Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä bitterfly
#15985
Pilot Turku on toteuttamassa Turun lentoaseman yhteyteen logicity-konseptia, joka kokoaa yhteen logistiikka-alan yrityksiä. LogiCityn vahvuuksia ovat Turun ja Naantalin satamien läheisyys, ruuhkattomuus ja raideyhteydet itään.

Pilot Turku: http://www.pilotturku.com/page/fi
LogiCity: http://www.pilotturku.com/page/fi/logicityyn/

LogiCityyn on tähän menessä sijoittunut ainakin Kaukokiito ja Lännen kuljetus. Finavia rakentaa TNT:lle sen Suomen suurinta rahtiterminaalia.

Alueelle on nyt mahdollisuus rakentaa 400 000 kerrosneliötä, mutta hankkeen toisen vaiheen astuessa mukaan kuvaan kasvaa rakennusoikeus jopa 1milj. kerrosneliömetriin.

Sijottautumissuunnitelmassa näkyvällä kaupanalueella on jo kauppakeskus Mylly ja monia muita suuria kauppoja. Sinne on mm. valmistumassa uusi Ikea! Eikä alueen kasvu taatusti lopu siihen. Esim. Mylly on aikeissa tehdä lähivuosina suuren laajennuksen. Kaikki ne lukuisat yritykset, jotka haunisten alueelle sijoittuu, varmasti lisäävät LogiCityn kysyntää tuntuvasti. Eli lähtökohtaisesti ainakin paikallisesta näkökulmasta LogiCity on erittäin realistinen. Toisaalta tavoitteet ovat paljon korkeammalla, niin kuin pitääkin!

On sanottu, että projekti lähtee kunnolla käyntiin vasta 2008, kun ensimmäiset todelliset toimenpiteet alkavat.


-
Pilot Turku
Kuva
-
Finavia Turun lentoasema
http://www.finavia.fi/lentoasema_turku
-
Wikipedia Turun lentoasema
http://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_lentoasema
-
TS "LogiCity alkaa houkutella Aasian lentorahtia"
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1 ... 0:0:0:0:0:
TS "Läänin Kuljetus rakentaa terminaalitiloja Logicityyn"
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... 0:0:0:0:0:
TS "TNT laajenee Turussa yhtiön suurimmaksi terminaaliksi"
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1 ... 0:0:0:0:0:
TS "Turun lentokentän aluetta markkinoidaan LogiCitynä"
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... 0:0:0:0:0:

---
Lopuksi omaa hypetystä

Jos LogiCity lähtee oikeasti pyörimään toivotulla tavalla, saattaisi Turun "pohjoisiin" osiin nousta se Turun tornitalo-alue. Toimisto- ja massiivinen logistiikka-alue mahdollistaisi lentoyhteyksien paranemisen ja ehkä jopa hotelleja lentokentän lähistöllä. Myös Turun neljäs rautatieasema saattaisi tulla ajankohtaiseksi. Eli neljäs Sataman, Päärautatieaseman(tai matkakeskuksen) ja Kupittaan lisäksi. Näin ainakin toivon.
Viimeksi muokannut bitterfly, 03.12.10 15:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
tekijänä 16valve
#15989
bitterfly kirjoitti:On sanottu, että projekti lähtee kunnolla käyntiin vasta 2008.
Niin, no tuskin vuonna 2007 enää paljoa ehtisikään ;)

Prokkis vaikuttaa paljolti vastaavalta kuin Pirkkalan CLX. (Edit. Olitkin jo maininnut tästä CLX treadissa)
tekijänä bitterfly
#15997
TNT:n terminaaleja
Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut bitterfly, 02.04.08 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Aboa
#16070
Puolalaiselle halpatyövoimalle on myöskin avattu oma kulkuväylänsä :) :
http://www.pilotturku.com/page/fi/lehdi ... rkisto/148

