Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä virtahepo
#2752
Täytyy nyt välillä koittaa tuottaa itsekin jotain "sisältöä" tänne, kun täällä tulee kuitenkin aika usein palloiltua :)

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/ ... 1980800607
Pohjois-Espooseen Histaan on tulossa jopa Forssan suuruinen 17 500 asukkaan uusi kaupunginosa, jos kokoomuksen ja sosiaalidemokraattien tahto toteutuu. Asemakaavoituksen arvioidaan valmistuvan ensi vuosikymmenen puolella.
Histan 1 400 hehtaarin tulevaisuutta ryhdytään linjaamaan ensimmäistä kertaa torstaina Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Tarjolla on kaksi muutakin vaihtoehtoa, joissa asukasmäärä olisi vain 6 000 tai 11 000.

"Jos nykyinen hallitus haluaisi todella edistää pientalotonttien tarjontaa pääkaupunkiseudulla, se tekisi Espoon kanssa sopimuksen nopean raideliikenneyhteyden rahoittamisesta ja rakentamisesta Histan kautta Veikkolaan ja Lohjalle", sanoo kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Markku Markkula (kok).
"Jos valtio panostaisi infrastruktuuriin ja liikenneyhteyksiin, tonttituotannon teho olisi sata- ellei tuhatkertainen siihen verrattuna, että näperrellään kiinteistöveron pakkokorotuksen kanssa", Markkula heittää.

Histaan pitää luoda kokoomuksen mielestä pientaloja 17 500 asukkaalle, koska kysyntä on suurta. Arvioiden mukaan Espoossa tarvittaisiin tuhat omakotitalotonttia joka vuosi.
"Vaikka Espoolla on 25 muutakin rakentamatonta pientaloaluetta, Histaa tarvitaan kiistatta muutamien vuosien päästä, jotta tonttien hintataso saadaan pysymään aisoissa. Siksi osayhteiskaava pitäisi saada nähtäville mahdollisimman nopeasti", Markkula korostaa.
"Jos Histan kaavoitus saadaan käyntiin nopeasti, voitaisiin myös alueelle asumaan haluavia ihmisiä ja järjestöjä ottaa mukaan suunnitteluun", hän lisää.
Histan kartano voisi hänen mielestään muodostua luontevaksi toimintakeskukseksi. Työpaikkoja voitaisiin rakentaa Turun väylän varteen.

Asukkaiden määräksi sosiaalidemokraatit kaavailevat myös 17 500:tta.
Todella mielenkiintoiselta projektilta kuulostaa, vaikka muistan kyllä kuulleeni tästä ennenkin jotain. 17 500 on kyllä käsittämätön määrä asukkaita, varsinkin jos suurin osa taloista tulee olemaan pientaloja. Siis saman verran asukkaita kuin kolmessa-neljässä pk-seudun peruslähiössä.

Valitettavasti en kyllä usko ollenkaan, että valtio lähtisi ainakaan lähiaikoina rahoittamaan mitään uusia ratoja, kun mihinkään muuhunkaan ei tunnu riittävän varoja. Myös Nuuksion kansallispuiston välitön läheisyys varmasti hirvittää monia, joten valituksia varmaan tulee. Eiköhän sieltä joku liito-oravien jälkiä löydä, joten pienempi asukasmäärä tuntuu todennäköisemmältä vaihtoehdolta.

Mutta potentiaalia tässä kyllä on, mielestäni näin lähiöitä kuuluukin rakentaa, mieluummin tiivitä pientaloalueita kuin väljästi rakennettuja, epämääräisten "viheralueiden" rajaamia betonikolosseja.
Viheralueita vastaan minulla ei mitään ole, itse asiassa Nuuksio on maailman kauneimpia paikkoja ja toivonkin ettei sitä tuhota mitenkään tämän kaupunginosan rakentamisessa. Käsitykseni viheralueesta vaan usein eroaa suunnittelijoiden näkemyksistä.

Täytyy toivoa, että tämä hanke saataisiin menemään läpi nopeasti. Se voisi tervehdyttää asuntomarkkinoita ja tuoda mahdollisuuden pientaloasumiseen useammalle. "Suburbia is about getting a house and a yard, not an apartment in an inconveniently located remote location" -lainaus erään suomessa asuvan amerikkalaisen blogista (axis-of-aevil.org) :D

Tässä vielä pari ilmakuvaa alueelta:

edit: no ei onnistu
Avatar
tekijänä grendy
#2753
On kyllä aivan käsittämätön määrä asukkaita pientaloihin! Ei tule oleen mikään hirveen pieni alue! ;) :smt103
tekijänä late-
#2754
grendy kirjoitti:On kyllä aivan käsittämätön määrä asukkaita pientaloihin! Ei tule oleen mikään hirveen pieni alue!
Onhan se iso aika iso paikka, mutta pientaloilla saa myös ihan hyvin tehtyä vastaavia aluetehokkuuksia kuin kerrostalolähiöillä. Suomessahan kerrostalolähiöt ovat lopulta aika harvoja (tehokkuusluokassa 0,4-0,6), kun niihin jätetään metsää väliin. Monet Suomen suosituimmista perinteisistä puupientalokaupunginosista ovat helposti yhtä tiheitä.

