Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Tornitaloja - lisää tornitaloja! Yläkerrassa keskustelua kaikesta korkeisiin taloihin liittyvästä ja korkeuksiin kohoavista uudisrakennuksista.
Avatar
tekijänä Taco
#15717
Mutta toi saippuatehdas on hyvä backuppi NIMBYjä vastaan. Jos joku vastustaa tornien rakentamista alueelle, etteivät lentokoneet törmäisi niihin voidaan vedota tuohon jas kysyä:"Mikäs oikeus tuolla sitten on nököttää täällä?"
tekijänä zeizei
#15718
Pahinta tuossa tulevassa on se, että Tikkurilantien varteen tulee pari kerrosta pysäköitiä koko korttelin leveydeltä. Kaikesta mahdollisesta on näköjään jo valitettu ja valitukset kumottu ja lisäksi työt tontilla on jo käynnissä ja ensimmäisellä talolla rakennuslupa, joten ei tässä oikein mitään enää voi. Palmberg rakentaa.
Eli selvästikin kaupunkikuvalle ei ole annettu mitään arvoa, vain työn helppous ja sitä kautta tuottavuus nostettu ykkössijalle. :I
Uskon että elinympäristön viihtyisyydellä on vaikutusta myös ihmisten hyvinvointini henkisesti. Tätä vaan ei tunnuta useinkaan rakentamisessa ajateltavan.

Mutta yritin säätää mallikuvaa omista suunnitelmista, mutta ei ihan onnistunut.. Joten meni kuvasäätämiseks ja tuli Leppävaara-feat-tiksin saippuatehdas :D Mutta ihan hienolta näyttäis jos olis pari tornia. Vielä tuosta noi huonokuntoiset osat pois ja tilalle pari puistopuuta, vesiallas ja jotain muuta mukavaa.

EDIT: Itse asiassa niitä muita osia ei pitäisikään purkaa.. Rumemmatkin osat ovat omalla tavallaan kauniita, ja ilman niitä ei olisi mihin niitä hienompia verrata. Kontrasteja.

Kuva
Avatar
tekijänä H.C.
#15719
Hieno kuva :), itseasiassa Kielotornihan on juuri tuolla saippuatehtaan takana, kun tuosta suunnasta katsoo, ei tosin näy noin hyvin kun on niin matala.

Kaunein osa tuota tehdasta on se vanhin osa, mutta sitä on aikoinaan rumennettu laittamalla peltiä lasitiilistä rakennetun osan ympärille. Se olisi kunnostettuna varmasti jotain Vernissaan verrattavissa olevaa. Harmi että on jo päässyt niin pahaan kuntoon ettei stä taida edes voida säilyttää.
zeizei kirjoitti:Eli selvästikin kaupunkikuvalle ei ole annettu mitään arvoa, vain työn helppous ja sitä kautta tuottavuus nostettu ykkössijalle. :I
Uskon että elinympäristön viihtyisyydellä on vaikutusta myös ihmisten hyvinvointini henkisesti. Tätä vaan ei tunnuta useinkaan rakentamisessa ajateltavan.
Surullista on se että tämä nyt toteutuva ehdotus on arkkitehtikilpailun voittaja, ja muut ehdotukset olivat tosiaan vielä huonompia :/. Yhdessäkään ehdotuksessa ei muistaakseni edes yritetty säilyttää tehdasrakennuksia.
Avatar
tekijänä RV
#15720
Tuo ei olekaan Kielotorni vaan Leppävaarantorni?
Avatar
tekijänä H.C.
#15722
Joo, mutta sijoitettu suunnilleen Kielotornin paikkeille.. se oli mun pointti.
Avatar
tekijänä Taco
#15723
Kaksoistornit nostaisivat vahvasti imagoa.
tekijänä Alweron
#15730
Kaksoistornit on mun mielestä kaikkein hienoimpia rakennuksia. Väitän, että Cirruskin olisi jonkun verran vaikuttavampi, jos sen vieressä olisi toinen samanlainen. Symmetrisyys on vaan niin hienoa. Suomessa niitä tuskin tulee näkymään ikinä, mutta voinhan aina suunnistaa maailmalle niitä ihastelemaan ;)
Avatar
tekijänä Klazu
#15747
Alweron kaksointorni mieltymystä ei ole vaikea arvata. ;) Katso hänen kuvaketta, d´oh. Olen vain miettinyt missä nuo sijaitsevat?
tekijänä mauri
#15788
Viertolan torni.

Hyvä,että Viertolan torni on herättänyt mielenkiintoa. Mielestäni se olisi ollut säilyttämise arvoinen rakennus, kun vielä ajattelee sen sopivuutta jokivarsimaisemaan.
tekijänä -Gentleman82-
#15815
http://www.wtc.fi

Olen saanut tietooni, että kyseinen hanke myöhästyy, ja aloitus siirtyy 2008 keväälle. Syynä tähän on se, että Ilmailulaitos Finavian kotimaan terminaalin eteen rakennuttama uusi pysäköintitalo myöhästyy 10kk kustannuskiistojen takia, nyt työt jatkuvat taas. Parkkitalon puute hidastaa siis domino-efektinä WTC:n toteutumista. WTC:n ensimmäisen tornin on silti tarkoitus valmistua 2009 loppuun mennessä.
Avatar
tekijänä H.C.
#15816
Kiitos tiedotuksesta, oonkin ihmetellyt että mikä sitä viivyttää, kun rakennuslupa myönnettiin jo puoli vuotta sitten. Mutta hyvä jos ei tämän vakavampaa.
tekijänä -Gentleman82-
#15817
Juu, aika penkomisen takana oli tämänkin tiedon saaminen, Finavian toiminta on mielestäni aina ollut jotenkin salamyhkäistä, off-topiccina voi mainita, että Finavian sivuilla oleva Helsinki-Vantaa kehittyy- sivustokin tuli sinne kun niin moni vaati jonkinlaista infopakettia siitä, miten lentoasemaa kehitetään. Mielenkiintoisimmat master planit pidetään visusti piilossa, muualla maailmassa niitä esitellään ylpeänä, jännä kulttuuriero. Tosiasiahan on, että julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan on pääteltävissä, että nk. suurterminaali-hanketta valmistellaan jatkuvasti. No se lentoasemasta.