Totta puhuen tuo ns. halpalentoterminaali antaa ihan hyvän peräruiskeen koko Turun lentoaseman toiminnalle. Toivottavasti Ryanair yms. saadaan houkuteltua myös Turkuun tämän konseptin ansiosta.
tekijänä bitterfly
#16075
Aboa kirjoitti:Puolalaiselle halpatyövoimalle on myöskin avattu oma kulkuväylänsä :) :
http://www.pilotturku.com/page/fi/lehdi ... rkisto/148

Totta puhuen tuo ns. halpalentoterminaali antaa ihan hyvän peräruiskeen koko Turun lentoaseman toiminnalle. Toivottavasti Ryanair yms. saadaan houkuteltua myös Turkuun tämän konseptin ansiosta.
Se on paljon mahdollista. Ja nyt kun Turussa toimii tällainen lentoyhtiö, joka ei ole niin jättikenttäriippuvainen, on yrityksillä paljon paremmat mahdollisuudet vaikuttaa yhteyksiinsä. Uskon, että Turun yhteydet tulevat paranemaan "räjähdysmäisesti".

Tähän saakka kyse on oikeastaan vasta yhteyksien palauttamisesta tasolle, jossa ne joskus olivat. Turusta on tietääksni päässyt ennen Lontooseenkin.

Kannattaa myös miettiä, mitkä ovat kerrannaisvaikutukset, kun mahdollisuudet paranevat. Pienistä parannuksista voi kasvaa jotain suurta tulevaisuudessa.

____

Havainnekartta alueen sijoitteluista
Kuva
Tuosta sellainen huomio, että kaupan aloille varattu isompi ruutu on käytännössä jo rakentumassa umpeen. Eli kyseessä on tietysti Hauninen, jossa on Mylly, IKEA, Kodin Terra, Bauhouse, sekä useita muita toimijoita.

Kuva

PDF : E18 Kehityskäytävä Turun - Salon seudulla
http://www.turunseutu.net/public/defaul ... ntentlan=1
Kuva

Tässä vuodelta 2004 peräisin olevasta aiesuunnitelmasta, näkee kuinka kiitorataa aiotaan pidentää ja terminaalialueita suurentaa, sekä lisätä myös lentokentän pohjoispuolelle.

Eniron 2006 vuoden ilmakuvakartasta voi havaita, että kiitoradan pidennyksen valmisteluita on jo aloitettu Ruskon puolelta.
tekijänä jusa-masa
#16421
Aboa kirjoitti:Puolalaiselle halpatyövoimalle on myöskin avattu oma kulkuväylänsä :) :
http://www.pilotturku.com/page/fi/lehdi ... rkisto/148

Totta puhuen tuo ns. halpalentoterminaali antaa ihan hyvän peräruiskeen koko Turun lentoaseman toiminnalle. Toivottavasti Ryanair yms. saadaan houkuteltua myös Turkuun tämän konseptin ansiosta.
Eikös se Ryanair ole jo ilmoittanut aikoja sitten ettei sillä ole tarvetta laajentaa toiselle kentälle suomessa, että olisi kapasiteettia laajentua tässä maassa ja laajentaa uusia reittejä eli vähemmillä koneilla, enemmän lentoja sekä huoltoja yhdestä paikasta.

On niin pieni markkina-alue kuitenkin tämä meidän suomen maaperä verrattuna muihin euroopan maihin ja tampereelle venäläisillä on lyhyempi matka, jotka lentää ryanilla paljon eurooppaan suomesta käsin. eikä unohdeta itä- ja keskisuomalaisia. :D
Viimeksi muokannut jusa-masa, 14.01.08 00:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä bitterfly
#16422
jusa-masa kirjoitti: Eikös se Ryanair ole jo ilmoittanut aikoja sitten ettei sillä ole tarvetta laajentaa toiselle kentälle suomessa, että olisi kapasiteettia laajentua tässä maassa ja laajentaa uusia reittejä eli vähemmillä koneilla, enemmän lentoja sekä huoltoja yhdestä paikasta.
Joo.. kyllä se taitaa Ryanairilla olla joko/tai, eikä se siis enää Tampereelta muuta. Mutta on noita halpalentoyhtiöitä ja WizzAir ei ole mikään ihan pieni yhtiö ollenkaan, eli helposti se laajentaa, jos kysyntää löytyy ja sitähän löytyy.

