavat Berliinissä. Berliinin "kantakaupungissa" on lisäksi hämmästyttävän paljon pientaloja, vähän siellä sun täällä. Lähellä Kurfurstendammiakin. Berliini on mielenkiintoinen ja kivan tuntuinen kaupunki, mutta ei sellainen "kivikaupunki" kuin monet muut.