Häiritsevintä aviapoliksessa on mielestäni kuitenkin se, että lentoasemalle johtavan Lentoasemantien vartta ei kehitetä mitenkään, siellä on Finnairin vanha mätä pääkonttori (3-4krs), Ilmailuhallinnon käytössä oleva karmea elementtirötistkö (Ilmailutie) ja sitten Technopolis, joka sinänsä on hieno. En käsitä miksei edes maisemaa voisi vähän avata ja hiukan edes raivata läpipääsemätöntä pusikkoa Lentoasemantien varresta.
Avatar
tekijänä Klazu
#15830
Juu, kovin on metsää ja pusikkoa maisemat Kehältä lentoasemalle. Perjantaina sitä tulee taas ihmeteltyä.
Avatar
tekijänä H.C.
#15859
Lentokentästä vielä, tullut itsekkin ihmeteltyä tuota tiedottamisen niukkuutta. Vähän väliä saattaa jostain aivan toiseen aiheeseen liittyvästä selvityksestä löytyä jokin vahingossa Ilmailulaitokselta lipsahtanut kuva, jossa on hahmoteltu lentokentän tulevaisuutta. Esim. Marja-radan eitteessä oli joskus sellainen. Mutta hyvä että ovat edes nyt avanneet jotkut sivut aiheelle.

Lääniähän tuolla Aviapoliksessa riittää, joten sikäli kehitys näkyy hitaasti. Kehä III:n varrella näkyvyys on paras, joten ne hankkeet, jotka sijoittuu sinne ovat nyt kovaa vauhtia rakenteilla (esim. Plaza). Mutta kyllä sinne etenkin Lentoasemantien varrelle on todella suuria (siis Vantaan mittakaavassa, Klazu) hankkeita vireillä. Niitä on enemmän esitelty toisessa ketjussa, mutta tässä nyt nämä kaksi viimeisintä:

Techopolista vstapäätä on kaavoitettavana tällaista:
Kuva
Ilmailulaitos omista maat tässä hankkeessa. Tuohon keskelle rakennetaan Lentoasemantien ylittävä kävelysilta (näkyy kuvassa), joka yhdistää Technopoliksen puolen tähän puoleen ja josta olisi tarkoitus tulla melko hieno, ainakin kalliimpi malli tuli aikoinaan valituksi.

ja Kehätien ja Tikkurilantien vääliin, Lentoasemantien länsipuolelle tämä:
Kuva
Tämä on Spondan hanke.

Tätä viimeisintä vastapäätä on YIT:llä ollut jo pidempään markkinoinnissa parin toimistotalon kokonaisuus, Avia Centre (Kuva), jonka rakentamisen piti myyntipuheiden perusteella alkaa viime vuonna, mutta käynnistivätkin aivan uuden hankkeen, Avia Linen, muutman sadan metrin päässä.

Koko se Tikkurilantien ja Ilmakehän välinen alue Lentoasemantien itäpuolella on kaavoitettu Technopolikselle, jonka pitäisi lopulta olla päälle 400 metriä pitkä (Kuva). Nyt rakennettavan vaiheen jälkeen tulee ymmärtääkseni vielä yksi vaihe, jonka jälkeen kompleksista on puolet rakennettu. Rakentuu vaan niin hitaasti, 3000-6000:n neliön osissa vuoden parin välein. Finnairilla on myös ollut uuden pääkonttorin kaava vireillä jo jonkin aikaa, mutta se sijoittuu vähän sivummalle Ilmakehälle, lähemmäs Tuusulan väylää. Ilmailumuseon siirtoa Tikkurilaan uuteen kullturikeskukseen on myös väläytelty, mutten tiedä miten siinä tulee käymään. Nykyinen rakennus on todella onneton.

Lisäksi koko alueelle on juuri valmistunut Maisemanhoitosuunnitelma, jonka pohjalta rakentamattomia alueita ja viheralueita aiotaan alkaa kunnostaa, nimenomaan raivaamalla turhat vesakot ja umpeen kasvaneet tienreunat pois, ja poistamalla kuolleet puut ja korostamalla olemassa olevia komeita puita ym. Suunnitelmasta löytyy raportti tästä:
http://www.aviapolis.fi/doc/Aviapolis_raportti.pdf

Lentoasemantien varren kehitys saa varmaan sitten kunnolla vauhtia kun Kehärata ja Aviapoliksen asema ovat rakenteilla.
tekijänä mauri
#15886
Oikaisuvatimuksen hylkäämispäätöksestä on mahdollisuus valittaa Helsingin hallinto-oikeuteen. Harkitsen, käytänkö tätä mahdollisuutta. Rakennuksen alaosa on 24m korkea ja torniosa 23m. Yhteensä 47m. Käyttötarkoitusta on selvitetty. Useita mahdollisuuksia olisi, mutta käyttäjäkanditaattien talousresurssit eivät riitä. Jos valitusprosessia jatketaan, olisi hyvä tietää, onko hankkeelle rahoittajia. Rakennuksen arvo tontteineen on n. miljoona euroa.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 21