Toisaalta toki, kun katsoo WizzAirin reittikarttaa, ei pohjoimaisilta kentiltä ole juuri länteen avattu reittejä, mutta tilanne voi muuttua. Reiteillä voi kilpailla Ryanairin kanssa tai avata uusia kilpailuttomia reittejä.
tekijänä jusa-masa
#16423
Tuolta itäisestä euroopasta vois löytyä erinomaisia reittikohteita, kuten kreikka, bulgaria, unkari ja eu:n ulkopuolelta turkki. Kyllä sinnekkin luulis kysyntää löytyvän. ja onhan ryanilla vielä tampereeltakin avaamatta, espanjat ja ranskat eli kyllä potentiaalisia paikkoja löytyis turustakin lähteviksi kohteiksi.
tekijänä bitterfly
#16424
jusa-masa kirjoitti:Tuolta itäisestä euroopasta vois löytyä erinomaisia reittikohteita, kuten kreikka, bulgaria, unkari ja eu:n ulkopuolelta turkki. Kyllä sinnekkin luulis kysyntää löytyvän. ja onhan ryanilla vielä tampereeltakin avaamatta, espanjat ja ranskat eli kyllä potentiaalisia paikkoja löytyis turustakin lähteviksi kohteiksi.
Aivan varmasti! WizzAirille tuo itä-Eurooppa tuntuu olevan se pääalue, tosin maantieteellisesti Turusta on lyhin matka keski-Eurooppaan.. Kaikki on tervetullutta ja uskon itse ainakin reittejä vielä aukeavan.

Jotkut suuret kaupungit kuten Lontoo kestävät kilpailuakin, koska sellaisiin on aina kova kysyntä ja pyörivät taatusti jo pelkällä kotiseudun kysynnällä. Finnair tästä saattaa kärsiä, mutta ei haittaa meikäläistä. Itse vei koneensa pois.
tekijänä bitterfly
#18451
Noniin, tänään oli ensimmäistä päivää Turun halpalentoterminaali auki ja WizzAirin eka lähtö Turusta Gdanskiin.

http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1 ... :0:0:0:0:0:

Vanha huoltorakennus muutettiin terminaalikäyttöön ja Turkuun saatiin oma terminaali kauan kaivattuille halpalentoyhtiöille.
Finavia
Turun lentoasemalta suoraan Puolan Gdanskiin

Unkarilainen Wizz Air avaa keskiviikkona 2.4. lentoreitin Turusta Puolan Gdanskiin. Reitti lennetään keskiviikkoisin ja sunnuntaisin. Wizz Air liikennöi Turun lentoaseman Terminaali 2:sta, joka sijaitsee noin 500 metrin kävelymatkan päässä Terminaali 1:stä. Joukkoliikenneyhteys saapuu ja lähtee Terminaali 1:en edestä.

Autolla tultaessa ajo-opasteet ohjaavat perille Terminaali 2:seen (reitti kartassa sinisellä). Terminaali 2:en edessä on oma pysäköintialue. Jalankulkijoille on opasteet Terminaali 1:en edestä (reitti kartassa punaisella).
Kuva
Logicity herättää kiinnostusta Pietarissa
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1 ... :0:0:0:0:0:
tekijänä bitterfly
#18578
TS: Lentokentän seudusta puuhataan 3 000 ihmisen työpaikka-aluetta
"Kiitorata on kasvamassa puoli kilometriä itäsuuntaan."

Olinkin tässä arvuutellut, että kiitorata saattaisi olla pidennyksen alla. Sillä ilmakuvissa näkyy laajennettu ja tasoitettu hiekka-alue tosin länsipuolella. Ruskon päässä on räjäytetty pois kalliota aikaisempina vuosina kiitoradan pidennystä varten. Turun lentokentän kiitorata on 2500 metriä pitkä ja pidennyksen jälkeen se tulee olemaan 3000 metriä.