Sääli vain, ettei Histaan saada järkevää joukkoliikennettä ilman Elsa-rataa tai edes sen pätkää ja rata tosiaan vaikuttaa vielä aika etäiseltä. Maan arvonnousun puolesta olisi varmaan mahdollista rahoittaa ilman nettokuluja jonkinlainen duoratikka Espoon keskuksesta haarautuen, mutta sellaisia ei täällä harrasteta.
tekijänä Ackitar Acip
#3224
En tunne tätä Histan alueen kaavoitusta juuri muuten kuin tän Talo-foorumin kautta. Heitän vaan kommentin rakentamisen tehokkuudesta.

Nimittäin: hehtaaria kohti (17500 asukasta / 1400 hehtaaria) asukkaita tulisi keskimäärin noin 12, eli neljän omakotitalon verran. Ei vaikuta kovin tiiviiltä.

Kadut ja julkiset palvelut vievät osan alueesta. Jos tehtäisiin sellainen oletus, että virkistysalueita ei jätettäisi alueelle yhtään, niin keskimääräiseksi tonttikooksi tulisi 2000 m2.

Jos kaava-alueen pinta-alasta virkistysalueiksi tai muuten rakentamattomaksi jätettäisiin puolet, niin keskimääräiseksi tonttikooksi jäisi silti vielä 1000 m2. Eli ei tässä Histan alueen kaavoituksessa välttämättä mistään kovin tiiviistä rakentamisesta puhuta. Ellei tiiveyttä sitten keskitetä jonnekin ja jätetä suurinta osaa alueesta rakentamattomaksi.

KAUPALLISET PALVELUT JA JOUKKOLIIKENNE

Kaupallisten palveluiden kannalta olisi tietysti hyvä, mikäli alueelle tulisi muutama tiheämminkin rakennettu keskittymä. Olennaista olisi kanssa, että alueen suunnittelu lähtisi alusta asti siltä pohjalta, että mietittäisiin toimivan joukkoliikenteen järjestämisen mahdollisuudet. Johan sitä edellyttää maankäyttö- ja rakennuslakikin.
Avatar
tekijänä H.C.
#15988
Hufvudstadsbladtet kirjoitti Histasta tänään etusivullaan. On käynyt ilmi että VTT on tehnyt raportin, jossa Histaan rakentamista arvostellaan ja todetaan sen vaikuttavan huonosti kasvihuoneilmiöön. Histaan rakentaminen ei tukeudu raitioliikenteeseen vaan aiheuttaisi luultavasti henkilöautoliikenteen kasvua muutenkin ylikuormittuneella osalla Turunväylää. No ei tuossa vielä mitään uutta, sehän on melko selvää, mutta Espoon kaupunkisuunnitelupäällikkö Kari Moilanen leimasi raportin salassapidettäväksi pari viikkoa sen valmistumisen jälkeen.

On kyllä hyvin hoidettuja juttuja ja avointa kaavoituspolitiikkaa Espoossa. Ottamatta sen enempää kantaan Histan rakentamiseen, niin tässä annetaan oikein tarjottimella nyt jotain josta valittaa ja ihan perustellutikin. :P
Avatar
tekijänä Taco
#15991
grendy kirjoitti:On kyllä aivan käsittämätön määrä asukkaita pientaloihin! Ei tule oleen mikään hirveen pieni alue! ;) :smt103
Joo, tulee parin km2 omakotikylä.
Avatar
tekijänä RV
#15993
H.C. kirjoitti:Hufvudstadsbladtet kirjoitti Histasta tänään etusivullaan. On käynyt ilmi että VTT on tehnyt raportin, jossa Histaan rakentamista arvostellaan ja todetaan sen vaikuttavan huonosti kasvihuoneilmiöön. Histaan rakentaminen ei tukeudu raitioliikenteeseen vaan aiheuttaisi luultavasti henkilöautoliikenteen kasvua muutenkin ylikuormittuneella osalla Turunväylää. No ei tuossa vielä mitään uutta, sehän on melko selvää, mutta Espoon kaupunkisuunnitelupäällikkö Kari Moilanen leimasi raportin salassapidettäväksi pari viikkoa sen valmistumisen jälkeen.

On kyllä hyvin hoidettuja juttuja ja avointa kaavoituspolitiikkaa Espoossa. Ottamatta sen enempää kantaan Histan rakentamiseen, niin tässä annetaan oikein tarjottimella nyt jotain josta valittaa ja ihan perustellutikin. :P
Tosin Turunväylä kyllä tullaan leventämään 3+3-kaistaiseksi Palojärveen saakka muutenkin, että kyllä se varmaan tulee sietämään sitä lisäliikennettä. Vaikka siltarumpupoliitikot tuntien kestää vuosia, ennen kuin rahaa saadaan tuollaiseen Pääkaupunkiseudun hankkeeseen.