Muuta erityistä uutta ei uutisessa ollut. Lähinnä siitä selviää, että projekti on turvallisesti työn alla ja eteenpäin edetään.
tekijänä bitterfly
#20674
Pikakuljetus TNT keskittää lentotoimintansa Suomessa Turkuun

http://www.tnt.com/country/fi_fi/about/ ... aansa.html
http://www.pilotturku.com/page/fi/lehdi ... rkisto/170

Enää ei lennetä Helsingistä Liegeen ollenkaan, vaan kaikki lentäminen siirtyy Turkuun, josta tavara jaellaan eteenpäin autokuljetuksina. Turkuun lennetään nyt Boeing 757-200PF lentorahtarilla. Tavaroiden jakeluaikatauluihin ei tule muutoksia.

Pistetään nyt video vielä ;) http://videot.turunsanomat.fi/?video=8b831a9c
Viimeksi muokannut bitterfly, 30.08.08 17:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#20677
bitterfly kirjoitti:Pikakuljetus TNT keskittää lentotoimintansa Suomessa Turkuun

Enää ei lennetä Helsingistä Liegeen ollenkaan, vaan kaikki lentäminen siirtyy Turkuun, josta tavara jaellaan eteenpäin autokuljetuksina. Turkuun lennetään nyt Boeing 757-200 lentorahtarilla. Tavaroiden jakeluaikatauluihin ei tule muutoksia.
Osaan kuvitella korviin asti ylettyvän hymyn. :D
Veikkaisin että saivat Turusta halvemmalla ja helpommat toimitilat, kun todennäköisesti toimitilat mahtuvat lähemmäs koneita. Toinen ongelma on myös Helsinki-Vantaan kentän ruuhkaisuus. Ainakin DHL ja UPS kuitenkin vielä lentävät päivittäin tänne.

Ps. Mun työt lentokentällä loppuu tänään. Back to school. :cry:
#20723
zeizei kirjoitti: Osaan kuvitella korviin asti ylettyvän hymyn. :D
Veikkaisin että saivat Turusta halvemmalla ja helpommat toimitilat, kun todennäköisesti toimitilat mahtuvat lähemmäs koneita. Toinen ongelma on myös Helsinki-Vantaan kentän ruuhkaisuus. Ainakin DHL ja UPS kuitenkin vielä lentävät päivittäin tänne.
DHL Express on solminut yhteistyösopimuksen Pirkkala CLX:ää kehittävien SRV:n ja NCC:n kanssa. Sopimuksen tavoitteena on kartoittaa mahdollisuudet DHL:n logistiikkatoimintojen sijoittamiseksi Tampere-Pirkkalan lentoaseman alueelle.

DHL tutkii logistiikkatoimintojen sijoittamista lentoaseman kiitotien varrelle alueelle, jonka Finavia ja Pirkkalan kunta ovat varanneet SRV:lle ja NCC:lle. Globaalisti toimivalle yhtiölle lentoaseman läheisyys on tärkeää ja sijainti kiitoradan varrella kilpailuetu. Yhtiö harkitsee palvelukeskuksen ja lentopikakuljetusten käynnistämistä Tampere-Pirkkalan lentoasemalla vuonna 2008.

”DHL haluaa kartoittaa mahdollisuudet rakentaa Pirkkalaan uudentyyppistä palvelutarjontaa. Talousalueella kokonaisuudessaan on runsaasti kasvavia, kehittyviä ja kansainvälisesti toimivia yrityksiä, joilla näkemyksemme mukaan on jatkossa entistä suurempi tarve nopeille ja monipuolisille kuljetusyhteyksille Suomen ja ulkomaiden välillä”, sanoo DHL Express (Finland) Oy:n toimitusjohtaja Timo Jaakkola. ”Koulutetun työvoiman saatavuus alueella on myöskin parempi kuin pääkaupunkiseudulla”, hän jatkaa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15